[Ideeen] Ik zoek een HPC probleem ... ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14
Hi

Ik zoek een High Performance Computing probleem ...

Waarom?

In de tweede helft van het jaar is NL voorzitter van de EU. In november zal er een conferentie worden gehouden in Den Haag over Grid computing. Dat is dat je velen resources zou kunnen kunnen gebruiken voor wetenschappelijke doeleinden. Dus ... diverse clusters en mass-storage zijn dan gekoppeld als 1 Grid.
Daar wil ik niet zo over in gaan ... maar ...

Er is tijdens mijn lunch geopperd om tijdens die conferentie een kleine FlashMob poging te houden (in de hoop het 8 uur journaal te halen :P)
Erg abitieus ... maar ja ... wie weet.

Het idee is om zoveel mogelijk computing power bij elkaar te rapen voor een bepaald moment om iets op te lossen. De vraag 'hoe' is waarschijnlijk met een bootable cd met een linux distro erop die pre-configed is. De vraag 'wat' is nog effe flink open. Iemand ideeen?

Met z'n allen koetjes draaien is niet zo extreem schokkend. Al zou je wel een vette piek in je daily's mee maken. Technisch oplossings mogelijkheden zijn ook welkom als ideeen/input. Maar denk voornamelijk na over een probleem dat opgelost moet worden en dat door de participanten (en met wat extra inzet van wat nationale rekenkracht) berekent moet kunnen worden in een dag en wat een leuke prestatie ergens voor zou kunnen zorgen. Het moet maatschappelijk ook eventueel aantrekkelijk moeten zijn. Das misschien leuk voor de journalisten, al kunnen we daar altijd nog wel de nut van Grid's aan uitleggen ;)

Spuug uw ideeen :Y)

ps: Op de top500 list komen is niet direct het doel, kan wel, maar dat vergt technisch nogal veel voorbereidingstijd.
ps2: Het is een idee. We moeten eerst op tafel krijgen waarom en hoe we het gaan aanpakken ;)
ps3: SurfNet komt (afaik) een 1Gb/s lijn naar het congres centrum in den haag verzorgen.
ps4: Ik ga ervanuit dat er voldoende LAN Party & DPC project tweakers zijn voor zo'n happening als dit :)

[ Voor 16% gewijzigd door VisionMaster op 29-05-2004 14:27 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Bedoel je zoiets als een bepaalde simulatie maken of een bepaald model van iets (zoals een weermodel). Dat zijn zaken die veel computerkracht vereisen, maar ook eenmalig, dus niet zoals SETI.

Als je dit bedoeld zou je eens kunnen kijken bij universiteiten, TNO of fabrikanten die medicijnen ontwikkelen aangezien daar ook veel simulaties voor nodig blijken te zijn (http://www.ercim.org/publ...ews/enw43/pellegrini.html)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je op dit gebied meer kansen hebt in DPC. Daar zullen veel meer ideeen zijn over wat je kunt gaan doen met zoveel processorkracht (neem ik aan) :)

Is er een reden dat je dit niet in DPC hebt geplaatst maar in SA?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 17:28:
Bedoel je zoiets als een bepaalde simulatie maken of een bepaald model van iets (zoals een weermodel). Dat zijn zaken die veel computerkracht vereisen, maar ook eenmalig, dus niet zoals SETI.

Als je dit bedoeld zou je eens kunnen kijken bij universiteiten, TNO of fabrikanten die medicijnen ontwikkelen aangezien daar ook veel simulaties voor nodig blijken te zijn (http://www.ercim.org/publ...ews/enw43/pellegrini.html)
Ik heb al een mailtje gestuurd naar een bekende bij het KNMI. Misschien dat peoples van SARA ook nog wel een ideetje hebben.

• VisionMaster
Spider.007 schreef op 29 mei 2004 @ 18:32:
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je op dit gebied meer kansen hebt in DPC. Daar zullen veel meer ideeen zijn over wat je kunt gaan doen met zoveel processorkracht (neem ik aan) :)

Is er een reden dat je dit niet in DPC hebt geplaatst maar in SA?
Ja, ik heb het overwogen om naar DPC te gooien ... mag ook wel naar verschoven worden eigenlijk...
Maar het detail is dat het hier om een andere software gaat dan Distrobuted Computing software. HPC is een breed begrip natuurlijk en Grid software bestrijkt dat universum weer op een andere flank Afbeeldingslocatie: http://www.elteor-borislavj.nl/modules/PNphpBB2/images/smiles/smiley92.gif

Maar ... ja ... ach het ging ook om software problemen en ideeen ... Bij nader in zien ...verschuif maar naar DPC plz :D

Eens kijken of zij nog leuke ideeen hebben. :Y)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op verzoek

SA > DPC :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Zou je het nu nog eens kunnen uitleggen wat je precies nodig hebt?
Een idee?
Mensen voor een flashmob?
Computers die inloggen en processorkracht aanbieden?

