[eMac]Wat is het, is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02 18:56

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hallo,
Als ik op kamers ga heb ik een computer nodig. Het liefst een die na 4 jaar niet compleet out of date is. Leads to....Mac. Echter, een iMac is wat duur, een powerbook eveneens. Een iBook zou kunnen maar aangezien ik toch vooral 'thuis' zal moeten werken lijkt een desktop me wat eenvoudiger. Dus blijft de eMac over.
1)Iemand ervaringen ermee?
2)Is het gewoon een iMac - design = goedkoper?
3)Is het scherm goed?
4)Bestaat het alleen uit 'monitor' en toetsenbord/muis? Zit er geen kast bij?
5)Hoe zit het met de materialen? Is het goedkoop plastic of iets anders?
6)En de boxen? Zijn die wat? Kun je er PC-boxen op aansluiten?
7)Anything else?

Alvast dank!

leoaq.fm // Jeune Loop

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 20:12

oscarvdb

and like that...

Het eerste antwoord komt van mij af:

4) 'Kast' zit in de monitor, dus geen aparte kast nee.

Ik volg dit draadje ook maar eens denk ik, ook al zal het voor mij toch wel een iMac worden.

... he's gone.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jah, ik heb er op m'n stage een :) Ik heb een 1GHz model met 640 MB RAM.
Het is niet 'gewoon' een iMac. Hij heeft bijvoorbeeld een fan (al is die niet of zelden te horen), en in plaats van een bolle iMac 15" crt een mooie platte 17" crt. Het scherm doet een beetje vreemd als je er vanaf een flinke hoek naar kijkt, maar ik heb daar persoonlijk nog nooit last van gehad. Ik denk dat 't 'm in een of andere coating zit. Het is inderdaad een all-in-one mode, net als de eerste modellen iMacs. De monitor en computer zitten in dezelfde kast. De kast is zover ik heb kunnen beoordelen van hetzelfde soort kunststof als iBooks. Vrij stevig dus. De ingebouwde boxjes zijn niet heel geweldig, vergeleken met bijvoorbeeld de USB speakers die bij de PowerMac G4 Cube zitten. Die heb ik er dus aan hangen ;) Je kunt er ook een set gewone PC-speakers aan plakken, de eMac heeft gewoon een hoofdtelefoonuitgang :)
Verder: met de ScreenSpanningHack kun je d.m.v. een mini-vga naar vga adapter een 2e scherm er aan hangen (ook dat heb ik dus). Helaas wordt die adapter niet meegeleverd. Zonder die hack kun je er nog steeds wel een 2e monitor aanhangen, maar dan alleen in mirroring mode.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Nou heb niet zo'n behoefte aan een 2e monitor (en geen plaats :) )

Maar die boxjes is wel fijn; heb ik wat aan m'n 12GB (originele, legale) muziek. (nou ja, geript van originele CD's...)

leoaq.fm // Jeune Loop

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Een beetje zwart/wit gezegd is een eMac een iMac, maar dan zonder fancy TFT, een stuk groter en een stuk goedkoper :)

Hier staat nog een leuke vergelijkende test :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Na 4 jaar is vrijwel iedere computer out of date, of het nu een Mac of PC is- zelfs een nu spectaculaire dual G5 zal na 4 jaar niet meekunnen met een goedkope entry-level systeempje van dat moment.

Een eMac is met name een goedkope, low-end oplossing binnen de Apple spectrum, dus als je voor houdbaarheid wilt gaan, is het geen beste keuze. Misschien kun je beter een 2e hands high-end G4 zoeken die evenveel of iets minder gaat kosten dan een nieuwe eMac maar wel een stuk beter uit te breiden is. Maar eigenlijk is alles lager dan een G5 niet bepaald future-proof wat Apple betreft.

Scherm is een redelijke 17", niet spectaculair, maar je ogen gaan er niet vierkant van kijken.

PC boxen zijn erop aan te sluiten, maar het heeft ze uiteraard ook intern.

Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar als je voor een minimale budget wel zo lang mogelijk mee wilt kunnen, zit je met een Apple op het verkeerde adres- een zelfbouwPC is voor echt minimale budget een veel beter idee. Voor een stuiver op de eerste (Apple) rij zitten is nu eenmaal niet mogelijk :z

Oslik blyat! Oslik!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

dion_b schreef op 29 mei 2004 @ 17:02:
Na 4 jaar is vrijwel iedere computer out of date, of het nu een Mac of PC is- zelfs een nu spectaculaire dual G5 zal na 4 jaar niet meekunnen met een goedkope entry-level systeempje van dat moment.

Een eMac is met name een goedkope, low-end oplossing binnen de Apple spectrum, dus als je voor houdbaarheid wilt gaan, is het geen beste keuze. Misschien kun je beter een 2e hands high-end G4 zoeken die evenveel of iets minder gaat kosten dan een nieuwe eMac maar wel een stuk beter uit te breiden is.
Dat is inderdaad geen slecht idee. De G4 is op het moment het middensegment, en de G5 de toekomst.
Maar eigenlijk is alles lager dan een G5 niet bepaald future-proof wat Apple betreft.
Ben ik niet met je eens. Vooralsnog is het nog vrijwel alles G4 wat de klok slaat bij Apple. Ook de iBooks en PowerBooks.
Misschien een beetje vloeken in de kerk hier, maar als je voor een minimale budget wel zo lang mogelijk mee wilt kunnen, zit je met een Apple op het verkeerde adres- een zelfbouwPC is voor echt minimale budget een veel beter idee. Voor een stuiver op de eerste (Apple) rij zitten is nu eenmaal niet mogelijk :z
Tsja, dit is bij iedere apple gebruiker wel bekend. Het hangt totaal van je wensen af. Voor mij zou OSX al een reden zijn om een Mac aan te schaffen :) Dit onderwerp is trouwens al uitgekauwd in [rml][ Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac[/rml] :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ja ok ik begrijp dat ik na 4 jaar niet meer op de 1e rang zit maarrr...een Pentium 4 3Ghz is na een half jaar al 'oud'. Een Apple is na een half jaar nog vrij nieuw, simpelweg omdat Apple's langzamer 'upgraden' (komt minder vaak een nieuw model uit) toch :?

En sftware ontwikkelaars houden daar natuurlijk rekening mee...waardoor je langer doet met een Apple...lijkt mij.

leoaq.fm // Jeune Loop

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
leokennis schreef op 29 mei 2004 @ 17:15:

En sftware ontwikkelaars houden daar natuurlijk rekening mee...waardoor je langer doet met een Apple...lijkt mij.
Volgens mij houden software ontwikkelaars daar helemaal geen rekening mee, maar zijn er gewoon veel minder bedrijven die programmatuur voor de MAC uitbrengen ;)

Ik persoonlijk neig dus ook eerder naar toch een P4 3Ghz, aangezien die na 4 jaar mischien wel "oud" genoemd kan worden, maar nogsteeds heel erg goed werkbaar snel is :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Xandrios schreef op 29 mei 2004 @ 17:20:
[...]

Ik persoonlijk neig dus ook eerder naar toch een P4 3Ghz, aangezien die na 4 jaar mischien wel "oud" genoemd kan worden, maar nogsteeds heel erg goed werkbaar snel is :)
En een PowerMac is na 4 jaar wel traag en onwerkbaar? Kom op man.

Verwijderd

Who cares dat je machine na een half jaar niet meer top of the notch is, als je er maar mee kunt doen wat je wilt. Wanneer is pure performance nou super belangrijk? Ja, als je zware berekeningen moet doen, video moet bewerken, dat soort dingen.

Ik heb nu een iBook 1Ghz, die is snel zat voor wat ik er op doe en zal dat over een paar jaar ook nog zijn. Als normale PC heb ik een 1.4Ghz AMD van een jaar of 3 oud, is bepaald niet het snelste van wat er nu is, maar ruim snel genoeg voor wat ik nodig heb.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Wat ik vooral doe op PC:
-typen
-internetten
-muziek luisteren
-DivX/DVD's kijken
-Photoshop/Illustrator/Flash

Dan is een snelle computer toch wel fijn :)

leoaq.fm // Jeune Loop

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
leokennis schreef op 29 mei 2004 @ 17:57:
Wat ik vooral doe op PC:
-typen
-internetten
-muziek luisteren
-DivX/DVD's kijken
-Photoshop/Illustrator/Flash

Dan is een snelle computer toch wel fijn :)
De dingen die je nu opnoemt gaan prima op een eMac, let er wel op dat je er extra ram in doet.

