XP2200 temperatuur te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-07 16:22
Ik heb al een tijdje een pc staan met:

moederbord - asus a7v333
chip - amd athlon 2200
geheugen - 512 ram
grafische kaart - geforce ti 4200 128 mb
geluidskaart - terratec sixpack 5.1
harde schijf - 40 gig WD
en natuurlijk een dvd brander, dvd speler en een diskette station. :)

Nou zat ik laatst Hitman Contracts te spelen toen het systeem er spontaan mee ophield. Na opstarten ging ie weer direct uit. Ik heb daarna nog t een en ander gescand met een virusscanner, omdat ik dacht aan een virus. Geen virus...

Na wat te hebben nagedacht besloot ik weer de pc aan te zetten en warempel...hij deed t weer. Dus ik direct SOF2 opstarten, online...
na een tiental minuten knalde hij weer uit.

Na wat zoekwerk verricht te hebben bleek t de koeler te zijn en t koelblok van de CPU. Met dit warme weer trok ie t dus niet met een stock-koelertje...
Ik heb een nieuwe koeler gekocht, coolermaster cp5-8jd1f, bij de MyCom...12 euro. Ook heb ik meteen een nieuwe casefan aangeschaft á 7 euro...

Nu heb ik dus de CPU koeler erop gemonteerd, de 2e casefan erin geplaatst. 1 zuigt koude lucht aan en de andere blaast de warme lucht eruit...

Ik heb MBM 5 gedownd en t zooitje laten nameten...wat schetste mijn verbazing...temp. van t moederbord 28 graden celsius, CPU 55, en de CPU diode 78! MBM geeft direct een melding dat dat lastig gaat worden, met zo'n warme diode :?. Ik, zo n00b als ik ben, heb opgezocht wat de diode is...

Voor t wisselen van de CPU koeler was de temp. van de CPU in mijn bios rond de 60 graden...Nu, na het wisselen staat ie in mijn bios op 58 graden...beetje weinig verschil voor 12 euro

Via de search kan ik geen ideale temperaturen vinden.

Wat ik wil weten...wat is voor mijn systeem een prettige temperatuur voor de CPU en de diode?? Kom ik in de buurt, of zit ik veel te hoog?

http://500px.com/Abd3licious

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
60 graden is aan de hete kant, maar je hoeft je er geen zorgen over te maken. Probeer anders eens wat casefans te plaatsen

Verwijderd

heb je voldoende/niet te veel koelpasta aangebracht en deze goed verdeeld? Hoewel er op het moment geen koelpasta onder mijn koeler zit, blijft 'ie bij mij lekker koel (~40 graden met 40% OC) maar heb wel eens andere verhalen gehoord.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Heb je niet een ventilator staan die je er even op kan zetten? op die manier kan je controleren of het probleem aan je temps ligt.
De waarden die MBM aangeeft hoeven niet te kloppen hoor. Asus staat er niet om bekend dat ze fantastische temperatuursensoren gebruiken.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• don_appie
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 19:31:
heb je voldoende/niet te veel koelpasta aangebracht en deze goed verdeeld? Hoewel er op het moment geen koelpasta onder mijn koeler zit, blijft 'ie bij mij lekker koel (~40 graden met 40% OC) maar heb wel eens andere verhalen gehoord.
Ik heb zelf nog nooit een koeler vervangen, dus t kan zijn dat idd de koelpasta niet goed zit of onvoldoende is verdeeld. Maar 60 is teveel dus...heb jij hetzelfde systeem? Ik heb gehoord dat de athlon 2200 een heethoofdje is...

• don_appie
Azer schreef op 29 mei 2004 @ 19:27:
60 graden is aan de hete kant, maar je hoeft je er geen zorgen over te maken. Probeer anders eens wat casefans te plaatsen
Ik heb dus al een casefan extra geplaatst, voorin in de kast. n de standaard casefan achterin, dus daar zou t niet aan moeten liggen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Die temps zijn vreemd. Tenminste, ze zijn nogal hoog, oo kvoor een stock koeler.
Hoe zit jouw kast in elkaar? Alle kabels netjes weggewerkt, drives een beetje uit elkaar, hdd zover mogelijk onderin?

Of is het een grote kabelbende als je de kap eraf haalt.... dat scheelt enorm voor je airflow.

