Toon posts:

PDAphone de toekomst of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu in het bezit van een SE T610. Heeft imho alle belangrijke functies voor een mobiel van tegenwoordig. Was dan ook van plan bij het stoppen van m'n huidige abo een leuke cashdeal te regelen ipv weer na een jaar een nieuwe mobiel te kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.thai.net/neko3c/mda2.jpeg
Alleen nu twijfel ik toch weer... De toekomst die ik voor mezelf zie qua mobiel gebruik is de integratie van een agenda. Leuk allemaal die smartphones, en ook mijn SE T610 heeft natuurlijk een agendafunctie, maar ik ga toch echt niet al mijn afspraken invoeren met zo'n SMS T9 systeem. Ook zo'n klein scherm geeft je niet snel een overzicht hoe vol je agenda zit in een week. Nu de nieuwe lichting PDA's met alle MS/Palm functionaliteiten en grote kleurenschermen die mogelijkheden wel bieden zie ik hier toch echt dé combinatie met een mobiel!

Maar waarom zijn er nog zo weinig apparaten die dit bieden. Ik ken de SE P900/P800, de Qtek 2020, Diverse Palm modellen (scherm kleine kant en lelijke antenne) en de Nokia 9XXX serie (alhoewel die niet echt populair is).

Wat is de ervaring van mensen die ze inmiddels gebruiken? Zijn ze toch te groot om ze als mobiel te gebruiken? Te duur wellicht voor wat je krijgt? Veel bugs? Toch maar een 6230 of SPV?

Ik zie weinig vegelijkende reviews op dit gebied. Ook heb ik het idee dat deze apparaten teveel worden gescheiden van reguliere GSM's in winkels en beoordelingen, terwijl ze toch deels dezelfde markt bedienen.

Telefoons met hippe kleurenschermen, klepjes, 80-polyfone-ringtonen, Blauwe tand, radio: we kennen het allemaal. Maar deze lichting PDAphones biedt toch echt weer wat nieuws in mijn ogen. Besturingssystemen die up te daten zijn, ondersteuning van veel op PC gebruikte bestanden, een soort van fatsoenlijk toetsenbord, een groot scherm, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 16:04 ]

Verwijderd

Volgens mij blijft er altijd wel een scheiding tussen PDA's en gsm's. En daartussen zit gewoon de smarphone. Niemand wil een koelkast aan z'n oor hebben, daarom denk ik dat bellen met een PDA nooit populair zal worden. Het beste wat er tussen ligt (UIQ 7) is m.i. de P900/P800 die ik ook al weer aan de grote (zware) kant vind. De enige manier waarop de PDA zelf (Qtek 2020 e.d.) met telefoongebruik populair kan worden is, denk ik, als er een flinke promotie voor (en ontwikkeling van!) wireless headsets plaatsvindt.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Ik gebruik zelf de Qtek 2020 (Orange SPV).
Dat is op zicht wel een lekker telefoontje.
Ziet eruit als een telefoon, maar heeft ook PDA mogelijkheden.
Wel een nadeel is dat ik elke avond em aan de oplader moet hangen, omdat hij anders de volgende dag leeg is. Als ik hem veel gebruik zelfs veel eerder.
Dat is toch echt een groot nadeel.

Maar over een tijdje zullen deze telefoons wel meer bruikbaar worden. De software ervoor wordt uitgebreider en volwassener, accu-duur wordt groter, de mogelijkheden worden ook uitgebreider (bv. touchscreen/tv (digitenne?) oid).

Zal wel vervelend worden voor de mensen die alleen een telefoon willen en geen PDA, maar die oude dingen zullen toch vervangen worden door iets nieuws en beters.

