Toon posts:

Zelfbouw Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond het wel een goed idee om een topic over eigengemaakte waterkoelingdingen :)
dus iedereen die iets te vragen of te melden heeft over zijn zelfbouw onderdelen kan het hier posten

Laat ik dan zelf beginnen
Ik wil zelf een 3e radiator bouwen..
Mijn idee was zoiets als dit (alleen dan iets anders, beter afgewerkt enz..):

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=Afb001.jpg
Dus een koperen buis vastmaken op een ijzeren plaat en die koelen, of kan ik bv beter een bakje maken en daar het water in laten lopen en dat koelen met koelblokjes/ribben?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan die buis beter meermaals onder de plaat door laten lopen...
1 keer er onderdoor geeft lang niet genoeg wartme af.
kvin et wel een origineel idee, maar of het werkt?

ik denk dat je beter een paar keer een buis op en neer kan laten lopen, en dan koperen plaatjes maken met uitsparingen voor die buizen, zodat je ze er op kan zetten en vast solderen. als je begrijpt wat ik bedoel...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik heb een aantal kleine chips op mijn mobo die vreselijk heet worden. Ik ben dus ook van plan om een koperen buis aan een zeides enigzins plat te slaan om hem vervolgens op zo'n chip te plakken en hier gewoon water doorheen te laten lopen.

Heeft iemand andersw ervaring met het koelen van kleine chips ? het gaat in dit geval om de 2 chips naast de CPU waar al een heatsinkje opzit, op een MSI K7N2 Delta-L

Verder ga ik binnenkort een chipset en GPU waterblock maken, hopelijk m.b.v. een CNC freesbank.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 00:16:
Ik heb een aantal kleine chips op mijn mobo die vreselijk heet worden. Ik ben dus ook van plan om een koperen buis aan een zeides enigzins plat te slaan om hem vervolgens op zo'n chip te plakken en hier gewoon water doorheen te laten lopen.

Heeft iemand andersw ervaring met het koelen van kleine chips ? het gaat in dit geval om de 2 chips naast de CPU waar al een heatsinkje opzit, op een MSI K7N2 Delta-L

Verder ga ik binnenkort een chipset en GPU waterblock maken, hopelijk m.b.v. een CNC freesbank.
Kan je daar niet beter een grotere heatsink + evt. een fannetje op zetten? Lijkt me wat praktischer dan daar waterkoeling op te zetten (beetje overkill denk ik).

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 29 mei 2004 @ 19:06:
ik denk dat je beter een paar keer een buis op en neer kan laten lopen, en dan koperen plaatjes maken met uitsparingen voor die buizen, zodat je ze er op kan zetten en vast solderen. als je begrijpt wat ik bedoel...
hmm ik snap niet precies wat je bedoelt..
het is ook niet de enige radiator dus egt veel hoeft ie niet te koelen, maar alle kleine beetjes helpen :)

Verwijderd

@Jeroon: Maar ik wil mijn systeem juist zo stil mogelijk krijgen. een fan gaat alleen maar lawaai maken.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat je jezelf een hoop werk bespaart als je de radiateur niet zelf bouwt. Lijkt me namelijk moeilijk eenzelfde efficiency te bereiken als een normale versie. De rest (slangen, blokjes) zijn makkelijker zelf te doen.

Maar ja, als je een echte tweakerd wilt zijn, respect _/-\o_
Ben benieuwd

[ Voor 2% gewijzigd door Roamor op 30-05-2004 16:54 . Reden: r ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 00:16:
Zoiets? http://www.overclockers.com/tips1115/

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

@ Dawan:
idd, maar dan vooral zijn voorgaande project met de VR cooling aan de bovenkant van de chips (http://www.overclockers.com/tips1104/) ik had dat artikel idd ooit wel gezien, denk dat ik ook eens zoaits zal bouwen.

@ Uhm..heuJ:
Waarom wil je eigenlijk een 3e radiator ?
Als je huidig ekoeling niet genoeg is, is het waarschijnlijk een stuk goedkoper om je huidige rads te verpatsen en bij de sloop een autoradiator uit een auto te halen.

