Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koelbox als PC-koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10 13:15
Iedereen kent wel het probleem van de hitte, naar een goedkope oplossing voor degelijke koeling hebben velen echter het raden. Opeens kreeg ik een idee.

Als je nu een kleine koelbox gebruikt?

In de zijkant van m'n kast zit een fan, als ik deze op intake zet, de fan aansluit op een soort van slang of buis, deze buis dan aansluit op de koelbox, dan zou de pc met +/- lucht van 10° gekoeld worden terwijl het buiten de pc +/- 30° is. :9~
De koelbox zelf sluit je gewoon aan op de stekkerdoos naast je pc.

In andere topic's vond ik enkel mensen die hun pc in een koelkast willen steken of een koelbox aansluiten op hun voeding.

Maar als je de lucht uit de koelbox zuigt, zal deze natuurlijk verse lucht moeten krijgen, ik veronderstel dat dit enkel mogelijk is door nog een gat in de koelbox te maken of zo. Maar zal de lucht dan nog koel genoeg blijven of kan de koelbox dit niet aan en zal de lucht uiteindelijk helemaal niet meer gekoeld worden...

Dan vraag ik me ook nog af hoe zit me de condes. Deze onstaat van koud naar warm, maar als de pc eerst volledig afgekoeld is en dan sluit je de koelbox aan zodat de temp +/- gelijkt blijft zou dit dan ook opgelost zijn?

Klinkt mss allemaal waanzin, maar je pc terugklokken omdat het zomer word vind ik nog veel waanzinniger! |:( (ja heb degelijke cpu-koeler: thermaltake volcano 12 extreme edition)

Dus als er mensen zijn die me kunnen helpen of mensen die het ooit zelf geprobeerd hebben, voel u vrij om te reageren. ;)

Verwijderd

Ik meende dat het niet kon omdat een koelbox nooit snel genoeg de lucht af kan koelen, een koelbox maakt meen ik gebruik van een peltier, meer dan de lucht in de koelbox koud houden kan volgens mij niet, het is niet zo dat als je heel de tijd lucht eruit haalt dat je die lucht dan zo snel kunt koelen.

Peltiers worden uit gebruikt bij overklokken trouwens, moet je maar even zoeken, zal vast iemand zijn die het beter uit kan leggen dan ik. Wat misschien trouwens wel een idee is, je hele kast isoleren en dan er een grote koelbox van te maken ;) Al je fans eruit...

Verwijderd

Ik denk niet dat je dit gaat lukken. De lucht in een koelbox heeft namelijk een behoorlijke tijd nodig om op temperatuur gebracht te worden en dat gaat je echt niet lukken.

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

En als jeje PC nou in een vrieskist legt???

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lijkt me vrij onmogelijk, want je zit nu met je condens, áls je al koude lucht door je pc heen krijgt, is die waarschijnlijk vrij koud, maar te koud betekent condens met alle gevolgen van dien ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 10:41
Dit gaat je echt nooit lukken, zeker niet als je ook nog eens een gat gaat meken in je koelbox.

Probeer voor de grap het deksel eens een klein beetje, zomaar een kiertje open te zetten, en kijk of hij dan nog koud wil worden, ik denk namelijk van niet.

Daar komt nog bij het punt wat je zelf al aangaf, als hij eenmaal die lucht door de case gaat blazen, dan krijgt hij de "verse" lucht nooit weer koud, op tijd.

Je zou misschien kunnen proberen om een of ander gesloten circuit te maken, zodat je overal koude lucht hebt die langzaam circuleert.

Op zich wel een leuk id, jammer dat het niet te realiseren is zoals jij het beschreef.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:14

Dentheman

Zie signature

Dit onderwerp is een week geleden ook al aan bod geweest hoor.

Misschien is de search wat voor jou ? B)

Zie ondertitel

Verwijderd

De suggestie van Kingjotte is wellicht een idee: een gesloten systeem waarin de outtake ook op de koelbox aangesloten zit. Als je dan namelijk de koelbox vantevoren aan zet en dus de lucht eerst op temperatuur laat brengen, zou het zo kunnen zijn dat de koelbox en je pc elkaar in evenwicht houden qua temperatuur. Dan heb je dus wel een koelbox nodig met evenveel 'vermogen' als je pc, wat warmte afgifte/opname betreft... (da's vast een flinke koelbox... :? )

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Een koelbox kan de hoeveelheid vermogen echt onmogelijk aan, aangezien dit een normale full-size koelkast dat al niet echt lukt. Verder werken normale koelboxen vaak met een peltier, en dan niet het type peltier dat je op je cpu kunt gebruiken, wegens alweer te weinig vermogen. (Zie anders DOC voor een peltier faq)

Verwijderd

Anders kan je mogelijk met waterkoeling je reservoir in zo een koelbox zetten ?

