[98&3.11] Automatisch OS kiezen

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb thuis een computer staan waar ik Windows 3.11 op heb geïnstalleerd. Ook staat er Windows 98SE op, als upgrade.

Nu moet ik voor m'n werk soms die bak kunnen benaderen, alleen de ene keer moet het onder windows 98, de andere keer onder 3.11. Het ding benaderen is geen probleem, dat doe ik mbv Timbuktu.

Wat ik graag wil: Als ik reboot, krijg ik een bootmenu te zien, dit werkt ook prima. Ik kan daar kiezen of ik naar MS-DOS (win311) wil, of naar Windows 98. Het probleem is echter, als ik op afstand dat ding gereboot heb, dan kan ik nooit de keuze maken welk OS ik wil starten.

Is er misschien een programma waarmee ik onder het os kan aangeven: reboot en start dan Windows98 / MS-DOS (Windows 3.11) ?

Verwijderd

ja, ik gebruik powerquest bootmagic, daarin kan je nadat je "on line" bent in je huidige besturingsysteem kiezen met welk systeem de pc opnieuw opstart.
ik gebruik dat in samenwerking met pc anywere.
pc anywhere staat dus wel onder beide os systemen (ME en XP) als "host" geconfigureerd

nog mooier zou zijn inloggen in een dos omgeving, en doorstarten naar je gewenste os, maar dat is niet mogelijk bij mijn weten, want bij het doorstarten valt je inet verbinding en of je telefoonlijn weg.

:)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bootmagic is inderdaad een goeie optie, mocht je dat niet kunnen vinden dan kun je altijd met fdisk nog gewoon een andere partitie actief maken, dan start je systeem daar van op (als DOS en Windows 98 op verschillende partities staan).

• ProCal
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 23:29:
ja, ik gebruik powerquest bootmagic, daarin kan je nadat je "on line" bent in je huidige besturingsysteem kiezen met welk systeem de pc opnieuw opstart.
ik gebruik dat in samenwerking met pc anywere.
pc anywhere staat dus wel onder beide os systemen (ME en XP) als "host" geconfigureerd

nog mooier zou zijn inloggen in een dos omgeving, en doorstarten naar je gewenste os, maar dat is niet mogelijk bij mijn weten, want bij het doorstarten valt je inet verbinding en of je telefoonlijn weg.

:)
Oke, bedankt, dat bootmagic ga ik ff proberen te regelen.. Weet jij zo of dat ook onder ms-dos (win311) werkt?
bigs schreef op 29 mei 2004 @ 23:31:Bootmagic is inderdaad een goeie optie, mocht je dat niet kunnen vinden dan kun je altijd met fdisk nog gewoon een andere partitie actief maken, dan start je systeem daar van op (als DOS en Windows 98 op verschillende partities staan).
Ja, met fdisk partitie actief maken, dat kan ook. Begrijp ik je goed, dat jij bedoelt: in ms-dos de win98 partitie actief maken, rebooten en later in win98 weer de ms-dos partitie activeren?

[ Voor 2% gewijzigd door ProCal op 29-05-2004 23:43 . Reden: Fout in quote ]

Verwijderd

Als je gebruik maakt van een standaard boot-menu kun je gemakkelijk 2 msdos.sys bestanden maken. bijv.
msdos.w98 met daarin BootMenuDefault=1
msdos.311 met daarin BootMenuDefault=2
een van beide kopieer je voor de reboot over msdos.sys

• ProCal
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 23:45:
Als je gebruik maakt van een standaard boot-menu kun je gemakkelijk 2 msdos.sys bestanden maken. bijv.
msdos.w98 met daarin BootMenuDefault=1
msdos.311 met daarin BootMenuDefault=2
een van beide kopieer je voor de reboot over msdos.sys
Ja, inderdaad, dat kan natuurlijk ook :Y) Nog niet aan gedacht. Niet echt de aller-vriendelijkste oplossing, maar als ik Boot Magic niet kan "vinden" dan doe ik het voorlopig zo.

IIG bedankt !

Verwijderd

Ik houd niet zo van omslachtige oplossingen en ik weet natuurlijk niet welke de beste oplossing is, maar het voordeel met partition magic is ook nog dat ik vanuit ELK OS met "browse partition" elke map en of bestand kan verplaatsen zonder op te hoeven starten naar een ander os of partitie, bijvoorbeeld ik ben actief bezig op windows xp, maar ik weet dat er op mijn ander os (ME) een bestand staat wat ik vlug wil bekijken.
ik kan nu dat bestand met "browse partition" opzoeken, en gewoon kopiëren of knippen en plakken naar een directory onder mijn active os, zonder te moeten rebooten.

en dat vind ik o zo makkelijk.

;)
Pagina: 1