Toon posts:

Terminal Services?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Een klant van ons wil graag 1 server op zijn kantoor. Hij wil hier een snelle internet verbinding aan hangen en zodoende er voor zorgen dat zijn medewerkers overal ter wereld via het internet op die server een werkplek kunnen benaderen.

Wij zijn hier nog niet bekend, maar dit leek mij te doen met Terminal Services 2003. Ik heb hier info over opgezocht, maar een paar vragen blijven voor mij onbeantwoord. Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven.

1. Volgens de microsoft site in combinatie met HP heb je aan een vrij simpele server genoeg. 8 MB aan ram per client zal ook voldoende zijn. Na mijn mening "draait" er bij elke gebruiker die aanmeld dus een volledig werkstation op de server, excel, outlook, etc kan worden gestart. Daar zou je toch een veel krachtigere server voor moeten hebben?

2. Ik kan nergens vinden hoe je op een Terminal server verschillende "werkstations" inricht. De klant heeft ongeveer 12 medewerkers die allemaal een PC sessie moeten kunnen starten waar o.a. office en autocad op staan. Per medewerker zijn er alleen ook weer wat gebruikers afhankelijke instellingen. Omdat er fysiek natuurlijk niet 12 pc's zijn snap ik niet hoe dit is in te richten.

3. Het licentie verhaal. Volgens MS heb je bij Terminal Server ook altijd een Licencing server nodig. Die kan voor onze klant op 1 server worden geinstalleerd. Vervolgens plaats je daar DAL licenties in per gebruiker. Maar hoe zit dit nu met bijvoorbeeld Office? Moet ik die 12 keer gaan installeren op de server? Of installeren we die eenmalig en kopen we voor de rest licenties?

Als ik deze vragen beantwoord heb ga ik het wel aandurven om de opdracht aan te nemen. We gaan dan wel eerst een testsituatie opzetten, maar met deze info kan ik in elk geval in gaan schatten hoeveel tijd deze opdracht gaat kosten.

Alvast heel erg bedankt voor alle nuttige info!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 14:08:
Tweakers,

Een klant van ons wil graag 1 server op zijn kantoor. Hij wil hier een snelle internet verbinding aan hangen en zodoende er voor zorgen dat zijn medewerkers overal ter wereld via het internet op die server een werkplek kunnen benaderen.

Wij zijn hier nog niet bekend, maar dit leek mij te doen met Terminal Services 2003. Ik heb hier info over opgezocht, maar een paar vragen blijven voor mij onbeantwoord. Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven.

1. Volgens de microsoft site in combinatie met HP heb je aan een vrij simpele server genoeg. 8 MB aan ram per client zal ook voldoende zijn. Na mijn mening "draait" er bij elke gebruiker die aanmeld dus een volledig werkstation op de server, excel, outlook, etc kan worden gestart. Daar zou je toch een veel krachtigere server voor moeten hebben?

2. Ik kan nergens vinden hoe je op een Terminal server verschillende "werkstations" inricht. De klant heeft ongeveer 12 medewerkers die allemaal een PC sessie moeten kunnen starten waar o.a. office en autocad op staan. Per medewerker zijn er alleen ook weer wat gebruikers afhankelijke instellingen. Omdat er fysiek natuurlijk niet 12 pc's zijn snap ik niet hoe dit is in te richten.

3. Het licentie verhaal. Volgens MS heb je bij Terminal Server ook altijd een Licencing server nodig. Die kan voor onze klant op 1 server worden geinstalleerd. Vervolgens plaats je daar DAL licenties in per gebruiker. Maar hoe zit dit nu met bijvoorbeeld Office? Moet ik die 12 keer gaan installeren op de server? Of installeren we die eenmalig en kopen we voor de rest licenties?

Als ik deze vragen beantwoord heb ga ik het wel aandurven om de opdracht aan te nemen. We gaan dan wel eerst een testsituatie opzetten, maar met deze info kan ik in elk geval in gaan schatten hoeveel tijd deze opdracht gaat kosten.

