DAB ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-09 13:49
Heeft er al iemand ervaring met het gebruik van DAB (Digital Audio Broadcast)? In de auto of met een gewone tuner? Heeft er al iemand geprobeerd hoe groot de range is buiten IJsselstein? En of er vaak signaalverlies is.

Ik vraag me dit af omdat ik er op het internet niet veel over kan vinden, behalve in België waar de ontvangst blijkbaar heel behoorlijk is. Verder zit ik te kijken naar een nieuwe autoradio, en Blaupunkt heeft de Woodstock DAB 52 die én MP3 én DAB ondersteunt. En aangezien ik in de buurt van Amersfoort zit hoop ik dat de ontvangst toch heel behoorlijk is.

Verder vraag ik me af of er nog nadelen aan deze ontvangsttechniek zit. Ik begreep alleen dat het zappen niet zo snel gaat, en het aanbod van zenders nu nog niet zo groot is, al is dat laatste voor mij niet een groot probleem.

Oh en hoe zit dat met de antenne's, daar kan ik al helemaal niets over vinden, laat staan bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door koppie op 29-05-2004 15:24 . Reden: Typo's ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maat van mij werkt bij een broadcast bedrijf en hij zei dat DAB het niet gaat worden in NL. Zij waren bezig met het DRM (klopt dat?) systeem. Verder heb ik er weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 13:08
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:33:
Een maat van mij werkt bij een broadcast bedrijf en hij zei dat DAB het niet gaat worden in NL. Zij waren bezig met het DRM (klopt dat?) systeem. Verder heb ik er weinig verstand van.
Ik denk dat analoge FM in NL nog wel een aantal jaartjes meegaat.
Wat er daarna gaat gebeuren ,who knows,ik weet wel dat er inmiddels testen zijn op de korte en middengolf met speciale AAC compressie en dat klinkt zeer behoorlijk.

Overgens zitten in het Digitenne pakket ook een aantal radiozenders en Digitenne begint nu aardig uitgerolt te raken ,hier in de regio Rotterdam hebben we het nu ook

dit zegt de NOZEMA over DAB
Wat is DAB?
DAB staat voor �Digital Audio Broadcasting�. Dit systeem maakt digitale radio uitzendingen mogelijk. Het is een nieuwe manier om radioprogramma�s uit te zenden.

Wanneer is DAB in Nederland beschikbaar?
Het streven is medio november 2004 de Randstad en centraal Nederland te verzorgen. Het uitgangspunt is dat de DAB-verzorging zowel buitenshuis als binnenshuis goed moeten zijn.

Welke programma's worden er via DAB uitgezonden?
U kunt, indien u een DAB ontvanger heeft, de volgende zenders via DAB beluisteren : Radio 1, Radio 2 en 3FM,
Radio 4, 747AM en de Concertzender.

Zijn de commerciële omroepen ook via DAB te ontvangen?
Nee, nog niet. Het is nog niet duidelijk wanneer de commerciële omroepen via DAB gaan uitzenden. De overheid treft voorbereidingen voor de verdeling van de DAB-zend- vergunningen.

Wat zijn de voordelen van DAB?

*

De digitale signalen van DAB zijn vrijwel ongevoelig voor
storingen. Met DAB geen ruis meer.
*

Ontvangst in CD-kwaliteit.
*

Op een DAB-ontvanger kies je de zender die je wil beluisteren via zijn naam. Frequenties hoef je niet meer te kennen.
*

Een DAB-ontvanger blijft de gekozen zender volgen. Door het hele land.
*

Via DAB krijg je een extra informatie. Programma-informatie, informatie over de muziek die wordt gedraaid, verkeersinformatie, enz..
*

DAB-zenders hebben minder frequentieruimte nodig waardoor er méér in de ether kunnen. Dat betekent ook dat er bij DAB meer plaats is voor nieuwe dingen.

Waarom klinkt DAB beter?
Op DAB klinken radioprogramma�s glashelder. DAB maakt hiervoor gebruik van een speciaal soort geluidscompressie. Die staat garant voor een hoge kwaliteit van de geluidssignalen. DAB klinkt ook beter omdat alle ruis verdwenen is.

FM en AM gebruiken analoge signalen, die op hun weg naar het radiotoestel last kunnen hebben van allerlei hindernissen. Hoge gebouwen of het weer kunnen het signaal verzwakken en storingen veroorzaken omdat het FM-radiotoestel geen duidelijk signaal meer ontvangt. Digitale signalen hebben hier geen last van.

Gebruikt DAB dezelfde frequenties als FM?
DAB is een nieuwe manier van uitzenden die niet op de FM-band (87.5 tot 108 MHZ) werkt. DAB wordt in de meeste landen uitgezonden op de VHF-band (174 tot 230 MHz). Daarnaast gebruiken sommige landen ook de L-band (1452 tot 1492 MHz). In Nederland uitgezonden op blok 12C en heeft een frequentie van 227,36 MHz.
Gelukkig hoef je dat als DAB-luisteraar niet te weten, je DAB-ontvanger zoekt dat zelf wel uit. Alleen bij de aankoop of eerste installatie kan deze informatie wel nuttig zijn.

Wat is er mis met FM?
FM is een techniek die in de jaren vijftig is ontwikkeld. Maar FM is beperkt. Naast het overbrengen van analoge geluidssignalen biedt FM maar weinig extra mogelijkheden. Randinformatie meezenden bijvoorbeeld, kan bij FM maar heel beperkt (via RDS). Bovendien is een FM-signaal gevoelig voor storingen en kunnen er maar een beperkt aantal zenders op de FM-band.

