ASUS Radeon 9600SE kan geen vrije resources vinden (code 12)

Pagina: 1
Acties:

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gister heb ik een nieuwe videokaart gekregen, de ASUS Radeon 9600SE.
Na installatie en opnieuw opstarten had ik nog steeds slecht beeld (640*480*4bit). In device manager staat voor asus radeon 9600se een uitroepteken.
De error code is:
This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)

Voor de secondary aansluiting (asus radeon 9600se secondary) staat geen uitroepteken. Als ik deze secondary disable dan werkt de eerste wel goed. De asus 9600se krijgt dan het irq 11 toegewezen.

Op het net heb ik met google al veel gelezen (url), er zijn meer mensen met dit probleem maar dan gaat het over een shuttle moederbord en dat heb ik niet. Ik heb een abit kg7 mobo, tenminste dat zegt aida.

Ik heb deze kaart juist gekocht voor de tv-out maar dat gaat alleen werken als zowel de primary als de secondary goed werken.

Ter ondersteuning enkele screens:
uitroepteken in device manager
errorcode
resources radeon 9600se
resources radeon 9600se secondary
resources werkende radeon 9600se, secondary is dus disabled, irc 11

Ik heb zowel de meegeleverde drivers van de cd gebruikt als de nieuwste catalyst uit de meuktracker. Ook heb ik nog de omega drivers geprobeerd maar met alle 3 hetzelfde resultaat

Mijn specs zijn in mn signature te vinden.
Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door DJ^ op 29-05-2004 16:49 ]

hmmz

• DJ^
  • Niet online
Even een update:
Ik heb geprobeerd via het bios een irq toe te laten wijzen aan de videokaart maar dit heeft geen effect op windows. Dit had ik ook al via de search hiero gevonden.
Windows xp/2k gebruikt voor veel apparaten hetzelfde irq (9 of 11 in de meeste gevallen), dit komt doordat de computer als acpi pc ingesteld is. Als je dit veranderde naar standard pc dan zou dit veranderen.

Dit heb ik dus gedaan en de irq verdeling in windows ziet er nu heel anders uit, zie onderstaand screenshot uit sandra.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dakkie/zooi/asus/sandra.jpg

Het mag echter niet baten, nog steeds is het beeld bagger, behalve als ik de secondary op disable zet dan gaat alles goed.

Daarnaast heb ik mn geluidskaart in een ander pci slot gestopt (van de 2de naar de alleronderste) maar dit maakte ook niks uit. M'n netwerkkaarten zaten in de onderste en die daar boven, de onderste heb ik eruit gehaald omdat ik die toch niet gebruik en daar heb ik de geluidskaart ingezet.

Bij het opstarten van de computer krijg ik het volgende overzichtje met irq-vermelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
device                   IRQ
IDE cntrlr               14/15
Serial bus cntrlr        5
Serial bus cntrlr        5
Network cntrlr           11
Multimedia device        5
input device             NA
Display cntrlr           10
ACPI cntrlr              9

edit:
Kheb ook geprobeerd zonder pci kaarten maar hetzelfde resultaat.
De irq verdeling in windows is nu wel veranderd, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dakkie/zooi/asus/sandra2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door DJ^ op 30-05-2004 12:10 ]

hmmz

• DJ^
  • Niet online
Nog meer errors gevonden:
Display Properties--Adapter tab--Properties -- Resources tab: VgaSave. Conflicting device list:
Input/Output Range 03B0 - 03BB used by VIA CPU to AGP Controller
Input/Output Range 03C0 - 03DF used by VIA CPU to AGP Controller
Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by VIA CPU to AGP Controller.

zie ook dit topic. Problemen zijn hetzelfde alleen ik heb geen Shuttle moederbord.

hmmz

Verwijderd

Laatste drivers voor je mainboard ? 4-1 van Via en de Agp driver ?

• DJ^
  • Niet online
Laatste VIA Hyperion 4IN1 drivers te weten 4.51.
Ik heb geprobeerd mijn bios te flashen maar dit lukt niet, volgens sandra en aida heb ik een abit kg7, via deze url heb ik de nieuwste versie gehaald. Met behulp van een bootdisk en awdflash heb ik geprobeerd te updaten maar nadat gevraagd is of ik een backup wil maken van mn huidige bios en dit gedaan is, krijg ik de volgende melding:
"Program file's part number does not match wth your system!"

Ik heb zowel de gewone kg7 geprobeerd als de lite en de raid variant. Heb ik toch een ander moederbord dan wat sandra en aida zeggen. Met google kan ik de melding niet terugvinden.
Wat doe ik fout?

[ Voor 14% gewijzigd door DJ^ op 30-05-2004 17:51 ]

hmmz

Verwijderd

Je kan even kijken op het moederbord zelf welk moederbord het is. Op bijna alle moederborden staat fabrikant + type

• DJ^
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 17:57:
Je kan even kijken op het moederbord zelf welk moederbord het is. Op bijna alle moederborden staat fabrikant + type
Had ik al geprobeerd, kan het niet vinden, zie wel iets van VIA maar dit zit tegenwoordig ook overal op. maar je mag toch wel aannemen dat die tools het goed weten :?
Anyway ik zal nog eens proberen te zoeken op het mobo.

hmmz

Verwijderd

In welk PCI slot zit je geluidskaart??

