Toon posts:

Meerdere IP's op 1 NIC over DHCP met kabelmodem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aangesloten bij Telenet, waar ik jammer genoeg een overstap moet maken naar een hoger abbo (met minstens 2 IP adressen) om aan hogere upload snelheid en meer upload volume te geraken. De normale aanpak van hun is om de Motorola modem (CDLP) aan een hub te hangen, en van daar naar 2 PC's.
Ik heb hier echter een OpenBSD bak staan als router met 2 NIC's (red + green), en mijn vraag is dan ook of (en met welke middelen) het mogelijk is om deze 2 IP's via DHCP op de green NIC binnen te halen, om dit zo door te routen naar een 2e PC achter de router (dmv NAT rules bvb).

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Je krijgt dus 2 adressen van telenet, maar krijg je deze echt via dhcp? Als je al twee adressen krijgt, lijkt het me logischer dat dit vaste adressen zijn.
In linux kan je beide IP-adressen dan aan dezelfde netwerkkaart toewijzen (IP-aliasing), bijvoorbeeld met
$ ifconfig eth0 192.168.0.1
$ ifconfig eth0:0 192.168.0.2
Met 'route' moet het dan vast mogelijk zijn een van beide naar de andere netwerkkaart te forwarden.

Hoe dit alles met BSD moet weet ik niet.

Verwijderd

Moet je beide IP's perse gebruiken?

Als je van telenet mono naar duo overstapt, hoef je AFAIK niet perse het 2e IP te gebruiken om de extra bandbreedte te benutten.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 01:13:
Moet je beide IP's perse gebruiken?

Als je van telenet mono naar duo overstapt, hoef je AFAIK niet perse het 2e IP te gebruiken om de extra bandbreedte te benutten.
Nee hoeft niet maar ik gok dat TS er mede wil van profiteren om een ip te fwden naar een interne pc.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Tomsworld schreef op 31 mei 2004 @ 01:17:
Nee hoeft niet maar ik gok dat TS er mede wil van profiteren om een ip te fwden naar een interne pc.
In dat geval.. het is (dus) zaak je DHCP client zo gek te krijgen dat hij dat voor je gaat doen. Ik kon via google dit vinden:

http://archives.neohapsis...openbsd/2003-03/0071.html
Q: How do I get the dhclient to pick up TWO ip addresses on a single nic?
A: Look into the dhcp-client-identifier option in dhclient.conf
Met de client-identifier bedoelen ze hier voor zover ik zie de hostname. bv. bij @home krijgt men namen als 'cc123456A' oid. Als Telenet het ook via hostname doet, is dit de manier.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 01:25 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Korakal

Up up up!

Hoewel je vraag een beetje raakvlakken heeft met zowel I&T, NT als NOS denk ik dat 'ie het beste op z'n plaats is in NOS omdat je op zoek bent naar een oplossing die je met je OpenBSD machine moet vinden.

I&T > NOS

Verwijderd

Topicstarter
@Korakal: Bedankt, was kennelijk beetje laat toen ik postte dat ik niet goed over de categorie had nagedacht :)

@manyac: Waren het maar vaste adressen, maar helaas alles gaat via DHCP tot erges in het midden van het business aanbod..

@De Generaal: Nee, het is niet noodzakelijk om beide IP's te gebruiken, ze worden gewoon voorzien omdat de hogere abbo's hoofdzakelijk bedoelt zijn voor mensen die PC & console of 2 PC's aansluiten, en je betaald dan ook meteen 4 EUR/maand extra voor dit bijkomende IP. Ik vind als ik er dan toch voor ga afdokken, zoals Tomsworld zegt, dat ik het beter in m'n voordeel kan gebruiken :)

heb wat onderzoek gedaan, en wat ik eruit begrepen heb kan de client-identifier gebruikt worden tvv het MAC adres dat normaal verstuurd wordt. It all makes sense, want de voornaamste reden dat het nmgz niet zou lukken is dat ik 2 keer met hetzelfde MAC-adres DHCP requests zou gaan sturen :) Bedankt voor de info allemaal!