DAB is digitaal en daardoor bijna ongevoelig voor storingen. Bovendien kan er veel makkelijker allerlei randinformatie samen met het geluidssignaal doorgestuurd worden en heeft één zender veel minder plaats nodig op de frequentieschaal.

Welke extra diensten biedt DAB?
DAB biedt de mogelijkheid om randinformatie mee te sturen met het geluidssignaal :
- de naam van het net
- een omschrijving van het programma
- het muziekgenre
Maar er is meer mogelijk, zoals:
- informatie over de muziek die te horen is: naam artiest, titel
van nummer en cd
- telefoonnummers waardoor je kan meedoen aan wedstrijden
- hoofdpunten van het nieuws
- sportuitslagen
- verkeersinformatie
Die informatie verschijnt op het scherm van de DAB-ontvanger.
Daarmee zijn de mogelijkheden van DAB zeker niet uitgeput. Het is ook mogelijk om grafische informatie (weerkaart, cd-hoes, etc.) door te sturen, maar daarvoor moet je toestel wel over een schermpje beschikken. De omroep bepaald of ze extra diensten wil meezenden en welke.

Waarom kan je DAB niet ontvangen op je FM-toestel?
DAB is een nieuwe manier van uitzenden. Het werkt met digitale signalen, terwijl FM en AM analoge signalen gebruiken. Om deze digitale signalen te kunnen ontvangen, heb je een nieuw radiotoestel nodig.

Is er een overzicht van DAB-ontvangers?
De WorldDAB organisatie probeert zoveel mogelijk informatie aan te bieden over prijzen en beschikbaarheid van DAB- ontvangers. Een uitgebreid overzicht vindt u hier.

Hoeveel kost een DAB-ontvanger?
Zoals in het overzicht te zien is bestaan er vele soorten DAB-ontvangers in verschillende prijsklassen. Er zijn al ontvangers te koop voor � 199.

Waar moet je op letten als je een DAB-ontvanger koop? Een echte DAB-ontvanger draagt het DAB-logo
- Kijk of je alles krijgt: toestel, antenne én handleiding
- Luister bij je handelaar al of je ontvangst hebt
- Kies een toestel dat eenvoudig te bedienen is
- DAB-autoradio :
Zoek je een autoradio, denk dan aan een alles-in-één toestel. Sommige modellen werken nog met een aparte doos met daarin de DAB ontvanger. Die doos werd dan in de koffer van je auto gemonteerd of onder één van de voorstoelen.

Zorg er voor dat je een goede antenne hebt bij je DAB-autoradio. Dat kan een gecombineerde antenne zijn voor FM en DAB of een extra antenne voor DAB alleen. Kleefantennes aan de binnenkant van de autoruit geven soms minder goede resultaten.

Wat is het verschil tussen DAB en RDS?
RDS staat voor Radio Data System en is een extra functie bij FM-radio. RDS maakt het onder andere makkelijker om radiostations te vinden op de FM-band (de naam van het radiostation kan je aflezen) en het zorgt er ook voor dat je radiotoestel zélf zoekt naar de sterkste zender van het radionet dat je beluistert.

RDS heeft het gebruikscomfort van FM-radio veel verbeterd, maar helaas helpt het niet tegen storingen of ruis op de FM band. DAB zorgt daar wél voor. De ontvangst van een DAB-zender is altijd even goed, zonder gekraak of ruis. En DAB heeft meer ruimte en mogelijkheden voor extra informatie.

Hoe vind je de radiozenders op DAB? Welke frequenties moet je kiezen?
Een DAB-toestel zoekt zelf de zenders die je kan beluisteren. Bij DAB wordt een heel pakket radionetten op één frequentie uitgezonden. Zo�n pakket heet een �ensemble�. De ontvangers herkennen zelf de onderdelen van zo�n ensemble. Je verandert op een DAB toestel van radionet door zijn naam te kiezen en niet door de frequentie te veranderen.

Wat is het verschil tussen DAB en de huidige manier van uitzenden?
Tot op heden worden radioprogramma�s vrijwel uitsluitend analoog uitgezonden. Dit gebeurt via AM (de middengolf of AmplitudeModulatie) en FM (de ultrakortegolf of Frequentie Modulatie).
DAB zendt uit via digitale signalen. Die worden minder gestoord en bieden de mogelijkheid om naast geluid ook andere informatie mee te sturen.

Zijn er nadelen aan DAB?
Het grootste nadeel van DAB is misschien nog gewoon het feit dat DAB helemaal nieuw is, en dat we moeten wennen aan zijn andere gedrag.

