Toon posts:

Videokaart in laptop: Ati Radeon 9600 of nVidia GFX Go 5700?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een laptop waar ik veel mee kan. Het is voor een multimedia-opleiding en aangezien ik het ding ook mee naar school moet nemen lijkt een desktop mij geen goed idee. Behalve als ik wil gaan fitnessen op weg naar school natuurlijk ;) Nu heb ik al wat leuke dingen gezien zoals de Dell Inspiron 9100 (duuuur!!!!) en de Acer Aspire 1714 MSi. Nu heeft een Inspiron 9100 een Ati Radeon 9600 met 128 MB en de Aspire 1714 een nVidia GFX Go 5700, ook met 128 MB. Ik heb het niet meer zo op nVidia dus ging ik eens rondkijken op het web en kwam een Franse test tegen waarin een aantal kaarten vergeleken werden, bij het spelen van Unreal Tournament geloof ik. In ieder geval vond ik de test best schokkend. De nVidia GFX 5700 (dus niet "Go") haalde 10 punten minder dan de Radeon 9600 op een schaal van 100! Moet ik nou "bang" worden of is de GFX 5700 ook een goede kaart? De Aspire (met GFX) is namelijk ongeveer 1000 euri goedkoper en heeft zelfs dan nog meer in zich dan de Inspiron (met Radeon 9600).
Moet ik nog even wachten tot er iets beters komt of voor de Aspire gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat wil je in totaal uitgeven? Want er zijn zat notebooks die geleverd worden met een ATI 9600 of zelfs 9700 die heel betaalbaar zijn. Zelfs notebooks met centrino!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
offtopic:
Offtopic, maar iets dat ik me al een tijdje afvraag
Waarom is het nu geen Laptop meer maar een Notebook?
waarom is dat veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:42
een notebook hoeft echt niet 1000 euro duurder te zijn omdat er een ati videochip in plaats van een nvidia videochip in zit hoor 8)7 Met andere woorden er zullen echt wel notebooks zijn met een radeon 9600 voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk er wel aan dat de Aspire 1700 'slechts' 7,1 kg weegt. Da's niet erg prettig voor je schouders ;)

Ik zou eens kijken naar een lichter model met ongeveer dezelfde specs. Misschien is de Aspire 2023 wat? Die heeft een 9700 met 128mb én een Centrino processor. Kun je die zware adapter thuis laten ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 17:53:
Denk er wel aan dat de Aspire 1700 'slechts' 7,1 kg weegt. Da's niet erg prettig voor je schouders ;)

Ik zou eens kijken naar een lichter model met ongeveer dezelfde specs. Misschien is de Aspire 2023 wat? Die heeft een 9700 met 128mb én een Centrino processor. Kun je die zware adapter thuis laten ;)
Is een Pentium-M dan vergelijkbaar met P4? Ik moet namelijk wel een snelle processor hebben, anders is werken niet fijn en duurt coderen een eeuwigheid.
En voor de duidelijheid: een Ati maakt idd geen 1000 euri verschil, maar de naam Dell wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 02:06

Godjira

To infinity and beyond!

Persoonlijk zou ik voor een ATi chipset gaan, maar dat zou weleens kunnen komen doordat ik een ATi aanhanger ben. Mijn ervaringen met ATi chips in een notebook zijn goed, nVidia heb ik minder ervaringen mee. Wel weet ik dat ATi goede recenties heeft wat betreft hun notebook chipsets.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:11

FongWan

The Stormrider ...

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 16:04:
[...]

Is een Pentium-M dan vergelijkbaar met P4? Ik moet namelijk wel een snelle processor hebben, anders is werken niet fijn en duurt coderen een eeuwigheid.
En voor de duidelijheid: een Ati maakt idd geen 1000 euri verschil, maar de naam Dell wel ;)
Wat is je budget?
Is dat tussen de 1200 en 2000 heb je hele mooie Centrino laptops met een Ati M9600 of M9700.

