Toon posts:

[Voeding ontploft] enkele onderdelen defect

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben (was) bezig een nieuw systeem in elkaar te zetten en daarbij had ik problemen met een foutmelding. Allereerst even de hardware die deze pc heeft:

Aopen H600A met 300W voeding
Asus A7V600-X moederbord
AMD Athlon 2800
Thermaltake Silent Boost AMD cooler
IBM/Hitachi 160gb/8mb harddisk (ATA)
Infineon 512mb/pc3200
Club3D ATI 9200SE
Polaroid brander

Ik was van plan WinXP hierop te gaan installeren, maar tijdens het kopieren of daarna kreeg ik een foutmelding op het scherm (blauw scherm, witte letters, je weet het wel). Hierop stond de foutmelding 'PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA'. Op de site van microsoft stond hierover dat dit mogelijk aan het geheugen lag, klik hier. Op dat moment was alles aangesloten wat hierboven is vermeld, inclusief 3 casefans die niet voluit draaide (er zaten spanningsregelaars op).
Na enkele keren proberen de installatie toch te voltooien, is het me toch gelukt WinXP erop te krijgen en het draaide nog steeds na zo'n 10 keer opnieuw opstarten van de computer. Toen begonnen echter de problemen te komen, Windows was erg traag en rundll32.exe liep vast nadat ik had gekozen voor afsluiten van de computer. Vervolgens kon WinXP helemaal niet meer opstarten, hij reboote automatisch nadat het logo van Windows 1-2 seconden was getoond.

Omdat het wel de bedoeling was dat het uiteraard een stabiel systeem zou worden, dacht ik dus: laat ik het maar nog een keer proberen te installeren zonder de foutmelding. Dit lukte echter niet en dus heb ik het geheugen maar eens verandert (een Twinmos 512mb/pc3200). Vervolgens de stroom er weer opgezet, computer opgestart, Windows gaat bestanden van CD kopieren en ik zit lekker achterover in mijn stoel. Het liep wel goed dacht ik, maar opeens hoor ik een 'klapje' alsof iemand buiten een touw op de tegels slaat. Dus ik trok me er niet zoveel van aan. De schrik zat er echter goed in toen ik het geluid nog twee keer hoorde en ik opstond van mijn stoel: er kwam rook uit de achterkant van de voeding :o . Dus snel de stekker uit het stopcontact getrokken, er niet bij stilstaande dat dit eventuele schade aan de computer zou kunnen veroorzaken, ik schrok me daadwerkelijk de plures.
Nou is dat niet het enige probleem, want het geheugen die er het laatst in zat wordt niet meer geacepteerd door een andere pc waar hij eigenlijk uitkwam en dus is die mogelijk defect.

Nog enkele bios-instellingen die mogelijk van toepassing zijn:
- cpu frequency: 2500mhz
- Vcore: manual, 1.7V

En verder:
- de temperatuur van de cpu is niet boven de 48-49 graden geweest (volgens bios en volgens Motherboard Monitor toen de computer het nog deed)
- ik denk dat de condensatoren in de voeding kapot zijn, dus die voeding gaat niet meer aan, vraag dus niet om die computer nog eens op te starten :)
- omdat het een 160gb schijf was op een ata-133 controller, heb ik de LBA op 48-bit moeten zetten met een registersleutel zoals door microsoft is geschreven, ik heb vervolgens met Partition Magic de schijfgrote naar 160gb gemaakt en dit programma geuninstalled
- omdat ik eerst dacht dat die foutmelding door het lezen vanaf de harde schijf kwam, heb ik de ATA-kabel ook al vervangen (maar waarschijnlijk ligt het dus aan het geheugen of aan de cache van de processor)

Wat zijn nu mijn vragen:
- Hoe kan die voeding in vredesnaam ontploffen (300W voeding lijkt me toch wel genoeg)
- hoe krijg ik het Twinmos-geheugen weer aan de praat? - kan ik die 'resetten' zodat de data uit het geheugen is en hij misschien weer werkt?
- wie is er verantwoordelijk voor de schade voor zover die er is (op alles behalve de brander, ook het Twinmos-geheugen, zit nog garantie)

edit:
Het Twinmos-geheugen werkt gelukkig weer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een 300watt was het dan? Een echte Aopen voeding die bij je kast zat of een brak Sweex of Q-tec voedinkje?
Als de voeding niet goed is kan het zijn dat deze ontploft (door een kapotte condensator ofzo) en de rest van het systeem meesleept in zijn ondergang.

