Toon posts:

Wireless LAN tussen 2 huizen (250m afstand, weiland)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag,

Gisteravond samen met iemand een draadloos netwerk gemaakt binnen een huis en daarna naar een huis dat ongeveer 250-300m verderop staat. De verbinding binnen het huis gaat uiteraard prima (ik vind zelf de signal q en signal strength wat tegenvallen, maar dat komt wellicht doordat er een stalen balk in het huis is verwerkt en die zit precies tussen de computer en de router).

Nu wilden we het huis dat verderop staat ook van dezelfde internetverbinding gebruik laten maken (want dat is tenslotte waar het om gaat), we hebben alles keurig netjes beveiligd met WEP 128 bits, maar dat is niet het issue.

We krijgen dus gewoon geen signaal van de router, oftewel de signaalsterkte is niet goed genoeg om bij het andere huis te komen. Nu hebben we hiervoor juist de spullen besteld, zodat dit (in theorie) wel zou moeten werken: de spullen die we hebben:

- Belkin 802.11g Wireless DSL/Cable Gateway Router (bereik ca. 1800 feet = 564 meter nog wat);
- Belkin 802.11b Wireless Desktop Network Card (waarvan het bereik ca. 500 meter moet zijn, als we de doos moeten geloven).

Je zou toch zeggen dat dit ruim voldoende moet zijn voor een redelijk goede verbinding! Ik snap natuurlijk wel dat hetgeen waarmee ze adverteren een theoretische, op puur ideale omstandigheden gebaseerde, opgave is. Zijn er hier misschien mensen die weten hoe dit opgelost kan worden? De router hebben we bij een raam gezet, welke het dichtste bij het andere huis staat en de ontvangende computer in het andere huis staat ook zo dicht mogelijk bij de router, ook bij een raam.

Is het ook mogelijk, als het echt niet lukt, met andere toepassingen tegen een lage prijs wel de afstand te overbruggen? Als iemand hiermee zou kunnen helpen, dan stel ik dat zeer op prijs...

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Probeer de pc van de buren eens bij jullie thuis neer te zetten. Kijken wat ie dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Edmund schreef op 29 mei 2004 @ 18:14:
Probeer de pc van de buren eens bij jullie thuis neer te zetten. Kijken wat ie dan doet.
Dan doet ie het dus wel, dus het is puur de afstand. In ieder geval pakt ie het netwerksignaal op en moeten we de internetconfiguratie nog doen, maar dat is van later orde.

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Moeilijk geval. Misschien toch de beste oplossing:
Die wireless router voor het raam zetten.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Kan je niet een simpele biquad maken?
Op die afstand heb ik met mijn biquad echt bijna 100% bereik!

www.wirelessleiden.nl daar staat hoe le een biquad kan maken dacht ik, erg simpel, erg goedkoop en super bereik.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Westereen schreef op 29 mei 2004 @ 18:18:
Die wireless router voor het raam zetten.
Dat staat ie dus al, maar ik heb ergens gelezen dat dat juist niet echt ideaal is... Maar ja hoeveel zul je qua afstand winnen als je de router niet voor het raam zet?

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:20:
[...]

Dat staat ie dus al, maar ik heb ergens gelezen dat dat juist niet echt ideaal is... Maar ja hoeveel zul je qua afstand winnen als je de router niet voor het raam zet?
Veel, ik heb gehoord dat de 2.4GHz band erg moeilijk door gebouwen en muren heen gaat en bijna reageert als een zonnestraal.
Maar aangezien een ruit de trillingen goed doorgeeft is het bereik beter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• LED-Maniak
  • Nu online
Vaag, een dubbelpost...

[ Voor 95% gewijzigd door LED-Maniak op 29-05-2004 18:23 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ik zou eerst proberen zelf een paar antennes te maken. kijk eens op de site van wireless leiden, of zoek op google naar 'pringles antenna'

suc6! :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen storings zender in de buurt? Probeer het eens als de pc van de buren een stuk opgeschoven is (bijvoorbeeld van voor in het huis naar achter in het huis).

Je gaf zelf al aan dat jijzelf (bij jou pc) vond dat je een laag signaal krijgt, maar dat dit waarschijnlijk komt door een ijzeren balk. Heb je op andere plaatsen bij jou in huis een beter signaal.

• LED-Maniak
  • Nu online
WVL_KsZeN schreef op 29 mei 2004 @ 18:24:
ik zou eerst proberen zelf een paar antennes te maken. kijk eens op de site van wireless leiden, of zoek op google naar 'pringles antenna'

suc6! :)
Nah, die pringles is niets, kan je beter een biquad maken, werkt erg goed en stukke makkelijker/veiliger. Met veiligheid omdat de afmetingen niet zo kritisch zijn.

Verwijderd

2x een senao client bridge nemen dan ben je klaar je zit met te weinig zendvermogen als je aan beide kanten 100mW hebt moet het lukken.

de apparatuur van jouw zal waarschijnlijk 15 of 16 dBm zijn wat voereenkomt met 22 mW.

senao heeft 20dBm

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ja, maar die apparaten heeft hij al! dus : betere antennes bouwen en zo goed mogelijk proberen op te stellen.

is er een line-of-sight, dus kun je de antennes op posities zetten dat ze elkaar kunnen 'zien', zou ik biquads maken. Lukt dat niet, heb je een groter probleem, dan moet je signaal via reflecties heen en weer.. een flink omni zou dan het beste zijn evt.. maar die zijn lastig zelf te maken en ook best duur!

jammer dat je niet zo eenvoudig wat dingen kunt proberen, tenzij je mensen kent die al antennes hebben.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1