Versterker Clipt, maar waarom ?

Pagina: 1
Acties:
  • 908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:33
Hallo allemaal,

Ik heb hier een luxman - L4 versterker staan die volgens de specificaties 2x55w @ 8ohm moet leveren, echter als ik de volume knop half open draai begint hij (volgens mij) te clippen, dit hoor ik omdat de tweeters een soort van slechte mp3 compressie hikje maken, echter als ik dezelfde speakers aan een marantz 2x16w receiver hang kan ik veel en veel harder spelen zonder dat ie begint te clippen..

Nu heb ik de luxman al even open gehad, maar er is weinig te zien wat niet in orde zou zijn, geen lekkende elco's en nix zwart geblakerd..

Iemand enig idee in welke hoek ik dit moet zoeken ?

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:06
Ik denk dat je het "probleem" moet zoeken in niet kloppende specificaties van je versterker.
Het is tegenwoordig heel normaal dat de fabrikant opgeeft dat een versterker 2x 55 watt afgeeft, dus in totaal 110 watt, en maar 30 watt ofzo opneemt.

Dit komt omdat iedere fabrikant een andere manier verzint om het vermogen van zijn versterker te berekenen.
Hij komt dan aan 2x 55 watt, door bijvoorbeeld op de volgende manier te meten:
Hij neemt een kanaal, draaid dat voledig de clip in voor eenhonderdste seconde, kijkt welk vermogen er dan uitkomt, en de verkregen waarde terug. Op die manier verkrijgt hij dan een getalletje voor het vermogen dat vele malen hoger ligt dan het werkelijke RMS-vermogen van je versterker.
Dit doet hij gewoon omdat een versterker van 2x 55 watt beter zal verkopen dan een versterker van 2x 10 watt.

Als je nu kijkt naar de beide opgenomen vermogens van je versterkers, die waarde maal 0,7 doet (de versterker neemt zelf ook energie op) en door twee deeld, weet je ongeveer wat je versterkers RMS per kanaal kunnen leveren.

Lost In Music

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zo te horen heb jij last van een slecht verwerking van je hoog. Vergeet alsjeblieft het idee dan een 2x55 Watt harder zou kunnen dan een 2x16 Watt. Het geeft een leuke indicatie, maar niets meer dan dat (De oude 30 watter Akai van mijn ouders blaast mijn sony van 45 watt ook weg).

De meeste versterkers zijn er niet op gebouwd om de volume knop verder dan 50% te zetten. Dat hij wel verder kan, komt omdat je niet altijd een even sterk ingangssignaal hebt. Als je een gewone line-in bron hebt, die netjes is afgeregeld, dan is het niet raar dat je versterker zich al verslikt bij 50% van zijn max volume.

Daarnaast is het maximale volume dat je uit je speakers haald, niet alleen afhankelijk van je versterker, en ook niet van alleen je speakers. Het is een samenspel, waarbij een goede combi tot top prestaties leidt, en een slecht weinig beter klinkt dan een set goedkope pc speakers. Zo verbaas ik me nog steeds over het audio setje van mijn vriendin. Een Philips, met speakertjes de niet veel groter zijn dan 10x10x10 cm. Maar die dingen gaan harder en zijn zuiverder dan je zou verwachten.

Maar om een eventueel technische verklaring te geven. Vermogen heb je genoeg (anders gingen je woofers wapperen), dus het lijkt erop dat je versterker boven een bepaald vermogen problemen krijgt met frequenties van ~10kHz en hoger. Waarschijnlijk is of je eindtor niet helemaal lekker meer, of één van de highpass filters die rond je eindtrap zit.
Eigenlijk de enige manier om erachter te komen, is met een signaal generator een testsignaal maken, en met een scoop het volgen door de versterker. Op een gegeven moment zul je vanzelf de vervorming aantreffen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• JWO
even voor de duidelijkheid, deze versterkers zijn al van voor het "zoveel mogelijk watt's " tijdperk, dus ik ga er gewoon vanuit dat de specificaties kloppen, dit lijkt echter ook wel reëel want de luxman heeft een 2x zo grote trafo + veel hogere cap. elco's in de voeding..

maar goeie tip van die toongenerator met scope, zal het volgende week eens testen..
maar er zit ook nog een "high-cut 7khz" filter in de versterker, die in en uitgeschakeld kan worden, het zou dus best kunnen dat daar de fout zit ?

