"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
Anoniem: 86391
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
300 dpi op ware grote is gebruikelijk, maar vraag het ook even aan de drukker.• welk dpi is gebruikelijk voor drukkwaliteit?
Veel drukkers accepteren een breed scala aan formaten, maar om compatibileitsproblemen (PC <-> Mac, omzetten van ene naar andere programma, etc) te vermijden zou ik het als .eps of .pdf doen, dit zou een zichzelf resecterende drukker moeten kunnen openen. Als je de rest van het kaartje door de drukker op laat maken kan je het plaatje waarschijnlijk gewoon als .tiff opsturen.• in welk formaat dien je bestanden in te leveren bij de drukkerij?
Als je wil dat het er goed strak uit ziet zal je het waarschijnlijk moeten tracen (zie post hierboven) of opnieuw tekenen (wat ik zelf meestal doe).• hoe kan ik mijn huidige bestand omzetten naar zo'n formaat zonder het opnieuw te moeten tekenen?
Maar... er van uitgaande dat je visitekaartje een vrij normaal formaat heeft van 5x8 cm, is het plaatje van 1055x1431 goed genoeg. Dit wordt op 300 dpi ongeveer 9x12 cm als ik me niet vergis.
[ Voor 3% gewijzigd door Plecky op 30-05-2004 18:00 . Reden: Missende woorden ingevoegd :) ]
Optimale dpi voor drukwerk reken je als volgt uit:
Optimale dpi = raster uiteindelijke drukwerk x 2,54 x 2
Wanneer je jou logo persé in Photoshop wil maken zorg dan dat je op 2400dpi zit, de resolutie van veel belichters.
Beste is gewoon je logo even na te maken in illustrator, hooguit een uurtje werk. Daarna heb je ook een logo waar je echt alles mee kan. Logo's horen in vector opgebouwd te zijn dan heb je nooit een probleem met dpi en heb je um altijd zo strak als mogelijk is.
Dan maakt het dus juist uit probeerde ik net uit te leggen. Niet als je een zwarte rechthoek plaatst. Wel wanneer je een dergelijk logo met schuine lijnen wil afdrukken.killswitch schreef op 30 mei 2004 @ 21:00:
voor het plaatje zelf maakt het niet zo veel uit aangezien het zwart is
het is niet mijn bedoeling om de topic te kapen, maar wat is een raster? Ik heb ook vaker van gehoord, maar begrijp nog steeds niet waar je dat kan "instellen". Of geldt dit alleen voor op vector gebaseerde programma's zoals illustrator?OzBoz schreef op 30 mei 2004 @ 20:45:
Aangezien je geen raster gebruikt en je logo bestaat uit een vol vlak is 300 dpi niet toereikend. Die 300dpi gebruik je voor gerasterde afbeeldingen en is voldoende voor raster 60 drukwerk (gangbaar voor offset). Wanneer je dit in 300dpi zou drukken zou je lelijke randen krijgen omdat 300dpi nou eenmaal vrij grof is. Voor foto's maakt dat zogezegd niet uit. Dat is een ander verhaal. Vergelijk het met zwarte tekst. Wanneer je dat in photoshop zet op 300 dpi wordt het ook niet 100% strak.
Optimale dpi voor drukwerk reken je als volgt uit:
Optimale dpi = raster uiteindelijke drukwerk x 2,54 x 2
Wanneer je jou logo persé in Photoshop wil maken zorg dan dat je op 2400dpi zit, de resolutie van veel belichters.
Beste is gewoon je logo even na te maken in illustrator, hooguit een uurtje werk. Daarna heb je ook een logo waar je echt alles mee kan. Logo's horen in vector opgebouwd te zijn dan heb je nooit een probleem met dpi en heb je um altijd zo strak als mogelijk is.
En voor de topic starter: Ik had gehoord dat er nogal verschillende manieren zijn om iets op papier te krijgen. Je hebt drukken (zoals ozboz zei met het belichten). Je hebt printen en ook nog plotten. Visite kaartjes kan je volgens mij best printen, dan heb je genoeg aan 300 dpi en het is goedkoper. Maar ik moet toegeven dat ik zelf nog een beginnelijk ben over het aanleveren van druk werk. "Mijn" drukker kan zelfs overweg met jpg bestanden. 300 dpi A3 poster is nog zeer scherp, maar ik denk dat dat met plotten gedaan is. Andere drukkerijen vragen voor tekst met foto ontwerpen vaker eps of tiff met traced tekst (en soms ook nog pdf).