* Cow_tipping snapt het nog niet helemaal :? :)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Gijsh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 13:19
Ja ik vat het ook niet echt helemaal.
Is dit als doel 1 supercomputer te maken? of is dat weer iets anders?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:10

SpamLame

niks

Bootable cd zou een aangpaste clusterknoppix kunnen zijn.
Kun je tenminste snel een cluter/grid op zetten.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Het idee lijkt me wel leuk. Ga dit draadje even volgen :)

Verwijderd

Een simulatie van het een of ander ?
Met zo min mogelijk dataverkeer (kleine pakketjes te versturen).
en al mijn pc,s via image laten clusteren;
Wauw :)

• VisionMaster
Allereerst ... sorry voor de wazige uitleg om te beginnen.
SpamLame schreef op 30 mei 2004 @ 13:07:
Bootable cd zou een aangpaste clusterknoppix kunnen zijn.
Kun je tenminste snel een cluter/grid op zetten.
Das een beetje het basic concept :)
Alleen zal de software iets worden wat wij gaan uit denken, om niet een enkel cluster te maken, maar om meerdere clusters wellicht te kunnen creeren en te koppelen met andere (inter)nationale clusters.
We weten het nog niet precies technisch voor elkaar te krijgen (wat betreft de bootable software), tis pas net bedacht zullen we maar zeggen tijdens de lunch.
Cow_tipping schreef op 30 mei 2004 @ 12:45:
Zou je het nu nog eens kunnen uitleggen wat je precies nodig hebt?
Een idee?
Mensen voor een flashmob?
Computers die inloggen en processorkracht aanbieden?

* Cow_tipping snapt het nog niet helemaal :? :)
Het idee wat we nog missen ... is WAT te brekenen. Een weer model (of iets anders met een maatschappelijk gerelateerd iets) is een voorbeeld.

Mensen voor een flashmod hebben we inderdaad nodig, en ik denk dat er hier wel voldoende animo gevonden kan worden ;)

Zie hierboven over de processorkracht in combi met een bootable cd en onze software om er meer processorkracht uit te halen dan de (hopelijk velen) flashmob participanten.

Verwijderd

Duidelijk een cool plan!! Maar laten we dan wel voor een top500 notering gaan 8)

Misschien zoiets als dit: http://www.flashmobcomputing.org/
Dit was een poging om met laptops een flashmob-supercomputer te bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 14:20 ]

• Funcracker
  • Laatst online: 07-03-2024

Funcracker

The LedZ Collective

Hey dat is wel een tof idee. Ben altijd wel in voor dat soort dingen.

Misschien kun je iets met een neuraal netwerk doen. Just a thought..

Anders zou je mogelijk een beveiliging kunnen kraken (MD5?) om maar weer aan te geven dat "hackers" ook met dit soort dingen kunnen komen en dan in no time bepaalde verborgen zaken kunnen achterhalen (ik roep ook maar wat, je wil toch het journaal halen? :P).

My 2 cents.

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

Verwijderd

Funcracker schreef op 30 mei 2004 @ 14:22:
.....Anders zou je mogelijk een beveiliging kunnen kraken (MD5?) om maar weer aan te geven dat "hackers" ook met dit soort dingen kunnen komen en dan in no time bepaalde verborgen zaken kunnen achterhalen (ik roep ook maar wat, je wil toch het journaal halen? :P).....
Mag ik het netwerk van het "Justicieel Incassobureau" aanbevelen??
Ik heb nog wat boetes staan >:)

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 14:17:
Duidelijk een cool plan!! Maar laten we dan wel voor een top500 notering gaan 8)

Misschien zoiets als dit: http://www.flashmobcomputing.org/
Dit was een poging om met laptops een flashmob-supercomputer te bouwen.
Het is inderdaad in navolging van deze poging, daar wind ik geen doekjes om. Alleen is hun doel (die beruchte top500) mislukt. Ze hadden te weinig mensen, of het werkte niet goed.