Bekijk eerst de rest van het systeem eens voordat je de oorzaak verder zoekt bij de processor. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

ik dacht dat je bedoelde dat je een compleet nieuwe koeler hebt gehaald, met heatsink en al :+
maar ik heb geen xp 2200+, heb een duron 1600 @ Athlon XP @ 2ghz. Volgens mij heb jij dan de Palamino-core, die wordt idd wel warm maar als het goed is niet zo warm. Controleer idd eens je kabel-zut, kan je air-flow nogal in de weg zitten.

(met m'n casefans op volle toeren kan ik m'n proc passief koelen :D )
don_appie schreef op 29 mei 2004 @ 19:43:
[...]

Ik heb zelf nog nooit een koeler vervangen, dus t kan zijn dat idd de koelpasta niet goed zit of onvoldoende is verdeeld. Maar 60 is teveel dus...heb jij hetzelfde systeem? Ik heb gehoord dat de athlon 2200 een heethoofdje is...

• don_appie
dreeke schreef op 29 mei 2004 @ 19:52:
Die temps zijn vreemd. Tenminste, ze zijn nogal hoog, oo kvoor een stock koeler.
Hoe zit jouw kast in elkaar? Alle kabels netjes weggewerkt, drives een beetje uit elkaar, hdd zover mogelijk onderin?

Of is het een grote kabelbende als je de kap eraf haalt.... dat scheelt enorm voor je airflow.

Bekijk eerst de rest van het systeem eens voordat je de oorzaak verder zoekt bij de processor. :)
Heb ff naar de kabels gekeken, twas geen bende, maar kheb t voor de zekerheid allemaal nog wat strakker weggewerkt...dus niets zou nu nog in de weg moeten staan. temp met MBM nu op 54 cpu socket, 76 cpu diode en 33 case.

Ik heb de nieuwe casefane achterin gehangen, zodat ie lucht naar buiten toe blaast, de ouwe die er al inzat is verhuisd naar voren...die draait ook niet zo lekker meer. Misschien maandag ff een nieuwe, zodat er genoeg koele lucht wordt aangevoerd.

Tussen beide drives zit 1 drive ruimte...de HDD hangt net boven de fan, die kan er niet voor.

I'm lost... :?

@ Lord of Angmar: kheb ook een nieuwe Cooler met Heatsink en al EN een casefan

[ Voor 7% gewijzigd door don_appie op 29-05-2004 23:23 ]

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Heb je wel het juiste moederbord ingesteld?? Had ik eerst ook verkeerd, Doide 250c volgens MBM5.... Controleer dus eerst je instellingen,als ik dit zo lees heb je die fout staan.

specs

• don_appie
Boogieman82 schreef op 29 mei 2004 @ 23:27:
Heb je wel het juiste moederbord ingesteld?? Had ik eerst ook verkeerd, Doide 250c volgens MBM5.... Controleer dus eerst je instellingen,als ik dit zo lees heb je die fout staan.
heb ik ook aan gedacht en ge-dubbel-tjekt...asus a7v333...tis em echt.

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
don_appie schreef op 29 mei 2004 @ 23:40:
[...]

heb ik ook aan gedacht en ge-dubbel-tjekt...asus a7v333...tis em echt.
Mijne is nu ook wat warmer... Buitentemp. is hoger, ook een reden maybe? Zelfs die 4 fans in mijn Thermaltake Lanfire kunnen het niet verhelpen...

specs

Verwijderd

Toevallig vandaag ook voor het eerst naar mijn temps gekeken met MBM.
CPU Socket de hele dag rond de 76 graden. Sisoft sandra geeft dezelfde temp.
Nog nooit echt aanwijsbare problemen hiervan ondervonden. ff afkloppen op mijn eikenhouten bureau ;)

Specs:
Athlon 2100+
Asus A7V8X
512 mb
9500pro

• don_appie
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 00:04:
Toevallig vandaag ook voor het eerst naar mijn temps gekeken met MBM.
CPU Socket de hele dag rond de 76 graden. Sisoft sandra geeft dezelfde temp.
Nog nooit echt aanwijsbare problemen hiervan ondervonden. ff afkloppen op mijn eikenhouten bureau ;)

Specs:
Athlon 2100+
Asus A7V8X
512 mb
9500pro
maak ik me dus druk om niks? want die piep in MBM klonk niet echt prettig en die melding was evenmin fijn...