Ik heb er een uit een Honda Civic GTLnogwat gehaald, 60x40 cm met een inhoud van 2 Liter en dat koelt prima. Kostte 20 euro en houdt mijn XP2500+ @ 2372 op 50 grden stressed met een waterT van 27 graden (kamerT = 23')
DE radiator doet gelijk dienst als reservoir.

Nadeel is dat je het wel even schoon moet maken, de buitenkant was nogal goor van olie gruis en dode vliegen, maar grote kans dat je er wel een vindt met een schone binnenkant. Heb er uiteraard wel zelf 1/2" koperen buisjes op vast gesoldeerd voor de slang aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:43:
@ Uhm..heuJ:
Waarom wil je eigenlijk een 3e radiator ?
Als je huidig ekoeling niet genoeg is, is het waarschijnlijk een stuk goedkoper om je huidige rads te verpatsen en bij de sloop een autoradiator uit een auto te halen.

Ik heb er een uit een Honda Civic GTLnogwat gehaald, 60x40 cm met een inhoud van 2 Liter en dat koelt prima. Kostte 20 euro en houdt mijn XP2500+ @ 2372 op 50 grden stressed met een waterT van 27 graden (kamerT = 23')

Nadeel is dat je het wel even schoon moet maken, de buitenkant was nogal goor van olie gruis en dode vliegen, maar grote kans dat je er wel een vindt met een schone binnenkant. Heb er uiteraard wel zelf 1/2" koperen buisjes op vast gesoldeerd voor de slang aansluitingen.
ik heb al een kachelradiator uit een auto, en een gwne (Black Ice Pro) maar alle beetjes helpen

Verwijderd

wrom 3 radiators, ga dan naar de sloop en haal een vrachtwagen rad

Verwijderd

Topicstarter
jah maar hoe groot zijn die dingen??
ik wil best een grote radiator als het nog maar is in/aan te bouwen, in een Chieftec Midkast

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

nou een autor rad van zeg een acura uit 2000 bevat al 1,8 liter en is tig centimeter lang (132 cubic inches). Een vrachtwagen rad lijkt me wat veel. voordeel is wel dat het meteen een reservoir is en veel warmte kwijt kan zonder fannetjes. dus een simpele en goedkope oplossing

edit: al "post" gedrukt voor ik klaar was

[ Voor 56% gewijzigd door ROFLASTC op 31-05-2004 13:29 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu idd ook al een autorad, maar er gaat wel veel in die dingen!
hoe duur zijn die rad's die voorin een auto zitten eigenlijk? (om het water voor de motor te koelen)
en iemand nog een idee/vraag/oid over een zelfbouw produkt voor zijn WC???

Verwijderd

Voor de duidelijkheid :

www.kaagcorner.nl/pics/rad1.jpg
www.kaagcorner.nl/pics/rad2.jpg

Ziet er niet mooi uit, maar het werkt.
Ik ben bezig de oude fan (ding dat de halve radiator beslaat) met een weerstandje op de 12V lijn aan te sluiten. Op 5,5V rijgt de fan de waterT 3 graden onder de kamerT !!!!

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
mooie dingkje :)
oeps niet gelezen |:(

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 17:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:43:

@ Uhm..heuJ:

Verwijderd

Topicstarter
Als je zelf een waterblokje wil gaan maken, wat zijn dan de dingen waar je rekening mee kan houden??
wat is de minimale dikte die je aan de onderkant kan/moet vasthouden?