Ik werk op het [url="http://www.nikhef.nl]NIKHEF[/url] en daar spelen zich vele wetenschappelijke projecten. Vandaar dat we nogal wat te doen hebben met HPC, in dit geval in de vorm van Grid computing. Tis een idee om misschien 1 groot cluster te vormen met de laptops van de conferentie leden (ook in voor een lolletje met hun laptops), ons Tweakers en anderen.

Als de ideeen (te samen met deze hier) een goed concept vormen, dan kunnen we aan onze kant de voorzieningen regelen als 'project' bij grote netwerk en computer hardware fabrikanten. (Cisco en HP willen nog wel eens aardig zijn voor dit soort dingen) :Y)

• VisionMaster
Funcracker schreef op 30 mei 2004 @ 14:22:
Hey dat is wel een tof idee. Ben altijd wel in voor dat soort dingen.

Misschien kun je iets met een neuraal netwerk doen. Just a thought..

Anders zou je mogelijk een beveiliging kunnen kraken (MD5?) om maar weer aan te geven dat "hackers" ook met dit soort dingen kunnen komen en dan in no time bepaalde verborgen zaken kunnen achterhalen (ik roep ook maar wat, je wil toch het journaal halen? :P).

My 2 cents.
Neurale netwerken bouwen met Grid computing WOW, een mega idee, maar we wouden het bij het nationale 8 uur journaal houden :P
Met zo iets trek je de zeker Globale aandacht.

Iets dichterbij huis is iets uitrekenen. MD5 en dergelijke key's is cool als je er wat mee zou kunnen doen. Bij het centraal justieel incasso binnen dringen is ook gelijk weer jezelf later daar aanmelden voor een nieuwe boete als ze op het journaal zien dat je een beetje heb mogen knoeien ;)

[ Voor 19% gewijzigd door VisionMaster op 30-05-2004 14:46 ]

Verwijderd

is zoiets haalbaar? ik zou niet weten hoeveel werk zoiets kost..

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 14:46:
is zoiets haalbaar? ik zou niet weten hoeveel werk zoiets kost..
Zonder ideeen, is het extreem moeilijk en uitzichtloos.
"Nothing is impossible, there are only challenges"

Netwerk connectiviteit is een eitje. Veel cables en aparte wireless connectiviteit is allemaal te regelen.
Rekenpower bundelen is mogelijk als we onze software op een bootable cd kunnen draperen en als er leuke ideeen zijn, dan kunnen we proberen allemaal uit te voeren en testen op een set nodes in onze clusters. We hebben hier nog wel een paar machines staan waarmee we het kunnen testen. Als we even een idee krijgen hoe we alles het beste op een eenvoudige linux distro kunnen smijten :P

Verwijderd

Ik persoonlijk ben bezig geweest met knoppix met open mosix.
dus netwerkboot en draaien op alleen werk geheugen.
Alleen het echte opstart scrippie kwam ik niet uit helaas .

Zoe heel mooi zijn als ook als resultaat iets komt wat voor distributed computing van belang is .
een kant en klare distro maken en bij de mensen met meer pc,s ff afleveren ;)

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 16:19:
Ik persoonlijk ben bezig geweest met knoppix met open mosix.
dus netwerkboot en draaien op alleen werk geheugen.
Alleen het echte opstart scrippie kwam ik niet uit helaas .

Zoe heel mooi zijn als ook als resultaat iets komt wat voor distributed computing van belang is .
een kant en klare distro maken en bij de mensen met meer pc,s ff afleveren ;)
Gezien het hier gaat om Grid software en niet om de distrobuted software zoals het hier bij DPC gedaan wordt zal dit resultaat nooit gehaald worden.

Hoogst waarschijnlijk zullen resource brokers, (data) information services en andere zaken, die zorgen voor de Grid infrastructuur, verzorgt worden door een paar machines van onze komaf. Die we dan als pre installed setupje uit 1 van onze clusters rukken. Of die iig hiervoor al eens getest is :D

misschien nemen we ze niet eens mee ... gezien er de grote kans is dat er wel voldoende internet voorzieningen zullen zijn naar het instituut.

Ik gok er op ... dat we de keuze maken om iedereen een cd te geven die de WorkerNode software heeft geinstalleerd en geladen op het moment dat je pc boot.

Verwijderd

Ik heb het basisidee zojuist in de groep gegooid bij Distributed.net

Zij hebben al een wat langere historie hierin, en hebben misschien nog een goed idee achter de hand :)

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 16:19

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

maar dat is dus alleen voor diegene die op dat moment aanwezig zijn op het congres, begrijp ik dat goed?