En geheugen is niet te resetten. Zodra de stroom er vanaf is is het leeg (hij kan niets onthouden) Dimm is gewoon kapot als hij totaal niet meer herkend wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 30-05-2004 13:15 ]

Verwijderd

Ik denk toch je voeding, ik had zoiets toen ik mijn eerste pc-tje inelkaar zetten

ik kocht een:

AMD 800mhz en 250watt voeding

Brandde door toen ik aan het partitioneren was.
En dit was de fout van de winkel(ze wisten namelijk dat een 250watt voeding te laag was met een AMD omdat die meer stroom zuipt dan een intel, ong 3 jaar geleden hier nog een topic op geweest die ik mee naar de winkel had genomen)
Nu is dit 3 jaar geleden en weet niet hoe de huidige verhouding is met processoren en voedingen, maar dit lijkt me nog steeds het logische antwoord.

En als je de winnende combinatie computerspul hebt gekocht bij een winkel, en zij je hebben geadviseerd over het spul dan krijg je gewoon nieuw materiaal.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon de 300W voeding die door Aopen bij de H600A-case wordt meegeleverd. Naar mijn idee moet dit makkelijk kunnen met de configuratie zoals ik die heb opgesteld. Dus kan ik dan nu de conlusie trekken dat Aopen alles kan vergoeden wat er defect is?

edit: ik heb niet bij de winkel geinformeerd over de mogelijkheden met deze configuratie, maar dit moet gewoon kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 13:20 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 13:18:
Het is gewoon de 300W voeding die door Aopen bij de H600A-case wordt meegeleverd. Naar mijn idee moet dit makkelijk kunnen met de configuratie zoals ik die heb opgesteld. Dus kan ik dan nu de conlusie trekken dat Aopen alles kan vergoeden wat er defect is?

edit: ik heb niet bij de winkel geinformeerd over de mogelijkheden met deze configuratie, maar dit moet gewoon kunnen.
Ik weet niet of Aopen zomaar ff gaat zeggen: ja hoor, wij betalen alles wel.
Je zal moeten aantonen dat de hardware stuk is gegaan door het ontploffen van je voeding. De voeding zal je neem ik aan zowiezo wel vergoed krijgen.

Die 300 W moet idd makkelijk voldoende zijn om jouw systeem van de broodnodige prik te voorzien.

je hebt wel pech, want normaal zijn de Aopen voedingen toch wel redelijk goed. Ik heb de H600B kast (met 350 W) gekocht omdat de verhalen over Aopen toch wel goed zijn.

suc6 met het verhalen van de onkosten.

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op 30 mei 2004 @ 13:26:
[...]

Ik weet niet of Aopen zomaar ff gaat zeggen: ja hoor, wij betalen alles wel.
Je zal moeten aantonen dat de hardware stuk is gegaan door het ontploffen van je voeding. De voeding zal je neem ik aan zowiezo wel vergoed krijgen.
Zo dacht ik er dus ook over, maar hoe moet ik dan aantonen dat de hardware defect is door die voeding?

Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat het moederbord kortsluiting maakte waardoor de voeding het begaf. Maar ik durf die PC niet meer aan te zetten, voor hetzelfde geldt gaat er nog meer kapot. Dus ik weet ook niet of alleen de voeding kapot is of dat er nog meer defect is.

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-08 07:55
Er staat:
AMD Athlon 2800
en verderop:
cpu frequency: 2500mhz
Dit vind ik voor een xp2800 nogal een grote OC, hij loopt normaal op 2083mhz.

Misschien dat daardoor je voeding het niet meer trok?

Verwijderd

Topicstarter
allard_070 schreef op 30 mei 2004 @ 13:29:
Er staat:

[...]

en verderop:

[...]

Dit vind ik voor een xp2800 nogal een grote OC, hij loopt normaal op 2083mhz.

Misschien dat daardoor je voeding het niet meer trok?
Goeie opmerking, maar dan nog mag een voeding niet kapot gaan. Dat een processor dan verrot gaat begrijp ik nog maar waarom loopt de pc dan wel als een trein (behalve die foutmelding). En ik heb elder op andere sites gelezen dat dit makkelijk moet kunnen met een 2800Mhz (en de temperatuur was idle ca 45, dus overdreven hoog was het niet). Ik zal nog eens zoeken of ik hier iets over kan vinden.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Die knallen doet mij hard denken aan m'n middelbare school opleiding (elektronica), daar hadden we de gewoonte om elco's op te blazen. AOpen 300W zou jou systeem zonder problemen moeten trekken. Die bluescreens in windows 2000 en hoger ligt 9 kansen op 10 aan slecht geheugen. Dat kan je met tooltje (bootable cdr branden en ermee booten) van memtest.org controleren, als het binnen het uur errors regent is je ram RMA-waardig (al paar honderd duizend errors in het eerste kwartier op m'n toshiba laptop gehad...).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er toch maar even een andere voeding op gooien en kijken of het nog werkt.