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Hey, cool... na de zomervakantie ga ik met een vriend ook waterkoeling maken. In de zomervakantie gaan we ontwerpen zodat hij op school gelijk kan beginnen met vrezen.
Het is de bedoeling dat we een cascade kloon gaan maken (helemaal koper), als ik ff tijd heb ben ik al van alles aan het uitzoeken.
Ik zit voornamelijk met de vraag hoe maak ik het waterdicht (waar kun je rubberen afsluitringen op de juiste maat krijgen of andere manieren?)

tip: www.procooling.com heb ik ook al veel ideeen vandaan

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Ik heb eens met mijn pa gesproken, en pa kan blokjes laten freezen via werk.
Wat is nu eigenlijk het beste model?(wat ook niet te moeilijk is om te freezen)
-Dtek whitewater
-Lr cascade (hier heb ik helaas geen 'binnenview' van :(
-Een ander soort/design blokje (wat te moeilijk is om massa te produceren?
en heeft iemand tips welk design dit dan wel mag zijn?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Whitewater/DD RBX met een niet te dikke onderkant, en van die gleufen, ik denk dat dat wel een goed ontwerp is aangezien dat nu ook de beste blokjes zijn..
ik zat te denken aan zon soort blokje, alleen dan gemixt met bv een Magnum 390, hier gaat het water in rondjes door het blok. Ik denk dat als je in die rondjes van die gleufen kan maken dat je een zeer goed blok hebt die mss nog wel beter presteert dat sommige blokjes die nu op de markt zijn...
Maar ik weet niet of dit wel te realiseren is...

Verwijderd

Ik ben ook van plan om een waterblokje te maken en ga ongeveer de binnenkant van de Danger Den TDX namaken binnenkant van een DD TDX1
binnenkant van een DD TDX2 dit is volgens reviews die ik gelezen heb een zeer goed blok en volgens mij niet zo moeilijk om na te maken.
Gewoon met een boor zigzag gaatjes boren en dan met een dremel of frees overlangs er door.

Verwijderd

Topicstarter
ik zat te denken met dit als uitkomst:
als je nou gwn een goed koperen (cpu-)koelblokblok hebt...
hieromheen zet je koper/plexiglas zodat het zooitje waterdicht wordt..
Ik bedoel dus gewoon een kapje om een (lucht)cpublok zodat je hier water in kan laten lopen (tussen de koelvinnen)..
hier maak je 2 slangpilaren in, heb je dan ook niet een zeer netjes cpu-waterblok??

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Neem een autorad uit een moderne auto met airco.

Die dingen zijn ongeveer 1,5 meter bij 30 centimeter. :o

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 18:03:
Ik ben ook van plan om een waterblokje te maken en ga ongeveer de binnenkant van de Danger Den TDX namaken
bedenk wel dat dit blokje zo gemaakt is dat die gaatjes/gleuven precies boven de core zitten, en dat als je dit niet hebt dat het veel minder effectief is!
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:00:
Ik bedoel dus gewoon een kapje om een (lucht)cpublok zodat je hier water in kan laten lopen (tussen de koelvinnen)..
hier maak je 2 slangpilaren in, heb je dan ook niet een zeer netjes cpu-waterblok??
Zal dit wat mooie temps opleveren (als je een goed heatsinkje hebt natuurlijk) als cpu koeler??

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:37 ]

Verwijderd

Kijk voor een leuk idee voor een rad ook ff in dit topic, het heet Zalman Reserator...maar ik kom ook aandragen met een (goedkoper) alternatief.

Zalman Reserator

Ergens wat naar onderen staan wel 2 posts van mij.

PS wel wat raar om je eigen posts te promoten niet ? nou ja...het was wel ff makkelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
dat is nog best wel een goed id!!
dan kan je gewoon een vet grote radiator maken en die aanpassen aan de omgeving, zodat je passief kan draaien zonder al te veel lelijkheid/ruimteinneming..
waar staat dat eigenlijk??? kon het zo snel niet vinden..
Maar dat cpu-blok id (2 posts naar boven), is dat wat??