Verwijderd

Ik vermoedt dat je versterker rond de 15 jaar oud is, een luxman is een goede versterker (klasse NAD/HK/Marantz/Yamaha).

Maar het is normaal dat bij dergelijk oude versterkers de elco's even vervangen worden omdat daarvan de capaciteit nogal afneemt in de loop der jaren. Als je deze gaat vervangen let dan op dat je een goed merk neemt Elna/rubicon etc.

Clipping is nl een echt vermogensprobleem en kan op de duur je tweeters kosten, met een scope zou je het makkenlijk zichtbaar kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 13:22 ]

• JWO
jah de luxman is van '81 en de marantz van '79 , in de luxman zit nu 2x 10000uF enig idee wat dat gaat kosten als die 2 jongens vervangen moeten worden ?

[ Voor 8% gewijzigd door JWO op 22-06-2004 09:30 ]

Verwijderd

deepbass909 schreef op 30 mei 2004 @ 13:00:
Eigenlijk de enige manier om erachter te komen, is met een signaal generator een testsignaal maken, en met een scoop het volgen door de versterker. Op een gegeven moment zul je vanzelf de vervorming aantreffen.
Sluit een voldoende zware 8 ohm weerstand aan ipv de speakers, anders blaas je de speakers direct op met die sinus tonen.
Door de tegenkoppeling in de versterker kun je het signaal niet zo maar even volgen. Indien de vervorming in de eindtrap optreedt, zal je al vervorming al voor de eindtrap meten!!
Mogelijk is de slew rate (=hellings vervorming) van je versterker zeer slecht. Een sinus van 10kHz wordt een soort driehoek golf.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 23:54
Die vervormingen in het hoog, wanneer treden die precies op? Als ze optreden boven een bepaalde volumegrens, bij elke bastoon, dan ben je vermoedelijk aan het clippen. Door het volume (of de bas) een klein beetje zachter te zetten, zou het geluid terug zuiver moeten zijn.

Als die vervorming er altijd is, en geleidelijk aan slechter wordt bij hogere volumes, dan is er iets anders aan de hand.

• JWO
de vervorming treed alleen op in het hoog dus niet in het laag, op hogere volume's, zet ik hem dan weer terug, is het weer goed..

of bedoel je wanneer er een bas toon is, waardoor er veel energie nodig is, dat ie dan in het hoog vervormt?

dat zou inderdaad best eens kunnen namelijk

[ Voor 56% gewijzigd door JWO op 30-05-2004 13:27 ]

Verwijderd

Van BHC kan ik een setje longlife krijgen bij farnel voor 15 euro het stuk 10.000 uF en 63V als je met 40V toe kan kosten ze 10 euro het stuk. Aan de leeftijd van de versterker te zijn zijn het vrijwel zeker de elco's.

Dit zijn overigens elco's met een soldeertag dus passen moeilijk op de print H=55 dia is 35mm en leven bij 85grC 18000 uur.

• voodooless
  • Laatst online: 19:40

voodooless

Sound is no voodoo!

JWO schreef op 30 mei 2004 @ 13:25:
de vervorming treed alleen op in het hoog dus niet in het laag, op hogere volume's, zet ik hem dan weer terug, is het weer goed..

of bedoel je wanneer er een bas toon is, waardoor er veel energie nodig is, dat ie dan in het hoog vervormt?

dat zou inderdaad best eens kunnen namelijk
Nee, dat bedoelt subsonik niet helemaal... Als de vervorming in het hoog optreed tegelijk met dikke bassen, dan gaan idd je bassen klippen. De woofers vinden dat niet erg, omdat het filter (liefst een FFT filter) daarvan de hoge freqeunties van de geclipte golf toch mooi wegfilteren met als resultaat dat daar geen blokgolf meer in zit (vandaar dat woofers beter tegen klippen kunnen). Je tweaters krijgen echter wel de volle lading. Zij ontvangen we de hoge frequenties. Er onstaat echt flinke spikes (heel kort, maar hoog vermogend). En dat is nu juist waarom je tweeters naar de haaien gaan. Vandaar dat die vervorming in het hoog dan ook vooral optreed als er flinke bassen aanwezig zijn.