Enkele modellen die misschien aanspreken:
Asus M6000N (M9600) of de M6000Ne (M9700), zie het Asus topic voor meer info
Acer TM800x (M9700)

Een handige link voor je:
ATI Mobility Radeon 9600 and NVIDIA GeForce FX Go5650: Taking on DX9

Even uit de FAQ gequote, daar staat best veel info .... ;)
Het aantal MHz zegt tegenwoordig niet zoveel meer over de prestaties. Om alles wat makkelijker te maken is er hier een overzicht van de mobile processors en de gelijkstaande prestaties:

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz 1900+
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz 2000+
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz 2100+
1.6 GHz (Banias) 2.4 GHz 2200+
1.7 GHz (Banias) 2.6 GHz 2400+
Met dank aan FongWan

[ Voor 19% gewijzigd door FongWan op 31-05-2004 16:46 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit recente benchmarks is gebleken dat een 2ghz Intel Centrino (Dothan) een 3.4ghz Pentium IV voorbij snelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Dat was een paar weken terug op frontpage te lezen inderdaad.

Ze hadden wel een Dothan 2.0GHz overgeclocked naar 2.4GHz als ik het goed heb ondhouden. En inderdaad die deed het evengoed zoniet beter dan een 3.4GHz P4E.

Zal wel ff kijken of ik het terug kan vinden.

Gevonden:
Intel Pentium M 'Dothan'; 90 nanometer in een notebook
Door Wouter Tinus - maandag 10 mei 2004 - 21:39 - Bron: Tom's Hardware Guide - Views: 11.358
Intel heeft vandaag de Pentium M 'Dothan' aangekondigd. Dothan is de 90nm-opvolger van de originele Banias-core, die door zijn goed uitgebalanceerde verdeling tussen performance en zuinigheid verantwoordelijk is voor een groot deel van het succes van het Centrino-concept. Ondanks het feit dat het aantal transistors is verhoogd van 77 naar 140 miljoen stuks is de nieuwe chip 14% zuiniger en nog geen vierkante millimeter groter geworden; een succes voor het 0,09 micron-procédé dat voor het Prescott-ontwerp niet voldoende leek te zijn. De nieuwe processor is in eerste instantie in drie verschillende smaken beschikbaar: Pentium M 735, 745 en 755. Allen zijn voorzien van 2MB L2-cache en hun maximale kloksnelheid bedraagt respectievelijk 1,7, 1,8 en 2,0GHz. Hoewel Dothan nu nog gebruikmaakt van de bestaande 400MHz FSB zal in de resterende helft van het jaar het Sonoma-platform gelanceerd worden, waarbij overgestapt wordt op een 533MHz FSB.

Verschillende sites hebben al reviews van notebooks gebaseerd op de nieuwe processor online gezet. Tom's Hardware test een Winbook W360 met de 1,7GHz-versie van Dothan en concludeert dat de processor 5% sneller is dan een gelijk geklokte Banias. Op 2GHz kan de prestatiewinst oplopen tot 22%. Hoewel het maximale verbruik van Dothan 21,5 Watt is en de chip dus iets minder warm wordt dan zijn voorganger, is het stroomverbruik in de verschillende besparende standen wel iets hoger geworden. Het netto resultaat is dat de batterij alleen bij intensief gebruik zoals gamen iets minder snel wordt leeggezogen, maar dat het voor andere toepassingen weinig verschil maakt.

Interessant is verder het artikel van X86-secret waarin men een laptop openschroeft om een flinke koeler op de chip te installeren, en vervolgens te kijken in hoeverre de core bereid is om zich te laten overklokken. De 2,0GHz-chip wordt puur door de FSB te verhogen van 400 naar 480MHz op 2,4GHz geklokt en daarna vergeleken met het huidige aanbod van high-end desktopprocessors. Een interessant experiment in het kader van het annuleren van de Tejas-core, waarmee Intel in feite verklaarde dat de Pentium M-architectuur de toekomst heeft. Opvallend is dat de overgeklokte Dothan de Pentium 4 3,4GHz in alle tests verslaat, en in sommige gevallen zelfs sneller is dan de Athlon 64 3400+ en Pentium 4 EE 3,4GHz. Hoewel er niet de meest veelzeggende benchmarks worden gedraaid blijft het een knappe prestatie van de mobiele chip, zeker gezien het feit dat hij het met single-channel DDR333 deed terwijl de andere systemen voorzien waren van (dual-channel) DDR400-chipsets en de temperatuur niet boven de 30 graden kwam.

