VMware systeem: richting gezocht

Pagina: 1
Acties:

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:43

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Goeie,

Voor m'n studie wil ik een systeempje in elkaar zetten dat eigenlijk maar één doel heeft: virtuele servers draaien. Ik heb nu (sinds een jaar of 3) een Athlon 1400 met A7V266E mobo en 1 gieg aan RAM, en daar kan ik net lekker, onder Virtual PC, één of twee virtuele machines op draaien. Maar ik wil meer.

Ik wil:
1- een snel systeem dat in staat is om tenminste 4 server class OSen tegelijkertijd te draaien (Linux, NetWare, Windows)

2- een stil systeem (huidige pc is voorzien van Zalman koelers op proc, north bridge, en videokaart; zalman voeding; en seagate schijven)

3- niet nodig zijn dvd schrijvers, kla4, monitor, extreem grote schijf, etc. Dat houdt ik wel in m'n huidige werkstation.

4.- uit kunnen komen met een budget rond de 1000 euro

Ad 1:-
Ik weet niet wat, voor VMWare, handiger is: Intel of AMD. Ik neig naar Intel, maar ik kan dat niet echt onderbouwen, en googlen geeft me ook niet echt een eenduidig beeld. Dualcpu is misschien wel handig, maar misschien dat dat ook overkill is. Iemand hier ervaring mee?

Da's eigenlijk mijn vraag. De volgende stap is kiezen van hardware, maar dat doe ik zelf wel.

TIA, bert

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Je vertelt niet wat je met die virtuele servers gaat doen, dus ik gok dat het is om applicaties op verschillende platformen te kunnen testen.

Dual CPU zal in jou geval zeer veel verschillen. Iedere server kan dan (bij mijn weten) een andere processor aan spreken, dus zal de performance hoger liggen dan bij 1 cpu.

Ook is veel geheugen aan te bevelen, aangezien de virtuele pc's allemaal een eigen stukje geheugen nodig zullen hebben. Zelf zou ik zelfs neigen naar ongeveer 1.5 GB RAM. Zo kan je voor alle vier de servers 512 MB ram reserveren, en toch nog genoeg ram over hebben om het host-OS te kunnen draaien.

Het probleem waar je tegen aan loopt bij een systeem wat zulke zware taken heeft (5 besturingssystemen tegelijkertijd draaien en daar ook nog eens applicaties op draaien is nog al zwaar te noemen) dat hij niet direct super stil zal zijn. Dus moet je redelijk investeren in zalman (andere fabrikanten kan ook) spul.

Omdat je budget 1000 euro is, zou ik zelf AMD's nemen. Dat omdat deze voor redelijke performance, een lagere prijs hebben dan hun intel tegenhangers.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

the_shadow schreef op 29 mei 2004 @ 19:20:
[...]

Ook is veel geheugen aan te bevelen, aangezien de virtuele pc's allemaal een eigen stukje geheugen nodig zullen hebben. Zelf zou ik zelfs neigen naar ongeveer 1.5 GB RAM. Zo kan je voor alle vier de servers 512 MB ram reserveren, en toch nog genoeg ram over hebben om het host-OS te kunnen draaien.

[...]
Jaja.. je wilt 1,5 Gb verdelen in meer dan 4 keer 512. Knap als dat lukt :D

Ik draai al mijn virtuele machines gewoon met 128 Mb; en daarmee kan ik dus met 1 Gb ook vier virtuele machines aan hebben staan. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03
Veel ram, hoe meer hoe beter :P Wanneer je veel guest OS'en tegelijk hebt draaien en er actief mee bezig bent wil je niet dat ze onnodig veel disk I/O genereren (pagen, swappen) of je moet enkele losse disken hebben met daar de virtuele dozen goed over verdeeld om zo veel I/O load op een enkele disk te voorkomen (sowieso lijkt me meer dan één disk een pre qua performance).
Ik weet niet welke VMWare versie je wilt gaan draaien maar de GSX 3 versie die ik gebruik staat het toe dat de processen v.d. virtuele machine's door het host OS verdeeld worden over de fysieke en logische cpu's. Daarom lijkt me een HyperThreaded P4 iets meer voordeel bieden dan een Athlon (een échte SMP doos is natuurlijk leuker maar kost ook gelijk meer).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Hoeveel kost een dual amd xp tegenwoordig nog, die amds zijn vrij goedkoop € 101,- voor een 2800+, en een asus a7m266 is waarschijnlijk ook niet zo duur als je er nog ergens eentje kan krijgen. (zo uit me hoofd hoor, weet niet presies welk mobo het is die een leuke low buget dual bood).

Afin, zeg 300 euro, een moederbod met één 2,8 ghz p4 (800fsb) kost 200euro + 100 euro voor een moederbord. Dan heb je voor dezelfde prijs opeens 2x 2800+.

Of zit ik er erg ver naast met mijn ideetje.

ps. bedenk me nu pas, een m266 kan waarschijnlijk maar 266fsb procs aan, een 333 2800+ gaat dus niet lukken, dus wel ff goed opletten bij de aanschaf, het gaat in dit geval om het idee 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Icey op 05-06-2004 00:12 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Spider.007 schreef op 04 juni 2004 @ 18:47:
[...]

Jaja.. je wilt 1,5 Gb verdelen in meer dan 4 keer 512. Knap als dat lukt :D

Ik draai al mijn virtuele machines gewoon met 128 Mb; en daarmee kan ik dus met 1 Gb ook vier virtuele machines aan hebben staan. :)
Mmm, daar had dus 256 moeten staan ;) Sorry 'bout that.
Abbadon schreef op 04 juni 2004 @ 21:38:
Ik weet niet welke VMWare versie je wilt gaan draaien maar de GSX 3 versie die ik gebruik staat het toe dat de processen v.d. virtuele machine's door het host OS verdeeld worden over de fysieke en logische cpu's. Daarom lijkt me een HyperThreaded P4 iets meer voordeel bieden dan een Athlon (een échte SMP doos is natuurlijk leuker maar kost ook gelijk meer).
Maar weegt 1 P4 met HT op tegen 2 AMD XP processors? Ik weet niet hoe VMware daar gebruik van maakt en hoe de snelheden zijn. Daar komt nog eens bij dat 1 snelle P4 met HT misschien even veel kost als 2 minder hoog geklokte AMD's.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Pagina: 1