[ Voor 8% gewijzigd door Liquid op 30-05-2004 21:15 ]
Een raster is iets wat zorgt voor kleur en percentages van een bepaalde kleur. Standaard fullcolor druk maakt gebruik van vier kleuren, cyaan, magenta, yellow en black. Door deze inkten over elkaar te drukken in bepaalde rasters ontstaan er kleuren. Elk van deze rasters heeft een bepaalde hoek waarin deze gedrukt wordt.Liquid schreef op 30 mei 2004 @ 21:11:
[...]
het is niet mijn bedoeling om de topic te kapen, maar wat is een raster? Ik heb ook vaker van gehoord, maar begrijp nog steeds niet waar je dat kan "instellen". Of geldt dit alleen voor op vector gebaseerde programma's zoals illustrator?
Om het even te verduidelijken.

De linker is gewoon een FC zonder raster. Ziet er leuk uit maar dat is theorie. Zo wordt nooit gedrukt. Rechts is eigenlijk een enorme vergroting van hoe kleuren in drukwerk worden opgebouwd. Overigens is dit wel ongeveer het raster wat bijvoorbeeld bij billboards wordt gebruikt. Maar wanneer je met een loupe bv naar offsetdrukwerk kijkt in bv een magazine (en dan eentje die niet via computer to plate gedrukt wordt, dus skip de Playboy) dan zie je zoiets.
De tinten in rechter plaatje zijn allemaal percentages van 50%. Dus het raster bevat net zoveel kleur als wit. Door die percentages te bepalen en vervolgens kleuren over elkaar heen te drukken krijg je je kleuren.
Wanneer je nu een drukker of een prepress bedrijf je bestand aanlevert dan is de kans groot dat er films gedraaid worden van je bestand. In dat geval gaat je bestand door een RIP (raster imaging processor) die je afbeelding omzet in 4 verschillende platen met de juiste rasters op de juiste plek. Dat is nogal een rekenwerkje en zeker toen de computers nog niet erg snel waren kon het 'rippen' van vervelende dingen als verlopen etc erg lang duren.
Is het bestand eenmaal geript dan zal het belicht worden op film. Eigenlijk is het vrij simpel. Een lichtgevoelige rol wordt belicht en ontwikkeld. Daarna krijg je er 4 films uit voor cyaan, magenta, geel en zwart. Deze films zijn dus puur z/w. Niets geen tinten. Nee, of zwart (rasterpunt) of niets (transparant). Vervolgens worden hier bij de drukker platen van gemaakt. Deze platen gaan dan weer op de pers. Waarna bij drukken elke plaat zorgt dat wat zwart was op je films resp. cyaan, magenta, geel of zwart gedrukt wordt. Fullcolordruk gaat dus met 4 drukgangen.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Type het niet alleen voor jou maar er zijn wel meer mensen die wellicht nog niet echt weten hoe het zit.
Drukkers gaat het om omzet, niet om kwaliteit. Digitaal printen gaat steeds beter, afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Maar moet zeggen dat ik offsetdruk (dat met de rasters) nog steeds het strakst vindt. Komt met name doordat veel digitale processen niet de dichtheid halen die je met offsetdruk bereikt. Ik bedoel een beetje het contrast. Daarnaast werken veel digitale processen met laser-actige techniek. Dat is niet echt slecht, maar de inkt is dan een poeder wat op je papier ligt en gebakken wordt. Nare is alleen dat het drukwerk dan erg gevoelig is voor beschadigingen. De inkt gaat snel van je papier.En voor de topic starter: Ik had gehoord dat er nogal verschillende manieren zijn om iets op papier te krijgen. Je hebt drukken (zoals ozboz zei met het belichten). Je hebt printen en ook nog plotten. Visite kaartjes kan je volgens mij best printen, dan heb je genoeg aan 300 dpi en het is goedkoper. Maar ik moet toegeven dat ik zelf nog een beginnelijk ben over het aanleveren van druk werk. "Mijn" drukker kan zelfs overweg met jpg bestanden. 300 dpi A3 poster is nog zeer scherp, maar ik denk dat dat met plotten gedaan is. Andere drukkerijen vragen voor tekst met foto ontwerpen vaker eps of tiff met traced tekst (en soms ook nog pdf).