Je kunt dit ook mooi zelf visueel testen: LET OP DAT JE HET SIGNAAL NIET GAAT AFSPELEN, JE KAN JE APPERATUUR MOLLEN, IK BEN NIET AANSPRAKELIJK VOOR DE GELEDEN SCHADE ;) ! Dus alleen kijken en niet gaan luisteren! Je kunt het in Cool Edit, of een andere leuke wav-editor doen. Als eerste maak je een blokgolf van een Hz of 200. Voer nu eens een lowpass filter uit (ergens rond de 2500 Hz ofzo) op de blokgolf. Resultaat: Een redelijk mooie golf, geen blok meer te zien! Dit krijgt de woofer zo ongeveer voor zijn rekening.
Voer je nu een highpass (ook rond de 2500 Hz) op de blokgolf uit i.p.v lowpass zie je wat je tweeter te voorduren krijgt. Je ziet heftige spikes die zijn ontstaan op de plek van flanken van de blokgolf. Verder nog een lekkere negatief en positief afwisselende "DC offset", die waarschijnlijk ook niet zo leuk is voor tweeter en versterker...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Een stuk muziek is géén sinusgolf en is ook zo niet te benaderen. Wat al een stuk dichterbij komt zijn meerdere gesummde sinusen van hoge en lage tonen, waarbij de amplitude van de hoge toon significant lager ligt dan die van de lage toon (dit is bij muziek ook immers zo). Ga dit gecombineerde signaal vervolgens oversturen tot er een blokgolf achtig iets ontstaat (niet té erg overdrijven, in het echt krijg je ook geen ware blokgolven alleen afgeplatte toppen) en ga dit vervolgens weer filteren. Als je me dan nóg spikes kunt laten zien in het hoog (screenshots :P) zal ik je nooit meer tegenspreken op dit gebied ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk visualiseer je op mijn manier een worst case scenario, maar het is in princippe idd wat er echt gebeurt. Ik denk dat als je een rieel stuk muziek met clipping pakt, je ook spikes te zien krijgt. Heb nu ff niet snel wat bij de hand om te laten zien (ben niet thuis), maar ik zal bij de volgende gelegenheid mijn kans grijpen :)

Ach, wat ben ik toch weer goed, paar MB downloaden en je bent natuurlijk klaar, ook al heb je ff geen goede software bij de hand en een brakke PC voor je ;)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/clip.png
[ stukje echte muziek dat ik extra laat clippen ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/filter.png
[ zelfde stukje, maar dan met een highpass filter @ +/- 3000 Hz ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/closeup.png
[ closeup van de de waveform ]

Dus, de spikes zijn wel zeker duidelijk te zien, in zowel de gewone weergave, maar des te beter in de closeup. Lijkt misschien onschuldig, maar dat is het dus absoluut niet :). Zeker niet als een amp echt overstuur gaat en waarschijnlijk nog wel wat heftiger clipt dat dit. Verder nog: maak je een vlakker filer (lagere orde), dan lijken de spikes heftiger te worden). Dus: Niet meer tegenspreken (in ieder geval niet op dit gebied ;) )

[ Voor 62% gewijzigd door voodooless op 30-05-2004 14:31 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je ook nog een plaatje van hetzelfde stuk muziek, gefiltert en met dezelfde schaalverdeling (maar dan zonder clippen).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eens kijken of dat lukt, ik heb het zelfde stukje weer gepakt:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/orr.png
[ orginele file, zonder 15dB boost (zodat ie clipt) ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/orr-filter.png
[ file met high pass filter, en wat versterking om het wat duidelijker te laten zien ]

Nu overtuigd?

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 30-05-2004 16:45 ]

• JWO
ok ik heb nu de voedingselco's vervangen door 2 nieuwe 10000uF 63v elco's
maar het probleem bestaat nog steeds, is het aan te raden om de rest van de elco's op de versterker print ook te vervangen ?

