Internetten met laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 20:51
Hallo allemaal,

Ik heb een siemens m55 met KPN Flexibel Allround abo en wil graag met mijn laptop gaan internetten via deze mobiele telefoon (als dat kan).

Ik ga namelijk op vakantie naar zweden met een camper, dus dan is zo'n oplossing wel handig om mail mee te checken :)

De vraag is nu even, wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om via mijn mobiel te internetten met mijn laptop in zweden? Het hoeft allemaal niet super snel te zijn, als ik maar kan mailen en ssh'en.

Dus even concreet:
- Hoe kan ik mijn mobiel aansluiten op de laptop (deze mobiele telefoon heeft helaas geen bluetooth)
- Is er hier een (gratis?) provider in nederland die ook lokale inbelnummers heeft in zweden?
- Kan het misschien via KPN's imode?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 18:10:
- Hoe kan ik mijn mobiel aansluiten op de laptop (deze mobiele telefoon heeft helaas geen bluetooth)
Infrarood/datakabel
- Is er hier een (gratis?) provider in nederland die ook lokale inbelnummers heeft in zweden?
Wat heeft het voor een zin om met een Nederlandse mobiel een Zweeds nummer te bellen? Betaal je niet minder door ofzo; je gesprek loopt altijd via Nederland.
- Kan het misschien via KPN's imode?
Je mail op je mobiel zelf ophalen wel, je mobiel als i-mode modem aan je laptop niet.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Graag gedaan, alleen vind ik dat je veel informatie zelf wel had kunnen achterhalen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Kan je niet gewoon een wireless kaartje kopen en het geluk hebben dat ze draadloos internet in de buurt hebben?

iig, als je bij denemarken in de buurt zit kan je in de biebliotheek gratis internetten...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Tuvow
Ok, ik wist niet helemaal zeker of ik zo'n datakabel ook kon gebruiken om mee in te bellen.

* Tuvow had de stille hoop dat als je in zweden een lokaal nummer belt, dat het goedkoper is, maar ik kan dus beter gewoon een inbelnummer hier in NL zoeken?

Ik weet dat het e.e.a. redelijk voor de hand ligt, maar ik wou het toch nog hier even checken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tuvow op 29-05-2004 18:23 ]

• Tuvow
LED-Maniak schreef op 29 mei 2004 @ 18:21:
Kan je niet gewoon een wireless kaartje kopen en het geluk hebben dat ze draadloos internet in de buurt hebben?

iig, als je bij denemarken in de buurt zit kan je in de biebliotheek gratis internetten...
Hmm, ik verwacht niet dat ze ergens midden in een groot natuurreservaat ofzo een wireless netwerkje hebben :)

Verwijderd

sdomburg schreef op 29 mei 2004 @ 18:18:
[...]

Wat heeft het voor een zin om met een Nederlandse mobiel een Zweeds nummer te bellen? Betaal je niet minder door ofzo; je gesprek loopt altijd via Nederland.
Je belt gewoon via de lokale telco's. Facturatie en beltegoedcheck vinden in nederland plaats :Y)

Je kan er misschien voor kiezen om daar een SIM te kopen en een lokaal internet abbonement te kopen; lijkt me financieel meer aantrekkelijker..

• Tuvow
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:23:
[...]

Je belt gewoon via de lokale telco's. Facturatie en beltegoedcheck vinden in nederland plaats :Y)

Je kan er misschien voor kiezen om daar een SIM te kopen en een lokaal internet abbonement te kopen; lijkt me financieel meer aantrekkelijker..
Kom ik dan niet op dezelfde gesprekskosten uit als ik met mijn KPN sim inbel, aangezien ik automatisch gebruik zal maken van de netwerken van de lokale telco's.

Eens zoeken naar een gratis inbel-ISP in zweden :)

Tips?

Verwijderd

is een internetcafe geen optie?

• Tuvow
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:30:
is een internetcafe geen optie?
Weer geld, midden in een groot natuurreservaat? Het kan best zijn dat we bijvoorbeeld een week van de bewoonde wereld gescheiden zijn zeg maar.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

in dat soort omstandigheden ben ik niet graag afhankelijk van een beltegoed eerlijk gezegd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-02 16:41
Heb een 6310i van mijn werk, naast me laptop gezet via infrarood. Driver geinstalleerd en ik had gewoon een normale modem. Vervolgens gebruik gemaakt van kpn directinternet, en ik kon internetten. Telefoon heeft een vodafoon abo geloof ik. Mijn vader zit nu met zijn roparun team, en een laptop, en 4 van die foons in parijs, gaat morgen terug naar huis rennen (parijs - rotterdam dus) voor het goede doel, en kan onderweg met laptop + 6310i's contact houden met het team, en het thuisfront :)

Verwijderd

GPRS (KPN noemt dat geloof ik internet everywhere) is voor dat doel het beste. Je betaalt dacht ik zo'n 5E per MB ongeacht connectietijd.