Persoonlijk zou ik dus altijd kiezen voor offset, of het moet spul zijn wat je als flyers uit gaat delen in een stad. Wanneer je voor een paar honderd visitekaartjes een paar prijzen opvraagt kun je best goedkoop uit zijn. Overigens is het slim om dan niet alleen visitekaartjes te drukken maar bv ook meteen briefpapier/volgvel. Een drukvel is vrij breed en wanneer je deze goed benut dan kun je behoorlijk wat naast elkaar laten plempen door de drukker. Het papier heb je toch al betaald en die paar keer extra snijden maakt ook weinig uit.
[ Voor 92% gewijzigd door equationunequal op 30-05-2004 22:15 ]
Iedereen heeft het steeds over drukkers.. het gaat er niet om wat drukkers willen, het gaat erom wat -jij- wilt. De klant dus.Hankey schreef op 30 mei 2004 @ 22:11:
[...]
Of pantone kleuren: die willen drukkers ook nog wel eens gebruiken... Maar idd voor zwart maakt het weinig uit, want zwart == zwart...
Als jij liever 4 Pantone kleuren wil gebruiken dan CMYK dan moet je dat doen. Als jij graag wilt dat je visitekaartje wat toch maar uit twee kleuren bestaat geen rasters heeft of ivm prijs maar twee drukgangen nodig heeft, dan zoek je twee leuke Pantone kleuren uit.
De drukker is uitvoerend, niet degene die wat wil. De klant wil, de drukker drukt.
Hmmmz, ik heb op mijn stage met verschillende bedrijven mogen werken, waarbij de 1 perse de pantone code van de kleur wilde hebben en de ander tevreden was met het logo in cmyk...OzBoz schreef op 30 mei 2004 @ 22:15:
[...]
Iedereen heeft het steeds over drukkers.. het gaat er niet om wat drukkers willen, het gaat erom wat -jij- wilt. De klant dus.
Als jij liever 4 Pantone kleuren wil gebruiken dan CMYK dan moet je dat doen. Als jij graag wilt dat je visitekaartje wat toch maar uit twee kleuren bestaat geen rasters heeft of ivm prijs maar twee drukgangen nodig heeft, dan zoek je twee leuke Pantone kleuren uit.
De drukker is uitvoerend, niet degene die wat wil. De klant wil, de drukker drukt.
Vaag...
Anyways, overleg met de drukker over de gebruikte methode en kleuren ed. lijkt me wel verstandig
[ Voor 7% gewijzigd door equationunequal op 30-05-2004 22:22 ]
Drukkers kunnen best wat adviseren en sommige drukkers doen dat ook heel goed. Soms is PMS handiger, soms CMYK. Uiteindelijk bepaald in principe het bestand wat je aanlevert hoe het gedrukt wordt. Er zijn imo alleen teveel drukkers die maar doen wat ze zelf makkelijk vinden. En bij sommige drukkers is dat in elk geval niet de pers schoonmaken om um met een PMS te vullenHankey schreef op 30 mei 2004 @ 22:17:
[...]
Hmmmz, ik heb op mijn stage met verschillende bedrijven mogen werken, waarbij de 1 perse de pantone code van de kleur wilde hebben en de ander tevreden was met het logo in cmyk...
Vaag...
Ok je hebt nu het proces uitgelegd over offsetdrukken en het is mij duidelijk geworden hoe drukkerijen hun inkt op papier krijgen met behulp van deze techniek. Maar het ging mij meer om het aanleveren van drukwerk.OzBoz schreef op 30 mei 2004 @ 21:48:
[...]
Een raster is iets wat zorgt voor kleur en percentages van een bepaalde kleur. Standaard fullcolor druk maakt gebruik van vier kleuren, cyaan, magenta, yellow en black. Door deze inkten over elkaar te drukken in bepaalde rasters ontstaan er kleuren. Elk van deze rasters heeft een bepaalde hoek waarin deze gedrukt wordt.