Als deze niet in de 3de PCI slot zit moet je die verplaatsen naar dit slot.
Misschien lost dit het probleem op.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zie dat je maar 15 IRQ's beschikbaar hebt. Wellicht is het misschien mogelijk om meer vrije IRQ's toe te wijzen aan de apparaten.

Dit doe je door het systeem op "ACPI Uniprocessor PC" in te stellen.
Deze comp > Eigenschappen > Apparatenbeheer > Computer > Stuurprogramma wijzigen en dan voor ACPI kiezen.

Verder is het zo dat ik zelf ook proberen heb gehad met die code 12. De gamepoort van mijn geluidskaart namelijk, dit probleem heb ik echter opgelost door andere drivers te gebruiken.

edit:
misschien een beetje laat, maar maybe it helps :9

[ Voor 11% gewijzigd door rlkz op 31-05-2004 15:09 ]

I browse with Vivaldi

• DJ^
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 12:19:
In welk PCI slot zit je geluidskaart??

Als deze niet in de 3de PCI slot zit moet je die verplaatsen naar dit slot.
Misschien lost dit het probleem op.
Geluidskaart zit al in de derde (van boven).
Ik zie dat je maar 15 IRQ's beschikbaar hebt. Wellicht is het misschien mogelijk om meer vrije IRQ's toe te wijzen aan de apparaten.
Dat heb ik ook geprobeerd maar ik mag onder het tabje resources geen instellingen wijzigen dus kan ik hier ook niet mee experimenteren.

hmmz

• DJ^
  • Niet online
Ik heb win98 er even naast geïnstalleerd maar hier hetzelfde probleem. In de resources van de Radeon staat dit keer de error:
code:
1
2
3
4
Geheugenbereik 00000000 - 0FFFFFFF gebruikt door:
   Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
Geheugenbereik 00000000 - 0FFFFFFF gebruikt door:
   Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS

Als ik nu dit geugenbereik probeer te reserveren (tip van iemand). Krijg ik bij de resources van de Radeon nu de error:
code:
1
2
3
4
Geheugenbereik 00A00000 - 000AFFFF gebruikt door:
   Systeem gereserveerd
Geheugenbereik 00B00000 - 000BFFFF gebruikt door:
   Systeem gereserveerd
Dit heeft dus ook geen goed resultaat. Weet iemand wat de allereerste melding inhoudt?
"Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS", probleem tussen mijn moederbord en de radeon ofzo?

hmmz

• DJ^
  • Niet online
:> kick :>

hmmz

Verwijderd

disable gewoon wat troep op je pc die je niet gebruikt. zoals com poort lpt poort, onboard audio, 2 netwerkaansluiting etc..

dit moet je wel in je bios doen.
je kan ook probeer je pci kaarten in andere sloten te gooien zodat ze een irq sharen en er dus een andere irq vrijkomt.

heel drastisch is om je pc te configgen naar standaard pc( even standaard pc intypen bij got search).

beetje zoeken en creatief nadenken... dan moet dit wel op te lossen zijn.

heb hetzelfde probleem gehad met mijn audiokaart

[rml][ XP] uitroepteken standaard ide controller *[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 15:27 . Reden: linkie toegevoegd ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Weet je zeker dat de videokaart zelf wel goed is? Het is misschien de moeite waard om ergens anders/in de winkel te bekijken of dat zo is... Het zou knap lullig zijn als na vele uren zoeken het probleem daar blijkt te zitten. :) (al denk ik niet dat het dat is, eerder het mobo zelf)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

zit er geen pci kaart in het eerste slot, naast je agp? nooit doen dus.
Als je de com poorten niet gebruikt moet je ze in de bios disabelen.
Verder je pc van standaart pc naar acpi uniprocessor pc veranderen zoals x86-based voorstelde (zorg dat je een ghost/image hebt !)kan nogal tricky zijn. De eerste borden die dit ondersteunde moest je dat handmatig instellen, en dan heb je 23 IRQ's. Alle pci kaarten eruit en telkens (met reboot) eentje toevoegen is ook nog een optie.

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

• DJ^
  • Niet online
Ok even een update:
disable gewoon wat troep op je pc die je niet gebruikt. zoals com poort lpt poort, onboard audio, 2 netwerkaansluiting etc..
Alle overbodige kaarten heb ik er uitgehad
heel drastisch is om je pc te configgen naar standaard pc( even standaard pc intypen bij got search).
Ook geprobeerd
Weet je zeker dat de videokaart zelf wel goed is?
Ja
it er geen pci kaart in het eerste slot, naast je agp?
Nee

Probleem was niet op te lossen, tenminste niet door mij, ik heb nu een nieuw mobo en cpu, zie voor details m'n sig. De radeon werkt nu als een tiet :D
Uiteraard allemaal bedankt voor de reacties :)

[ Voor 5% gewijzigd door DJ^ op 05-06-2004 16:09 ]

hmmz

Pagina: 1