Hij knalde wel uit met Hitman 3 en sof2...nu niet meer, maar toch...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

ik vind mbm ***, ik heb nooit last van oververhitting ofzo, maar zodra ik mbm aanzet dan *plof* temp 50 graden hoger...probeer eens een andere progje, of gooi je kast open zodra je pc uitvalt, en voel eens aan de heatsink als ie echt 50 graden is hou je uhm niet al te lang vast....

een koeler van 12 euro is niet beter als de boxed koeler hoor....

http://specs.tweak.to/16495

• don_appie
HeefStan schreef op 30 mei 2004 @ 11:31:
ik vind mbm ***, ik heb nooit last van oververhitting ofzo, maar zodra ik mbm aanzet dan *plof* temp 50 graden hoger...probeer eens een andere progje, of gooi je kast open zodra je pc uitvalt, en voel eens aan de heatsink als ie echt 50 graden is hou je uhm niet al te lang vast....

een koeler van 12 euro is niet beter als de boxed koeler hoor....
denk dat die van 12 euro echt wel beter is. de ouwe zat er al anderhalf jaar op, de heatsink van deze is groter en ziet er beter uit, dat ouwe ding was net een blok staal. Bovendien ziet deze CPU koeler er ook groter uit, de ouwe was kleine en zal vol stof...Ik nam aan dat dit een hele verbetering zou zijn.

Verwijderd

laat mij raden een coolermaster:

die zien er soms wel beter uit dan ze presteren, dat is een feit, bovendien kan je ze na x keer monteren wegdoen omdat de klem verplooit.

het uitzicht moet je niet bekijken, lees gewoon eens een review of zo

edit:
niet goed gelezen: maar is dus inderdaad een coolermaster van hetzelfde model als ik had. die is zeker niet beter dan een boxed koeler, maar ook niet slechter. zo uit mijn hoofd was die origineel tot 2600+ (is later verhoogd)
dit model heeft een enkele bevestigings klem die nogal slap is, na een tijdje heb ik de mijne afgedankt omdat mijn temperatuur ongelofelijk hoog was ; en verbeterde als ik hem ietsje ondersteunde => conclusie: klem is slap

btw je moet je koeler niet weg doen als hij onder het stof zit: eens blazen is ook al voldoende

edit2: die temps zijn wel hoog maar echt wel mogelijk, als je veel lager wilt zal je
1 meer ervaring met monteren moeten opdoen
2 koelere proc kopen (je hebt waarschijnlijk toevallig een warme)
3 beseffen dat je voor 12 euro een koelertje hebt die echt niet gemaakt is voor overclocking. koop eens een switech of een aero 7 of zo, (of een akasa zoals mij :+ => automatisch snelheidsgeregeld op de temperatuursdiode)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 12:46 ]

• don_appie
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 12:35:
laat mij raden een coolermaster:

die zien er soms wel beter uit dan ze presteren, dat is een feit, bovendien kan je ze na x keer monteren wegdoen omdat de klem verplooit.

het uitzicht moet je niet bekijken, lees gewoon eens een review of zo

edit:
niet goed gelezen: maar is dus inderdaad een coolermaster van hetzelfde model als ik had. die is zeker niet beter dan een boxed koeler, maar ook niet slechter. zo uit mijn hoofd was die origineel tot 2600+ (is later verhoogd)
dit model heeft een enkele bevestigings klem die nogal slap is, na een tijdje heb ik de mijne afgedankt omdat mijn temperatuur ongelofelijk hoog was ; en verbeterde als ik hem ietsje ondersteunde => conclusie: klem is slap

btw je moet je koeler niet weg doen als hij onder het stof zit: eens blazen is ook al voldoende
hmmm, dus die koeler is niet super, hij zag er idd 'indrukwekkend' uit, maar presteert dus geen f#$&.

Die stock koeler draaide zo stroefjes door al t stof dat in t centrum zat, binnenin zeg maar. Vandaar dat ik toch maar es voor een nieuwe ging kijken...maar hij presteert dus net zo goed/slecht als de stock :?