1. Vertraging
Als je bij wijze van experiment twee radio�s op Radio 1 afstemt, een keer via FM en een keer via DAB, hoor je dat het DAB-signaal �achterloopt�. Dat komt doordat het DAB-signaal tussen de studio en je luidspreker zoveel bewerkingen ondergaat. Die maken dat het signaal beter bestand is tegen storingen, maar dat kost elke keer een beetje tijd. De totale vertraging kan oplopen tot ongeveer 1 seconde.
2. Een speciale auto-antenne:
DAB is een zegen voor de autoradio. De verbetering van comfort en geluidskwaliteit is spectaculair. Alleen moet je wel een DAB-radio laten inbouwen én een speciale radio-antenne. De gewone AM/FM-antenne doet het niet voor DAB. Ofwel laat je een DAB-antenne bijplaatsen (op het dak, hoogte is 20 cm), of je bestaande (DAB-)antenne vervangen door een gecombineerde AM-FM-DAB-antenne. Er bestaan ook kleefantennes die op de achterruit worden bevestigd: ook dat kan een oplossing zijn, maar hou er rekening mee dat zo�n kleefantenne soms minder goede resultaten geeft.
3. DAB is nieuw:
Dat is een voordeel, natuurlijk. Maar soms kan het verwarren, omdat DAB zich anders gedraagt dan we op basis van onze FM-gewoonten verwachten. De reikwijdte van DAB b.v. Die is kleiner dan bij FM, waardoor je de DAB-uitzendingen niet, of toch niet erg ver, in het buitenland kunt ontvangen. Andersom kan je in Nederland niet rekenen op buitenlandse DAB-uitzendingen.
Dat DAB �anders� is, merk je ook aan de DAB-radio�s. De ontwerpers van de eerste modellen wisten nog niet zo goed raad met al die nieuwe snufjes: de gebruiker moest het allemaal zelf instellen met allerhande knopjes en menu�s. Dat stadium zijn we nu wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 22:31
Ik heb zelf onlangs een DAB ontvanger gehoord. De compressie die ze hier gebruiken is 192kbit/sec AAC. Klinkt meer dan behoorlijk, CD-kwaliteit zeg maar. Je hebt op de meeste tuners trouwens ook een digitale S/PDIF uitgang.

Het zappen gaat inderdaad niet zo snel (1sec bufferen ongeveer), maar veel zappen doe je toch niet omdat het aanbod vrij beperkt is.

Als antenne kan je gewoon een stukje draad gebruiken, net als bij FM. Met een stom stukje draad op een gewone FM-tuner heb je algauw ruis, bij DAB heb je daar dus helemaal geen last van :)

Wat DRM betreft: naar wat ik begrepen heb, is dat de vervanger van de huidige AM-band. Grote draagwijdte en middelmatige kwaliteit dus... bitrates tot max 48kbit voor zover ik juist geïnformeerd ben. Lijkt mij niet direct een concurrent van DAB :)

Persoonlijk zie ik wel toekomst in DAB, maar de tuners zijn nog steeds erg duur, en het aanbod klein. Als men daar wat aan doet, heeft het zeker wel een toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Dat van dat aanbod verwacht ik dus ook. In de landen om ons heen is het aanbod ook groter en daar is ook de dekking steeds beter. In engeland is het helemaal ingevoerd en is de verkoop van apparatuur behoorlijk toegenomen (250%).

Maar echte ervaringen met een autoradio zie ik nog niet veel. Ik denk namelijk dat het wel de standaard gaat worden binnen nu en 10 jaar (negatief) of 5 jaar(positief), ALS het goed werkt zonder storingen, en daar ben ik nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAB ?Zo wordt dus de Digitaal radio zenders genoemd op de satelliet.

Ik vind het echt _/-\o_, omdat ik lekker kwaliteit muziek op me radio heb. Geen ellende met het afstellen van de radio en zo atene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DAB-zenders hebben minder frequentieruimte nodig waardoor er méér in de ether kunnen. Dat betekent ook dat er bij DAB meer plaats is voor nieuwe dingen. "
\Quote

Laat maar komen, zou ik zeggen. Ik word echt werkelijk sch@#tziek van de eenheidsworst in de ether. 's Avonds als ik thuiskom eindelijk weer kabel (en dus KINK FM).

Meer keuze is zeker beter, zenders die niet in de ether kunnen komen omdat ze niet een HMG financieel achter zich hebben staan voor die paar plekken die beschikbaar zijn, krijgen een betere kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat DRM betreft: naar wat ik begrepen heb, is dat de vervanger van de huidige AM-band. Grote draagwijdte en middelmatige kwaliteit dus... bitrates tot max 48kbit voor zover ik juist geïnformeerd ben. Lijkt mij niet direct een concurrent van DAB
dat klopt nu zijn ze in de AM band aan het testen met lage kwaliteit signaal maar in het vervolg zou de techniek ook op een kortere golf gezet kunnen worden waardoor wel betere kwaliteit haalbaar is. Maar ik zie het nut van Digitale radio niet zo eigenlijk. Het geluid wordt toch kapot geprocessed dus voor de audiofiel valt er weinig te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 25-09 16:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 01:11:
[...]

dat klopt nu zijn ze in de AM band aan het testen met lage kwaliteit signaal maar in het vervolg zou de techniek ook op een kortere golf gezet kunnen worden waardoor wel betere kwaliteit haalbaar is. Maar ik zie het nut van Digitale radio niet zo eigenlijk. Het geluid wordt toch kapot geprocessed dus voor de audiofiel valt er weinig te behalen.
1. ook bij een mindere ontvangst geen storing (bij FM toch het grootste probleem)
2. Meer zenders
3. Helderder geluid (fm staat gelijk aan 8bit 22khz stereo)

Als audiofiel luister je toch al niet naar de radio, want veel slechter dan nu kan het niet echt worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 18:33:
Zij waren bezig met het DRM (klopt dat?) systeem. Verder heb ik er weinig verstand van.
Digital Rights Management ja. Kort door de bocht: een brak kraakbaar systeem (alle beveiligingen worden in no-time gekraakt) dat alleen dient om een zekere drempel in te bouwen voor de gemiddelde consument. Puur om de platenindustrie tevreden te houden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:37

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Exirion schreef op 30 mei 2004 @ 03:14:
[...]