[ Voor 84% gewijzigd door FongWan op 31-05-2004 17:00 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 16:04:
[...]

Ja P-M is snel zat. Uiteraard is een P4 op sommige punten sneller, maar bv bij het Seti project versloeg een P-M 1.7Ghz een P4 3.0Ghz. Hoe het ligt bij coderen weet ik niet maar de snelheidsverschillen zullen hoogsten enkele tientallen procenten zijn. Regel is dat je minimaal 25% bij de snelheid van een centrino kunt optellen om tot de snelheid van een echte P4 te komen (dus met HT!!!). Centrino op 1.7Ghz kan dus sowieso wel meekomen met een echte P4 op 2.5Ghz.

Maar goed vraag blijft dus eigenlijk wat is je budget?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al iets wijzer geworden. Ik wist alleen niet dat er al sneller versies van de Pentium-M zijn (2.0). Dan moet ik maar weer eens opnieuw gaan overwegen denk ik.
Over mijn budget: tja, ik wil eigenlijk niet hoger dan 2200 euro gaan. Ik wil gewoon een snelle met redelijk wat geheugen en leuke extra's, want hij moet een tijdje mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort komt het nieuwe Centrino platform uit (Sonoma) icm met een Dothan cpu met 533mhz FSB, 2mb L2 cache, Dual Channel DDR2 geheugen, PCI Express en Intel Extreme Graphics 3, dat wordt pas lekker :9~ Wordt verwacht in de herfst van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

ixl85 schreef op 30 mei 2004 @ 17:25:
offtopic:
Offtopic, maar iets dat ik me al een tijdje afvraag
Waarom is het nu geen Laptop meer maar een Notebook?
waarom is dat veranderd?
offtopic:
Een laptop wil zeggen dat je hem op schoot kan hebben. Tegenwoordig kan dat bij veel van deze "apparaten" (om het zo maar te noemen) niet meer omdat ze óf te warm worden óf te zwaar zijn (soms zelfs tot 4 kg). Meestal is het een combinatie van deze twee. Hierdoor kan je het nu beter een notebook dan een laptop noemen, hoewel het gewoon om het zelfde type apparaat gaat.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 19:31:
Binnenkort komt het nieuwe Centrino platform uit (Sonoma) icm met een Dothan cpu met 533mhz FSB, 2mb L2 cache, Dual Channel DDR2 geheugen, PCI Express en Intel Extreme Graphics 3, dat wordt pas lekker :9~ Wordt verwacht in de herfst van dit jaar.
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 19:26:
Ik ben al iets wijzer geworden. Ik wist alleen niet dat er al sneller versies van de Pentium-M zijn (2.0). Dan moet ik maar weer eens opnieuw gaan overwegen denk ik.
Over mijn budget: tja, ik wil eigenlijk niet hoger dan 2200 euro gaan. Ik wil gewoon een snelle met redelijk wat geheugen en leuke extra's, want hij moet een tijdje mee kunnen.
Yep das waar, maar zo kan je blijven wachten hahaha

Maar voor zover mijn kennis zou het Sonoma platform de laatste grote verandering zijn. Na de introductie van Sonoma zal het volgens Intel (en de voorlopige geruchten) +/- anderhalf jaar rustig blijven. Met uitzondering op het verhogen van de proc. snelheden na dan.