Is het niet een idee om de ISO online te gooien zodat ik hier vanaf mn 2Mbit lijntje en mn pc's ook mee kan doen? Of wordt het dan echt te dol?

Wat ik namelijk van GridComputing uit het oogpunt van IBM begrepen heb, is dat wel de toekomst, iedereen op 1 netwerk, en de load wordt verdeeld naar de resources available... Dus iedereen start met die boot-distro, logt dus in, en voila, je hebt een grid? :? Toch? :?

edit:
of sla ik écht de plank mis?

[ Voor 5% gewijzigd door _Gekkie_ op 30-05-2004 19:19 ]

Gekkie is a proud member of TheBenny!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:42
je bedoelt dus zoiets?
http://www.tweakers.net/nieuws/31786/

daar is het jammergenoeg niet van de grond gekomen.

• Funcracker
  • Laatst online: 07-03-2024

Funcracker

The LedZ Collective

_Gekkie_ schreef op 30 mei 2004 @ 19:18:
maar dat is dus alleen voor diegene die op dat moment aanwezig zijn op het congres, begrijp ik dat goed?

Is het niet een idee om de ISO online te gooien zodat ik hier vanaf mn 2Mbit lijntje en mn pc's ook mee kan doen? Of wordt het dan echt te dol?

Wat ik namelijk van GridComputing uit het oogpunt van IBM begrepen heb, is dat wel de toekomst, iedereen op 1 netwerk, en de load wordt verdeeld naar de resources available... Dus iedereen start met die boot-distro, logt dus in, en voila, je hebt een grid? :? Toch? :?

edit:
of sla ik écht de plank mis?
Nee het idee is echt dat je dat met equipment doet die op die locatie voorhanden is. Tenminste, dat is het idee achter een FlashMob.
Voor het opzetten van een grid zou dat wel kunnen, maar dat is dus niet waar het hier over gaat. Verder is een grid een reken netwerk dat verspreidkan zijn over een aantal verschillende locaties, waarbij doorgaans alle computers identiek zijn (hoeft niet) en parallel rekenen. Wat jij omschrijft lijkt meer op gewoon DC'ing, wat we dus al doen :)

Tevens hoef je niet per see te booten vanaf een disc met een voorgeinstalleerd programma om aan een grid te kunnen meedoen. Dat is gewoon puur een noodzaak voor een FlashMob.

Deze post om even wat mogelijke verwarring weg te werken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Funcracker op 30-05-2004 23:37 ]

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

FF volledig off-topic maar het is weer eens een Aap die hier mee aankomt zeilen.

Goeso, Visonmaster 8)

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

Als je idd ook thuis mee kan doen, dan kan ik hier zeker 5 PC's "At the ready" houden en die op het grid knopen via m'n 2,2Mbit ADSL lijntje

Dit dan onder het motto "Instant WorldWide SuperGrid" :P

• VisionMaster
Kuuke schreef op 30 mei 2004 @ 23:50:
FF volledig off-topic maar het is weer eens een Aap die hier mee aankomt zeilen.

Goeso, VisionMaster 8)
Ja ja ... een aap in rusten is nog steeds bezig in de background ;)

Maaruhm ja ... tis in nagedachtenis van de flashmob die in de US is geweest, bootable-cd's is een eenvoudige oplossing om alle machines 1 kant op te laten kijken wat betreft config, simpel as that ;)

Het idee is om het op het congress centrum te doen (en ik verwacht toch wel enige bijstand van mijn eigen DPC team O-) )

• VisionMaster
Adm.Spock schreef op 30 mei 2004 @ 23:57:
Als je idd ook thuis mee kan doen, dan kan ik hier zeker 5 PC's "At the ready" houden en die op het grid knopen via m'n 2,2Mbit ADSL lijntje

Dit dan onder het motto "Instant WorldWide SuperGrid" :P
Is een leuk idee ... lijkt me erg lastig, maar niet onmogelijk. De latency zal alleen een hoop problemen kunnen geven. Omdat ik verwacht dat we een (of meer) cluster(s) gaan bouwen met de software en de hardware van de participanten.
Met de latency bedoel ik de software die we voor ogen hebben. Daar willen nog wel eens wat LDAP look-ups tussen zitten en ook is de software voor een LAN gemaakt en niet een WAN.

Gezien de huidige staat van de software, zullen we niet een aan huis situatie kunnen maken.
Wat wel zou kunnen is dat je de software van DataGrid of eigenlijk LCG2 (ook geschreven als LCG-2) download en probeerd te installeren. Zorg wel voor certificaten op alle Grid infrastuur machines ;) Als je het krijgt geinstalleerd binnen een maand ben je een knappe jongen of meisje. _/-\o_

Het idee gaat dus nog steeds uit van onze software gebruiken.