• Scourger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07-2014

Scourger

The Leechmaster

Ik zit in essentie met precies hetzelfde probleem. Heeft iemand reeds een oplossing gevonden voor dit euvel?

Ik heb geprobeerd om met de client-identifier 2 verschillende MAC-addressen mee te sturen, maar helaas zonder resultaat.

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

Verwijderd

1 netwerkkaart met 2 MAC adressen gaat niet werken. Zodra zij unieke mac adressen eisen, zul je dus 2 netwerkkaarten nodig hebben.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me verder ook niet echt een probleem om een 2e netwerk-kaart aan te schaffen?
voor 10 euri heb je er wel een

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Kan je de OpenBSD doos niet als transparante bridge gebruiken met een DHCP relay er op. Dit is volgens mij wat je wilt.

Op deze manier kan je nog steeds firewallen op je bsd doos, en dmv een dhcp relay sluis je dhcp request door naar de 2 clients.

Google maar eens op DHCP relay, plentie voorbeelden.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 03:40
Ik heb ook telenet en ik heb dit ooit gedaan met:

ifconfig eth0 up
ifconfig eth0:0 up
dhcpcd eth0
dhcpcd eth0:0

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
in je rc.conf kon je toch aliases aangeven.. meende dat ik het pas gelezen had.. ik zal het ondertussen ff na zoeken :)

[edit]
found it:
http://www.openbsd.org/faq/faq6.html

[ Voor 21% gewijzigd door Polichism op 08-09-2005 21:05 ]

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2004 @ 01:06:
Ik ben aangesloten bij Telenet, waar ik jammer genoeg een overstap moet maken naar een hoger abbo (met minstens 2 IP adressen) om aan hogere upload snelheid en meer upload volume te geraken. De normale aanpak van hun is om de Motorola modem (CDLP) aan een hub te hangen, en van daar naar 2 PC's.
Ik heb hier echter een OpenBSD bak staan als router met 2 NIC's (red + green), en mijn vraag is dan ook of (en met welke middelen) het mogelijk is om deze 2 IP's via DHCP op de green NIC binnen te halen, om dit zo door te routen naar een 2e PC achter de router (dmv NAT rules bvb).
Je hoeft die 2 ip's helemaal niet te gebruiken. Ik heb hier zelf al 3 jaar een oude debian bak als router en ben ondertussen ook overgegaan van mono naar express en een nieuwe combi modem omdat ik er telefonie bij genomen heb.

Heb aan heel mijn router geen bit moeten aanpassen, ik zou niet weten waarom :)

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

De oplossingen hier gaan allemaal niet werken voor mij. Hoewel mijn vraag in feite hetzelfde is als die van de originele topicstarter: meerdere IP's op 1 NIC via DHCP, is de reden totaal anders.

Ik zit hier op een groot LAN in de 172.20.x.x range, en heb 1 netwerkoutlet en 1 PPPoE inbelverbinding voor mijn internetconnectie. Nu wil ik een router / firewall hebben die aan de netwerkoutlet hangt en de PPPoE verbinding onderhoudt. Aan de andere kant van de router zit mijn eigen netwerkje in de 192.168.x.x range met allemaal statische adressen.

Nu wil ik NAT gebruiken voor mijn (enkele) internetverbinding, maar Binat om alle 172.20.x.x adressen naar 192.168.x.x adressen te mappen op het lokale netwerk. Op die manier kan ik vanaf het 172.20.x.x netwerk tenminste al mijn computers individueel aanspreken. De 172.20.x.x adressen worden echter allemaal via DHCP aangeleverd, dus moet ik er meerdere op dezelfde externe NIC van de router zien te krijgen. Het gebruik van een alias is geen oplossing, want dat werkt alleen maar met vaste IP's, niet met DHCP. Het gaat hier overigens ook niet om 2 adressen, maar om beduidend meer.

DHCP relay klinkt in feite leuk, maar brengt wat extra complicaties met zich mee. Bovendien wil ik in mijn eigen interne netwerk gewoon vaste IP's gebruiken, en dat gaat niet met DHCP relay.