*knip (en nog meer uitleg)
Stel:
Je moet een foldertje maken, hooguit a4 formaat (formaat maakt eigenlijk niet zo veel uit bij offsetdrukken dacht ik,.. maar voor de volledigheid zet ik het erbij)
- Veel tekst
- Full Color met foto's
Van de drukker krijg je te horen dat je het best kan aanleveren met een eps/tiff formaat op 300dpi met raster op 60%. Een documentje op 300 dpi zetten is voor de meeste geen probleem en zoals je al aangaf is het voor de meeste van ons niet duidelijk wat een raster direct betekend voor een ontwerper. Ik heb tot nu toe nog altijd een pdf gemaakt met alle illustraties met jpeg compressie en de tekst contoured. M.a.w achtergrond in photoshop oid en de teksten in een vectorbased programma (illustrator / quarkexpress / coraldraw e.d.)
Dus volgens mij heeft dat 300dpi met raster op 60 % te maken met de achtergrond. Mijn vraag is dan: Hoe krijgt een ontwerper dit voorelkaar?
Nu las ik net dat het voor foto's niet veel uitmaakt
Raster 60 heeft niets met een percentage te maken. Dat is puur de 'fijnheid' van het raster. Hoeveel puntjes er op een vierkante cm kunnen staan zeg maar. Dus hoe hoger het raster des te fijner de structuur van het raster. Voor een erg hoog raster van bv 80 heb je papier nodig wat het ook daadwerkelijk aan kan. Een raster moet immers wel een raster blijven en mag niet dichtlopen.Liquid schreef op 30 mei 2004 @ 22:33:
[...]
Van de drukker krijg je te horen dat je het best kan aanleveren met een eps/tiff formaat op 300dpi met raster op 60%. Een documentje op 300 dpi zetten is voor de meeste geen probleem en zoals je al aangaf is het voor de meeste van ons niet duidelijk wat een raster direct betekend voor een ontwerper. Ik heb tot nu toe nog altijd een pdf gemaakt met alle illustraties met jpeg compressie en de tekst contoured. M.a.w achtergrond in photoshop oid en de teksten in een vectorbased programma (illustrator / quarkexpress / coraldraw e.d.)
Dus volgens mij heeft dat 300dpi met raster op 60 % te maken met de achtergrond. Mijn vraag is dan: Hoe krijgt een ontwerper dit voorelkaar?
edit:
Nu las ik net dat het voor foto's niet veel uitmaakt
Normaal drukwerk is eigenlijk meestal raster 60 (152 lines per inch). Je afbeeldingen moeten dan dus 60x2.54x2 = 304 (afgerond 300) dpi zijn om optimaal te kunnen zijn in drukwerk. Meer dpi heeft ook geen zin.
Tekst hoort net als bv een logo of afbeelding in een vol-vlak gewoon vector te zijn. Dan gaat het als postscript/vector het proces door en komt het ook het strakst op papier.
Die 300dpi is eigenlijk voor foto materiaal. Wanneer je een gescande zw/w tekening op wilt nemen in drukwerk dan kun je dat juist beter op 2400dpi doen (wanneer vector geen optie is). Het gaat dan immers om een gevuld vlak zonder tinten etc.
Je moet dus nooit de fout maken om te denken dat die 300dpi genoeg is voor strakke letters en dat je die dus in Photoshop kan gaan zetten als bitmaps. Het maakt minder uit wanneer je dat doet op het moment dat je een tekst soft over een foto kwakt en je de tekst dus onderdeel maakt van je afbeelding, maar dus gewoon een canvasje aanmaken op 300dpi en daar wat zwarte tekst in tikken werkt niet. Eigenlijk zou je dan immers antialiasing moeten uitzetten (none) want zwarte tekst is nou eenmaal zwart zonder grijze (gerasterde) randjes. Wanneer je dat doet in Photoshop dan heb je meteen een idee dat 300 dpi niet strak wordt.
Dus wanneer je geen pakket hebt om netjes mee op te maken en je tekst niet als bitmap te plaatsen, zorg dan dat je je Photoshop bestand in elk geval zo groot maakt qua dpi dat het minder uit maakt.
Begrijp me niet verkeerd OzBoz, maar ik begrijp nu wel ongeveer waar raster voor staat, maar ik vroeg me af hoe of met welk grafisch pakket je dit kunt "instellen", want ik neem aan dat wanneer een drukkerij die een drukwerk op 300dpi met raster op 60 aangeleverd wilt krijgen verwacht dat de ontwerper dit ook zo maakt.