Zitten we nog met het probleem dat we nog niet een probleem hebben.
De infrastructuur verzorgen is, naast de input van jullie, grotendeels onze zorg en uitdaging (hulp altijd welkom)

Wat zullen we eens doen met een enorme hoeveelheid Tweaker Power?.

• Teak
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 23:41
Een top idee.

Zal dit topic zeker blijven volgen. En kom als alles bekend is ook wel met mijn pc's daarheen

• VisionMaster
Teak schreef op 31 mei 2004 @ 00:21:
Een top idee.

Zal dit topic zeker blijven volgen. En kom als alles bekend is ook wel met mijn pc's daarheen
The more Tweaker the beter ;)

Maar goed ... eerst een probleem zoeken :z

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
maar ik denk dat je zo wel erg je computerkracht zit te beperken; ik kan thuis in overleg waarschijnlijk wel een P4 3.0 HT en een AMD athlon XP @ 2,3 GHz een hele dag laten rekenen...
zou ik uberhaupt gek genoeg zijn "op lokatie" te gaan, dan kan ik alleen mijn laptop meenemen (celeron 1133MHz) en dan kan ik zowieso maar een paar uur, dus echte harde resultaten zullen er dan weinig zijn.

Ik denk dat als je deze afweging maakt beter misschien voor 1 dag een soort mega-stampede kan creëren, dat zal denk ik wel een 10 voudige productie als resultaat hebben. Voor de camera's minder leuk, maar wel veel waardevoller.

Verwijderd

Je doelstelling is een plek in het 8 uur journaal te halen.. zorg dan voor iets multi-mediaals, gewoon koetjes interesseert de gemiddelde nederlander exact 0,0 imo :P

Er heeft hier op GoT een project met een fimpje van een trein gelopen. Op zich is zoiets goed te doen, maak een filpje en render 'm ter plekke met je Flash-Renderfarm :P

//edit
[rml][ 3d] Groepsproject: trein-animatie *KLAAR*[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 05:31 ]

• VisionMaster
Ik gok op LAN Party mensen, die net als ik, toch wel een beetje in gesteld zijn in het verhuizen van computers. (Neem niet weg dat laptops erg handig zijn).
Een DPC project draaien is inderdaad niet het probleem wat ik zoek. Althans .... niet in het idee om koetjes te draaien.
De software die we hebben stelt je in staat om alles te draaien wat je maar wens (wel met een linux systeem als basis).

[ Voor 6% gewijzigd door VisionMaster op 31-05-2004 09:51 ]

Verwijderd

VisionMaster schreef op 31 mei 2004 @ 09:51:
Ik gok op LAN Party mensen, die net als ik, toch wel een beetje in gesteld zijn in het verhuizen van computers. (Neem niet weg dat laptops erg handig zijn).
Een DPC project draaien is inderdaad niet het probleem wat ik zoek. Althans .... niet in het idee om koetjes te draaien.
De software die we hebben stelt je in staat om alles te draaien wat je maar wens (wel met een linux systeem als basis).
Zoals net boven deze post geoppert word zou het mischien best leuk kunnen zijn om een moeilekijk rendering te maken van een aantal 3D beelden.
En de snelheid dan vergelijken met een supercomputers zoals ze die bij Pixar hebben staan ofzo. ;)

Ik zal morgen eens met de baas gaan praten of ik een aantal laptops mag lenen hiervoor.
Mag niet niet dan wil ik best met mijn eigen 2 laptops komen en als je erg omhoog zit wil ik ook best nog wel 4 PC's meenemen ;)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wat je ook kunt gaan doen is het grootste priemgetal proberen te berekenen. Kun je nog een zooi geld mee verdienen ook.

Verwijderd

Hmmm, als electrotechnicus begin ik meteen te denken aan de elektrische infrstructuur die hiervoor nodig is :)

Met een flashmob van redelijk formaat (zeg een 500-1000 man) met ieder een of meer pc/laptops heb je aardig wat voedings infra nodig, niet onverstandig om daar ook even goed naar te kijken dus. Het zou jammer zijn als deze poging te gronde zou gaan aan een gebrek aan "power" :P

Ervaring met de grote lanparties zal hier zeker van pas komen :)

Verwijderd

Ik denk dat een klimaatmodel berekening wel de uitgelezen kandidaat is voor deze mob. Heeft zeker de media waarde en het zou mooi zijn als er een record zou kunnen worden gebroken. Bijvoorbeeld de top500 afraggen geeft meteen aan dat de top500 een achterhaald idee is.