Met GPRS hoef je niet in te bellen.

Ik heb een maandje met laptop en gsm (bluetooth/GPRS) door Z-Afrika gereisd, werkte perfect, wel duur, maar bijna overal bereik (zelfs vaak tussen de olifanten). Ik heb een Vodafone abo, vanwege de goede GPRS roaming.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:10
Ik heb een tiental reizen naar Zweden op m'n naam staan dus heb wel een vrij goed idee van hoe & wat met de infrastructuur. I-mode is waardeloos want dat wordt niet gebruikt. UMTS is wel nuttig, in Zweden is 3G volop in de uitrol en ook nog op hoge snelheid ook (videotransmissie e.d.).
GPRS is leuk, dekking is goed. Je red het er alleen niet mee in de natuurreservaten. Het is ook best wel duur imho.

Vergeleken met Nederland is gewone (GSM900/1800) dekking in Zweden EXTREEM goed. Ik heb wel eens midden in het bos 30km van het dichtstbijzijnde dorp 5 blokjes bereik gehad.
Dit komt doordat de Zweedse antennes vaak op masten zijn geplaatst van enkele tientallen meters hoog en deze bovenop de bergtoppen prijken.

Nederlands inbelnummer weet ik niet of je daar zo veel mee bereikt. Ik heb het wel s geprobeerd maar hij kwam niet verder dan de wachtwoordverficiatie. (Denk dat het kwam omdat de lijnverbinding te slecht was -> internationale verbinding).

Je zou eventueel een WiFi kaartje mee kunnen nemen voor als je bij steden bent, daar is vast wel wat op te pikken.
Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 18:27:

Eens zoeken naar een gratis inbel-ISP in zweden :)

Tips?
die bestaan niet.
de enige die er is is home.se maar die verstrekken alleen abbo's aan mensen woonachtig in Zweden. je moet namelijk bij registratie een personsnummer (soort sofi) opgeven.

[ Voor 15% gewijzigd door ScuL op 29-05-2004 19:25 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Tuvow
-ScuL-, wat is dan volgens jou de beste manier om in Zweden te internetten met een laptop? Want het lijkt me toch vrij omslachtig om helemaal een internet abo in Zweden te gaan nemen voor die paar weekjes..

Verwijderd

Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 18:31:
[...]

midden in een groot natuurreservaat? Het kan best zijn dat we bijvoorbeeld een week van de bewoonde wereld gescheiden zijn zeg maar.
en daar wil je gaan bellen met je mobieltje :9 suc6 ermee
zullen vast wel om de 100m zendmasten staan toch _/-\o_

• Tuvow
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 19:30:
[...]

Je staat verbaasd van de mobiele ontvangst in Zweden, zoals ook in een post hierboven staat. Ze hebben hele hoge zendmasten die op bergtoppen staan..

• Tuvow
*foutje*

[ Voor 98% gewijzigd door Tuvow op 29-05-2004 19:32 ]

• ScuL
Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 19:30:
-ScuL-, wat is dan volgens jou de beste manier om in Zweden te internetten met een laptop? Want het lijkt me toch vrij omslachtig om helemaal een internet abo in Zweden te gaan nemen voor die paar weekjes..
Als je het per se wilt GPRS nabij de bewoonde wereld en in de uithoeken proberen in te bellen met een NL abbo, gewoon via GSM. Maar ik kan je absoluut niet garanderen dat je dan ook daadwerkelijk verbinding krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door ScuL op 29-05-2004 19:37 ]

• ScuL
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 19:30:
[...]

Zoals gezegd. Het bereik daar is vaak beter dan in een gemiddelde Nederlandse plaats!

Verwijderd

Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 18:31:
[...]

Weer geld, midden in een groot natuurreservaat? Het kan best zijn dat we bijvoorbeeld een week van de bewoonde wereld gescheiden zijn zeg maar.
en daar heb je dan wel bereik met je gsm? :P haha .. anders heb je er helemaal niets aan ;)

• Tuvow
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 19:37:
[...]

en daar heb je dan wel bereik met je gsm? :P haha .. anders heb je er helemaal niets aan ;)
Read the topic :O

• ScuL
3G roaming:
http://www.gsmworld.com/c...ou=se&net=hi&frame=middle

Beste keus voor 900/1800:
Telia:
http://www.gsmworld.com/c...ou=se&net=te&frame=middle (beste keus)

2e keus voor 900/1800:
Tele2/Comviq:
http://www.gsmworld.com/c...ou=se&net=co&frame=middle
Vodafone SE:
http://www.gsmworld.com/c...ou=se&net=eu&frame=middle

Ik heb zelf een prepaid kaartje van Vodafone SE en best content met het bereik daarvan :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 18:10:
De vraag is nu even, wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om via mijn mobiel te internetten met mijn laptop in zweden? Het hoeft allemaal niet super snel te zijn, als ik maar kan mailen en ssh'en.
Het handigste (en goedkoopste) is denk ik een lokaal pre-paid kaartje met GPRS.

