Toon posts:

FSB en CPU ratio probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraagje...

Ik heb een AMD 2000+

in mijn bios staat de FSB op 133 mhz en de cpu ratio op 12,5
maar zodra ik de FSB op 166 mhz zet loopt hij vast.....
Is het normaal dat er 1677 mhz staat in Windows System als de FSB op 133 mhz gestelt staat of moet er bij een AMD 2000+ processor gewoon 2000 mhz staan?

Mijn 2e vraagje, hoe krijg ik hem hoger dan 1677 mhz? (met MSI fuzzylogic en dan 'auto' haal ik 1777 maar dan zet hij zichzelf na opnieuw opstarten terug)

kan ik de cpu ratio op 14x zetten zonder dat hij vastloopt of moet ik de bios dan weer resetten? :S

Verwijderd

Zet gewoon de FSB steeds een tikkeltje hoger en blijf op je temperatuur letten en of het systeem stabiel blijft, ik geloof dat een 2000+ ongeveer een max FSB van 145 heeft (moet ik er wel bij zeggen dat dit is bij een multiplier van 12,5).

[edit] en ja een 2000+ draait op 1677mhz (FSB verhogen in de BIOS maar ik ga er vanuit dat je dat wel weet ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 14:44 ]

Verwijderd

ik heb zelf ook een 2000+ en die heb k op 166x11 lopen en dat gaat prima
dan heb je iig het voordeel van een fsb van 333mhz.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Een beetje meer lezen in dit forum en je zult vast wel een boel antwoorden vinden op je vragen. Maar goed, om je maar vast in een bepaalde richting te duwen.

Kijk eerst eens wat voor processor je precies hebt. Is 't een palomino, T'bred A of T'bred B. Als het kan dan zo zijn dat je nog je proc zal moeten unlocken. (de multies dus) Met de search kun je denk ik wel vinden hoe dit in z'n werk gaat....

OC-en doe je verder in kleine stapjes. De fsb van 133 naar 166 is bijna meteen een stap van bijna 400 Mhz harder. Dit gaat dus meestal niet lukken.

Zoek eens even in de bios of je een optie hebt om stapje voor stapje de fsb omhoog te doen. Zodat je met stappen van 12 Mhz omhoog gaat (12 is dus afhankelijk van je multiplier)

Het snelste systeem heb je als je een zo hoog mogelijke fsb kan draaien, met lekkere timings... Zoek eerst het maximum aantal mhz-en dat je proc wil, en dan de maximum fsb. Daaruit kun je je ideale settings vinden, houdt daarbij ook rekening met je timings.

Resultaten testen doe je met b.v. prime, of pifast, sisoftware sandra en nog tal van andere progjes.

Hoe ook rekening met voltages en temps. Valt ook genoeg over te vinden hier denk ik.

Gebruik verder cpu-z, wcpuid of crystal cpu om het aantal mhz-en en andere settings te bekijken. Voltages en warmte kun je verder in de gaten houden met b.v. speedfan, mbm of nog andere projes....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 12:19:
*KNIP*
Is het normaal dat er 1677 mhz staat in Windows System als de FSB op 133 mhz gestelt staat of moet er bij een AMD 2000+ processor gewoon 2000 mhz staan?
*KNIP
Bij een AMD is het normaal dat het typenummer niet de snelheid weergeeft. De rest van je vragen zijn allemaal terug te vinden in Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
Lees het even heel goed door en je weet dan precies waarom je PC nu niet werkt als je zo'n grote stap doet.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 21:09
mijn 2000+ pal draaide op n fsb van 153 met pc2100 geheuge, iedere x anders dus

Verwijderd

Lees deze maar eerst eens voor je gaat overclocken :

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 12:33:
ik heb zelf ook een 2000+ en die heb k op 166x11 lopen en dat gaat prima
dan heb je iig het voordeel van een fsb van 333mhz.
Bedankt voor die info Flak, maar waarom is het zo dat je dan wel die 333 kunt instellen? dat snap ik niet zo goed, hoe gaat dat rekenewrk in zijn werk?
waar komt de snelheid dan de processor dan op?

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 30 mei 2004 @ 13:42:
Een beetje meer lezen in dit forum en je zult vast wel een boel antwoorden vinden op je vragen. Maar goed, om je maar vast in een bepaalde richting te duwen.

Kijk eerst eens wat voor processor je precies hebt. Is 't een palomino, T'bred A of T'bred B. Als het kan dan zo zijn dat je nog je proc zal moeten unlocken. (de multies dus) Met de search kun je denk ik wel vinden hoe dit in z'n werk gaat....

OC-en doe je verder in kleine stapjes. De fsb van 133 naar 166 is bijna meteen een stap van bijna 400 Mhz harder. Dit gaat dus meestal niet lukken.

Zoek eens even in de bios of je een optie hebt om stapje voor stapje de fsb omhoog te doen. Zodat je met stappen van 12 Mhz omhoog gaat (12 is dus afhankelijk van je multiplier)

Het snelste systeem heb je als je een zo hoog mogelijke fsb kan draaien, met lekkere timings... Zoek eerst het maximum aantal mhz-en dat je proc wil, en dan de maximum fsb. Daaruit kun je je ideale settings vinden, houdt daarbij ook rekening met je timings.

Resultaten testen doe je met b.v. prime, of pifast, sisoftware sandra en nog tal van andere progjes.

Hoe ook rekening met voltages en temps. Valt ook genoeg over te vinden hier denk ik.

Gebruik verder cpu-z, wcpuid of crystal cpu om het aantal mhz-en en andere settings te bekijken. Voltages en warmte kun je verder in de gaten houden met b.v. speedfan, mbm of nog andere projes....
daar heb ik een leuke voor gevonden ja! MOTHERBOARD MONITOR 5! goed programma

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 12:11:
[...]

Bedankt voor die info Flak, maar waarom is het zo dat je dan wel die 333 kunt instellen? dat snap ik niet zo goed, hoe gaat dat rekenewrk in zijn werk?
waar komt de snelheid dan de processor dan op?
FSB * MP = aantal MHz
dus
166 * 11 = 1826mhz
nu heb je
133 * 12,5 = 1662 mhz (er kunnen verschillen inzitten omdat een bus van 133 meestal neerkomt op 133.333333333333333.... mhz). Dus je athlon zal standaard op 1666mhz lopen ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 04 juni 2004 @ 12:21:
[...]

FSB * MP = aantal MHz
dus
166 * 11 = 1826mhz
nu heb je
133 * 12,5 = 1662 mhz (er kunnen verschillen inzitten omdat een bus van 133 meestal neerkomt op 133.333333333333333.... mhz). Dus je athlon zal standaard op 1666mhz lopen ongeveer.
bedankt voor de uitleg!!!

tip van mij nog voor iedereen: http://www.radox.nl/casemod/tweak.htm
Pagina: 1