Alvast heel erg bedankt voor alle nuttige info!
1. Maak daar maar 50 mb per gebruiker van.
Een goede dual cpu server is ook aan te raden.
2. Iedereen heeft standard al een eigen profiel.
Die kunnen ze dus zelf aanpassen. (mits je daar rechten voor geeft)
3. Cal's geen dal's (client access license) en je hebt voor elke gebruiker er 1 nodig.
Maar als ze inloggen van een win2k/xp pro client dan heb je dacht ik geen cals nodig.
Office hoef je maar 1 keer te installeren maar je heb wel 12 licenties nodig idd

Verwijderd

Terminal Server werkt super zelfs over langzame analoge of ISDN verbindingen, met breedband verbindingen merk je het verschil eigenlijk niet. Niet te vergelijken met een remote control programma.

Maar 8Mb per client. :? Ik zou voor zoveel mogelijk gaan als het budget toelaat. Op m'n werk hebben we een dual P3-600 met 512Mb daar werken maximaal zo'n 8 gebruikers gelijktijdig op (alleen FileMaker eigenlijk), dat draait redelijk. Wil je er Office en AutoCAD gaan gebruiken zal je toch een pittig servertje moeten uitzoeken als die 12 personen gelijktijdig werken (Dual Xeon, 2Gb, Raid HD). Zijn het er 2 of 3 tegelijk dan kan je het uiteraard met minder doen.

De licencing server service draait op de domain controller, dus vaak niet op de TS zelf. Client Access Licences (CAL's) heb je alleen voor Mac en Win9x nodig. 2000 en XP hebben die licentie al ingebakken.

Gebruikerprofielen verschillen niet met een willekeurige desktop PC. Het kunnen local of roaming profiles zijn. Elke gebruiker die inlogt krijgt op de TS zijn eigen sessie, daar zie je niets van op de console. De gebruikers die gelijktijdig ingelogd zijn zien elkaar ook niet, hooguit wat vertraging naarmate er meer activiteit is. Wel kan je een gebruikersessie "overnemen" zodat je kan meekijken en zelfs besturen als ze een vraag hebben of zo.

Applicaties installeer je maar één keer op de TS maar kunnen gelijktijdig door clients gebruikt worden. Hoeveel licenties je nodig hebt is mij ook niet helemaal duidelijk, zoveel als er maximaal gelijktijdig ingelogd zijn of zoveel als er theoretisch ingelogd kunnen zijn...? Kijk voor de zekerheid even na of AutoCAD werkt onder TS. Office is geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 30 mei 2004 @ 14:15:
[...]

1. Maak daar maar 50 mb per gebruiker van.
Een goede dual cpu server is ook aan te raden.
2. Iedereen heeft standard al een eigen profiel.
Die kunnen ze dus zelf aanpassen. (mits je daar rechten voor geeft)
3. Cal's geen dal's (client access license) en je hebt voor elke gebruiker er 1 nodig.
Maar als ze inloggen van een win2k/xp pro client dan heb je dacht ik geen cals nodig.
Office hoef je maar 1 keer te installeren maar je heb wel 12 licenties nodig idd
Bedankt voor je hulp! Ik regel gewoon een dual Xeon processor server met 2048 MB geheugen. Ik vraag mij alleen even af of de werknemers ook een CAL nodig hebben als deze via een internet cafe d.m.v. een browser hun terminal server sessie opstarten. Een CAL is toch client access license? Maar die man gaat echt geen CAL kopen voor elke starbucks internet PC die verbinding maakt. Moeten het dan niet toch DAL's zijn?

Ook nog een vraag over Office. 3 van de 12 mensen wil Office PRO gebruiken, de overige gebruiken de standaard editie. Mag je dan gewoon Pro installeren en 3 Pro met 9 gewone licenties aanschaffen?