@ Stefjah als je meer van het Centrino verhaal wilt weten zie het volgende topic.
[Laptops] Het Centrino topic deel 2
Het is al een tijdje niet meer in gepost maar misschien wel interessant voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fongwan : het is daarmee dat ik tot het einde van 2004 wacht om een laptop te kopen, aangezien Sonoma echt wel een serieuze verbetering zal zijn en veel nieuws met zich mee zal brengen.

Stefjah : als je zo veel geld wil spenderen aan een laptop, zou ik zeker voor een IBM Thinkpad T-reeks gaan. Dat zijn erg dure laptops, maar wel de allerbeste op de planeet.
Heel dun, heel licht, oersterk (behuizing gemaakt van een titanium legering) en gewoon erg snel & degelijk.
En IBM geeft standaard 3 jaar volledige garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hebben die Thinkpads ook wel ATI 9600/9700 kaarten erin? Want daar ging het in de eerste plaats om!

Verder heeft dat sanoma platfom intel extreme 3 graphics aan boord. Maar de intel kaarten kennende zal dat niet echt super zijn. Dus ook dan zou ik nog steeds gaan voor een AT kaart erin. Bij veel spellen heb je veel meer aan een fatsoenlijke videokaart dan een snelleree FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is jouw mening, maar gamen op de laptop is volgens mij geen goed idee.
Zelfs de duurste laptop scherm hebben namelijk veel last van "ghosting" doordat de refreshrate van de tft schermen slechts 30 - 40ms bedraagt.
En de performance van een top of the line laptop met zo'n Radeon 9700 Mobile met 128mb ram is voor games nog trager dan een 2 jaar oude desktop met een geforce4.
Die hogere FSB en extra cache geheugen en Dual Channel DDR2 geheugen gaan wel brokken maken hoor, daar kan je zeker van zijn :-)
En die Intel Extreme Graphics III schijnt ook een ENORME stap vooruit te zijn, en hij is nu ook DirectX9 compatibel.
Maar ik game toch niet, dus wat maakt het uit, ik wacht op Sonoma/Dothan :)

over de thinkpads: als je even op de ibm website kijkt zie je dat de Thinkpad T-reeks een Ati Radeon 7500 Mobility aan boord heeft. Wat best wel een mooie kaart is voor een laptopje van 2.2kg. Een laptop in die gewichtsklasse ga je niet snel vinden met een radeon 9700 onboard hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20

MBV

Ik zou voor de ATi gaan, omdat die veel energiezuiniger zijn (lees warmte/accu belasting), en een stuk sneller. En als het even kan een Centrino, om dezelfde reden + gewicht. Gamen op een laptop is best te doen, maar verwacht geen desktopprestaties. Alhoewel je met een 9700M best een 17" iiyama tft eraan kan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 21:54:
over de thinkpads: als je even op de ibm website kijkt zie je dat de Thinkpad T-reeks een Ati Radeon 7500 Mobility aan boord heeft. Wat best wel een mooie kaart is voor een laptopje van 2.2kg. Een laptop in die gewichtsklasse ga je niet snel vinden met een radeon 9700 onboard hoor.
Nou de Asus M6000Ne komt aardig in de buurt hoor. Die is denk ik evenzwaar als de M6000N en die is weer 2,6kg.
Van andere merken weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 21:54:
Ja dat is jouw mening, maar gamen op de laptop is volgens mij geen goed idee.
Zelfs de duurste laptop scherm hebben namelijk veel last van "ghosting" doordat de refreshrate van de tft schermen slechts 30 - 40ms bedraagt.
En de performance van een top of the line laptop met zo'n Radeon 9700 Mobile met 128mb ram is voor games nog trager dan een 2 jaar oude desktop met een geforce4.
Die hogere FSB en extra cache geheugen en Dual Channel DDR2 geheugen gaan wel brokken maken hoor, daar kan je zeker van zijn :-)
En die Intel Extreme Graphics III schijnt ook een ENORME stap vooruit te zijn, en hij is nu ook DirectX9 compatibel.
Maar ik game toch niet, dus wat maakt het uit, ik wacht op Sonoma/Dothan :)
Ik ben anders behoorlijk te spreken over gamen op een notebook. Ik doe het niet veel maar het gaat prima, van ghosting heb ik absoluut geen last. Het scherm zal er ongetwijfeld wel last van hebben maar ik zie het niet.
Verder haal ik nu in 3dmark2001 een score van 9140, niet slecht dacht ik. Ik weet niet wat een 2 jaar oude desktop met geforce4 doet, maar volgens mij is deze toch wel sneller. En ik heb dus een 1.6Ghz centriono met ati 9600, als je een notebook met een 2Ghz centrino en ati9700 neemt, dan haal je waarsch wel makkelijk boven de 10.000. Qua snelheid kan gamen op een notebook dus best, alleen je moet idd genoegen nemen met een minder goed scherm (ikheb er geen last van) en een wat minder toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

