Toon posts:

Deskjet 5550 wordt niet gezien op USB bus

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Slackware 9.1 met kernel 2.4.22 en KDE 3.2 met cups op een Pentium 4

Aan de USB poort hangt een HP Deskjet 5550

Ik heb al een tijd printerproblemen.
Nu heb ik gezien wat waarschijnlijk de oorzaak is van alle problemen.
Als ik nl. een printer IPP report bekijk in de Printing Manager van KDE, zie ik bij printer status als foutmelding

Unable to open USB device "usb://hp/deskjet%205550": no such device

Met de foutmelding ben ik gaan zoeken en het blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem met deze printer onder Linux.
Het rare is alleen, dat de printer soms wel gezien wordt en dan werkt alles als een zonnetje; dan kan ik printen uit elke applicatie die ik wil, in kleur of zwart-wit.

Ik kwam een aantal oplossingen tegen van andere mensen met dit probleem, die ik allemaal tevergeefs geprobeerd heb:

- Verwissel de usb-kabel: soms wordt een verbinding niet gezien als hij via een usb hub loopt, maar wel als je heb direct in de computer steekt (bij mij zat de usb kabel al direct in de computer. Heb hem ter variatie nog even via de usb hub geprobeerd aan te sluiten... werkte ook niet)

- Kill -9 het "serial" process van cups dat soms actief blijft (was bij mij niet het geval), en herstart daarna cupsd

- En als ik lsmod | grep printer doe, krijg ik keurig:
printer 7040 1
usbcore 58400 1 [printer uhci]

- En natuurlijk: Zitten de kabels er wel goed in? Antwoord is ja..

Dus daar ligt het ook niet aan.

Heeft iemand nog suggesties wat ik nog meer kan doen zodat Linux de printer altijd aan mijn USB kabel ziet hangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 16:33 ]

Verwijderd

wat geeft `cat /proc/bus/usb/devices` ?

Verwijderd

Topicstarter
Okee

ik@computer:~$ cat /proc/bus/usb/devices
T: Bus=02 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=12 MxCh= 2
B: Alloc= 0/900 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
D: Ver= 1.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1
P: Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 0.00
S: Product=USB UHCI-alt Root Hub
S: SerialNumber=ef80
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA
I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 8 Ivl=255ms
T: Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=12 MxCh= 2
B: Alloc= 0/900 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
D: Ver= 1.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1
P: Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 0.00
S: Product=USB UHCI-alt Root Hub
S: SerialNumber=ef40
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA
I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 8 Ivl=255ms
T: Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=00 Cnt=01 Dev#= 2 Spd=12 MxCh= 0
D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1
P: Vendor=03f0 ProdID=6004 Rev= 1.00
S: Manufacturer=hp
S: Product=deskjet 5550
S: SerialNumber=MY29B1K14K2L

C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr= 2mA
I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=07(print) Sub=01 Prot=02 Driver=usblp
E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms

Dus de deskjet staat er tussen, ik heb hem bold gemaakt.
Voor de rest pretendeer ik niet dat ik dit begrijp?..

Soms staat er in het printer ipp report trouwens niet de "no such device" foutmelding, maar "Media tray empty!"
Terwijl er ruim voldoende papier in de lade zit.
Niet dat het wat uitmaakt, want printen doet hij niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
DrArcHeH, is er nog iets over te zeggen?
Of iemand anders?

Ik baal ontzettend van dit probleem, ik probeer hier de mensen enthousiast te maken voor Linux, maar elke keer krijg ik dingen als "Nou Windows had anders nooit problemen met de printer"

:|

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik weet niet of dit iets met jouw probleem te maken heeft maar mijn hp deskjet 3320 wordt soms ook niet "gezien" (suse 9.0 kernel 2.6.4), de fouten die ik krijg lijken op die van jou alleen ik draai een hele andere kernel en distro. Dit heb ik opgelost door het intikken (als root) van het commando "modprobe usblp". Dit heb ik nu als script in init.d zodat ik het niet steeds handmatig in hoef te tikken. Daarna wordt mijn printer ineens wel herkend als usb://hp/deskjet/%203320

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip.

Het werkt jammer genoeg niet bij mij.