Met photoshop is het dus wel mogelijk om een een canvas op 300 dpi te zetten maar geen raster in te stellen. Illustrator heeft vrijwel niks te maken met dpi (behalve wanneer je afbeeldingen importeert, maar dat is dan nog steeds via de grafische beeldbewerkingsprogramma).
Is het rastaliseren van een bestand/afbeelding nu iets van tijdens het maken of juist iets bij het "opslaan" of "print 2 file" optie?
Maar ja, tot nu toe ben ik onwetend nog geen problemen tegengekomen met het aanleveren van drukwerk, maar ben gewoon benieuwd wat ze echt bedoelen. Misschien toch eens vragen aan die man
[ Voor 3% gewijzigd door Liquid op 30-05-2004 23:23 ]
Je slaat het gewoon op als 304 (300) dpi bestand, waarna de printer het bestand ripped en dus zelf omzet naar een "raster bestand". Op mijn stage wordt dat rippen bv. gedaan door de Fiery bak die aan de minolta hangt. Met het raster moet je dus wel rekening houden bij het ontwerpen (dus het aantal dpi erop afstellen, zie verhaal van OzBoz hierboven), maar je hoeft het niet zelf om te zetten...Liquid schreef op 30 mei 2004 @ 23:23:
Hmm heb je een kopietje voor mij?.
Begrijp me niet verkeerd OzBoz, maar ik begrijp nu wel ongeveer waar raster voor staat, maar ik vroeg me af hoe of met welk grafisch pakket je dit kunt "instellen", want ik neem aan dat wanneer een drukkerij die een drukwerk op 300dpi met raster op 60 aangeleverd wilt krijgen verwacht dat de ontwerper dit ook zo maakt.
Met photoshop is het dus wel mogelijk om een een canvas op 300 dpi te zetten maar geen raster in te stellen. Illustrator heeft vrijwel niks te maken met dpi (behalve wanneer je afbeeldingen importeert, maar dat is dan nog steeds via de grafische beeldbewerkingsprogramma).
Is het rastaliseren van een bestand/afbeelding nu iets van tijdens het maken of juist iets bij het "opslaan" of "print 2 file" optie?
Maar ja, tot nu toe ben ik onwetend nog geen problemen tegengekomen met het aanleveren van drukwerk, maar ben gewoon benieuwd wat ze echt bedoelen. Misschien toch eens vragen aan die man
[ Voor 8% gewijzigd door niXnut op 31-05-2004 00:00 ]
| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5
Inderdaad. In principe heb je helemaal niets met een raster te maken. Het enige is dat het raster waarin gedrukt wordt bepaald hoeveel dpi je platen moeten zijn op 100%.Hankey schreef op 30 mei 2004 @ 23:41:
[...]
Je slaat het gewoon op als 304 (300) dpi bestand, waarna de printer het bestand ripped en dus zelf omzet naar een "raster bestand". Op mijn stage wordt dat rippen bv. gedaan door de Fiery bak die aan de minolta hangt. Met het raster moet je dus wel rekening houden bij het ontwerpen (dus het aantal dpi erop afstellen, zie verhaal van OzBoz hierboven), maar je hoeft het niet zelf om te zetten...
Je levert dus ook nooit rasters aan maar gewoon beelden in een bepaalde kwaliteit. En wil je dus optimaal resultaat dan is het handig te horen op welk raster er gedrukt wordt.
Veel kranten drukken nog in raster 34. Stel nou dat je een A4 FC foto in krant wil plaatsen dan is het zonde om 33,2 MB als bestandsgrootte aan te leveren (300dpi) maar kun je het doen met een bestand van 10,9MB op 172dpi.
Raster bepaald puur je optimale dpi's. Voor vector is het nvt. En bitmaps importeren in illustrator is suf
Hankey schreef op 30 mei 2004 @ 23:41:
[...]
Je slaat het gewoon op als 304 (300) dpi bestand, waarna de printer het bestand ripped en dus zelf omzet naar een "raster bestand". Op mijn stage wordt dat rippen bv. gedaan door de Fiery bak die aan de minolta hangt. Met het raster moet je dus wel rekening houden bij het ontwerpen (dus het aantal dpi erop afstellen, zie verhaal van OzBoz hierboven), maar je hoeft het niet zelf om te zetten...