Maar de mogelijkheden voor berekening hangen m.i. ook sterk af van welke CPU power je bij elkaar zou kunnen krijgen. Het betreffende probleem zou dan in enkele uren berekend moeten zijn, een probleem wat dagen gaat duren is niet haalbaar.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Ik vermoed ook dat een klimaat-model zoals badu aangeeft de meeste kans geniet.

Allereerst is het klimaat natuurlijk een bron van aandacht gezien de veranderingen die het ondergaat (en de aandacht extra sterk is i.v.m. het uitbrengen van the day after tomorow i.c.m. de gesponsorde series op discovery channel :? )

Tevens biedt een klimaat model ook het meeste speling qua grootte (en dus duur)
Je kan een klimaat-model opzetten welke slechts op nationaal niveau speelt, evt. zelfs provinciaal bij wijze van.
En mocht zoiets peanuts zijn, kan je eventueel een groter geografisch gebied bestrijken met het klimaat model.

En zowieso: klimaat en Nederland zijn altijd al onlosmakelijk met elkaar verbonden (tis hier nooit goed volgens iedereen :+ )
Evt. iets met stijging van de zeespiegel in x jaren bij een globale opwarming van x graden, en daarmee dus aangeven hoeveel cm'ers de dijken bijgewerkt moeten worden :?
[disclaimer]
(alle bovengenoemde zaken zijn slechts gedachten / hersenspinsels, allicht dat ik er volledig naast zit)
[/disclaimer]
edit:

Ik houd mij aanbevolen voor de flashmob

[ Voor 3% gewijzigd door Sundead op 31-05-2004 15:44 . Reden: flashmob ]

Verwijderd

Ok.. een weermodel dan.. daarmee kom je imo never op het journaal. Veel te saai, en valt voor kijkers niets aan te zien. Daarnaast is er niets nieuws aan; het is niet alsof weermodellen niet vaker uitgerekend worden ofzo. Als laatste moet je specifieke software hebben, zie daar maar eens aan te komen.

Een render van een leuk filmpje lijkt me dan veel beter geeigend. De software ervoor bestaat al, en het geheel wordt iets nieuws en unieks wat ook nog eens uiterst geschikt is voor een journaaluitzending. Maak het juiste filmpje en het juiste geluid, en je weet echt VEEL meer indruk te maken dan met een 'suf' weermodel, nofi. :)

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 14:05:
Hmmm, als electrotechnicus begin ik meteen te denken aan de elektrische infrstructuur die hiervoor nodig is :)

Met een flashmob van redelijk formaat (zeg een 500-1000 man) met ieder een of meer pc/laptops heb je aardig wat voedings infra nodig, niet onverstandig om daar ook even goed naar te kijken dus. Het zou jammer zijn als deze poging te gronde zou gaan aan een gebrek aan "power" :P

Ervaring met de grote lanparties zal hier zeker van pas komen :)
Ik gok dat ze in het centrum wel diverse 3x 63A kabels uit de muren kunen laten komen.

• VisionMaster
[disclaimer]
(alle bovengenoemde zaken zijn slechts gedachten / hersenspinsels, allicht dat ik er volledig naast zit)
[/disclaimer]
edit:
Ik houd mij aanbevolen voor de flashmob
[/quote]
Zulke dingen hebben we juist nodig :Y)
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 16:22:
Ok.. een weermodel dan.. daarmee kom je imo never op het journaal. Veel te saai, en valt voor kijkers niets aan te zien. Daarnaast is er niets nieuws aan; het is niet alsof weermodellen niet vaker uitgerekend worden ofzo. Als laatste moet je specifieke software hebben, zie daar maar eens aan te komen.

Een render van een leuk filmpje lijkt me dan veel beter geeigend. De software ervoor bestaat al, en het geheel wordt iets nieuws en unieks wat ook nog eens uiterst geschikt is voor een journaaluitzending. Maak het juiste filmpje en het juiste geluid, en je weet echt VEEL meer indruk te maken dan met een 'suf' weermodel, nofi. :)
Het kunnen berekenen van weermodellen met Grid Computing (batch nature; meerdere individuele machines) ipv een Supercomputer (NUMA arch.; 1 machine groot genoeg) is al een leuk spectakel opzich, in Computer Science Terms.

Weermodellen die berekend worden met betere extendable systemen (meer computers aan clusters, meer clusters aan het Grid, meer computing power in totaal voor meer detail in je berekening) zijn in ontwikkeling.