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Die SPV die jij bedoelt is toch niet de Qtek 2020? (zie plaatje bovenaan). Orange brengt die Qtek uit onder M1000 en T-mobile als XDA II.
Volgens mij blijft er altijd wel een scheiding tussen PDA's en gsm's. En daartussen zit gewoon de smarphone. Niemand wil een koelkast aan z'n oor hebben, daarom denk ik dat bellen met een PDA nooit populair zal worden.
Ik vraag me dat echt af. Stel je pakt een telefoon van het formaat T610 of 6230. Over vrijwel de hele lengte maak je een touchscreen en je hebt geen numierieke toetsen meer. Die laat je op het scherm verschijnen als je een nieuw nr. wil bellen, bij een bestaand nummer gewoon je contactenlijst een bij een sms/e-mail een virtueel toetsenbord. Spelletje kun je dan in breedbeeld spelen en je agenda kan op vol scherm. Laat het draaien op Symbian of PocketPC en dan heb je eigenlijk een PDA. Op dit moment zijn ze misschien nog te groot maar als ze iets kleiner worden, en de schermen groter (bescherming buitenkant is ook nog een punt)... Ik zie daar wel wat in...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 16:39 ]

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden een P900 besteld - voornamelijk om de gadget factor. Hij blijkt echter slecht leverbaar en hierdoor ben ik toch weer aan het denken geslagen......

Een normale palmtop kan volgens mij net zoveel als (of meer dan) een smartphone, zo lang er maar een bluetooth toestel in de buurt is. Een P900 met een duur vodafone abbo kost nog steeds € 450. Je kan dan ook kiezen voor een 6310 + cashback, en van het overgebleven geld een hele mooie palm kiezen. Nadeel: de combinatie is iets groter dan een smartphone. Voordeel: Je hebt een prima telefoon + al de extras van een smartphone.....

Alleen weer de gadget factor doet me twijfelen......

Claude

Verwijderd

Topicstarter
Maar ja, als je een losse Palm en mobiel hebt loop je weer met twee apparaten rond. Vind ik persoonlijk minder praktisch. Het gaat me verder ook niet zozeer om gecombineerde functie als WAP/GPRS dat makkelijker wordt met 1 apparaat, maar meer dat je alles in 1 hebt (ook contacten e.d.).

Nog met mensen met die Qtek 2020/XDAII/M1000 ervaringen? Er komt vlg mij trouwens ook alweer een opvolger, met uitschuifbaar toetsenbord :P...

Verwijderd

Op zich is het idee wat je hebt wel interessant, maar ik denk dat dat vaak zat overwogen is. Een t610/630 is vrij smal> al zou je het als breeWbeeld apparaatje gebruiken dan nog lijkt het me weinig prettig werken met Word-documenten e.d. Daarvoor zijn de grote PDA schermen gewoon het best. Dat is (lijk mij) ook een van de redenen waarom de P900 niet kleiner is dan de P800(naast eventuele technische onmogelijkheden).
En zoals ik zei: een PDA waar je mee kan bellen met een top headset bied je alle mogelijkheden die je nodig hebt.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 18:21:
Maar ja, als je een losse Palm en mobiel hebt loop je weer met twee apparaten rond. Vind ik persoonlijk minder praktisch. Het gaat me verder ook niet zozeer om gecombineerde functie als WAP/GPRS dat makkelijker wordt met 1 apparaat, maar meer dat je alles in 1 hebt (ook contacten e.d.).
Alleen als je wilt bellen en tegelijkertijd wat wil kunnen opzoeken of noteren, dan zijn 2 losse apparaten in het voordeel. Alleen als de PDA met een goede headset kan samenwerken zie ik het nut van één apparaat. Momenteel zijn deze er nog niet naar mijn idee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe telefoon en ik zit te twijfelen tussen:
- MDAII/SPV1000
- SE P900
- of wachten op de SE S700

Persoonlijk vindt ik de MDAII/SPV1000 wel mooi en fijn om mee te werken. Zet er een blauwtand oorfoontje op en het werkt volgens mij perfect. Maar dan denk ik bijv. weer aan de zomer. t-shirt, geen jas etc. Waar laat ik zo'n ding. Een MDAII stop je toch niet in een zak van je spijkerbroek en om met zo'n ding aan je riem te lopen zie ik ook niet zitten. Hoe doen anderen dat met zo'n ding?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Verwijderd