Ah nu is het helemaal duidelijk, waarschijnlijk was mijn vraag stelling in het begin niet geheel duidelijk, maar dat was precies wat ik mij afvroegOzBoz schreef op 31 mei 2004 @ 00:53:
[...]
Inderdaad. In principe heb je helemaal niets met een raster te maken. Het enige is dat het raster waarin gedrukt wordt bepaald hoeveel dpi je platen moeten zijn op 100%.
knip
Anoniem: 28596
Zijn de dingen die OzBoz hier allemaal uitlegt niet handig om ffkes in de (nu wel heel karige) FAQ te plaatsen?
Er zijn namelijk heel veel mensen die zich afvragen hoe ze drukwerk aan moeten leveren, en dit is eigenlijk het eerste duidelijke topic waar iets meer informatie dan normaal gegeven wordt.
offtopic²:Anoniem: 28596 schreef op 31 mei 2004 @ 20:55:
ffkes ietwat offtopic...
Zijn de dingen die OzBoz hier allemaal uitlegt niet handig om ffkes in de (nu wel heel karige) FAQ te plaatsen?
Er zijn namelijk heel veel mensen die zich afvragen hoe ze drukwerk aan moeten leveren, en dit is eigenlijk het eerste duidelijke topic waar iets meer informatie dan normaal gegeven wordt.
als je dat doet, zoek ook even op mijn naam qua topics. Ik vraag soms wat over drukwerk en ik weet dat Oscar met stip op één daar altijd geweldig op reageert, evenals Benoni, Mr Kite etc. . ... een goede faq zou helemaal niet gek zijn.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Daar heb ik het al weleens over gehad, ook in de tijd dat ik nog mod was. Het ontbreekt een beetje aan de tijd een goed stukje te maken wat ook nog gestructureerd is. Ook omdat het soms best lastig is om aan vragen te kopen die in een FAQ passen. Die 'verzinnen' en een antwoord is behoorlijk tijdrovend.Anoniem: 28596 schreef op 31 mei 2004 @ 20:55:
ffkes ietwat offtopic...
Anyway, wil daar best wel tijd in steken en mensen die bepaalde dingen weten die mooi opgenomen kunnen worden mogen me mailen (zie profiel). Te denken valt dan aan dingen als RGB/CMYK, Vector/Bitmap etc denk ik.
Probleem is alleen dat zoiets al snel erg uitgebreid gaat worden ben ik bang. Maar wellicht kan ik een begin maken. Nadeel is dat ik dingen graag goed doe, incl. illustraties om dingen te verduidelijken en dat maakt het nog tijdrovender.
Naar mijn mening net wat beter (lees: duidelijker) qua opties dan Adobe Streamline, waar alles onder losse instellingsmenuutjes verstopt zit.
En als je haast hebt en geen zin om het programma te installeren kun je altijd hier een vectorretje laten genereren. Dan heb je alleen geen preview dus je moet de instellingen wel een beetje verkennen. Verder echt een topprogramma, kan ik iedereen aanraden!
edit: voor jouw logo is potrace dan misschien wat beter, http://potrace.sourceforge.net/
en als je dan (zoals op de autotrace site al wordt gesuggereerd) Delineate installeert kun je ook nog vergelijken tussen beiden (die GUI gebruikt beide programma's).
Het werkt trouwens allemaal ook netjes onder Windows (grafische dingen doe ik zelf ook nooit in Linux, dus dan is dat wel wat handiger). Het enige wat je moet doen, ipv de install instucties van Delinieate exact opvolgen, is de .bat aanpassen zodat er het volgende staat:
1
2
| @echo off {jouwjava programma directory}\bin\javaw -jar delineate.jar .\settings\parameters-autotrace.xml .\settings\parameters-potrace.xml |
Standaard staan daar namelijk allemaal / ipv \, en daar kan windows niets mee. Let er dan op dat er ook geen spaties in je path staan, dus bijv C:\Progra~1\ ipv C:\Program Files
Ik had hier zelf laatst wat last mee, vandaar de technische uitleg, hoop dat het zo duidelijk is
[ Voor 47% gewijzigd door Mr_Kite op 01-06-2004 13:04 ]