Welke modem voor ADSL en hoe instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij het kiezen van een adsl abonnement hebben we thuis gekozen voor een Zonnet Adsl Family abonnement. We besloten geen doe het zelf pakket te nemen, en zelf voor een modem en router te zorgen. De router is inmiddels gekocht (een mooie Canyon Wireless Router), alleen moeten we nog voor het modem zorgen dus.
Nu was mijn oog gevallen op de Alcatel Speedtouch 510 voor de analoge lijn, maar wat zoeken leverde op dat er nogal wat problemen zijn met de configuratie ervan. Ik las verder dat dit modem op het versatel netwerk alleen bridged werkte. Kan iemand mij uitleggen wat bridged betekent, en of het van invloed is op de werking van de adsl verbinding. Of heeft iemand een ander modem gezien dat makkelijk op het versatel netwerk werkt?

Verder kwam ik nog de volgende ip-adressen tegen in mijn zoektocht: 10.0.0.138 en 10.0.0.150. Zijn deze ip-adressen van belang (ik denk dat 138 van de modem is) maar waar de 150 voor is? Waar kan ik deze instellen in mijn router, want bij pptp zie ik het volgende:
If your Internet Service Provider requires the use of PPTP, enter the information below:
Note: PPTP for a WAN connection is most popular in Europe.

PPTP Account [________]
PPTP Password [________]
Please retype your password [________]
Host Name [________]
Service IP Address [____.____.____.____]
My IP Address [____.____.____.____]
My Subnet Mask [____.____.____.____]
Connection ID (Optional) [____]
MTU (1400-1460) [____]
Maximum Idle Time [____] minutes [x] Auto-reconnect
Ik denk dat ik dan de 10.0.0.138 bij Service IP Address ingevoerd moet worden? Of zeg me als ik het verkeerd heb :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11

nhanssen

QVL is non-tweakers

Nope probeer degene maar eens die je extern hebt ;)

Weet je het niet? ga dan naar www.whatismyip.com

Spec's PC

• spone
  • Niet online
Welke modem moet ik kopen?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

spone schreef op 30 mei 2004 @ 13:22:
Welke modem moet ik kopen?
Vraag het eens aan Zonnet :?

Waarom denk je dat ADSL-providers dus over het algemeen heel redelijk geprijsde modems aanbieden bij de ADSL-aansluiting :?

Zelf een modem (en een router) kopen is iets voor mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn, niet voor beginnende hobbyisten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
leuke bijkomstigheid is dus dat de 510 al een router + modem is. En die kun je ook krijgen in een wireless variant.

Maarjah wat wil je dan allemaal instellen? Ik bedoel volgens mij zijn er een hoop mensen die werken met een 510 ( inc myself met webserver/ftp/mail/remote )

No worries m8

• spone
  • Niet online
DeoDupke schreef op 30 mei 2004 @ 13:46:
Maarjah wat wil je dan allemaal instellen?
Het is wel de bedoeling dat mijn router met de modem wil praten :+
Volgens mij gaat dat op basis van ip-adressen :/ of snapt de router zelf ook wel dat de modem op de wan-poort gaat hangen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
spone schreef op 30 mei 2004 @ 14:49:
[...]

Het is wel de bedoeling dat mijn router met de modem wil praten :+
Volgens mij gaat dat op basis van ip-adressen :/ of snapt de router zelf ook wel dat de modem op de wan-poort gaat hangen?
De Speedtouch 510 is modem en router. Dat ding is, na config met het cdtje, klaar voor gebruik. Jouw router kun je er op hangen en direct werken.

Je routert dan wel dubbel, maar goed. (speedtouch routert, en je Canyon ding).

Je had net zo goed een los AP kunnen nemen, maar dat terzijde.

De 10.0.0.138/150 IPs die je hebt zien langskomen was vroeger, toen je nog met PPtP moest werken. Dat gold bij de oude speedtouch (home) modems.

De nieuwere modems (de 510 series enz) gebruiken die IPs nog wel, maar niet meer met PPtP, maar gewoon als dhcp enz. Modem is 10.0.0.138, 1e pc krijgt .150, 2e .151 enz

• spone
  • Niet online
om het nog ingewikkelder te maken: ik heb ook nog een windows 2003 server staan (als file en dhcp server) :P

Ik neem aan dat je de dhcp functies in de speedtouch uit kunt zetten, net als in de router?