Anyway, ik moet maar es gaan kijken voor een echte koeler, iemand bij de weg nog enige tips, gezien mijn systeem?

edit: mijn systeem is NIET ge-OC'ed

[ Voor 3% gewijzigd door don_appie op 30-05-2004 12:51 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 21:12

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb ook precies dezelfde coolermaster koeler gehad en die presteerde naar mijn mening toch wel aardig hoor; idle 40C stressed 44C met een xp2400

Verwijderd

aardig, voldoende .... ja
maar toch, als je een heethoofd hebt is hij toch al snel ontoereikend

als je het vergelijkt met mijn akasa, op hetzelfde geluidsniveau scheelt het al snel minimaal 8 graden (+ als ik eens een filmpje render kan hij op max: veel lawaai maar koelen als een... eh... ijskast)
en dan is dat nog geen topkoeler (ik heb hem gekocht omdat deze beschikbaar was in de winkel en bovendien mega mooi past bij de rest van mijn hardware (chaintech zenith))

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb n Thoroughbred-B Athlon XP 2200+ (1,8Ghz), is dat ook zo'n heethoofd? want ik krijg met boxed cooler idle 50C, en stressed 53-56C, en als die als n 2400+ (2Ghz) loopt idle 55C en stressed 56-62C... zijn dit redelijke temps? of is t beter om een betere CPU cooler te kopen?

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Waar heb je die casecooler zitten in je kast en welke kant blaast hij op??

Leg je hand eens op het koelblok, als je pc aangeeft dat hij zo warm is. Kan je je hand er zo ophouden, dan kan hij zijn warmte niet afgeven, of hij is helemaal niet zowarm. Ik zou dan nog een keer de koelpasta bekijken. Voordat je er nieuwe opdoet wel het koelblok en cpu ff schoonmaken he. :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

mijn config is een asus A7A266 met een xp2200 en met een fsb op 155 loopt hij perfect met temps rond de 43 graden stressed heb hier een spire whisperrock 4 koeler op zitten

het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de diode niet goed is want je temps zijn idd wat aan de hoge kant

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Mijn ervaringen met een xp 2600 (333), met boxed cooler op een GigaByte 7N400Pro2 bordje.

Na het in elkaarzetten van het systeem Motherboard Monitor eropgezet om eens te kijken wat de temperaturen waren, 60 graden.
Vreemd, want als ik voel aan het koelblok is hij net handwarm dus daar klopt al iets niet.
Koeler er weer af om te zien of er iets niet goed zat en het viel me op dat de orginele koelprut van AMD er niet zo best is, ook de koperen heatsink ziet er maar zo zo uit.

En je bent een Tweaker of je bent het niet maar ik dacht dat moet beter kunnen.
Dus ik fijn schuurpapier gehaald (waterproof 800 en 1200)bij de autoshop, en een tubetje arctic silver, alles bij elkaar zo´n 8 euro.

Nu het lastige werk, schuren, schuren en nog eens schuren.
Ik heb het op m´n bureau gedaan met een stuk glas uit een foto lijstje om zeker te zijn dat ik glad oppervlak had.
Ik kan je vertellen................het is takkewerk ;) dik 2 uur voor alle krassen er uit zijn en je een mooi glad licht spiegelend vlak over hebt.

Toen nog even met koperpoets aan de slag (oud t shirt strak over het glasplaatje spannen) en WoW, wat zie ik er goed uit ;) , spiegeltje spiegeltje..........

Daarna een klein beetje (speldekop) arctic silver op de proccesor en uitgesmeerd met een bankpasje, een mooi dun dekkend laagje.

De hele boel weer terug gemonteerd en...........................

50 graden!

Dus, 8 euro en wat zweet, en je hebt 10 graden gewonnen!!!!!

Nu zal je zeggen dat 50 graden nog best veel is, maar ik ben er inmiddels achter dat m´n hele systeem gewoon zo´n 10 graden te veel aangeeft dus zit ik rond de 40/45 graden. (mijn kast temp zegt 30 terwijl mijn kamer 20 is, ik heb voor de zekerheid een tafelventilator vol gas op mijn open kast gezet om het te controleren)

Nu draai ik met mijn xp2600 (1900@2105) stressed (distributed folding }:O altijd aan) op 57 graden (20 graden kamertemp) met MotherboardMonitor, dus daar nog een graadje of 10 vanaf, koelblok is handwarm.

