[Ervaringen] BenQ 17" TFT's @ 12ms

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik ben sinds vrijdag de zeer tevreden eigenaar van de BenQ FP783. dit scherm is het broertje van de FP767 die iets soberder is uitgevoerd (qua design) ik heb dit scherm ook mede gekozen vanwege het design, en niet te vergeten de responce rate :) beide schermen hebben een responce rate van 12 ms wat erg laag is in vergelijking met de meeste 17" TFT schermen.

ja, erg leuk dat je je schermpje komt lopen patsen, maar wat hebben wij hieraan?

naast een ervaringen topic wou ik in de startpost een kleine review hangen :)

klik hier om de specs te bekijken van dit scherm

het scherm met de kabels en dergelijke:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ01.JPG

Leveringsomvang:

- 17" scherm
- voeding
- netsnoer
- usb kabel voor de usb hub
- d-sub kabel
- DVI kabel
- quick start guide
- handleiding en software op een cd-rom

wat meteen opvalt is de voet, deze is erg rond en lijkt totaal niet op die van het goedkoper geprijsde broertje, de FP767. ook is het scherm in wit glanzend kunsstof uitgevoerd wat erg fris oogt. het ontwerp doet me sterk denken aan dat van apple...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ02.JPG

bovenop de monitor zit een usb poort voor de aditionele webcam van BenQ (die zat bij dit model niet inbegrepen) de handleiding verteld met klem dat deze alleen voor de webcam is, maar het zou kunnnen dat deze ook gebruikt kan worden voor andere usb aparaten. dit heb ik helaas niet getest.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ03.JPG

hier de poort zonder het afscherm kapje..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ04.JPG

hier de usb poorten die aan de linkerzijde zitten van het scherm. er is plaats voor 2 usb aparaten. let ook even op de beschermfolie die BenQ op de achterzijde heeft geplakt om het hoogglans oppervlak van het scherm te beschermen tijdens het vervoer naar de klant.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ05.JPG

hier een totaalshot van de achterzijde, die er in mijn mening erg gelikt uitziet :9 dit is echt een scherm om bij een apple te plaatsen qua design. het blauwe gedeelte in het midden is uitneembaar doormiddel van een pal, en hierachter kunnen we alle connectoren vinden.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ06.JPG

de D-sub, DVI en USB aansluitingen kunnen we aan de rechterkant vinden, en de aansluiting van de voeding vindt aan de linkerzijde een plaatsje. er is ook nog een 12v aansluiting aanwezig, maar de funtie ervan is me nog niet helemaal duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ07.JPG

hier heb ik alle kabels aangesloten. wat me opviel was dat de borging van de DVI connector niet optimaal is. ik kon de borgpennen maar een paar slagen vastdraaien, en met moeite. deze hadden wat mij betreft iets langer gemogen, of de bussen. dit is verder niet zon ramp gezien het toch vastgezet kan worden, maar het is toch een detail dat ik niet echt netjes vindt.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ08.JPG

daarintegen is dit wel erg netjes... alle kabels passen mooi achter het paneel en alle connectoren zijn netjes weggewerkt. er is zelfs nog wat ruimte over om de USB kabel wat in te korten (mn werkpc staat 30cm verderop) ik vindt dit toch wel een van de beste features die dit scherm heeft te bieden. daarnaast moet ik ook zeggen dat dit scherm voor casemodders ook potentieel heeft. de jewel in het achterpaneel is demonteerbaar en zou zonder problemen vervangen kunnen worden door een verlicht exemplaar... samen met een paar verlichte plexi voetjes zou het er erg flitsend uit kunnen zien B)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/BenQ-FP783/BenQ09.JPG

ik heb alle beschikbare kabels aangesloten en dit past zonder problemen. het sluiten van het paneel ging iets lastig omdat ik er ook een halve meter USB kabel achter had gepropt, maar zonder dit gaat het zonder problemen.

Disclaimer

ik ga met de aankoop van dit scherm over van een 20" Philips CRT naar TFT. afgezien van mijn ex-sony laptop heb ik verder weinig ervaring met TFT schermen. mijn persoonlijke mening kan daarom de bevindingen beinvloeden tijdens het testen van het scherm!

het aanzetten van het scherm

bij het aanzetten van het scherm worden we verwelkomd door een BenQ logo op een paarse achtergrond. hierna valt me meteen op hoe helder een TFT scherm is, en heb ik de helderheid iets teruggeschroefd want de fabrieks instelling is erg fel aan de ogen. (een TFT is feller dan een CRT scherm, maar dit was wel erg fel)

wat ook erg wennen is, is dat de knoppen voor het afregelen van het scherm aan de rechterzijde zitten, en niet aan de onderzijde zoals gebruikelijk is bij de meeste schermen. er zitten in totaal 6 knoppen, deze zijn voor: (van boven naar beneden)

