[cisco] Supervisor modules - wie legt uit?

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ben op dit moment een cisco boek aan het lezen om mijn kennis wat verder uit te bouwen, dwz meer dan mijn huidige CCNA niveau. In diverse stukken word er gesproken over een supervisor modules die al dan niet redundant worden uitgevoerd. Wie kan mij uitleggen wat het doel is van een supervisor module (is dit alleen bruikbaar bij multi-layer switching)?

Ik heb de cisco site doorgespit maar kom niet verder dan configuratie docs als:
http://www.cisco.com/en/U...pter09186a008007f7aa.html

Wie legt uit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Volgens mij is een supervisor module de module die de andere blades in je switch aanstuurt. Deze kom je dus ook alleen tegen in de switches die blades hebben (4006, 6509, etc.). Gewone desktopswitches van Cisco hebben volgens mij een soort onboard supervisor module.

Wij hebben een 6509 centraal staan. Daar zitten 2 supervisor modules in (voor redundancy/failover). Er zit een 48 poorts gigabit blade in en een 8 poorts glasvezelblade, en die worden dus anagestuurd door die supervisor module. Al het verkeer van en naar die blades moet volgens mij eerst door de supervisor module en dan pasdoor je backplane.

Al het bovenstaande is "volgens mij", dus hang me er niet aan op :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Die link had ik ook al gezien maar er staat helaas geen uitleg in van wat zo'n supervisor nou precies doet, alleen hoe je kunt bepalen welke versie supervisor je hebt.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46

DJ

Een Supervisor module 'beheert' de switch in feite. Afhankelijk van de versie die je hebt (zowel Hardware als Software) kun je een varieteit aan functies laten uitvoeren door die Supervisor module.

De basis functie is natuurlijk het switchen op zich (layer 2 switching). Dan vervult hij niets meer dan de rol van een centrale processor waarin de tabellen opgeslagen worden die nodig zijn voor Layer 2 switching (bijvoorbeeld VLAN en MAC tabellen).

Wat je ook kunt (mits de Hardware en Software het toelaten) is Layer 3 switching en routing uitvoeren in de Supervisor module. Dan wordt het in feite een uit de kluiten gewassen Router (met héél veel poorten). In de 'oude' dagen had je een router nodig om Layer 3 switching toe te passen (router on a stick principe bijvoorbeeld). Met de moderne switches (en dus ook de huidige Supervisor modules) kun je de router verplaatsen naar de binnenkant van de switch (lees, de Supervisor module vervult dan ook de functie van een route-processor).

In feite heeft elke switch een Supervisor module in zich, maar in de kleinere (lees, desktop) switches zitten die op het 'moederbord' in gebouwd.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Bor
  • Nu online

Bor

Topicstarter
Thanks, erg duidelijke uitleg. Dat is precies waar ik naar op zoek was!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Misschien nog een kleine aanvullig.

Naast het feit dat een 'hogere' supervisor extra features biedt, hebben ze (vaak) ook een grotere backplane/switching fabric. Maw meer performantie.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1