±47°C Ik vind hem netjes.

Verwijderd

Ik heb ook een thoroughbred 2200+
Sterker nog ik heb een koeler van 7 euro erop. Eentje van arctic, fantastisch ding.
Stressed haalt tie maximaal 48 graden. Niet dat dat zo laag is, maar de proc. loopt ook nog iets boven stock , 2 ghz geloof ik. Maar ik heb zelf slechte ervaringen met coolermaster, alleen niet zo slecht als dat.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:21
Het is je moederbord die de verkeerde waarde doorgeeft. Hier heb ik er ook 1tje, met een 2000+ werd deze op mijn eigen shuttel nforce 2 ongeveer 43 stressed, toen ik een andere cpu aanschafte en de oude op een a7v333 deed zag ik tot mijn verbazing dat dit mobo een temperatuur aangaf van 65, stressed 68... n tijdje geleden waren er over dit onderwerp heel wat topics ff zoeke dus :P

• don_appie
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 12:48:
Mijn ervaringen met een xp 2600 (333), met boxed cooler op een GigaByte 7N400Pro2 bordje.

Na het in elkaarzetten van het systeem Motherboard Monitor eropgezet om eens te kijken wat de temperaturen waren, 60 graden.
Vreemd, want als ik voel aan het koelblok is hij net handwarm dus daar klopt al iets niet.
Koeler er weer af om te zien of er iets niet goed zat en het viel me op dat de orginele koelprut van AMD er niet zo best is, ook de koperen heatsink ziet er maar zo zo uit.

En je bent een Tweaker of je bent het niet maar ik dacht dat moet beter kunnen.
Dus ik fijn schuurpapier gehaald (waterproof 800 en 1200)bij de autoshop, en een tubetje arctic silver, alles bij elkaar zo´n 8 euro.

Nu het lastige werk, schuren, schuren en nog eens schuren.
Ik heb het op m´n bureau gedaan met een stuk glas uit een foto lijstje om zeker te zijn dat ik glad oppervlak had.
Ik kan je vertellen................het is takkewerk ;) dik 2 uur voor alle krassen er uit zijn en je een mooi glad licht spiegelend vlak over hebt.

Toen nog even met koperpoets aan de slag (oud t shirt strak over het glasplaatje spannen) en WoW, wat zie ik er goed uit ;) , spiegeltje spiegeltje..........

Daarna een klein beetje (speldekop) arctic silver op de proccesor en uitgesmeerd met een bankpasje, een mooi dun dekkend laagje.

De hele boel weer terug gemonteerd en...........................

50 graden!

Dus, 8 euro en wat zweet, en je hebt 10 graden gewonnen!!!!!

Nu zal je zeggen dat 50 graden nog best veel is, maar ik ben er inmiddels achter dat m´n hele systeem gewoon zo´n 10 graden te veel aangeeft dus zit ik rond de 40/45 graden. (mijn kast temp zegt 30 terwijl mijn kamer 20 is, ik heb voor de zekerheid een tafelventilator vol gas op mijn open kast gezet om het te controleren)

Nu draai ik met mijn xp2600 (1900@2105) stressed (distributed folding }:O altijd aan) op 57 graden (20 graden kamertemp) met MotherboardMonitor, dus daar nog een graadje of 10 vanaf, koelblok is handwarm.

±47°C Ik vind hem netjes.
Ik ga denk ik ook maar es ff kijken hoe dat zit met die koelprut, want ik meen me te herinneren dat dat ook vrij weinig was en er zaten no wat resten op de cpu die ik niet goed wegkreeg, maar na hier en daar wat te hebben gelezen begrijp ik dat dat toch echt niet kan :?

Maar denk sowieso dat ik een andere koeler ga nemen, een aero7 dan maar. Hopen dat dat wat beter wordt en een nieuwe casefan voorin hang.

de Casefan voorin, zuigt lucht aan, en de fan achterin blaast lucht naar buiten, voor de duidelijkheid. Dit heb ik nog getjekt :P

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde moederbord en processor. Standaard CPU koeler erop. Met wat extra casefans geraak ik stressed niet boven de 40 graden. Idle ongeveer 32
Pagina: 1