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 20:12

oscarvdb

and like that...

dolby schreef op 29 mei 2004 @ 18:14:
[...]

De dingen die je nu opnoemt gaan prima op een eMac, let er wel op dat je er extra ram in doet.
What about Dreamweaver en Fireworks? En op hoeveel RAM doel je als je "extra" zegt?

... he's gone.

• dolby
  • Niet online
oscarvdb schreef op 29 mei 2004 @ 18:16:
[...]

What about Dreamweaver en Fireworks? En op hoeveel RAM doel je als je "extra" zegt?
zoveel mogelijk als je budget toelaat ;)
maar serieus, ik zou er minimaal een extra 512 stickje indoen, wel kopen bij de elcheapo pc boer want apple zelf is duur.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoals ik al zei, ik heb er 640MB in zitten en dat gaat heerlijk :)

Verwijderd

Ik heb een iBook 1Ghz met 768mb (oid) en de dingen die jij noemt gaan daarop perfect. Daar heb je echt geen 3Ghz monster voor nodig hoor.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
768mb :o

Dan héb je geeneens een CPU nodig ;)

:P

[ Voor 55% gewijzigd door sjaakaq op 29-05-2004 18:50 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

leokennis schreef op 29 mei 2004 @ 18:49:
768mb :o

Dan héb je geeneens een CPU nodig ;)

:P
Toen ik mijn iBook bestelde was het nog het oude type (800Mhz) met maxed memory (640mb, 128mb built-in + een 512mb chip). Toen de bestelling een paar dagen online stond werd de nieuwe serie geintroduceerd. Ik kreeg toen netjes een mail van Apple dat ze mijn oude iBook order gecancelled hadden en vervangen door die van het nieuwe type. In de nieuwe zit 256mb standaard (+ dus de 512 mb die ik besteld had). Prima dus :)

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
leokennis schreef op 29 mei 2004 @ 17:15:
Ja ok ik begrijp dat ik na 4 jaar niet meer op de 1e rang zit maarrr...een Pentium 4 3Ghz is na een half jaar al 'oud'.
Maar je kan toch nog steeds alles doen wat je wil.
Ik heb al 3 jaar een AMD 1,4 Ghz PC en hij gaat nog heel goed mee hoor. Met gamen zou ik wel een iets snellere PC willen maar het loopt nog best ok. Dus het leads eigenlijk niet to a mac.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ja maar het gaat zo:
Er komt elke dag een betere PC uit...en dus maken softwareontwikkelaars elke dag veeleiserende programma's.

Een mac krijgt gemiddeld 1 keer per half jaar een upgrade...en dus maken softwareontwikkelaars elk halfjaar veeleiserende programma's, waardoor Mac's volgens mij wel iets langer mee...

leoaq.fm // Jeune Loop

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
leokennis schreef op 29 mei 2004 @ 19:22:
Ja maar het gaat zo:
Er komt elke dag een betere PC uit...en dus maken softwareontwikkelaars elke dag veeleiserende programma's.

Een mac krijgt gemiddeld 1 keer per half jaar een upgrade...en dus maken softwareontwikkelaars elk halfjaar veeleiserende programma's, waardoor Mac's volgens mij wel iets langer mee...
Ik gebruik zelf een hele hoop programma's en ik heb niet kunnen merken dan mijn PC (die 3 jaar oud is) die dingen niet meer kan draaien of slecht draaien omdat software ontwikkelaars alleen maar vooruit denken. Software ontwikkelaars zullen geen software maken die alleen goed draaien op de beste computers van dat moment.