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:54 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je zou de user 'Augustus' is een mailtje oid moeten sturen, die is er vorig jaar actief mee bezig geweest. Had er ook best leuke creaties ertussen zitten vond ik :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:42:
dat is nog best wel een goed id!!
dan kan je gewoon een vet grote radiator maken en die aanpassen aan de omgeving, zodat je passief kan draaien zonder al te veel lelijkheid/ruimteinneming..
waar staat dat eigenlijk??? kon het zo snel niet vinden..
Het idee was om een soort Reserator na te bouwen, door gewoon een soort doos te maken van 4 stukken koelprofiel, met een bodem en een deksel. Het water wordt dan gekoeld doordat het zijn warmte afgeeft aan de (geanodiseerde) alluminium koelprofielen, die het vervolgens passief kwijt raken. Het voordeel van geanodiseerd alluminium is dat je het samen met koper in 1 systeem kunt gebruiken.
Kweenie, keb em niet...Maar hij schijnt nogal een hoge doorstromingsweerstand te hebben en redelijk goed te presteren.

edit:
hoor mij dan blaten...lezen lezen lezen...sorry! ;)

nog een poging :
Het is vooral heel zwaar en presteerd naar het schijnt niet echt bijzonder goed. Je moet het gewicht van de heatsink + het gewicht van het water allemaal aan 1 socket/stel schroeven hangen...best zwaar. Ook wel lastig om waterdicht te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet over welk blok JIJ het hebt, maar ik bedoelde een zelfbouw ;)
gewoon om een luchtkoelblok een kapje zetten waar 2 pilaren inzitten, zodat er water tussen dat koelblok doorstroomt...
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 18:54:
[...]
nog een poging :

[...]

Het is vooral heel zwaar en presteerd naar het schijnt niet echt bijzonder goed. Je moet het gewicht van de heatsink + het gewicht van het water allemaal aan 1 socket/stel schroeven hangen...best zwaar. Ook wel lastig om waterdicht te krijgen.
hmm als je een blokje van een zon 350 gram hebt, daar komt mss 100g van het water bij dit valt wel mee togh?? ik denk dat als je de pilaren aan de zijkant kan krijgen (zodat het water egt door de vinnen heen stroomt), dat dit wel redelijk effectief is...correct me if i'm wrong.. Waterdicht krijgen kan je wel door er wat kit tussen te doen en/of door het plastic (als je dat gebruikt) vast te smelten aan het koelblokje.. Of solderen als je het met een metaal doet.. Hoe weet je dat dit niet goed zou werken??

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
als je je mosfets wil koelen, kan je dan gewoon een heel simpel blokje maken:
gewoon vier plaatjes koper tegen elkaar doen, dus zonder profiel oid? alleen in en out en daar tussen en ruimte waar het water in zit...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:38
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:00:
Het zal wel gaan maar ik denk dat je een behoorlijk stuk van de onderkant van het koelblok af moet halen om hem goed koel te houden. Als je de onderkant van het blok te dik houdt dan zal waarschijnlijk het verschil met de temperatuur van de rest van het koelblok vrij groot zijn. Verder vraag ik me af hoe je het koelblok dan wil gaan bevestigen. Via een paar schroeven die je er in draait?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 13:29:
Voor de duidelijkheid :

www.kaagcorner.nl/pics/rad1.jpg
www.kaagcorner.nl/pics/rad2.jpg

Ziet er niet mooi uit, maar het werkt.
Ik ben bezig de oude fan (ding dat de halve radiator beslaat) met een weerstandje op de 12V lijn aan te sluiten. Op 5,5V rijgt de fan de waterT 3 graden onder de kamerT !!!!
Dan klopt er iets niet aan je metingen. Je kan het met een radiator NOOIT lager krijgen dan de kamertemperatuur, al zet je er een vliegtuig propeller op.

Alleen met een BONG koeler kan je het lager dan de kamertemperatuur krijgen, indien je gebruik maakt van water..

Verwijderd

Topicstarter
de bevesteging is van latere zorg :)
nog niet aan gedacht alleen ze zeggen togh altijd dat water meer warmte kan bevatten dan lucht, dus ik d8 als er luchtkoelers zijn die niet veel van waterblokjes verschillen, en deze luchtkoelers bouw je om tot een waterblokje dat je dan een goed blok krijg maar dat viel dus tegen :(

iemand nog ideetjes voor een mooi waterblokje? behalve een namaakdesign...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:01 ]

Pagina: 1