- power on
- osd / enter
- selectie omhoog
- selectie omlaag
- osd terug
- i button (stelt automagisch je scherm goed in)

het osd is erg overzichtelijk en doch simpel, de meeste settings kunnen met gemak aangepast worden. wat het meeste zal moeten wennen is dat je de aanpassingen aan de zijkant van het scherm zal moeten bedienen.

nadat ik een goede setting heb ingesteld, heb ik het scherm onderworpen aan enkele tests. ik heb een test tool van nokia gebruikt om contrast, helderheid, convergence en kleur te testen. helaas is dit programma bedoeld voor CRT schermen, dus de resultaten zijn niet echt betrouwbaar te noemen. hieruit heb ik in ieder geval kunnen opmaken dat dit scherm geen enkele dode pixel heeft. (wat ook wel mag als je met pixelgarantie koopt)

OS/Surfen

in windows oogt het scherm fris en is er geen sprake van ghosting ook bij het bekijken van webpagina's is er zelfs bij snel scrollen geen ghosting te bespeuren.
wel is het even wennen dat de helderheid van een TFT hoger is dan een CRT, maar na een paar dagen ben ik daar inmiddels al aan gewend.

DivX en DVD

het afspelen van een DVD of een DivX backup van je teergeliefde DVD ;) levert geen enkel probleem op voor dit schem en ik kon zelf geen ghosting bespeuren tijdens het bekijken van een film. het afspelen gebeurde op een Club 3D Radeon 9000 Pro die aan de D-sub connector werd gehangen.

Gaming

hiervoor heb ik mn werkbak ingezet met een PIV 2,4Ghz @ 2,6Ghz, 1024MB PC2700 RAM en een Leadtec GF4 Ti4200 met 128MB videogeheugen. de volgende spellen zijn getest:

- Battlefield 1942
- Need for Speed Underground
- Red Faction

bij BF1942 viel het me op dat er ghosting aanwezig was met het gebruik van de D-sub kabel. na de eerste test ben ik daarna overgegaan op de DVI kabel, en met het gebruik van de DVI kabel was er in geen van de games ghosting te bespeuren en alles was lekker strak. later heb ik red faction en BF1942 nog eens gespeeld op de D-sub kabel, en ik moet zeggen dat bij red faction er niks mis is met het beeld. alleen bij BF1942 zie ik toch lichte ghosting en dit komt denk ik omdat ik niet de native resolutie van 1280x1024 kan kiezen (1280x960 kan ik wel kiezen en het osd van het scherm geeft ook een waarschuwing dat dit niet een native resolutie is)

dit is toch een groot nadeel van een TFT scherm... als het niet de ideale resolutie is (1280x1024 voor dit scherm) gaat het scherm het verschalen wat dus minder scherpte tot gevolg heeft. dit valt zeker op als de intro filmpjes van de games in een lagere resolutie weergegeven worden.

Conclusie

pro's

- mooi design
- USB 2.0 hub
- kabels netjes weggewerkt
- komt met DVI kabel

con's

- witte kleur is erg besmettelijk
- als er niet in de native resolutie wordt gespeeld is lichte ghosting zichtbaar
- geen speakers in het scherm

Laatste gedachten

dit scherm is zeker de moeite waard om te overwegen als je iets anders zoekt dan een logge CRT monitor, maar let er wel op dat je over moet naar een native resolutie van 1280x1024 wat niet iedereen draait... (ik draaide dat al op mn 20")
en voor de die hard gamers heb in 1 advies: test eerst voor je koopt! ik game zelf niet zo gekke veel, en dit scherm voldoet aan mijn verwachtingen, maar dit is natuurlijk persoonlijk. ook zal je voor de beste beeldkwaliteit al je games op 1280x1024 moeten draaien, dus de games moeten dat kunnen en de hardware moet dat ook aankunnen. persoonlijk vindt ik het scherm snel genoeg, maar dit kan natuurlijk helemaal aan mij liggen, en ik zou zeker eerst het scherm testen voor je tot een aankoop overgaat.

Ervaringen van andere Tweakers

en nu is het aan jullie om ervaringen te posten over dit scherm, of de FP767...

Mn 3D printer blogje..