Bel even met de Zweedse operatoren (ze spreken gewoon Engels) en vraag hoe duur GPRS via pre-paid is. Vraag ook naar de dekking in het natuurgebied waar je heen gaat.

http://www.vodafone.se +46 20-222 222
http://www.comviq.se +46 200 - 22 20 40
http://www.telia.se +46-771-99 02 00

(Comviq is wsl. het goedkoopste, maar Vodafone en Telia hebben betere dekking)

[ Voor 41% gewijzigd door j-w op 29-05-2004 19:55 ]

• ScuL
Bij Vodafone is het 20 SEK per MB voor GPRS en 3G :)

• Tuvow
-ScuL- schreef op 29 mei 2004 @ 19:55:
Da's dus 2.20 euro, valt nog wel mee opzich. Eens even contact opnemen met vodafone SE of ik zo'n prepaid kaartje kan krijgen van ze als nederlander :)

• ScuL
Die kun je gewoon halen, ik ben gewoon Tekniska Magasinet binnengestapt (soort electro zaak).
Kostte maar 95 SEK en daar zit dan al beltegoed bij. Heb nog voor 100:- opgewaardeerd en toen was het prima vertoeven :)

Handige van Vodafone SE is ook dat je gewoon je kaart bij een Vodafone NL zaak in NL weer kunt upgraden als je wilt.
Het beltegoed verloopt na 1 jaar inactiviteit.

[ Voor 29% gewijzigd door ScuL op 29-05-2004 21:03 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

Tuvow schreef op 29 mei 2004 @ 20:31:
[...]

Da's dus 2.20 euro, valt nog wel mee opzich. Eens even contact opnemen met vodafone SE of ik zo'n prepaid kaartje kan krijgen van ze als nederlander :)
Natuurlijk kan dat, je loopt gewoon een winkel binnen en koopt zo'n pre-paid pakket.

Verwijderd

Ik zou iig mocht je niet op GPRS over gaan maar gewoon via het 900/1800 netwerk te lang online blijven. Dus puur mail binnenhalen en afsluiten die hap, en verstuurde mailtjes eerst typen, verbinden en sturen :).

Ik dacht in Budapest stoer ventje te zijn met me lappie en gsmmetje op het terras... nou kheb het geweten na 30/40 minuten online msnnen...

Tschi Tching!!! 8)7

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
de meeste nederlandse inbelproviders maken vandaag de dag ook gebruik van een 06760 nummer en die zijn vanuit het buitenland niet te bereiken

No worries m8

• ScuL
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 13:26:
Ik zou iig mocht je niet op GPRS over gaan maar gewoon via het 900/1800 netwerk te lang online blijven. Dus puur mail binnenhalen en afsluiten die hap, en verstuurde mailtjes eerst typen, verbinden en sturen :).
Maar voor kleine datastromen zoals SSH en mail is GPRS wel ideaal. Weinig betalen ongeacht de tijd.
Ik weet niet precies hoe ver de uitrol van GPRS nu staat maar de buitengebieden hebben volgens mij nog geen aangepaste antennes

[ Voor 14% gewijzigd door ScuL op 30-05-2004 13:40 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

-ScuL- schreef op 29 mei 2004 @ 19:55:
Bij Comviq Kontant 15 SEK per MB

• ScuL
Ik weet niet of je voor Comviq een personsnummer nodig hebt. Voor Telia in ieder geval wel. Vodafone niet.

• j-w
  • Niet online

j-w

-ScuL- schreef op 30 mei 2004 @ 18:06:
Ik weet niet of je voor Comviq een personsnummer nodig hebt. Voor Telia in ieder geval wel. Vodafone niet.
Ik kan bevestigen dat je voor Comviq Kontant (=pre-paid) geen personnummer nodig hebt. Je kunt gewoon een pakketje in de winkel kopen, zonder ID of wat dan ook.

Het lijkt we me stug dat je voor Telia Refill (ook pre-paid) wel een personnummer nodig zou hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door j-w op 30-05-2004 19:44 ]

Pagina: 1