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Scourger schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:11:
De oplossingen hier gaan allemaal niet werken voor mij. Hoewel mijn vraag in feite hetzelfde is als die van de originele topicstarter: meerdere IP's op 1 NIC via DHCP, is de reden totaal anders.

Ik zit hier op een groot LAN in de 172.20.x.x range, en heb 1 netwerkoutlet en 1 PPPoE inbelverbinding voor mijn internetconnectie. Nu wil ik een router / firewall hebben die aan de netwerkoutlet hangt en de PPPoE verbinding onderhoudt. Aan de andere kant van de router zit mijn eigen netwerkje in de 192.168.x.x range met allemaal statische adressen.

Nu wil ik NAT gebruiken voor mijn (enkele) internetverbinding, maar Binat om alle 172.20.x.x adressen naar 192.168.x.x adressen te mappen op het lokale netwerk. Op die manier kan ik vanaf het 172.20.x.x netwerk tenminste al mijn computers individueel aanspreken. De 172.20.x.x adressen worden echter allemaal via DHCP aangeleverd, dus moet ik er meerdere op dezelfde externe NIC van de router zien te krijgen. Het gebruik van een alias is geen oplossing, want dat werkt alleen maar met vaste IP's, niet met DHCP. Het gaat hier overigens ook niet om 2 adressen, maar om beduidend meer.

DHCP relay klinkt in feite leuk, maar brengt wat extra complicaties met zich mee. Bovendien wil ik in mijn eigen interne netwerk gewoon vaste IP's gebruiken, en dat gaat niet met DHCP relay.
zoals Guru Evi al zegt kun je prima aliassen gebruiken met dhcp. Probleem voor TS is dat een alias hetzelfde MAC heeft. is voor jou geen probleem denk ik.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niet gezien dat dit topic gekickt was...

[ Voor 94% gewijzigd door Borromini op 11-09-2005 14:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Scourger schreef op woensdag 07 september 2005 @ 03:04:
Ik zit in essentie met precies hetzelfde probleem. Heeft iemand reeds een oplossing gevonden voor dit euvel?

Ik heb geprobeerd om met de client-identifier 2 verschillende MAC-addressen mee te sturen, maar helaas zonder resultaat.
MAC adres is hardware-related. 1 kaart = 1 MAC address...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

smokalot schreef op zondag 11 september 2005 @ 14:00:
[...]

zoals Guru Evi al zegt kun je prima aliassen gebruiken met dhcp. Probleem voor TS is dat een alias hetzelfde MAC heeft. is voor jou geen probleem denk ik.
Een alias zou inderdaad geen probleem zijn, ware het niet dat aliases statisch zijn. En echt elk IP moet via DHCP verkregen worden. De DHCP server heeft elk MAC adres van mijn computers geregistreerd staan, en reserveert een IP voor elk MAC. Wanneer er echter een tijd geen DHCP request is met het gegeven MAC, dan vervalt de registratie. Als ik dan een harde alias gebruik geeft dat problemen en loop ik het risico om afgesloten te worden.
Borromini schreef op zondag 11 september 2005 @ 14:08:
[...]

MAC adres is hardware-related. 1 kaart = 1 MAC address...
Weet ik. Maar het kan geen kwaad om een door mij geregistreerd MAC adres te spoofen om zo de bijbehorende IP's op de betreffende kaart te claimen.. De werkelijke kaarten zitten in mijn eigen netwerk, dus het zal verder geen problemen geven. Als de leases met een gespoofd MAC steeds hernieuwd worden dan blijven de betreffende IP's voor mij gereserveerd, en kan ik ze dus blijven gebruiken. Dat ze op een fysiek andere kaart worden gebruikt dan bedoeld is maakt verder niet uit. Het probleem is dat je met 1 MAC niet meerdere IP's kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Scourger op 11-09-2005 19:56 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 01:03

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

gewoon het zelfde wat je had plus een route table naar de interne PC
man route

>.< >.< >.< >.<

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

Het aanpassen van de route heeft niets te maken met het verkrijgen van IP adressen en is derhalve geen oplossing voor het probleem.

Pagina: 1