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Duidelijke startpost :)
Ik begin nu toch weer te twijfelen tussen de Samsung 172x en deze BenQ 783...
Het is jammer dat je geen vergelijking hebt hoe het verschalen bij de BenQ is tov andere TFT's. Is er misschien iemand die een vergelijking heeft kunnen maken?

public void ik()

Verwijderd

Ik denk dat ik toch voor de 172X ga. Toch een iets gelikter uiterlijk. En ideaal voor dual monitor :)

Verwijderd

Leuke monitor, alleen jammer dat ie enkel in 't beige gemaakt wordt, die kleur heb ik de afgelopen jaren al genoeg voor m'n neus gehad. Antraciet of zwart had mooi geweest, zeker met die afwisseling van blauw wat ie heeft, dan had ie qua uiterlijk voor mij een toppertje geweest. (maar de Hercules Prophetview blijft voor mij nummer 1. :) )

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 13:29 ]

• FiXeL
even voor de duidelijkheid: het scherm is echt sneeuwwit, en geen beige...

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

ik heb zelf een BenQ FP767-12 ms. En hij bevalt uitstekend, ik heb er ook al een tijdje mee gegamed en zeker geen ghosting kunnen bespeuren. De helderheid was ook bij mij erg hoog ingesteld, iets omlaag geschroeft, maar ik moet zeker zeggen dat het allemaal erg goed beeld geeft!

Dit is zeker een aanrader, voor iedereen die een goede 17 inch tft wil kopen, en twijfelt tussen de BenQ en de Samsung 172x moet het dit topic goed doorlezen, en ook deel 1 neit vergeten:

[rml][ Ervaringen] Samsung SyncMaster 172X 17" TFT - deel 2[/rml]

Lees zeker ook de berichten over de vele schermen met dode pixels door.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

FiXeL schreef op 30 mei 2004 @ 13:27:
even voor de duidelijkheid: het scherm is echt sneeuwwit, en geen beige...
Even een vraagje, kan je dvi & d-sub tegelijk op 2 pcs aansluiten en dan switchen met een toets op het scherm ofzo ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Dat lijkt mij ook interessant om te weten..kun je 2 computers op 1 scherm aansluiten. Hier staat namelijk een oude pc (p3 met d-sub) en een nieuwe met dvi..dat zou dan mooi passen :Y)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb er zelf geen eentje maar ze staan bij mij in de winkel (waar ik werk).
Verkoopt best goed, en 't is niet erg duur.

Qua helderheid en contrast vind ik ze een stuk fijner dan de Iiyama E430 die ernaast opgesteld staat.
Ook het aantal schermen met dode pixels en DOA's is bij BenQ minimaal, lijkt me een hele goede prijs/kwaliteitverhouding. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
heb zelf ook een BenQ FP767-12 ms
perfect schermpje, niets te klagen :D

• FiXeL
Tomsworld schreef op 30 mei 2004 @ 16:05:
[...]

Even een vraagje, kan je dvi & d-sub tegelijk op 2 pcs aansluiten en dan switchen met een toets op het scherm ofzo ?
ja, dat kan :) ik heb nu 2 computers aan het scherm doormiddel van een kvm switch, maar dit is niet echt ideaal als je DVI en D-sub combineert... als het scherm geen signaal meer krijgt op de D-sub, springt het automatisch over naar de DVI input. ik gebruik nu de D-sub aansluiting omdat het switchen een beetje irritant begon te worden. je moet op de menu terug knop drukken om je input te kiezen, dan pijl omhoog of omlaag, en dan enter. het osd werkt alleen niet als het scherm geen signaal krijgt, dus dit kan vervelend zijn als je net je werkbak uitgezet hebt... dus zal je voordat je pc afsluit nog snel moeten switchen.

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 30-05-2004 16:48 . Reden: nog wat vergeten :+ ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Naar aanleiding van dit topic wil ik nog even de volgende opmerking maken.

Deze week kreeg ik de FP783 binnen maar ik zag al snel dat ik een kapotte (blauwe) subpixel had.

Op de BenQ site gekeken wat de voorwaarden waren m.b.t. defecte pixels.
Hieruit maakte ik op dat je hier pas aanspraak op kan maken bij 7 dode pixels.

Vandaag toch maar even met de helpdesk gebeld van BenQ en daar bleek dat op de FP783 een 0 dead pixel garantie van kracht is.

Het scherm wordt volgende week gratis en voor niets opgehaald en direct omgeruild!

Aan het verhaal van de topic starter heb ik niks toe te voegen. Het is een erg mooi schermpje en de support is dus perfect!

• taz3d_nl
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 16:30:
Naar aanleiding van dit topic wil ik nog even de volgende opmerking maken.