Het blijft lastig allemaal. Ik kom in elk geval weer een stuk dichterbij! Tnx! P.S. stagiare is volgens mij verkeerd geschreven in je ondertitel.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
CAL`s zijn zoals de naam al aan geeft CLIENT (computers) ACCESS (togangs) LICENSE (licenties) deze staan op de server en voor iedere client(pc) die verbinding maakt met de server word er 1 licentie verbruikt dus je hebt 12 CAL`s nodig op de server en als persoon 13 probeert aan te loggen krijgt hij een error en heeft peg want de CAL pool is leeg want er zijn inmiddels 12 CLIENTS (pc) aangelogd

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Weezer-DC
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 15:22:
Bedankt voor je hulp! Ik regel gewoon een dual Xeon processor server met 2048 MB geheugen. Ik vraag mij alleen even af of de werknemers ook een CAL nodig hebben als deze via een internet cafe d.m.v. een browser hun terminal server sessie opstarten. Een CAL is toch client access license? Maar die man gaat echt geen CAL kopen voor elke starbucks internet PC die verbinding maakt. Moeten het dan niet toch DAL's zijn?

Ook nog een vraag over Office. 3 van de 12 mensen wil Office PRO gebruiken, de overige gebruiken de standaard editie. Mag je dan gewoon Pro installeren en 3 Pro met 9 gewone licenties aanschaffen?

Het blijft lastig allemaal. Ik kom in elk geval weer een stuk dichterbij! Tnx! P.S. stagiare is volgens mij verkeerd geschreven in je ondertitel.
Cals kan je per device of per user kopen dacht ik, in jouw geval kan je het dan beter per user kopen :P(ik ben nooit zo bezig geweest met het kosten/licensie plaatje, meer de technische kant op)

Ja en nee, je mag pro installeren en 3 gebruikers mogen daar gebruik van maken.
Maar die andere moeten dan standard gebruiken.

Het moet stagiair zijn (sta·gi·air (de ~ (m.), ~s) 1 iem. die stage loopt)

Verwijderd

Als je Office Std installeert kan je naar mijn weten niet ook Pro installeren, je zal dus alleen Pro moeten installeren.

Zolang er in het internetcafé maar 2000 of hoger draait is het geen probleem, maar ik denk niet dat elk café het zomaar toelaat om ActiveX control componenten te installeren. Als het XP op die machines staat is het Remote Desktop connection programma wellicht beschikbaar.

Stagiair(e) blijft een lastig woord. :) Oeps van Dale vind die 'e' zelfs niet ok...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 15:48 ]

• Weezer-DC
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 15:46:
Als je Office Std installeert kan je naar mijn weten niet ook Pro installeren, je zal dus alleen Pro moeten installeren.

Zolang er in het internetcafé maar 2000 of hoger draait is het geen probleem, maar ik denk niet dat elk café het zomaar toelaat om ActiveX control componenten te installeren. Als het XP op die machines staat is het Remote Desktop connection programma wellicht beschikbaar.

Stagiair(e) blijft een lastig woord. :) Oeps van Dale vind die 'e' zelfs niet ok...
Je kan meerdere office installetie's op een machine hebben.

Daar kun je dus niet van uit gaan.
Je zal dus 12 cals moeten kopen en in user mode installeren.

Toets bij google maar eens stagiar(e) of stagiaire in dan zie je dat je niet de enige bent :P

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
offtopic:
"Het moet stagiair zijn (sta·gi·air (de ~ (m.), ~s) 1 iem. die stage loopt)"
sig:
"Ik zoek werk (per 1 juli) als staigiair/startende systeem en netwerkbeheerder (windows platform)"
dus staat er nog fout weezer-dc
staat wat netter als je het even corrigeert denk ik, niet lullig bedoeld ofzo!

met een hamer past alles

Pagina: 1