edit:
Er zit nu een andere voeding op, computer loopt en ik heb de cpu frequency op zijn laagst staan. Nu nog kijken of ik die foutmelding krijg.

edit2:
Ben nu WinXP aan het installeren, alles gaat nu zonder foutmeldingen. Ik neem dan aan dat alleen de voeding kapot is. Processor draait nu op 2083MHz, de standaard instelling voor een 2800+. Ik snap overigens nog steeds niet hoe die voeding kon ontploffen, iemand nog suggesties?

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 14:20 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

2500 was dus blijkbaar teveel

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
edit2:
Ben nu WinXP aan het installeren, alles gaat nu zonder foutmeldingen. Ik neem dan aan dat alleen de voeding kapot is. Processor draait nu op 2083MHz, de standaard instelling voor een 2800+. Ik snap overigens nog steeds niet hoe die voeding kon ontploffen, iemand nog suggesties?
Denk een DOA, je kunt als fabrikant niet iets 100% werking garanderen, daarvoor geven ze garantie.
Het lijkt me stug dat je OC de boel heb opgeblazen, vooral omdat de proc het nog gewoon doet.
Denk gewoon lekker garantiewerk.
En die klappen doen mij ook aan elko`tjes denken.
Kunnen zo lekker geluid maken als ze er geen zin meer in hebben.
Geeft ook gelijk een helehoop rootzooi, en dan denk je, " hoe lukt ze dat om dat wat er uit komt allemaal in zo`n behuizingkje te stoppen 8)7 ".

[ Voor 20% gewijzigd door marquis op 30-05-2004 17:43 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 30 mei 2004 @ 17:29:
2500 was dus blijkbaar teveel
Ik denk zelf niet dat dit het probleem was, omdat de voeding dan alleen kapot kan gaan als het stroomverbruik te hoog wordt (wat onmogelijk is want boven de 300W is het systeem niet te krijgen). Zoals marquis idd al zegt zou de processor dan nu waarschijnlijk ook kapot zijn, maar het is dus echt alleen bij de voeding gebleven. Misschien dan toch een foutje van de fabrikant, al begrijp ik dan nog niet hoe het kan dat het eerst wel 1-2 dagen heeft gewerkt.

• marquis
Kan resultaat zijn van tolerantie van de onderdelen die in de voeding gebruikt wordt.
Als vergelijking, het veel besproken onderwerp "matched pair".
Hiervan wordt bepaald of de tolerantie gelijk is, is deze niet gelijk dan kan deze niet ingezet worden als "matched pair" omdat de cash lantecy die opgegeven wordt niet meer haalbaar is, het verschil in geheugen is dan te groot.
Omdat je voeding een goede tijd heeft gewerkt zal de tolerantie van de onderdelen pas later problemen gaan vormen.

Ook kunnen onderdelen inferieur zijn geweest, zie de elko`s die MSI voor een serie moederborden heeft gebruikt, waarvan achteraf pas bleek dat deze niet goed waren(bol staande elko`s).
Dit ligt dan niet aan Aopen (of MSI) maar aan diegene die de elko gemaakt heeft.
`T is moeilijk om na te gaan waarom......
Tenminste, zo is mijn ervaring.

Oke, veel succes ermee.

Verwijderd

ik had dit vroeger vaak met mijn oude commodore amiga, maar nu niet meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg een mailtje van Salland Automatisering (waar de kast/voeding vandaan komt): sluit hem nog even aan en kijk wat de spanningen zijn (in Bios) :( Ze denken zeker dat ik gek geworden ben, ik dacht toch echt dat er garantie op zat maar ze begrijpen zeker niet dat de voeding kapot is 8)7

en nu kan ik opeens toch RMA aanvragen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 11:16 ]

• marquis
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 10:47:
Ik kreeg een mailtje van Salland Automatisering (waar de kast/voeding vandaan komt): sluit hem nog even aan en kijk wat de spanningen zijn (in Bios) :( Ze denken zeker dat ik gek geworden ben, ik dacht toch echt dat er garantie op zat maar ze begrijpen zeker niet dat de voeding kapot is 8)7

en nu kan ik opeens toch RMA aanvragen :)
Beetje lomp ja

Pagina: 1