Digital Rights Management ja. Kort door de bocht: een brak kraakbaar systeem (alle beveiligingen worden in no-time gekraakt) dat alleen dient om een zekere drempel in te bouwen voor de gemiddelde consument. Puur om de platenindustrie tevreden te houden.
Deze DRM heeft niks met Digital Rights Management te maken. DRM staat voor Digital Radio Mondiale en is een nieuwe techniek om de audio digitaal over te zenden via de kortegolf, zodat er een betere geluidskwaliteit is en een aantal RDS achtige functie's zijn.
Met een gemodificeerde kortegolf radio en een computer met geluidskaart is het al mogelijk om de radio uitzendingen te ontvangen.

DAB en DRM hebben niks met elkaar te maken, alleen dat het digitaal is :)

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:04

Exirion

Gadgetfetisjist

MARTIJN_ schreef op 30 mei 2004 @ 11:03:
Deze DRM heeft niks met Digital Rights Management te maken. DRM staat voor Digital Radio Mondiale
OK ;)
DAB en DRM hebben niks met elkaar te maken, alleen dat het digitaal is :)
Wil je zeggen dat er in DAB geen enkele vorm van Digital Rights Management zit? Daar zou de platenindustrie niet akkoord mee gaan denk ik, dus ik betwijfel of DAB en DRM (degene die ik bedoel) niks met elkaar te maken hebben :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Op DAB zit er in ieder geval niks van digital rights management! Je kan uitzendingen gewoon digitaal opnemen via de S/PDIF uitgang.
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 01:11:
(...)
Maar ik zie het nut van Digitale radio niet zo eigenlijk. Het geluid wordt toch kapot geprocessed dus voor de audiofiel valt er weinig te behalen.
Dat valt hier met onze nationale omroep in ieder geval goed mee. De compressors staan zo ingesteld dat hun werking niet echt opvalt, je moet er al op gaan letten. De klassieke zender gebruikt geen compressor, het zou er verdorie nog aan mankeren...

Lokale (onafhankelijke) radios zijn een ander verhaal. Zo staan de compressors bij Topradio zodanig hard dat een stille passage in een nummer 20dB opgeblazen wordt, om ziek van te worden :( Maar goed, die radios zitten toch (nog) niet op DAB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 29 mei 2004 @ 20:04:
Ik heb zelf onlangs een DAB ontvanger gehoord. De compressie die ze hier gebruiken is 192kbit/sec AAC. Klinkt meer dan behoorlijk, CD-kwaliteit zeg maar. Je hebt op de meeste tuners trouwens ook een digitale S/PDIF uitgang.
Volgens mij is DAB inmiddels al een bijna 10 jaar oude standaard, en is voor de compressie gekozen voor MPEG-I layer2, oftewel mp2 (=de voorganger van mp3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 13:41:
[...]

Volgens mij is DAB inmiddels al een bijna 10 jaar oude standaard, en is voor de compressie gekozen voor MPEG-I layer2, oftewel mp2 (=de voorganger van mp3)
Ja dat heb ik ook gelezen, en ik vraag me af of MP2 op 192 Kbit/sec ook een behoorlijk signaal (bijna CD-kwaliteit is voldoende) kan opleveren. Als ik het zelf probeer op mijn computer vind ik het heel behoorlijk, maar misschien dat er anderen anders over na denken.

Maar ik heb nog niemand gevonden die het systeem ook werkelijk heeft uitgeprobeerd. Ik ben toch behoorlijk benieuwd of het echt goed werkt, en er dus geen storingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Even een update voor wie geinteresseerd is.

Bij een Duitse internetwinkel heb ik deze blaupunkt gevonden voor 269 euro. Daar komt nog ongeveer 25 euro verzendkosten bij. Verder heb ik bij Conrad een DAB-antenne gevonden die op de auto gemonteerd kan worden, en gelijk ook FM ondersteund, maar deze kost 125 euro. De raamantenne (Waar ik zelf niet zo dol op ben, door de grote afstand van hier naar de zender) kost daar 59 euro en bij die Duitse internetshop 39 euro.

Alle prijzen inc BTW.

Als iemand anders een gecombineerde DAB/FM antenne weet die vast gemonteerd kan worden voor een lagere prijs, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik hoorde vanmiddag Hans Bakhuizen (beleidsadviseur technologie van de Publieke Omroep) op Radio 1 die vertelde dat Nederland weer eens achterloopt met de introductie van een nieuwe technologie, dit keer Digital Audio Broadcasting.
In de meeste EU-landen bestaat DAB al een tijdje en vliegen de apparaten over de toonbank. Duitsland en Engeland gaan zelfs binnenkort bekend maken wanneer ze helemaal gaan stoppen met vergunningen voor uitzenden op de FM-band. In Nederland begint het nu pas een beetje te lopen. Het grote probleem lijkt dat de commerciële omroepen nog niet willen aangezien het ze voorlopig alleen geld kost. In Engeland heeft de overheid simpelweg alleen nog FM-vergunning uitgegeven als het station ook uitzendingen in DAB zou beginnen, zoiets is in NL misschien ook wel nodig.

Kortom, mijn interesse voor DAB was in één keer gewekt.
Nu ben ik wat gaan zoeken naar apparaten (toevallig heb ik zowel een nieuwe tuner als waarschijnlijk binnenkort een nieuwe autoradio nodig) maar dat valt nog vies tegen.

Heeft iemand al apparatuur gevonden die in NL te krijgen is? Hans Bakhuizen had het over particuliere import uit Engeland die plaats schijnt te vinden maar daar voel ik niet zoveel voor, ik heb liever dat een winkel dat voor mij doet.