Zoals eerder gezegd zal ik een mail sturen naar iemand op het KNMI. Ik doe dat zometeen nog naar een bekende bij het KNMI die hier meer mee te doen heeft, of contact heeft met meteorologen die hier momenteel al meer mee doen op cluster en Grid computing manieren.

Betere ideeen en methoden zijn nog steeds welkom. Want dit er 1 ...

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 31-05-2004 18:06 ]

• VisionMaster
Misschien dat een set van Benchmarks zoals LinPack bijv. wel leuk is om te doen.
Ik heb geen idee hoe dat precies werkt, maar daar hebben we nog wel even de tijd voor ;)

• VisionMaster
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[e-mail]
Cool idee!!! Ik heb de vraag doorgespeeld naar onze modelspeciallisten
(benniknie...) en zal opzoek gaan naar andere leuke applicaties. Wat
uiteraard kan is het uitrekenen van ozon profielen/kolommen (beetje saai
misschien, maar ik denk wel veel beter haalbaar dan een weermodel). Is
waarschijnlijk wel weer leuk te visualiseren. Laat me weten wat je ervan
denkt. Ik zoek ondertussen hier verder naar leuke toepassingen.
Oceaanmodel zou bijvoorbeeld ook kunnen.
[/e-mail]

Eens kijken waar het ons verder brengt ;)
Ozon en Oceaanmodellen zijn waarschijnlijk erg leuk te displayen en kunnen (misschien leuke) conclusies tonen uit het harde rekenwerk.

Misschien dat de modelspecialisten nog wat leuks weten...
Verder nog een Tweaker/GoTter die een nice heavy idee heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door VisionMaster op 01-06-2004 16:01 ]

Verwijderd

Jammer.. ik had jullie graag op het journaal gezien.. :P

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 17:47:
Jammer.. ik had jullie graag op het journaal gezien.. :P
Uhm ... wat mis ik ?

Andere (inter-activere) ideeen :z ?

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 01-06-2004 18:29 ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16

Bud_s

Team Anticimex & Lock

kheb niet de hele draad doorgespit, maar iets met DNA structuren ??

* Bud_s roept ook maar wat :)

• VisionMaster
Bud_s schreef op 02 juni 2004 @ 00:12:
kheb niet de hele draad doorgespit, maar iets met DNA structuren ??

* Bud_s roept ook maar wat :)
Roepen is goed, hoe harder hoe beter ;)

Verwijderd

Dat je met een weermodel imo never nooit niet in het journaal komt. Dat kan de gemiddelde nederlander de broek ZEKER niet bollen, en is rekenkundig ook niet bijzonder. Het is geen nieuwe techniek ofzo.

Nu is het renderen van een filmpje bv. ook niet origineel, maar het levert wel een product op waarmee je hoge ogen (kunt) scoren bij het publiek.

• DPCquatar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

DPCquatar

Kwaak

Nu vraag ik me af waarom het geen bestaand DPC/DC project kan zijn; zoals D2Ol/TSC/FAD 8)7

Dit valt (waarschijnlijk) niet echt onder de noemer van GRID-computing, maar het geeft toch wel aardig aan waar "een aantal pc's" toe in staat zijn.

Medische problemen/vraagstukken/oplossingen (?) doen het altijd goed op het 8 uur journaal.

[ Voor 6% gewijzigd door DPCquatar op 02-06-2004 01:57 ]

Cruncht tegenwoordig meestal vault projects

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10-2025

Zhadum

Folding & Einstein@home

Dit lijkt me idd een goed idd... weer is te saai, maar iets met water trekt de gemid. nederlander wel. Misschien iets met overstromming en de gevolgen daar van. Ik zal ook te denken aan kans op andere leven buiten onnze planeet.

Kans van een terroristische aanslag in ned. (hierdoor neemt misschien de on-nodige drukte dat men maakt, af)

Verwijderd

Zhadum schreef op 02 juni 2004 @ 02:15:
Dit lijkt me idd een goed idd... weer is te saai, maar iets met water trekt de gemid. nederlander wel. Misschien iets met overstromming en de gevolgen daar van.
Deze lijkt me wel nieuwswaarde hebben :) En sorry hoor, maar het renderen van een filmpje vind ik nou niet bepaald 8-uur journaal nieuws, dat gebeurt toch vrijwel dagelijks overal ter wereld?