Verwijderd

ik denk niet dat dit aan je versterker ligt, maar aan wat hij te verwerken krijgt, binnen krijgt.

het clippen heeft in jou geval meerdere oorzaken
1. de cd is te hard opgenomen, niet altijd het geval, maar tegenwoordig wel eeder standaard dan incidenteel
2 de ingangsgevoeligheid van je versterker is dusdanig laag, dat was normaal in die cd speler loze tijd, en de uitgangsspanning van je cd speler zit boven de twee volt, terwijl de ingangs gevoeligheid van je versterker bv op .5 volt zit, bij nieuwe versterkers zit dit ook standaard op 2 (of meer) volt.

een verzwakkingsnetwerkje aan de ingang plaatsen zou veel meer helpen dan alle elco's en condensatoren vervangen.

• subsonik
Ik vermoed eerder dat de eindtrap lompweg te traag is. De eindtrap reageert te traag op de zeer snelle spanningsveranderingen van de hoge tonen, waardoor het terugkoppelcircuit keihard z'n best gaat doen om toch het ingangssignaal te volgen. Hierdoor krijg je allerlei artifacts op je uitgangssignaal.

Kan je eens kijken welke typenummers er staan op de eindtransistoren? (die dingen die op het koellichaam zitten)

Als je je amp meeneemt naar de luisterdag op 10 juli, wil ik het trouwens wel eens nameten ook, dan weet je onmiddellijk waar je aan toe bent :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JWO schreef op 30 mei 2004 @ 12:27:
Hallo allemaal,

Ik heb hier een luxman - L4 versterker staan die volgens de specificaties 2x55w @ 8ohm moet leveren, echter als ik de volume knop half open draai begint hij (volgens mij) te clippen, dit hoor ik omdat de tweeters een soort van slechte mp3 compressie hikje maken, echter als ik dezelfde speakers aan een marantz 2x16w receiver hang kan ik veel en veel harder spelen zonder dat ie begint te clippen..

Nu heb ik de luxman al even open gehad, maar er is weinig te zien wat niet in orde zou zijn, geen lekkende elco's en nix zwart geblakerd..

Voor de zekerheid dan maar: speakers zijn ook 8 Ohm?
Als ze lager zijn dan is je probleem op zich wel logisch. De versterker moet dan meer vermogen leveren waardoor de boel veel sneller gaat clippen dan de "maker"
ooit bedoeld had.

Alles kan stuk.

• JWO
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 11:33:
ik denk niet dat dit aan je versterker ligt, maar aan wat hij te verwerken krijgt, binnen krijgt.

1. de cd is te hard opgenomen, niet altijd het geval, maar tegenwoordig wel eeder standaard dan incidenteel
2 de ingangsgevoeligheid van je versterker is dusdanig laag, dat was normaal in die cd speler loze tijd, en de uitgangsspanning van je cd speler zit boven de twee volt, terwijl de ingangs gevoeligheid van je versterker bv op .5 volt zit, bij nieuwe versterkers zit dit ook standaard op 2 (of meer) volt.

een verzwakkingsnetwerkje aan de ingang plaatsen zou veel meer helpen dan alle elco's en condensatoren vervangen.
ik weet zo goed als zeker dat dit niets uitmaakt, ik heb namelijk een rotel receiver (nieuwere uit CD tijdperk) als voorversterker er aangehangen, met het zelfde effect
remco_k schreef op 22 juni 2004 @ 15:19:
[...]

Voor de zekerheid dan maar: speakers zijn ook 8 Ohm?
Als ze lager zijn dan is je probleem op zich wel logisch. De versterker moet dan meer vermogen leveren waardoor de boel veel sneller gaat clippen dan de "maker"
ooit bedoeld had.
speakers zijn zelfbouwers van 8 ohm met dalen richting de 4 ohm, maar dit is in het lage frequentie gebied, niet in het hoog, versterker zou volgens de opschriften overigens 4 ohm op 1 uitgang ook moeten trekken
subsonik schreef op 22 juni 2004 @ 12:25:
Ik vermoed eerder dat de eindtrap lompweg te traag is. De eindtrap reageert te traag op de zeer snelle spanningsveranderingen van de hoge tonen, waardoor het terugkoppelcircuit keihard z'n best gaat doen om toch het ingangssignaal te volgen. Hierdoor krijg je allerlei artifacts op je uitgangssignaal.