Ik heb geen module usblp ("Can't locate module usblp"), maar ik zie als ik lsmod doe wel
lp
printer
usbcore

Dus ik doe modprobe voor die alle3, maar dat maakt niks uit.
Ook als ik de modules eerst met de hand eruit gooi en dan weer laad, verandert er niks.

Maar ik vind het een steeds raarder probleem.
Want de printer heeft maandenlang goed gewerkt, dat hij alleen maar af en toe haperde. En dan deed hij het weer als een zonnetje!

En nu ineens weigert hij compleet dienst, met de melding dat hij de USB bus niet goed leest.
Ik heb diep na zitten denken of ik soms iets veranderd had, kabels verwisseld, kernel gehercompileerd noem maar op. Maar ik kon niks bedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nog steeds niet opgelost en de grond wordt me heet onder de voeten.
Want mijn medegebruikers waren toch al niet enthousiast dat ik Linux op deze machine installeerde, en het Linux-animo is op dit moment ver onder de 0...

Ik heb wat nieuwe informatie. Het was me nl. niet eerder opgevallen dat in de dmesg een foutmelding staat.

Hieronder heb ik de regels uit dmesg geplakt die te maken hebben met USB en/of printen.
Onderaan staan vet de interessante dingen.

usb.c: registered new driver usbdevfs
usb.c: registered new driver hub
uhci.c: USB Universal Host Controller Interface driver v1.1
..........
uhci.c: USB UHCI at I/O 0xef40, IRQ 5
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub.c: USB hub found
hub.c: 2 ports detected
............
uhci.c: USB UHCI at I/O 0xef80, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 2
hub.c: 2 ports detected
...............
hub.c: new USB device 00:1f.2-1, assigned address 2
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x3f0/0x6004) is not claimed by any active driver.
Die vendor/product combinatie slaat inderdaad op mijn HP Deskjet 5550
hub.c: new USB device 00:1f.2-2, assigned address 3
.................
hub.c: 4 ports detected
..............
usb.c: registered new driver usblp
printer.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 2 if 0 alt 0 proto 2 vid 0x03F0 pid 0x6004
printer.c: v0.11: USB Printer Device Class driver
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE,EPP]
lp0: using parport0 (polling).
...............
printer.c: usblp0: unknown error

En dat is de laatste regel van dmesg.
Wat kan die unknown error zijn? Waar kan ik zoeken om daar meer informatie over te krijgen?
En wat voor active device driver heb ik nodig?

Iemand had het er eerder over dat usblp die als module in de kernel geladen moet zijn.
Maar ik heb alleen de modules

- usbcore
- lp
- printer

Ik heb alleen voorafgaand aan dat de printer stopte te werken volgens mij niets aan de kernel of modules gedaan??
Of zou ik toch per se usblp nodig hebben? Als ik modprobe usblp doe, krijg ik dat hij die module niet kan vinden ("Can't locate module usblp").

Voor alle zekerheid heb ik nog even de kernel vervangen door een standaard Slackware 9.1 2.4-kernel, waarmee ik zeker weet dat de printer heeft gewerkt, maar er veranderde niks.
Misschien kan het probleem zijn dat ik pas geprobeerd heb een 2.6 kernel te compileren, waarbij de make install eruit klapte met een fout? (daarna wel weer alles teruggezet naar mijn 2.4 kernel)

Ik heb de loglevel in cupsd.conf ook op debug gezet. Wat ik vervolgens in de errorlog lees, maakt het er voor mij ook niet duidelijker op, maar als iemand wil dat ik daar een stukje uit post, kan ik het doen. Het is erg uitgebreid.. Hij logt ongeveer 15 regels per seconde!

Alle files in de cups directories (de filters enzovoort) lijken verder ook nog gewoon te staan op de plekken waar ze horen.

Als iemand nog iets weet wat ik kan proberen... elke hulp wordt zeer op prijs gesteld!

P.S. dit is denk ik ook nog belangrijk:

code:
1
2
3
4
mij@computertje:~$ cat /proc/bus/usb/drivers
         usbdevfs
         hub
  0- 15: usblp

Waaruit je zou afleiden dat de benodigde usb driver (usblp) wel degelijk aanwezig is?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 17:13 ]

Pagina: 1