Deze week kreeg ik de FP783 binnen maar ik zag al snel dat ik een kapotte (blauwe) subpixel had.

Op de BenQ site gekeken wat de voorwaarden waren m.b.t. defecte pixels.
Hieruit maakte ik op dat je hier pas aanspraak op kan maken bij 7 dode pixels.

Vandaag toch maar even met de helpdesk gebeld van BenQ en daar bleek dat op de FP783 een 0 dead pixel garantie van kracht is.

Het scherm wordt volgende week gratis en voor niets opgehaald en direct omgeruild!

Aan het verhaal van de topic starter heb ik niks toe te voegen. Het is een erg mooi schermpje en de support is dus perfect!
alleen voor de FP783 of ook voor de FP767 12ms serie ?

Verwijderd

Dat weet ik helaas niet.
Wat wel in het gesprek naarvoren kwam is dat hij nadrukkelijk vroeg of het een 12 ms scherm was. Of dit dus inhoudt dat alle 12 ms schermen dezelfde garantie hebben blijft dus even de vraag.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geen geintegreerde speakers? Dit is juist een voordeel man! Als gamer wil je toch leuke goede speakers? :)

Verwijderd

Ik ga ook m'n CRT 'inruilen' voor een BenQ TFT. Nu vroeg ik me af of bij de 767 last heb van die speakers qua kijken op de monitor. Vallen ze in je blikveld. En is dit wel of niet storend?

Ik zag trouwens dat er van de 783 ook een zilver/zwarte versie uitkomt. Als die speakers irriteren wacht ik daar wel op :)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Mooi scherm qua uiterlijk alleen de voet vind ik wat minder echter iets te groot maybe wel stevig maar niet handig als je je scherm tegen een muur wilt aanzetten en niet verder na achter kan door de voet.. Verder erg mooi om te zien zo op pics.. :>

• taz3d_nl
Ik heb al vanaf het begin last van een irritante piep in mijn fp767-12, de piep is niet constant alleen bij het schakelen tussen resoluties en bij een zwarte achtergrond.
Het heeft iets te maken met een losse spoel of zoiets.
2 dagen geleden benq ff gemailed over dit probleem en vandaag werdt ik al gebeld dat ze a.s maandag een nieuw exemplaar bij me af komen leveren :D
Als dat geen service is 8)

Verwijderd

Ik wil binnenkort een TFTtje aanschaffen en nu zit ik me een beetje te orienteren. Ik zit te twijfelen tussen dit scherm, de SyncMaster 710T en de SyncMaster 172X. Nu vraag ik me alleen een paar dingen af, waarom kiest iedereen voor de SyncMaster 172X en niet de 710T en is deze BenQ te vergelijken met 1 van deze 2 Samsung tft's?

Daarnaast hoorde ik iets over 6bit's schermen (ook een paar posts hoger), zijn alle 12ms schermen 6 bits dan?

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
tot nu toe wel ja, om hoge(re) responsetime te kunnen creeren is een lager aantal bits een oplossing. De enige techniek die zich daar voor leent is de TN+Film technologie.
Een 8 bits scherm wat er aan zit te komen is de 10ms HyDis panels (Q17+)
Wil je goed gamen dan is de huidige Q17 (20ms) 8 bits op dít moment gewoon de beste keus. Doordat het 8 bits is heeft hij dus ook geen ditheren en heeft dus een veel constantere responsetime. Aldus THG is de Q17 nogsteeds et beste gamepanel :)

Al moet ik zeggen dat ik de Samsung 172x toch het mooiste vindt qua design :)

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gehaktbal schreef op 17 juni 2004 @ 17:08:
tot nu toe wel ja, om hoge(re) responsetime te kunnen creeren is een lager aantal bits een oplossing. De enige techniek die zich daar voor leent is de TN+Film technologie.
Volgens de site van Hydis gaat het om een 16.2 M kleurenscherm -> dus 6 bits.