Kan je eens kijken welke typenummers er staan op de eindtransistoren? (die dingen die op het koellichaam zitten)

Als je je amp meeneemt naar de luisterdag op 10 juli, wil ik het trouwens wel eens nameten ook, dan weet je onmiddellijk waar je aan toe bent :)
ik zal even naar die eindtransistoren kijken, zou trouwens best leuk zijn om dat ding mee te nemen, heb alleen zelf geen rijbewijs en moet uit friesland komen, maar misschien dat dat opgelost kan worden ;)

[ Voor 48% gewijzigd door JWO op 22-06-2004 17:16 ]

• JWO
zo even een foto gemaakt van 1 van de eind transistoren, zitten 4 in maar lijkt me logisch dat ze alle 4 gelijk zijn toch ??

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/E9AG73800436/picserver.jpeg

opdruk is dus:

S K
C2579
960

dont mind the dust :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:22

Jag

Ik zou eerst maar eens wat metingen doen voordat je dingen gaat vervangen. Al hang je er maar een multimeter aan. En dan kijken naar wat voor spanning die max op de luidspreker klemmen kan zetten met en zonder luidspreker er aan. Elke versterker gaat clippen als je hem maar hard genoeg zet. En volume op 12 uur met een cd als bron is meestal wel ongeveer de max (12 uur zal net onder unity gain zitten, maar met het hoge uitgangssignaal van een cd speler waarschijnlijk toch genoeg voor full power).

Het lijkt me een beetje een longshot om de transistoren te gaan vervangen, hetzelfde voor de condensatoren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 22-06-2004 17:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 11:33:

Ik vermoed ook dat de ingang overstuurd wordt. Tevens het is m.i. raar dat bij hogere volumes op eens je eindtorren te sloom zijn. Het heeft niets met de amplitude te maken. Met een moderne bron die 2V uitstuurt clipt de versterker gewoon al halverwege aangezien de eindtrap al veel sneller uitgestuurd wordt.

Ik zou iig geen condensatoren vervangen als je niet weet waar het probleem ligt.

• JWO
maar ik zit nu dan met de volgende tegenstrijdigheden:

- als de ingang overstuurd zou worden, waarom krijg ik het zelfde met een veel nieuwere rotel voorversterker ?
- waarom zou een versterker die qua componenten beter is opgebouwd en meer vermogen heeft sneller overstuurd raken dan een lichtere ,immers meer vermogen met dezelfde gevoeligheid speakers zou harder moeten kunnen? ( en zo aso luid staat hij nog niet eens al ie clipt)
- ook als ik bijvoorbeeld een computer met het volume half open er aan hang, clipt ie ook.

[ Voor 12% gewijzigd door JWO op 22-06-2004 20:41 ]

• subsonik
JWO schreef op 22 juni 2004 @ 17:45:
zo even een foto gemaakt van 1 van de eind transistoren, zitten 4 in maar lijkt me logisch dat ze alle 4 gelijk zijn toch ??

opdruk is dus:

S K
C2579
960

dont mind the dust :P
Das dus een Sanken 2SC2579, NPN tor, 160V/8A/80W/20MHz. Erg goed (en snel) spul, je zal het probleem ergens anders moeten zoeken...

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
meet eens de voedingsspannig over de voedings condesatoren on belast en belast tot net onder of op jouw "clipping grens"
sluit eens een autolamp van 12 volt 40watt aan ipv een luidspreker krijg je deze zonder moeite aan het branden meet eventueel gelijk tijdig de wisselspanning over de lamp.
als je een sinus generator hebt of een pc als sinus generator gebruikt kun je met de lamp ipv de luidspreker op een scoop naar de vervorming kijken.
DOE DIT NIET MET EEN LUIDSPREKER HIJ GAAT GEGARAMDEERT STUK.

Er zijn overigens ook test cd's

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• subsonik
Enig idee wat de weerstand is van een autolamp die niet brandt? Laag genoeg om bijna elke amp in protectie te krijgen, of de eindtorren eruit te blazen ;) Geen goed idee dus.