Topicstarter
Maar die S700 heeft geen toetsenbord of touchscreen. Dat vind ik het probleem bij al die Smartphones. Daar ga je dus de agenda niet van gebruiken lijkt me. De keuzes die jij verder noemt zouden ook voor mij gelden. Twijfel echt tussen P900 of Qtek 2020. Is die P900 echt 2x zo klein (las ik ergens)? Want dan stop je die Qtek niet zomaar in je broek idd.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, en dan komt nu dit apparaat op de markt:
Afbeeldingslocatie: http://www.bargainpda.com/assets/2574.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pocketpcitalia.com/images/moto_ext2.jpg
It has two hinges... opens ala clamshell and also ala communicator with qwerty thumbpad. I suppose it is smaller than the communicator. It will have a touch screen and also a camera as well as several connectivity options.
Of course its Pocket PC... some may like 'em but I know some will be turned off by this.

Here's a pic when the filp is opened (from a poster in the ongoing Cannes GSM conference)

http://www.ppcw.net/images/li[....]/3gsm/DSCN2270.jpg&w=640&h=480

The Motorola MPx offers:

Microsoft Windows Mobile software: Making the Motorola MPx truly an extension of your desktop, this cutting-edge device supports a multitude of business applications including Microsoft Outlook e-mail and PIM, Microsoft Word, Excel and more.

No strings attached: The Motorola MPx tri-band GSM/GPRS device supports integrated Wi-Fi and Bluetooth wireless technology for both data centric and voice centric communications with compatible devices, for the ultimate in hands-free connectivity.

Design: Boasting a truly unique and innovative form factor, the Motorola MPx is the must-have solution to help driven professionals manage their mobile lives in realtime while adding new convenience to the converged device, resulting in a user-friendly and stylish mobile.
Advanced camera capabilities: With an impressive 1.3 mega-pixel camera and flash embedded on the Motorola MPx, messages can be delivered with more than just words.

Expansive memory: To leverage the device's ability to download Microsoft Pocket PC and Java applications, games, photos and more, the model MPx comes with a SD/MMC slot supporting up to 1 GB of memory.

Synchronization: Built in "ActiveSync" and "Air-sync" makes the model MPx capable of synching with Microsoft Outlook for easy organization. Additionally, the device supports Infrared IRDA 115 kbps for data exchange and Consumer IR (CIR) for control of audio/video and home automation equipment on the fly.

Ease of use: The Motorola MPx supports a variety of input methods making it quick and effortless to transfer data, including a numeric keyboard, a thumb QWERTY board and stylus and touch sensitive screen to support smooth operations.
Pricing and Availability

The Motorola MPx is expected to be available in the second half of 2004. For more information regarding pricing and product availability in your region, please check with your local Motorola representative.
(source: http://www.motorola.com and www.ppcw.net)
:9~
Weet iemand al meer van de release/prijs hier in NL? Ik ben deze zomer in Dubai (tot begin september). Zou het veel zin hebben om zo'n apparaat daar te halen?

Verwijderd

Zoals ik het zie was/is de pda alleen een tussenfase. Dus om met een pda + phone te slepen is in de toekomst geen optie meer. 3 jaar kwam ik er al achter wat iedereen nu wil hebben. Alleen was het toen nog niet beschikbaar. Ik zag het 3 jaar geleden als een uitkomst om meerdere dingen in 1 te dragen. (phone, radio, mp3 speler, organiser, pda, gps enz). En tegenwoordig rolt er bij nokia, SE, motorola, samsung en Siemens niet anders meer van de lopende band.

Toen de mogelijkheid zich voordeed, anderhalf jaar geleden, heb ik daarom direct de p800 gekocht. Zo veel mogelijk in 1, zonder echt veel extra ruimte kwijt te zijn.

Dit gebeurd bij alles in de elecktronische markt: Home cinema, PC's enz. Dus ook bij pda's/telefoons.

Het is denk ik niet zo dat de een, de ander zal vervangen, de scheidingslijn zal vervagen. Natuurlijk blijven er losse telefoons & pda's bestaan. Maar mainstream worden toch de alles in 1 apparaten (Zoals dat met alles gebeurd). Gemak dient de mens.

De MPX zoals hierboven getoond, is niets anders dan een realisatie van de:"ik wil zo veel mogelijk gemak"- wens uit de markt.
Pagina: 1