• Gehaktbal
dat hangt er geheel vanaf. De 12ms van Hyundai is een Samsung Panel. (6-bits dus)
In tegenstelling tot de Q17 die 8 bits is, zal volgens mijn bronnen bij Hyundai zal wellicht ook een 8 bits panel worden....
De BOE-HyDis (fabrikan van de panels) heeft de volgende info vrij gegeven:

Ultra Large Screen Display
Wide View Angle
High Brightness: 330cd/§³
Response Time: 10ms
LVDS 2ch
PSWG support

Het type nummer wat Hyundai zelf beweerd voor scherm is de HT17E13, maar dat is een 16ms scherm... ahum... vaag dus :P

Maar er duiken omtrend het panel veel verschillende berichten op.. 6 bits, 8 bits... Ik wordt er zelf tamelijk gek van.. iig 6 bits :P (maar 8 bits is goed mogelijk, als Hyundai es normaal antwoord geeft op mn mailtjes ;))

edit: Heb een nieuw mailtje richting Hyundai en BOE-HyDis gegooid om opheldering :)

[ Voor 39% gewijzigd door Gehaktbal op 17-06-2004 20:28 ]

Verwijderd

Gehaktbal schreef op 17 juni 2004 @ 17:08:
Wil je goed gamen dan is de huidige Q17 (20ms) 8 bits op dít moment gewoon de beste keus. Doordat het 8 bits is heeft hij dus ook geen ditheren en heeft dus een veel constantere responsetime. Aldus THG is de Q17 nogsteeds et beste gamepanel :)

Al moet ik zeggen dat ik de Samsung 172x toch het mooiste vindt qua design :)
Je zegt, de Q17 is nog steeds het beste game panel. Maar welk scherm is dat nou? Is die van BenQ?

En als ik het goed begrijp dan zeg je ook dat een 20ms 8 bits scherm "beter" is als een 12ms 6 bits scherm?

• Gehaktbal
BenQ heeft geen HyDis panels. Daarvoor moet je bij de Hyundai Q17 zijn.

een 8 bits scherm geeft 16,7 miljoen kleurtjes weer, een 6 bits 16,2. Aangezien je vaak kleuren gebruikt (in games) die buiten de 16,2 vallen moet er dermate geklooit worden door het scherm om die kleuren te toveren dat de response time naar beneden gaat. (de kleuren moeten gemengt worden door 2 pixels, die snel afwisselen van kleur, dit zorgt voor verdubbeling van de reactietijd).

Heb je een goed 8 bits panel, of gewoon een HEEL ERG SNEL 6 bits panel dan heb je nergens last van :)
Kijk de BenQ 12ms is vast wel goed en de Samsung 172X ook, maar uit tests blijkt dat de snelle 6 bits 12ms schermen nog teveel moeite hebben om de kleuren netjes te krijgen.
In principe merk je het verschil niet (snel) tussen 6 of 8 bits maar het zit hem in wat het met het scherm in snelheid doet.

Aangezien de HyDis 20ms panels 16,7 miljoen opbrengen presteren ze overall sneller dan de 12ms 6 bits. Maar dat is iets waar je wellicht even voor moet kijken op www.tomshardware.com Daar staat een aantal reviews over 6 en 8 bits schermen, mét de HyDis 20ms..
8 bits schermen zijn qua kleurweergave in iedergeval beter dan de 6 bits. Qua snelheid hangt weer af van het panel wat je hebt :)

ik quote van THG
Like always, it's a shame that with the fastest response time on paper, the FP783 has a higher latency than monitors built around 20 ms Hydis panels. Let's insist on this once more: response time measures these days are nearly worthless. They are only hints. We can't wait for the ISO standard to be updated...
andere review van THG
For games, the Hydis 20ms panel is still the one to beat. It's not yet perfect, but we know of no other that is faster (based on our tests, of course, and not manufacturers' specifications).

[ Voor 26% gewijzigd door Gehaktbal op 17-06-2004 21:28 ]

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De strekking is wel duidelijk, Gehaktbal. Helaas is het nieuwe paneel van Hydis, die van 10ms die we straks dus in de Q17+ kunnen terugvinden, dus ook een 6bits paneel. De vraag is of een 10ms 6bits paneel nu zoveel beter is dan het oude scherm van 20ms - maar wel 8 bits -, dat volgens Alzieu van THG sneller is dan een 12ms paneel van Samsung of LG-Philips.

• Gehaktbal
als het echt 6 bit is (heb je misschien een link? :P) dan moeten we hopen dat de techniek achter het scherm dik gebruik gaat maken van die 10ms.
Goede dither techniek zorgt wel voor wat afwijkingen in kleuren, maar als dat dan ook echt goed en >snel< gebeurt......
Zoals THG zegt wordt het tijd dat de ISO standaard gaat veranderen... kbegin het zelf ook een beetje zat te worden al die miliseconden :P

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

- geen speakers in het scherm

Vind ik toch echt een groot voordeel ipv nadeel.

Het scherm ziet er iig 'n stuk beter uit als zijn broertje. Maar ik neem aan dat je toch dvi gebruikt ivm het uitlijnen en betere quali.
Pagina: 1