Het Draytek 2600V* VoIP topic

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Draytek 2600 VoIP ADSL routers
Afbeeldingslocatie: http://huge.cajones.org/~dick/images/router_2600vg.jpg
Sinds een week is de nieuwe serie 2600V* routers van Draytek leverbaar in Nederland. Deze serie ondersteunt VoIP. Op de achterkant zitten twee FXS poorten, waarop een analoge telefoon kan worden aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://huge.cajones.org/~dick/images/fxs2.jpg

Zodende kan er met een normaal telefoontoestel gebeld worden, dus geen lawaaiige pc's, softphone's etc. Doordat het verkeer getermineerd wordt op de router is het probleem van VoIP in combinatie met NAT ook gelijk opgelost :).
Volgens de specs wordt in het begin alleen SIP en RTP ondersteund, maar dat wordt door firmware upgrades uitgebreid met andere protocollen.

Volgens deze engelse website zal de volgende generatie ook FXO poorten hebben, waardoor de telefoonaansluitingen direct aan een PBX gekoppeld kunnen worden.

Heb eergister mijn 2600VG aangesloten en heb nu dus 2 toestellen staan:
Afbeeldingslocatie: http://huge.cajones.org/~dick/images/2tf.jpg

Aangezien ik nog niemand heb om direct te bellen B) heb ik mezelf maar gebeld vanaf een pc met softphone. Ook is het al gelukt om het apparaat te registreren bij de SIP proxy van fwd.pulver.com en zodoende iemand op die proxy te bellen.
Degene die ik belde zat in Antwerpen, en het gluid was erg goed :)

Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de VoIP opties van dit apparaat.

Aangezien dit apparaat ook alle opties heeft van de standaard 2600 serie ADSL routers, discussies daarover liever in een ander topic ;)

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 18:56
usr-local-dick schreef op 30 mei 2004 @ 12:43:
Draytek 2600 VoIP ADSL routers
Sinds een week is de nieuwe serie 2600V* routers van Draytek leverbaar in Nederland. Deze serie ondersteunt VoIP. Op de achterkant zitten twee FXS poorten, waarop een analoge telefoon kan worden aangesloten:

Zodende kan er met een normaal telefoontoestel gebeld worden, dus geen lawaaiige pc's, softphone's etc. Doordat het verkeer getermineerd wordt op de router is het probleem van VoIP in combinatie met NAT ook gelijk opgelost :).
Volgens de specs wordt in het begin alleen SIP en RTP ondersteund, maar dat wordt door firmware upgrades uitgebreid met andere protocollen.

Volgens deze engelse website zal de volgende generatie ook FXO poorten hebben, waardoor de telefoonaansluitingen direct aan een PBX gekoppeld kunnen worden.

Heb eergister mijn 2600VG aangesloten en heb nu dus 2 toestellen staan:

Aangezien ik nog niemand heb om direct te bellen B) heb ik mezelf maar gebeld vanaf een pc met softphone. Ook is het al gelukt om het apparaat te registreren bij de SIP proxy van fwd.pulver.com en zodoende iemand op die proxy te bellen.
Degene die ik belde zat in Antwerpen, en het gluid was erg goed :)

Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de VoIP opties van dit apparaat.

Aangezien dit apparaat ook alle opties heeft van de standaard 2600 serie ADSL routers, discussies daarover liever in een ander topic ;)

Zelf ben ik al enige tijd aan het klooien met voip. Ik heb in het begin (vorig jaar september stonden de specs van de 2600VG al online) gekeken naar deze oplossing; ik heb nu zelf wat geknutseld, nadat ik met diverse oudere modellen van de vigor serie problemen heb gehad. (verlies van dhcp-lease).

Ik bridge m'n siemens gigaset via een PC'tje; gesprekken die via BBNed weg moeten gaan via bbned weg; wat ik via voip kan afhandelen gaat via voip.

De software die ik daarvoor gebruik is asterisk; is ook een weg om niet met meerdere telefoontoestellen te hoeven werken.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb de boel eindelijk goed geconfigureerd (hoop ik).
Heb de router wel een paar keer hard moeten resetten....

Kan iemand proberen mij te bellen op sip:dick@tienhuis.nl ?