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
wat je idd wel zou kunnen doen is de radiator van je watercooling erin leggen. die blijft wel lekker koud

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Nope, lukt ook niet. Je radiator voert alle warmte uit je computer af en dat is veel te veel voor een koelbox. Die warmt dus heel snel op en je temps worden nog hoger dan zonder koelbox.
Zijn al heel veel topics geweest over je pc koelen met een koelbox of koelkast. Uit allemaal blijkt dat het niet gaat :)

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 30 mei 2004 @ 11:18:
Nope, lukt ook niet. Je radiator voert alle warmte uit je computer af en dat is veel te veel voor een koelbox. Die warmt dus heel snel op en je temps worden nog hoger dan zonder koelbox.
Zijn al heel veel topics geweest over je pc koelen met een koelbox of koelkast. Uit allemaal blijkt dat het niet gaat :)
OK, bedankt ik liep nog vaag met het plan om zoiets te doen, maar had al wat twijels mbt het koelend vermogen van zo een boxje. Weer een plan uit het raam ;(

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[search=koelbox]
is echt al _te_ vaak langsgekomen.
het heeft dus gewoon geen effect omdat het peltier element wat er in zit zo'n 40watt verbruikt de afgegeven koude lucht is dus nog een stuk minder dan dat.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WhizzCat schreef op 30 mei 2004 @ 10:10:
Lijkt me vrij onmogelijk, want je zit nu met je condens, áls je al koude lucht door je pc heen krijgt, is die waarschijnlijk vrij koud, maar te koud betekent condens met alle gevolgen van dien ;)
Condens ontstaat op oppervlakken die kouder zijn dan de lucht die er langs stroomt. Je pc is juist WARMER dus daar onstaat geen condens. Alleen op het koelelement onstaat condens/ijs.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Frigolamptje
  • Laatst online: 25-10 13:15
@ferry

Ja, maar daar gaat het overal om de pc erin te plaatsen. Ik wou gewoon de koele lucht gebruiken om men pc te koelen. Dat gesloten systeem me in- en outtake fan lijkt me wel nog iets. Zal eerst eens testen hoe lang zo'n koelbox'je nodig heeft om echt koel te worden. En op de één of andere manier ook hoeveel lucht de fan's verplaatsten. Mss als de snelheden van de fan's aangepast worden (en dus minder lucht verplaatsen) dat het de koelbox toch nog lukt! B)

[ Voor 5% gewijzigd door Frigolamptje op 30-05-2004 11:38 ]

• MichelG
  • Laatst online: 26-11 17:23
Je zou het ook kunnen proberen met een airco. Deze dan afsluiten van de buitenlucht. En dan een dichte lucht circulatie maken.
Als zo'n los airco'tje net zo snel koelt als een airco uit een auto dan kun je deze vast wel gebruiken voor deze functie.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb een tijdje geleden bij de expert van die hertog jan koelboxen gezien. er past een krat bier in en kost ongeveer 100 euro geloof ik. dat zou een ideale kast zijn om een pc in te bouwen. of zon kist genoeg kan koelen weet ik niet, maar het is al een mooie basis om mee te beginnen :)

Mn 3D printer blogje..

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

FiXeL schreef op 30 mei 2004 @ 14:20:
ik heb een tijdje geleden bij de expert van die hertog jan koelboxen gezien. er past een krat bier in en kost ongeveer 100 euro geloof ik. dat zou een ideale kast zijn om een pc in te bouwen. of zon kist genoeg kan koelen weet ik niet, maar het is al een mooie basis om mee te beginnen :)
[rml][ Idee] Hertogjan kratkoeler als cooling[/rml] :)

Last.fm

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Frigolamptje schreef op 30 mei 2004 @ 11:37:
@ferry

Ja, maar daar gaat het overal om de pc erin te plaatsen. Ik wou gewoon de koele lucht gebruiken om men pc te koelen. Dat gesloten systeem me in- en outtake fan lijkt me wel nog iets. Zal eerst eens testen hoe lang zo'n koelbox'je nodig heeft om echt koel te worden. En op de één of andere manier ook hoeveel lucht de fan's verplaatsten. Mss als de snelheden van de fan's aangepast worden (en dus minder lucht verplaatsen) dat het de koelbox toch nog lukt! B)
je hebt blijkbaar alsnog die topics niet/half doorgelezen en niet opgelet tijdens natuurkunde? is het nu zo lastig om te redeneren dat je met een peltier van 40watt de temperatuursdaling nihil is? Een dan maakt het niet uit of je fan's hard of zacht draaien, de energie die wordt gebruikt om af te koelen blijft gewoon het zelfde.

/me zucht :+

Verwijderd

Anders kijk je eerst wat het vermogen is van de koelbox en wat er aan vermogen van je pc weg gaat naar warmte? Als dat goed zit kan je hem toch bouwen in die koelbox zonder ook maar een fannetje erin te maken. Alleen een fannetje in de koelbox voor circulatie, dEnk! Naja, als je niks te doen hebt ( hebben denk ik wel meer mensen hier ) kan je het toch gewoon proberen? Waarom niet?

