Advanced/RH Motherboard (oudje) kan niet hoger dan 133mhz

Pagina: 1
Acties:

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:35
Een paar dagen geleden heb ik van iemand een oude computer gekregen. Het was een workstation met een Intel Advanced/RH Motherboard (http://support.intel.com/...oards/desktop/advancedrh/). Er zit 32mb ram in, en een kleine redelijke stille harde schijf, ideaal als router dus dacht ik.

Het viel me op me op dat de processor op 133mhz liep ipv van 166mhz, maar ik dacht dat dat met het verplaatsen van wat jumpertjes wel gefixed zou moeten zijn, om eventueel te kijken of de processor nog naar 200mhz te krijgen was. :*)

Niet dus. :( Op een of andere manier krijg ik de processor maar niet sneller dan 133mhz. Als ik de jumper zo zet dat de processor op 166mhz zou moeten draaien, gaat ie juist onder de 133mhz zitten :/ (http://support.intel.com/...ncedrh/sb/CS-011081.htm#2)

Ik had altijd gedacht dat er niet zoveel problemen met overklokken waren met dit soort oude moederborden, het draait, of het draait niet. Warm word de processor ook niet, de heatsink is juist heel cool. In de search kon ik hier niets over vinden.

Dus heb ik wat over het hoofd gezien, of is het moederbord nou simpelweg gaar? Of zit er misschien een bepaald lock op die processor of iets? Als iets niet duidelijk is of meer info nodig is hoor ik t graag :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Er bestaan Pentium 1 CPU's met een multiplier lock, dat zou hier het geval kunnen zijn :)

Dan ben je dus veroordeeld tot busspeeds verhogen, maar omdat een 133 of 166 processor op 66 draait, zal dat niet kunnen, lijkt me stug dat een bord van Intel zelf een FSB van 75MHz of hoger ondersteunt ;)

[ Voor 56% gewijzigd door roelio op 29-05-2004 20:03 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Hoe weet je dan dat het een 166Mhz P1 is?

tvw

• Timorad
Damn.. Dat zou jammer zijn. Is er een manier om de processor te unlocken, bv dmv een bios-flash? Wat ik vergeten te melden was is dat de nieuwste bios van de intel site er al reeds opstaat.

• Timorad
Zat een stikker op dat ie op 166 mhz zou moeten lopen. Niet helemaal betrouwbaar beken ik, dus het zou kunnen dat het een echte pentium 133 id. Ik neem aan dat dit op de processor zelf staat?

[ Voor 5% gewijzigd door Timorad op 29-05-2004 20:07 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja er staat een code op waar keurig 133 of 166 tussen staat. Als je ff goed kijkt zie je het zo staan, ik geloof aan het eind van een codenummer. Voor meer info: site van Intel of Balusc bijv.

Als de multiplier gelocked is (IN de processor) kun je dat niet met een update ofzo omzeilen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• iets
Afbeeldingslocatie: http://www.gibor.com.ua/t34/img/pentium-166mmx-1-o.jpg
^ Dit is een p1-166mmx :).

De eerste code eindigt met 166. Op een 133Mhz is dat 133 enz. Daaraan kun je zien hoe snel hij eigenlijk hoort te lopen.

tvw

• Timorad
Grmbl.. Het zit niet mee vandaag.

De heatsink zit vrij vast aan de processor. Het is een kleine heatsink met zo'n klemmetje eroverheen dat je met een schroevendraaier opzij moet duwen. Deze klem heb ik wel losgekregen, alleen denk ik dat de heatsink door koelpasta of iets dergelijks vastzit op de processor... Is er eventueel een andere manier om er achter te komen wat voor proc dit is? Iemand ervaring met een heatsink die vastzit eraf halen? :)

Edit: Hij's los. Fijne is dat de paste over de proc heenzit zodat ik nog niets kan lezen. Maargoed dat valt er wel af te halen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Timorad op 29-05-2004 20:27 ]

• iets
Probeer er eens een beetje aan te wrikken/draaien. Als er al een jaartje of 8 koelpasta onderligt kan dat een beetje gaan plakken maar het kan er wel af :P.

tvw

• Timorad
De processor is dus inderdaad een 133mhz-type. Toch jammer.

Om ever verder te gaan over de multiplier lock, is er een manier om erachter te komen of het echt een lock is? En als er inderdaad een lock opzit, is er dus geen manier om deze aan te passen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Timorad schreef op 29 mei 2004 @ 20:35:
De processor is dus inderdaad een 133mhz-type. Toch jammer.

Om ever verder te gaan over de multiplier lock, is er een manier om erachter te komen of het echt een lock is? En als er inderdaad een lock opzit, is er dus geen manier om deze aan te passen?
Kijk naar de steppingcode na de 133 - vooral SY022 en SY023 zijn bekend als gelockte codes. Als dat zo is heb je pech. Maar een P166 of sneller is makkelijk zat te regelen (ik heb er nota bene vanochtend eentje weggeruild en heb er nog steeds zeker 4 over :P ) - in iedere kringloopwinkel vind je ze regelmatig voor EUR 1 of 2 ofzo :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1