Alleen longhorn schijnt heel erg veel te eisen van je computer maar wie zeg dat je mee moet gaan? Je kan ook gewoon bij Win XP blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Alpha-sphere op 29-05-2004 19:40 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat veelal ook met de Mac zo is, er is niet zo'n overvloed aan programma's. Veel programma's worden continu verbeterd en vaak ook geoptimaliseerd voor oudere systemen.
Neem nu gewoon OS X, ik heb op school een stuk of wat 233 mhz iMacs geinstalleerd met 10.2 en 10.3, en 10.3 loopt gewoon een stuk soepeler, met iedere update is het weer wat crispy'er.

Dat draagt sowieso (een beetje) bij aan de snelheid van programma's. (iLive '04 zelfde verhaal).
Bij Windowsbased software is het vaak zo dat bij iedere update de systeemeisen omhoog gaan.
Nu wil ik niet zeggen dat dit bij Apple niet voorkomt, maar het is iig minder.

Sinds OS X zijn er aardig wat drukkerijen e.d. overgestapt naar nieuwere Macs, maar vrijwel overal zie je ook nog oude iMacs en nog oudere beige Powermacs en Performa's staan.
Vind nog maar eens een P166 die dagelijks gebruikt wordt in een bedrijf.

Maar idd, wie draait er nu constant de nieuwste en veeleisende software ??
Je spul tweaken is leuk, maar het grootste nut van altijd het snelste spul in huis hebben is om er over op te scheppen op een computerforum... :/
Oke, gamen is een aardig excuus, maar mij het geld niet waard.

En nog even de theorie achter de eMac, de 'e' staat voor 'Educational'. Je ziet ze ook lang niet zoveel tweedehands aangeboden omdat simpelweg het grootste aantal op scholen staat.
Beetje fool/vandalproof, geen kwetsbare designkast of tft, schappelijke prijs voor het onderwijs.

Ahum, en bij ons staat het helemaal vol met iMacs G4, en 1 klein lokaaltje eMacs :+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

CyBeR schreef op 29 mei 2004 @ 16:39:
Jah, ik heb er op m'n stage een :) Ik heb een 1GHz model met 640 MB RAM.
Het is niet 'gewoon' een iMac. Hij heeft bijvoorbeeld een fan (al is die niet of zelden te horen), en in plaats van een bolle iMac 15" crt een mooie platte 17" crt.
Die Fan kun je duidelijk horen hoor...
Op je stage zul je hem mss. niet horen door andere "herrie",
Persoonlijk heb heb ik er ook geen probleem mee...

Maar mijn moeder die een fan-loze (CRT) iMac had, is er niet echt happy mee.

Over het wegwerp gehalte, met mijn iMac G3 @ 500MHz heb ik 3 jaar zonder problemen gewerkt, alleen wat ram bij geprikt (128 -->> 384).
Maar je wilt soms wel iets anders... Als je het geld hebt... ;)

Waarom ik voor de eMac ben gegaan?
Ik had een nieuwe laptop nodig... :P
En het Powerbook modelletje wat aan al mijn eisen voldeed, kwam rond de 3000 euro uit. Deze zou dan ook als desktop vervanger dienen.
Maar een eMac + iBook 12" kwam op ongeveer het zelfde uit. En 1+1 is meer als 1 :+

Zelf ben ik erg tevreden over mijn bijde Mac's.
Mijn moeder (een andere eMac) vanwege de Fan dus niet, en had achter af dus liever een iMac.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hexley schreef op 29 mei 2004 @ 20:26:
[...]

Die Fan kun je duidelijk horen hoor...
Op je stage zul je hem mss. niet horen door andere "herrie",
Persoonlijk heb heb ik er ook geen probleem mee...
Mja ok, als je alleen stil op een kamertje zit hoor je 'm wel ja, nogal wiedes (airflow == geluid, klaar). Maar zodra je op een plaats zit waar iets meer gebeurt of je hebt een muziekje op is 't niet meer te horen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, ik zie eigenlijk (sorry leokennis :/) het nut niet in van dit topic. Het gros van deze vragen kan je gewoon beantwoord krijgen als je de specs bij apple opzoekt, bij specifieke problemen mag je uiteraard wel een topic openen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.