Dan verloopt het als ik me niet vergis:

PC zoekt verbinding met tweakers.net --> aanvraag gestuurd naar win2003 server --> 2003 kan niet vinden op lan, dus routeert door naar canyon --> canyon kan niet vinden op lan dus routeert door naar speedtouch via wanpoort --> speedtouch routeert het via wan-poort door naar zonnet.

Zoiets toch?

Verder zag ik dit bij routershop:
Alcatel SpeedTouch 510 ADSL modem (PSTN) router + 1prt Euro 64,26incl Euro 54,00 excl

Ondersteunt UPnP dus zeer eenvoudig te installeren!!

Beste getest PCM!! (nr 2 2003)

LET OP: DIT MODEM HEEFT GEEN 4 POORTS SWITCH!!

Tot 8 Mb/s downstream en 832 Kb/s upstream!
Checklist:

ADSL-modem/bridge Ö
ADSL over Analoog Ö
UPnP Ö
Geschikt voor BBned en BabyXL netwerk Ö
Gecertificeerd voor KPN en Versatel netwerk Ö
NAT routing Ö
------------
FireWall Ö
VPN passthrough Ö
-------------
-------------
Geschikt voor ADSL over een analoge telefoonlijn.

Dit moden heeft een enkele LAN poort

Let op! Bij Versatel Family abonnementen werkt dit modem alleen als bridge en NIET als router.
Moet ik dan de lan-kabel van speedtouch in de wan-poort van canyon steken? En dan in de canyon kiezen voor PPPoE, PTPP,L2TP, Static IP of Dynamic IP. Ik denk de laatste, als de modem ook al routeert. Of niet?

[ Voor 49% gewijzigd door spone op 30-05-2004 15:25 ]

• spone
  • Niet online
DJSmiley schreef op 30 mei 2004 @ 14:54:
[...]
Je had net zo goed een los AP kunnen nemen, maar dat terzijde.
Ten eerste sorry nu voor twee posts voor mij achter elkaar maar anders werd het (iig voor mij) te onoverzichtelijk 8)7

Bij de beschrijving van routershop staat:
Let op! Bij Versatel Family abonnementen werkt dit modem alleen als bridge en NIET als router.
Ik heb bij dit modem sowieso mijn Canyon Router nodig.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
spone schreef op 30 mei 2004 @ 15:30:
[...]

Ten eerste sorry nu voor twee posts voor mij achter elkaar maar anders werd het (iig voor mij) te onoverzichtelijk 8)7

Bij de beschrijving van routershop staat:

[...]

Ik heb bij dit modem sowieso mijn Canyon Router nodig.
oeps, sorry, niet gelezen dat je versatel gebruikt ;)

Naja, je modem zal dan denk ik gewoon in bridge werken, dus de achterliggende PC /router op DHCP en gaan. In jouw geval dus nog steeds klik-en-go, want vanuit de fabriek staat ie meestal al wel op dhcp aan de WAN kant.

• spone
  • Niet online
Ik zag op Internet (weet niet meer waar) dat je vóór alle telefoons een splitter moet gebruiken. Daar kan ik wel inkomen. Daar het zo'n rotzooi in de meterkast is bij ons thuis, is het ook mogelijk gewoon voor de ene telefoon een splitter te zetten (zonder er adsl op aan te sluiten) en dan een tweede splitter voor de adsl en de telefoon boven. Zo zit er iig vóór de telefoon een splitter, zoals ik in een pdfje van belgacom zag :P

Samengevat: moet de splitter PER SE bij de binnenkomst van de kpn-lijn geplaatst worden, of mag er ook VOOR iedere telefoon een splitter?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

spone schreef op 31 mei 2004 @ 00:06:
[...]
Samengevat: moet de splitter PER SE bij de binnenkomst van de kpn-lijn geplaatst worden, of mag er ook VOOR iedere telefoon een splitter?
Er mag ook voor iedere telefoon een splitter (goed opgemerkt), maar kijk uit dat je niet meerdere splitters achter elkaar op één lijn zet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:53

Korakal

Up up up!

spone, ik zie in je posts nogal wat vragen die met een beetje zoeken best te vinden zijn; bekijk de help-pagina's van je provider, lees de I&T-FAQ of zoek op google met de zoektermen die je niet duidelijk zijn...

Zonnet kan je het beste vertellen of een 510 wel of niet samenwerkt met hun abonnementen (zal ongetwijfeld ook wel ergens een FAQ zijn, ik kan me niet voorstellen dat je de eerste bent die het zich afvraagt), dus kijk even op hun help-pagina's of bel ze op.

Verder een advies: lees ajb Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) even door, met name dit gedeelte: Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-got
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.