• JWO
voedingsspanning over de elco's is zo'n 103V als de amp onbelast is, dat punt voor het clippen kan ik nu ff niet doen, want dat is ff teveel volume voor dit tijdstip ;)

• JWO
ik heb nu de beschikking over een scoop en toongenerator, maar is het mogelijk om de AMP te belasten met een 8 of 4 ohms weerstand ipv een speaker zoals eerder in dit topic vermeld staat, zonder dat ik iets mol ??

[ Voor 26% gewijzigd door JWO op 23-06-2004 15:30 ]

• Jag

Jag

Het enige dat je waarschijnlijk molt zijn de weerstanden :).

Verwijderd

JWO schreef op 23 juni 2004 @ 15:26:
ik heb nu de beschikking over een scoop en toongenerator, maar is het mogelijk om de AMP te belasten met een 8 of 4 ohms weerstand ipv een speaker zoals eerder in dit topic vermeld staat, zonder dat ik iets mol ??
is heel normaal om te belasten met vermogensweerstanden. Zet een aantal 10-watters parallel om zo een 8 ohm load van 50 watt te krijgen. Pas op die weerstanden worden dus heet! :7.

Gewoon eens nameten hoeveel vermogen dat ding levert bij een input van 1kHz. Ik vermoed dat ie dan wel de opgegeven waarde haalt.

• Jag

Jag

Dat versterkervermogen is niet zo frequentieafhankelijk hoor. Ik heb ook wel eens metingen gedaan (toen ik electro studeerde) aan een heel goedkoop Velleman kitje. Haalde netjes de opgegeven 14 Watt (ofzo), vanaf heel laag tot wel iets van 40KHz, geen probleem.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb het vaak genoeg gedaan met een autolamp ik zeg niet dat hij niet in protectie kan gaan maar daar moet hij tegen kunnen ook bij kortsluiting aan de uitgang gaat een versterker echt niet binnen 5 minuten kapot.

maar goed weerstanden kan ook alleen zul je die moeten kopen
je kunt ook eerst een lampje van 21 wqtt proberen maar die zou stuk kunnen gaan bij luide volume's.

de 103 volt zegt alleen iets als je ook de spanning belast weet.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Jag

Jag

Een 21 Watt autolamp heeft een weerstand van 6.8 Ohm. Dat is op zich ok, maar niet geschikt voor 50Watt belasting natuurlijk.
Je kan denk ik beter idd een paar 10 Watt weerstanden parrallel zetten. Vijf 40 Ohm 10 Watt weerstanden parrallel zou een weerstand van 8 Ohm en 50 Watt belastbaarheid geven.

• JWO
ok zal ik eens wat van die weerstanden halen en dat eens proberen, dus gewoon een sinus van 1khz er door heen gooien, en dan kijken op welke amplitude dat ding clipt, en dan het vermogen berekenen ?

nog een vraagje: is het normaal dat ik over de voedings elco's 103V ac EN 48V dc meet ?

Verwijderd

JWO schreef op 24 juni 2004 @ 08:49:
nog een vraagje: is het normaal dat ik over de voedings elco's 103V ac EN 48V dc meet ?
Over de elco's staat vrijwel geen AC dus ik vertrouw je meter dus niet in de AC stand. De aanwezige DC component zal de fout veroorzaken.
Om AC te meten kun je beter een condensator (0.22uF o.i.d.) in serie met je meetpen opnemen.

Verwijderd

JWO schreef op 30 mei 2004 @ 12:27:
Hallo allemaal,

Ik heb een Luxman LV102 en heb precies hetzelfde probleem.
Laag klinkt uitstekend, maar het 'hoog' is niet om aan te horen. 't kraakt als een idioot en terwijl je luistert heb je werkelijk het gevoel alsof 'je iets mist'.

En aan de reacties te lezen moeten we het misschien toch wel zoek in de ouderdom en 'slijtage' van de interne componenten. IMO is een reparatie niet van toepassing.....