Verwijderd

Ik denk dat ik maar een nieuwe tend ga zetten met grondwaterkoeling :)

Als ik nu de fan op mn radiator (Black ICE Extreme) uit zet.. en de temp op laat lopen naar zo'n 55 graden...dan is de radiator lekker warm.

Zet ik de fan aan, dan komt er ongelooflijk warme lucht van die radiator. De lucht wordt dus heel veel opgewarmt door die radiator.

Als we het dan ff anders doen, we laten super koud water door een radiator lopen en zetten er dan een fan op, wie weet komt er dan wel super koude lucht van af.
Oftewel, haal een rad van de sloop, sluit er een vijverpompje op aan en pomp er grondwater door heen. Deze rad plaats je dan onder in je kast, of je plaatst hem op je waterkoelingsradiator :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/grondwaterkoeling.gif

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Goed idee, maar zorg wel voor een goed filter !!, anders zit je radiator binnen nogtime vol zooi en dat wil je niet. :X

Je kan ook de airco-unit, uit een auto slopen en die gebruiken voor je pc te koelen. En als je het goed doet, heb je ook gelijk airco voor je kamer :7

Signature unavailable

• MichelG
  • Laatst online: 26-11 17:23
Je zou natuurlijk een waterkoelings setje kunnen kopen en het reservior in een koelbox zetten. ;)

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-11 15:58
Of, als je die koelbox/koelkast toch nog van stal haalt, maak je op het koellichaam wat er vaak in zit als een stalenplaat, een soort van heatsink, zodat die koude plaat direct je koelvloeistof van je WC koelt, dan is dat dus wel erg koud, maar heb je kans dat heel de zooi vastvriest als je niet echt veel antivries erin gooit, maar is denk ik wel een idee.

• Vermicellisoep
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Mr GAmba schreef op 30 mei 2004 @ 16:08:
*brabbel*

Je kan ook de airco-unit, uit een auto slopen en die gebruiken voor je pc te koelen. En als je het goed doet, heb je ook gelijk airco voor je kamer :7
Sterker nog: als je het fout doet heb je gelijk airco voor je kamer.
Opzich moet het wel mogelijk zijn om je WCrad in de vriezer te leggen, door de stroming zal het niet bevriezen maar toch lekker koel blijven. Het is een kwestie van een beetje spelen met de regelaar van de vriezer om het op net-niet-vastvriezen te krijgen...
Alleen vraag ik me af of een vriezer wel genoeg vermogen heeft om je rad genoeg af te koelen...

Nooooh! Stahp!

Verwijderd

Vermicellisoep schreef op 30 mei 2004 @ 21:50:
[...]

Sterker nog: als je het fout doet heb je gelijk airco voor je kamer.
Opzich moet het wel mogelijk zijn om je WCrad in de vriezer te leggen, door de stroming zal het niet bevriezen maar toch lekker koel blijven. Het is een kwestie van een beetje spelen met de regelaar van de vriezer om het op net-niet-vastvriezen te krijgen...
Alleen vraag ik me af of een vriezer wel genoeg vermogen heeft om je rad genoeg af te koelen...
Dat is dus wat ik ook in gedachte had, eerder in dit topic werd echter gesteld dat dit niet kon. In mijn visie (na toch nog iets gedacht te hebben) lijkt het mij toch dat als je het reservoir (dus niet de radiator of zo) in de koelbox legt de vloeistof meer gekoeld raakt dan wanneer je dit niet doet.
Of denk ik nu gewoon te simpel? :*)

• Vermicellisoep
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 21:58:
[...]

Dat is dus wat ik ook in gedachte had, eerder in dit topic werd echter gesteld dat dit niet kon. In mijn visie (na toch nog iets gedacht te hebben) lijkt het mij toch dat als je het reservoir (dus niet de radiator of zo) in de koelbox legt de vloeistof meer gekoeld raakt dan wanneer je dit niet doet.
Of denk ik nu gewoon te simpel? :*)
Ik denk dat je te simpel denkt :*)
Als je alleen je radiator erin legt moet het water direct afgekoeld worden voordat het weer richting cpublok stroomt. Als je ook je radiator erin legt word het metaal van de radiator (dat eerder zijn warmte afstaat aan de koude omgeving) ook gekoeld en zal het water op zijn beurt zijn water afstaan aande het koude metaal van de radiator..

/edit
aan de andere kant is het idee wel krom... je koelt lucht af om de radiator te koelen om het water te koelen... :/

correct me if I'm wrong plz, natuurkunde stelt ook nog niet zoveel voor in de derder klas..

[ Voor 7% gewijzigd door Vermicellisoep op 30-05-2004 22:11 ]

Nooooh! Stahp!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit is DOC en daar al wel vaker uitgekauwd, dus een slotje dan maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.