@ koppie1: welk typenummer is dat dan? Welke winkel was dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 27-07-2004 14:12 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
NIEUWS!

Digitale radio rukt op
Gepubliceerd op dinsdag 07 september 2004
DEN HAAG (ANP) - Commerciële digitale radio moet volgend jaar mogelijk zijn. Dan hebben commerciële radiostations de vergunningen die minister Brinkhorst (Economische Zaken) gaat uitgeven.

Dat staat in een brief die Brinkhorst dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De publieke omroep is dit voorjaar al op bescheiden schaal met digitale radio begonnen. Eind dit jaar moet 70 procent van de bevolking die kunnen ontvangen. Digitale radio heeft een betere ontvangst en is geschikt voor allerlei andere informatiediensten als verkeersinformatie en weerberichten.

Brinkhorst zet later uiteen hoe hij de vergunningen gaat verdelen, maar het ziet er naar uit dat er geen veiling komt. Hij wil de aanvragen van radiostations inhoudelijk kunnen toetsen. Bij een veiling gaat het alleen maar om het hoogste bod.

De huidige analoge radio zal verdwijnen als digitale radio een succes wordt. Brinkhorst waarschuwt dat dat in het begin nog niet mee zal vallen omdat er nog weinig luisteraars en dus ook geen inkomsten uit reclame zijn. Luisteraars zullen voor ontvangst van digitale radio een nieuw toestel moeten aanschaffen.

De digitale radio is in Nederland via de ether te ontvangen. Voor een digitale autoradio is een speciale antenne nodig. Luisteraars hoeven niet meer de frequentie van een station op te zoeken, maar kunnen de naam van het station kiezen.

Bron: Planet

Dat gaat de goede kant op, nu nog wat zachte en gepaste dwang en we zijn er, eindelijk.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kunnen we opnieuw gaan veilen..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zou wel handig zijn als er gewoon DAB/DRM setjes zouden worden ontwikkeld die op de CD-wisselaar aansluiting van de autoradio aangesloten kunnen worden.

Tegenwoordig zijn er toch al heel wat mensen die een (dure) MP3-radiocdspeler hebben, en dus geen zin hebben om die weer te moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudverbiest
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
Heb ervaring met DAB in Belgie.

Hier is DAB al een beetje meer bekend en kan je ook al een aantal VRT-zenders
ontvangen in DAB:
Klara
Klara Continu
radio2
radio1
radio Donna
Donna Hitbits
Studio Brussel
Radio Vlaanderen international
nieuws+

Ik heb de Digital Radio DR Box 1 van Terratec, welke in de wagen gebruikt wordt.
Wel aangeschaft in Duitsland, is blijkbaar niet te krijgen in Belgie.
Als antenne gebruik ik één met magnetische voet boven op het dak van de wagen.

De zenders zijn in gans vlaanderen te ontvangen, welke in een bedekt gebied ligt.

Mijn ervaringen zijn positief, enkel in de buurt van politiekantoor of een militaire kazerne valt het signaal compleet uit, honderd meter verder terug een zuiver signaal.

Inderdaad het switchen van zender is niet onmiddellijk, er wordt een buffer gevuld van 1 seconde.

Heb je geen zuivere ontvangst, dan is het geluid te vergelijken met gorgelen.

Deze zenders zenden uit met verschillende bitrate (Kbit/sec), zo krijgt een popzender een hogere bitrate dan bijvoorbeeld één waar constant nieuws wordt uitgezonden.

kijk ook even op volgende website: http://www.dab.be , hier staat heel wat uitleg over DAB.

Er bestaan ook DAB-ontvangers voor de wagen, die je kan aansluiten zoals een cd-wisselaar bijv. : Pioneer GEX-P700DAB http://www.pioneer.be/nl/...id=7268&taxonomy_id=25-38 ---> volledig te bedienen via een autoradio die voorzien is voor DAB.

Indien je een DAB-autoradio zoekt zou ik voor volgende gaan: Blaupunkt Woodstock DAB-54 , http://www.hifisystems.nl...ck=1&_globalsearch=840297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het fantastisch als DAB goed van de grond komt en de mp2 streams voor de commerciele minimaal 192kbps worden.
Dit moeten ze zeker met Radio 538, Skyradio, ID&T en Kink-FM, de rest mag wel lager want dat zijn toch de 4 meest beluisterde zenders als deze commerciele zenders op DAB zouden komen (dit is echter nog de vraag natuurlijk).
Dit nieuws bericht http://www.tweakers.net/nieuws/34165? maakt het wat hoopvoller, maar sinds begin jaren 90 is dit al aan de gang, dus ik vraag het me af of er nu eindelijk actie komt.

De apperatuur is best wel te krijgen, zie hier:
Je moet echter wel een radio/cd combo hebben die voorbereid is op DAB (ofwel DAB controle), bijvoorbeeld de Pioneer DEH-P6600R.
http://www.pioneer.nl/nl/...d=7509&taxonomy_id=25-121
Pioneer GEX-P700DAB tuner.
http://www.pioneer.nl/nl/...id=7268&taxonomy_id=25-38

Ik vind het luisteren er naar echt een stuk beter dan FM, je moet er echter wel minimaal 160 kbps voor uittrekken met muziek, praat of nieuws zenders zouden best lager kunnen.