Mijn oplossing zal zijn het compleet vervangen van de versterker en ik ga mijn boxen (Magnat kisten met rotte conussen) vervangen door zelfbouw boxen.
edit:
Als iemand zin heeft om samen zo'n project te starten (zelfbouw boxen zuilen van +/- 1 meter hoog) dan hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 09:12 ]

• JWO
die zelfbouw zuilen van een meter hoog hangen er hier al aan ;)
maar als die luxman echt niet meer te fixen zou zijn wat ik heel jammer zou vinden :/ , ga ik misschien wel proberen zelf een amp te bouwen, elco's en koelribben heb ik al van de luxman, misschien dat die trafo ook nog dienst kan doen :)

Verwijderd

als je zowel AC als DC meet over je elco's dan is de elco ook stuk (die kunnen niet tegen wisselspanning). Er staat dus wisselspanning op je elco's, en dat is raar. Weet je zeker dat je het goed gemeten hebt? Dus gewoon DC stand van je meter, goede bereik ingesteld en je meetpinnen parallel op de elco in kwestie?

Ik zou het raar vinden, aangezien de versterker voor de rest prima werkt.

• subsonik
JWO schreef op 24 juni 2004 @ 09:16:
(...) ga ik misschien wel proberen zelf een amp te bouwen, elco's en koelribben heb ik al van de luxman, misschien dat die trafo ook nog dienst kan doen :)
Dat is in de meeste gevallen wel een goede optie. Ikzelf heb in een kapotte technics versterker 4 LM3886 eindtrappen ingebouwd - kost bijna niks, en de klank is veel beter dan je zou verwachten van zo'n IC'tje.

Zou natuurlijk leuker zijn om je huidige amp te fixen, maar dat is niet simpel "vanop afstand" en zonder schema :)

• JWO
het kan natuurlijk ook zijn dat die multimeter brak is hoor, was zo'n goedkoop dingetje van 15gulden :P

hoe kun je trouwens aan een travo zien/meten hoeveel VA dat ding levert ?

[ Voor 30% gewijzigd door JWO op 24-06-2004 13:16 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 11:50

JeroenT

hoi!

Als het er niet opstaat , niet natuurlijk. Maarja , als je weet wat het apparaat opneemt in VA's kun je dat getal (x 0.7) wel aardig aanhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenT op 24-06-2004 17:51 ]

• subsonik
Simpelste is om in een cataloog een trafo te zoeken met vergelijkbare afmetingen, dan heb je al een goed idee. Bij oude trafos (20jaar) doe je daar zo'n 20% af - moderne trafos hebben een hogere vermogensdichtheid.

• JWO
ehmz wacht eens even :D

ik dacht eigenwijs waarom vervang ik niet eens wat elco's zo duur zijn die dingen nou ook weer niet ...

en jah hoor wat kom ik tegen:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/II4427M3TZK2/picserver.jpeg

van boven was niets te zien, maar als je ze er af hebt dus wel...
waarschijnlijk zal dit de boosdoener dan ook wel zijn, ik hoop het zal nu de nieuwe er ff in bakken en dan horen jullie het :)

Verwijderd

Niks mis mee met die foto.
Voor stevigheid zijn de elco's ook vastgelijmd

• JWO
maar lijm vreet geen plastic van de behuizing van de elco weg ;) en wordt ook geen bruin poeder wat nog op de zijkant zit.. en die lijm is toch meestal wit/doorzichtig tenminste dat zie ik altijd in ATX voedingen

/edit

ik heb nog ff naar die trafo gekeken, maar dan zou het ong een 250VA 50v Trafo zijn.
Is dit een beetje redelijk voor een 2x55w versterker ? of zou ik er voordeel aan doen als ik er een zwaardere er in zet (mocht ik die toevallig goedkoop/gratis tegenkomen)?

[ Voor 40% gewijzigd door JWO op 24-06-2004 21:49 ]

• subsonik
250VA is power zat voor een huiskamer versterker van 2x55W :) Tegenwoordig zie je zelfs 5.1 versterkers met een geclaimd vermogen van 5x 90W die ook maar een 250VA trafo hebben...

• JWO
hmm vandaag alle elco's vervangen kostte €5,70 :P
maar het probleem begint nu op een hoger niveau, maar dan direct ook extreem, tweeter was bijna aan z'n grootje klonk het..

.... of zou het toch het versterker ontwerp zijn dat gewoon niet meer vermogen kan leveren ?

in dat geval moet er maar een BMM kitje komen ;)
Pagina: 1