Auto bracketing - nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik kwam bij het surfen naar een nieuwe camera deze feature tegen: auto bracketing. Wat het eigenlijk inhoudt is dat de camera snel een aantal foto's achter elkaar schiet (3 of 5 meestal) met verschillende exposure compensations. Dus bijv. +0.3, 0 en -0.3. En daarna kun je dan kiezen welke belichting het best is gelukt.

Bij camera's zonder histogram denk ik dat deze functie niet heel nuttig is, maar ik heb geen praktijkervaring. Is er iemand die dit wel heeft en kan vertellen waarom Auto bracketing wel of niet nuttig voor hem is? :)

http://www.dcviews.com/tutors/tt53417.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 30-05-2004 12:09 ]

Alors.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Da's best nuttig. Je kunt dan bijvoorbeeld het effect van verschillende belichtingen (nl. lichte of zwaarder onder- of overbelichting) proberen. Handig ook als je niet helemaal zeker bent wat de beste optie in een bepaald geval is. Met + en - 0.3 schiet je trouwens niet zoveel op, vanaf een halve stop begint het interessanter te worden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Idd, je schiet een dergelijke serie vaak wanneer je niet helemaal zeker bent van de belichting, je achteraf wilt kijken welke belichting je het mooiste vind of wanneer je een heel mooie plaat gaat schieten (landschap oid) die je in ieder geval perfect belicht wilt hebben.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stereotomy schreef op 30 mei 2004 @ 12:09:
Bij camera's zonder histogram denk ik dat deze functie niet heel nuttig is, maar ik heb geen praktijkervaring. Is er iemand die dit wel heeft en kan vertellen waarom Auto bracketing wel of niet nuttig voor hem is? :)
Het is bijzonder nuttig in situaties waarin je het hele beeld graag goed belicht wil hebben, maar de belichting van verschillende onderdelen te ver uit elkaar ligt voor een enkele foto. Voorbeeldje: foto van de glas in lood ramen van een kerk. De foto wordt van buitenaf genomen ('s avonds) zodat de kerk zelf goed te zien is. Je wil echter ook de mooie verlichting van de ramen van binnenuit zien. Zo'n foto is bijna niet goed te maken als je één enkele foto tot je beschikking hebt; je zal toch een aparte foto moeten maken voor de kerk zelf en eentje voor de ramen. In zo'n geval is auto-bracketing ideaal; je maakt dezelfde foto gewoon 3 keer en monteert de verschillende elementen in elkaar.

Daarnaast is auto-bracketing handig als je niet zeker bent van de belichting maar wel verzekerd wil zijn van een goede foto :)