Zoals het nu is, is het niet goed in mijn optiek ze hebben alles op 160 behalve Radio 4, die is 192 en de concert zender is jawel 128kbps.
DOM :(
Wissel de bitrates voor Radio 4 en de concertzender om, dan ben je tenminste wat beter bezig :)

Ik weet het al vanaf de testuitzendingen omdat een maat van mij zowel een thuis ontvanger van Technics heeft een P700 in de auto.
Ik heb het Nederlandse pakket al gehoord, het Duitse pakket (ook in Duitsland), Belgische pakket (ook in Belgie), Franse pakket en zelfs wat Engelse pakketen, allemaal vanuit Nederland.
Condities met DAB doen wonderen soms :)
Ik vind het meest mooie dat hij Abberdeen heeft ontvangen (700 km)
en een lokaal L-band zender uit Frankrijk :)
Als je gewoon een oude VHF antenne hebt dan kan je die aansluiten en dat zal je onvangst veel beter maken dan wat er bijgeleverd is als het een thuis station is.
De P700 volstaat met de antenne die erbij zit.
Kijk maar eens op zijn pagina, hier vind je de ferquenties en bitrates, tevens een opname van het ontvangen van Abberdeen.
http://www.radiozenders.org

-edit-
Nog even aandachtiger de reacties gelezen en ik zie dat er vooral in de auto de vragen zijn hoe het klinkt.
Nou zoals ik al zei als je de P700 hebt met een bijbehorden Pioneer DAB ready radio/cd unit dan klinkt het echt goed, hij heeft Magnat speakers rondom.
Als je cd's of md's zat bent dan is dit echt wel een goed alternatief.
Ik zelf luister vooral naar hardhouse, trance en techno, dus dan moeten we het toch van Studio Brussel of Donna hebben. Vroeger was er op het Duitse pakket ook Powerradio (192kbps) en allemaal klonk het echt goed.
Het Belgische pakket is helaas wat teruggeschroeft naar 160, maar nog steeds is het wel te doen, toch merk je het wel op sommige punten.
Vandaar dat als je een beetje kritisch luisterd dan moet het gewoon 192kbps zijn en ik vind dat de Nummer 1 van Nederland, Radio 538 dat zeker nodig heeft. Als je dan de 538 partynight enzo hebt of ID&T, dan moet het goed voer zijn als je ook nog eens een goeie subwoofer erbij hebt :)
Ik hoop dat al die mensen die met DAB bezig zijn hier eens over meelezen en dit ook serieus doorvoeren, wij luisteren er immers naar (of niet natuurlijk als het weer 128 of lager wordt).
Overigens als het toch zakt naar 128, dan zou je bij mij in de auto geen DAB tuner aantreffen, dan maar CD en MD.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na alle replies zo eens een beetje gelezen te hebben, DAB, ja leuk, maar gebruik asjeblieft geen compressie voor de muziekzenders. Ik zou het jammer vinden dat er door anderen voor mij wordt bepaald dat kwaliteit niet belangrijk is terwijl ik nu net heb geïnvesteerd in een bovengemiddelde installatie... :( Anders kan ik net zo goed met een BCC, Mediamarkt of noem maar op MIDI setje gaan luisteren.

Klopt het overgens dat compressie ook kan leiden tot vreemde dalingen/stijgingen in het volume? Het valt op bij bij sommige (met name commercieele) zenders er rare dingen gebeuren met het geluid wanneer de muziek dynamisch is. Het lijkt dan alsof de voeding van mijn versterker te krap bemeten is om de dynamiek aan te kunnen (is niet zo, het ding is niet te tillen). Dit verschijnsel lijkt dan weer gecompenseerd te worden door alle dynamiek uit de opname te slopen (dat merk ik vaak als ik een hetzelfde nummer op CD luister), de muziek verliest zijn levendigheid, maarja dat schijnt de meesten niet te deren...

Ten overvloede, als ik vervolgens een met meer zorg samengestelde CD draai dan is het weer feest. Waarom besteden veel commercieele labels zo weinig aandacht aan hoe het klinkt?
Dit moeten ze zeker met Radio 538...
Ehm... de muziek die ze overdag draaien... heuh.... :'( Ieder uur dezelfde nummers... Maarreh, dit is een persoonlijke mening hoor. :P
en ik vind dat de Nummer 1 van Nederland, Radio 538 dat zeker nodig heeft. Als je dan de 538 partynight enzo hebt of ID&T
Ok, dan is het goed, de partynights zijn goed te doen!! ;)

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 01:40:(..)
Vandaar dat als je een beetje kritisch luisterd dan moet het gewoon 192kbps zijn en ik vind dat de Nummer 1 van Nederland, Radio 538 dat zeker nodig heeft. Als je dan de 538 partynight enzo hebt of ID&T, dan moet het goed voer zijn als je ook nog eens een goeie subwoofer erbij hebt :)
Ik hoop dat al die mensen die met DAB bezig zijn hier eens over meelezen en dit ook serieus doorvoeren, wij luisteren er immers naar (of niet natuurlijk als het weer 128 of lager wordt).
Overigens als het toch zakt naar 128, dan zou je bij mij in de auto geen DAB tuner aantreffen, dan maar CD en MD.
Als je ziet (hoort) hoe de gemiddelde commerciële zender met de muziek om gaat voor ze het de ether in sturen, zoals enorme compressie en limiting, dan is 128 (helaas) ruimschoots voldoende...

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mwah, je moet nu ook niet overdrijven he. Als je zo'n zender ook nog eens op 128kbps doorstuurt, wordt het gewoon nog erger...

Ik vraag mij trouwens af wat de beschikbare bandbreedte zo is... Eén kanaal heeft zo'n 1.5mbit bandbreedte, waar je bv. 6 192kbps muziekzenders op kwijt kan. Maar hoeveel kanalen kan je uitzenden?