http://www.tweakers.net/nieuws/dag/1086040800

Ook interessant! Die Nvidia blijkt gewoon sneller te zijn! Dan heeft die een enorme sprong gemaakt sinds de 5650, maar vreemd dat ze hem niet hebben vergeleken met de 9700. Zou wel eerlijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Yep, ik dacht ook dat de M9600 sneller zou zijn maar blijkbaar heeft nVidea toch wat goed gemaakt. Ben alleen wel benieuwd naar een head 2 head met de M9700 en de FX5700Go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar: ik haal op een 2 jaar oude desktop met een gf4 met 64mb, niks overclockt, 12.000 punten op 3dmark 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp uit de info die ik nu heb dat het verschil tussen de nVidia GFX Go 5700 en de Ati Radeon 9600 niet zo groot is. Hm. IBM heeft volgens mij niet helemaal wat ik zoek, maar de site is ook niet echt overzichtelijk, dus daar kijk ik nog naar.
Wat houdt dat Sonoma precies in? Is dat zoveel beter dan? Want ik moet in september eigenlijk wel een laptop hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefjah: probeer google en GoT search eens? :)
Sonoma betekend dit, kort samengevat:
- upgrade van 400mhz FSB naar 533mhz FSB
- Dothan CPU's (2mb L2 cache dus)
- Dual Channel DDR2 geheugen ipv Single Channel DDR
- PCI Express
- Verbeterde WLAN controllers
- Sterk verbeterde Onboard graphics (nu ook DX9 compatibel)
- geheel nieuwe chipsets (nieuwe south & north bridge, nieuwe onboard sound controller)

Alles nieuw dus :) Sonoma gaat de grootste notebook verandering zijn voor Intel de komende 1.5 - 2 jaar. Dus als je nog eventjes geduld hebt, zit je nog net bij de "nieuwe generatie" notebooks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

en de daarbij behorende "nieuwe generatie" prijs :( Centrino is al niet het goedkoopste.... Het leuke is dat de modellen van nu in prijs zullen dalen :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 20:10:
Stefjah: probeer google en GoT search eens? :)
Sonoma betekend dit, kort samengevat:
- upgrade van 400mhz FSB naar 533mhz FSB
- Dothan CPU's (2mb L2 cache dus)
- Dual Channel DDR2 geheugen ipv Single Channel DDR
- PCI Express
- Verbeterde WLAN controllers
- Sterk verbeterde Onboard graphics (nu ook DX9 compatibel)
- geheel nieuwe chipsets (nieuwe south & north bridge, nieuwe onboard sound controller)

Alles nieuw dus :) Sonoma gaat de grootste notebook verandering zijn voor Intel de komende 1.5 - 2 jaar. Dus als je nog eventjes geduld hebt, zit je nog net bij de "nieuwe generatie" notebooks :)
Ah bedankt. Ik ben niet (meer) zo op de hoogte van de ontwikkelingen en op de GoT site kom ik ook heel weinig..... Maar in ieder geval bedankt! Ik kan denk ik niet zo lang wachten, dus aan de "nieuwe generatie" heb ik niet zo veel. Ik ben het trouwens ook met Hellraizer eens dat Centrino wel duur is!
Pagina: 1