Zelf IP adressen toekennen (DHCP uitzetten) en Speedtouch 51

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik probeer al een hele tijd mijn netwerk van meedere pc's en 2 xboxen te voorzien van statische ip adressen. Met DHCP van de Speedtouch 510 aan werkt het wel, maar als je dan 1 nieuw apparaat aansluit, verschuiven de ip adressen en kloppen de ingestelde poortmappings niet meer. Daarom wil ik vaste ip adressen instellen.

Ik heb overigens de diverse faq's gelezen, de search geprobeerd en ook google. Mijn simpele instellingen komen echter niet voor, het gaat gelijk over servers draaien en meerdere routers en weet ik veel wat. Gewoon stap voor stap simpel je eigen ip adresjes invullen en je DHCP uitzetten kan ik nergens uitgelegd vinden.

Het zou heel simpel moeten zijn, gewoon DHCP uitzetten en overal zelf je IP adres invullen. Zo gezegd zo gedaan... Na 3 uur klooien heb ik de router eindelijk weer kunnen benaderen en heb ik weer internet na de setupdiskette te gebruiken, maar nu dus wel weer met DHCP aan... 8)7

Ik heb het volgende gedaan:

Bij de router ga ik naar advanced, dan naar DHCP, dan naar DHCP server, en deze zet ik op "No DHCP". Zou simpel moeten zijn.

Bij de TCP/IP instellingen van mijn Windows XP Pro pc vul ik het volgende in:

[o] Use following IP Adress:
IP adress: 10.0.0.151
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.0.138

[o]Use following DNS Server Adresses:
Preferred DNS server: 62.251.0.6
Alternate DNS Server: 62.251.0.7

Ik kan de DNS niet op automatisch zetten, die optie wordt namelijk grijs op het moment dat ik automatische ip uitvink.

Bij de Xbox iets soortgelijks, maar dan met 10.0.0.153.

Dat zijn dezelfde IP adressen die ze ervoor met DHCP gekregen hadden. DNS Servers zijn van HCCNet. De router is te benaderen als ik in IE 10.0.0.138 intik.

Vervolgens rebooten en kijken wat er gebeurt. De Xbox kan niet meer op LIVE, de PC kan niet op internet. Toen ik het vervolgens weer terug wilde zetten op DHCP en automatische instellingen, werkte er helemaal niks meer. Router uit en aan werkt ook niet. En een reset zit er niet op een speedtouch 510. De router was ook niet te benaderen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik nou statische ip adressen kan gebruiken in mijn simpele lan netwerkje met een standaard router naar een standaard adsl internet verbindinkje? Ik word er helemaal gek van... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door BounceMeister op 30-05-2004 15:39 ]

Verwijderd

Laat de DHCP server gewoon aanstaan in je router en gebruik andere IP adressen dan die in de DHCP range. Als het dan fout gaat zet je de machine weer op DHCP en kan je gewoon je router weer in. Begin bijvoorbeeld met 10.0.0.200 als eerste vaste IP. Doe het per machine, niet allemaal te gelijkertijd.

Als je DHCP uitzet op een machine moet je ook zelf de DNS invullen, het klopt dus dat die optie grijs is. Kloppen de adressen van de DNS? Je hebt 2x dezelfde ingevuld? Heb je misschien een IP conflict veroorzaakt waardoor het niet werkte? Begin gewoon eens bij je PC:

IP: 10.0.0.200
Mask: 255.255.255.0
GW: 10.0.0.138

DNS1: 62.251.0.6
DNS2: 62.251.0.7

Herstarten en kijk of het werkt. Uiteraard moet je daarna wel even je portforwards wijzigen. Succes!

• BounceMeister
  • Niet online
Thanx voor je snelle reactie! :) :)

2x zelfde DNS was een tikfoutje, die heb ik verbeterd.

Ik ga eens proberen om een IP adres buiten de DHCP range te kiezen, die stopt inderdaad bij 10.0.0.200, dus kan ik wel 10.0.0.201 proberen.

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-12 22:48
volgens moeten je 1 DNS server instellen en dat moet dan het ip van je router zijn.
zo werkt dat bij mij iig.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
Als je gewoon die dhcp aan laat staan, en de pcs een vast ip geeft...

Dhcp @ router kan aan laten staan omdat die dan toch niet gebruikt worden :)

Verder kan je als DNS het beste 10.0.0.138 gebruiken denk ik :)

Verwijderd

volgens moeten je 1 DNS server instellen en dat moet dan het ip van je router zijn. zo werkt dat bij mij iig.
Niet alle routers hebben een DNS forwarder. Als je router dat heeft kan het inderdaad zoals je zegt, anders moet je echt de DNS van je provider invullen.

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:49
In mijn Speedtouch kan ik onder advanced DHCP zelf opgeven welk IP-adres bij welk MAC-adres hoort. Daardoor krijg ik via DHCP altijd hetzelfde IP-adres

Jouw exemplaar zou zoiets toch ook moeten hebben?

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-12 23:35
Ik heb de zelfde router en heb het zo

computer 1
IP 10.0.0.201
netmask 255.255.255.0
gateway 10.0.0.138

dns 10.0.0.138

Zo werkt alles bij mij en dan kun je dus gewoon poort forwarden

Bij computer 2 /xbox doe je het zelfde alleen dan met een ander ip adres
dus 10.0.0.202 enz

• BounceMeister
  • Niet online
Een ip adres buiten de DHCP range kiezen, lijkt voor de pc's in ieder geval te werken. Bedankt voor die tip alvast!

Ik heb op de pc's de DNS op de HCCNet nummers staan en ze kunnen op internet. Voor de Xbox moet ik nog even kijken wat het ffect hiervan is.

Bedankt allemaal tot zover. Ik had dit zelf denk ik niet bedacht om het zo te proberen. Ik ga weer wat proberen op de Xbox nu... :)

Edit:

Alles werkt nu zoals het hoort, thanx!!

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 31-05-2004 19:55 ]

Pagina: 1