Verder vraag ik mij af of DAB op dit moment voor thuisgebruik wel interessant is. Hier in België heeft bijna iedereen een kabelaansluiting, en kan je dus je tuner op de kabel aansluiten. Geen last van overlappende zenders, en altijd een sterk signaal... maar het blijft analoog natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de DutchMedia van vandaag (Editie N4b)

DAB: waardeloze kwaliteit?

DAB wordt vaak gepromoot als digitale kwalitatieve opvolger van de FM-band.
De praktijk is echter dat 98 % van de Britse radiostations via DAB in een slechtere
audiokwaliteit uitzenden dan als ze via de FM-band te beluisteren zijn.Nagenoeg
alle radiostations gebruiken in het Verenigde Koninkrijk 128 kbit/s als stereo-uitzending, zo rapporteert Digital Radio Tech. Ook in Nederland wordt bijv de ConcertZender via DAB in een even zo slechte kwaliteit uitgezonden en zijn plannen om commerciele stations te weinig bandbreedte te laten geven om meer stations de ruimte te geven. Onvoldoende bandbreedte en de wil tot het uitzenden van veel stations doet de kwaliteit van radiostations inboeten. Commerciële Britse radiostations blijkt lage audiokwaliteit niet uit te maken zolang luisteraars het niet door hebben. CD-kwaliteit in DAB zou volgens de website alleen bij de bijna nergens uitgezonden bandbreedte 256 kbit/s bereikt worden. Via satelliet zijn de audio-uitzendingen van veel betere kwaliteit.

Opvallend is nu dat de minister van Economische Zaken, Laurens Jan Brinkhorst (D66) in een brief d.d. 7 september 2004 aan de Tweede Kamer DAB als kernpunt beschrijft.Daarbij spreekt Brinkhorst over 'een technische hoge ontvangstkwaliteit', maar meldt in de bijlage dat tot 10 radiostations (!) kunnen worden uitgezonden. Een verdeling zal voor zomer 2005 moeten plaatsvinden. Nut en noodzaak alsmede beweegredenen waarom kwalitatief teruggeschakeld moet worden met een andere techniek wordt niet uitgelegd. Ook is het opvallend dat Brinkhorst spreekt over DAB als 'meest ontwikkelde' digitale radio-standaard, terwijl andere standaarden 'geen staat van dienst' zouden hebben en internationale afspraken zouden ontbreken. Daarbij noemt Brinkhorst expliciet DRM (Digital Radio Mondiale), de digitale variant op midden-, korte- en langegolf. Getuige de betrokkenheid van Radio Nederland Wereldomroep (RNW) en de relatief snelle introductie van DRM, is de push van DAB enigszins kenmerkend. DAB is een bijna 20-jaar oude techniek die door haar beperkingen in de plicht tot samenwerking van radiostations op één frequentie (multiplex) nergens in continentaal Europa tot wasdom is gekomen. Het zou de minister van Economische Zaken sieren indien deze ook de belangen van de Nederlandse industrie in het oog zou houden indien deze ook kijkt naar de mogelijkheden van DRM of toekomstige ontwikkelingen onder de noemer FDMi, dat wellicht digitaal uitzenden op de FM-band mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ergens test bestanden te downloaden met deze DAB MP2 compressie?

Voordat MP3 doorbrak gebruikte ik al MP2: Bij de DOS encoder AMPEG4.3 kon ik duidelijk het verschil horen tussen 160kb/s en het CD origineel. Ik ben benieuwd of de MP2 encoders beter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ikzelf zit ook niet te wachten op lage bitrate mpeg layer 2 streams, die vaak ook nog eens een transcode zijn vanuit een ander formaat.
Laatst was er een leuk topic op HA, waar wat vergelijkende luistertests gedaan werden.
Overigens voor mensen die met mp2 willen experimenteren is er de tooLame encoder, die je kan vinden op Rarewares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 08 september 2004 @ 12:06:

Verder vraag ik mij af of DAB op dit moment voor thuisgebruik wel interessant is. Hier in België heeft bijna iedereen een kabelaansluiting, en kan je dus je tuner op de kabel aansluiten. Geen last van overlappende zenders, en altijd een sterk signaal... maar het blijft analoog natuurlijk :)
Als je een DAB tuner hebt, en gewoon een goeie VHF antenne moet je in Belgie zo alles kunnen pakken, met een beetje mazzel als je wat zuid-oostelijker woont pak je misschien ook het Franse pakket en het Duitse pakket.

Hier in Nederland hoor je het gelijk, je pakt eerst Radio 3 op de FM en dan doe je het via DAB en je hoort het verschil gelijk.
Je moet uiteraard ook wel een beetje in de buurt zitten van een zender, hier een overzicht:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
DAB Bellegem........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Brussel.........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Egem............kan. 12A.....2 kW.....? m
DAB Genk............kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Gent............kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Millen..........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Nieuwkerken.....kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Oostende........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Oost Vleteren...kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Oud Turnhout....kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Overpelt........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Ronse...........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Schoten.........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB St.P.Leeuw......kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Veltem..........kan. 12A.....1 kW.....? m
DAB Waver...........kan. 12A.....1 kW.....? m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op 08 september 2004 @ 16:16:
Ikzelf zit ook niet te wachten op lage bitrate mpeg layer 2 streams, die vaak ook nog eens een transcode zijn vanuit een ander formaat.
Laatst was er een leuk topic op HA, waar wat vergelijkende luistertests gedaan werden.
Overigens voor mensen die met mp2 willen experimenteren is er de tooLame encoder, die je kan vinden op Rarewares
Goed artikel!! Precies de zaken waar ik ook mee zit. Dus weten hoe het kan klinken op een goede bitrate (ook wel met wat verlies) en vervolgens bij luisteren naar DAB met concluderen dat strijkers vreemd klinken. Piano's een "rafelig" geluid krijgen en bijvoorbeeld een hammond orgel (dat een redelijk complexe golfvorm heeft) zijn karakter een beetje verliest.

offtopic:
Leuk hoor, dat je tegenwoordig muziek kunt aanschaffen bij de Freerecord shop, maar nog steeds die lame 128 Kbs bitrate. Waarom wordt de consument kwaliteit onthouden waarbij je wel degelijk betaald voor een nummer en dus ook de kwaliteit verwacht. Dus zonder compressie en de volledige dynamiek zoals de producer het bedoeld heeft.

Wellicht een foute conclusie, maar het lijkt dat veel dance, house, R&B en pop varianten minder last hebben van het verlies aan data om een bepaald klankbeeld te bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 21:38:

Goed artikel!! Precies de zaken waar ik ook mee zit. Dus weten hoe het kan klinken op een goede bitrate (ook wel met wat verlies) en vervolgens bij luisteren naar DAB met concluderen dat strijkers vreemd klinken. Piano's een "rafelig" geluid krijgen en bijvoorbeeld een hammond orgel (dat een redelijk complexe golfvorm heeft) zijn karakter een beetje verliest.
Ja als je de concertzender op 128kbps zet zoals nu het geval is, dan krijg je dat, dat is gewoon het vernaggelen van klassieke muziek.
Engeland heeft er ook een handje van om alles op 128kbps te zetten en dat moet je niet doen met DAB.
Als je bijvoorbeeld de klassieke zender die in het Franse pakket zit, die zit op 224 kbps, ik denk niet dat je daar die vervormingen hoort in Piano of hammond orgel.
Veder is het ook de vraag hoeveel er aan foutcorrectie gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Wat we nog steeds vergeten is dat de S/N-ratio dusdanig is verbeterd in vergelijking met FM dat het vrijwel altijd een verbetering oplevert. Zeker in vergelijking met wat nieuwere autoradio's die op een rare manier het volume verminderen en tegelijkertijd de stereoschijding dynamisch verminderen als de kwaliteit van het FM-signaal verslechterd. Ik kan me daar nog steeds enorm aan ergeren. Vroeger kon je zelf kiezen of de zender zo slecht is dat je liever naar een mono-signaal wilde luisteren, nu maakt het apparaat dat uit.

PS. Ik geniet vrijwel elke dag van de DAB-uitzendingen van de PO in de auto, en als er overgeschakeld wordt naar een (commerciele) FM-uitzending, dan ben je dat meestal vrij snel weer zat, door bovengenoemde reden. Verder is het bereik velen malen groter (als je een behoorlijke DAB-antenne op de auto zet). Zondag heb ik bijvoorbeeld tot in Noordwolde(friesland) vrijwel on-onderbroken DAB-ontvangst gehad.

PS 2. Sorry dat ik nu weer een reactie plaatste, maar ik had niet in de gaten dat er in de loop van september weer gereageerd was op deze topic, en ik heb zelf nu een Blaupunkt Woodstock DAB 54 + bijbehorende antenne gekocht, en daar nog geen moment spijt van gehad.

PS 3. ik zal kijken of ik een keer een aantal uitzendingen (digitaal) kan opnemen met de autoradio zodat mensen zelf eens kunnen horen, wat de verbeteringen, en de nadelen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door koppie op 28-09-2004 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 22:55
Gelukkig is mijn autoradio DAB-voorbereid, kastje er tussen en gaan met die DAB :)

Ik moet er btw wel bijzeggen dat de kwaliteit tussen verschillende zender op de FM ook erg groot is, 3FM klinkt toch verreweg het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arghhh... 'cd kwaliteit'... gebruik die term nou eens niet! Yoko maakt ook cd spelers 8)7
Ik heb eens radio's (FM) gezien die 'cd kwaliteit' zou leveren (bij Blokker)... Geloven jullie nou echt dat dat cd kwaliteit kan weergeven? :Z
Ze zouden de simpele persjournalisten en fabrikanten van low-low-end producten moeten VERBIEDEN de term 'cd kwaliteit' gebruiken. :X

Verwijderd

In GB zijn er al problemen met de kwaliteit, omdat de bandbreedte beperkt is wordt de kwaliteit van de zenders omlaag geschroeft, sommige zenders zitten nu op 96 kb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
In Engeland willen ze eigenlijk te veel. In en rond London hebben ze al meer als 50 digitale zenders. Natuurlijk is er dan ook een bandbreedte probleem. Verder wordt die lagere bandbreedte ook vaak gebruikt voor zenders met gesproken woord zoals doorlopende verkeersinfo en nieuws, waar je maar even naar toe zapt om die info te horen.

Verder is het probleem in Engeland dat commercieele bedrijven de uitzendingen verzorgen, en voor hun is de hoeveelheid weer eens belangrijker als de kwaliteit. In Frankrijk is er een publieke organisatie, en daar hebben ze de kwaliteit nog steeds als hoofdzaak staan.

In Nederland hebben ze volgens mij de kwaliteit vastgesteld, want er is nog bandbreedte over, maar ze willen de kwaliteit volgens mij in de toekomst niet verlagen als er in de Publieke Omroep-ensemble nog een zender bijkomt. Om Engelse toestanden te voorkomen.

Pagina: 1