Maar iets medisch zou nog veel vetter zijn imho. Dan is de link naar DPC ook makkelijker gelegd (nieuwe leden anyone? ;) ). Al kan je natuurlijk bij elk onderwerp vertellen dat mensen thuis ook gewoon mee kunnen doen met "zoiets" aka DPC :P

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 01:47:
[...]

Dat je met een weermodel imo never nooit niet in het journaal komt. Dat kan de gemiddelde nederlander de broek ZEKER niet bollen, en is rekenkundig ook niet bijzonder. Het is geen nieuwe techniek ofzo.

Nu is het renderen van een filmpje bv. ook niet origineel, maar het levert wel een product op waarmee je hoge ogen (kunt) scoren bij het publiek.
Ja ja ... hmmm ... Misschien dat we er een combi van kunnen maken. Dan krijgt het spectakel-niveau een boost.

Bestaande DPC project zijn/blijven een goede optie. Dat is iets dat zeker zal werken, dus je kan twijfelen aan de uitdaging ;)
Combineer dat met een horny filmpje qua visualisatie van het zojuist berekende en je zit volgens mij al weer wat dichter bij een interessant iets.
Zhadum schreef op 02 juni 2004 @ 02:15:
Dit lijkt me idd een goed idd... weer is te saai, maar iets met water trekt de gemid. nederlander wel. Misschien iets met overstromming en de gevolgen daar van. Ik zal ook te denken aan kans op andere leven buiten onnze planeet.

Kans van een terroristische aanslag in ned. (hierdoor neemt misschien de on-nodige drukte dat men maakt, af)
IMHO zullen Doom-scenario's erg scoren ;)
Het filmpje renderen lijkt me een leuke bijkomstigheid van het zojuist berekende simulatie.
Zoals eerder getikt zijn er wat Oceaanografische modellen beschikbaar. Mogelijk om zulke dingen te laten visualiseren en om hier mogelijk conclusies aan te verbinden. (http://www.imdb.com/title/tt0319262/) :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door VisionMaster op 02-06-2004 10:30 ]

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 21:24
VisionMaster schreef op 02 juni 2004 @ 10:26:
IMHO zullen Doom-scenario's erg scoren ;)
Het filmpje renderen lijkt me een leuke bijkomstigheid van het zojuist berekende simulatie.
Zoals eerder getikt zijn er wat Oceaanografische modellen beschikbaar. Mogelijk om zulke dingen te laten visualiseren en om hier mogelijk conclusies aan te verbinden. (http://www.imdb.com/title/tt0319262/) :Y)
Ik denk dat je met doom-scenario's inderdaad het 8 uur journaal wel gaat halen ;) en daarnaast is een filmpje voor de kijkers altijd leuk :P
( Iemand nog grote koe-banners in de schuur liggen om op te hangen? }:O )
Ik ga nog even de agenda raadplegen of ik ook langs kan komen (met 1 pc-tje dan). :P

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

• VisionMaster
Huppie schreef op 03 juni 2004 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat je met doom-scenario's inderdaad het 8 uur journaal wel gaat halen ;) en daarnaast is een filmpje voor de kijkers altijd leuk :P
( Iemand nog grote koe-banners in de schuur liggen om op te hangen? }:O )
Ik ga nog even de agenda raadplegen of ik ook langs kan komen (met 1 pc-tje dan). :P
Exacte gegevens zullen we je moeten onthouden ...
Maar de conferentie is in de week van 22 november in het Nationaal Congres Centrum te Den Haag.

Verwijderd

Super idee, Vision Master.

Ik zo eens wat rondgegoogled (grid computing projects/problem) en er is een hele boel over te vinden (erg interessant) maar nu nog HET probleem van het probleem.

Gezien je connecties bij het KNMI is het misschien een idee om een van hun rekenmodellen te gebruiken, noordzee/kust en of/wanneer we hier eindelijk eens palmbomen neer kunnen gaan zetten ;).

Als je daarna van die gegevens een leuk filmpje kunt maken (met de grid natuurlijk) moet het toch wel mogelijk zijn om het journaal te halen.

Maar als je dit alles op 1 dag wilt uitvoeren mag je wel een strakke planning/organisatie hebben, je hebt het tenslotte over het acht uur journaal!

Als je echt groot aan weet te pakken maken ze er misschien wel een Netwerk ( ;) ) reportage van.

Ik bedoel, eurogrid (http://www.eurogrid.org/) kreeg europesche subsidie, nederland wordt voorzitter, grid/distributed computing is helemaal hot, en DPC draait op heel wat computertjes, met wereldwijd gezien spectaculaire resultaten }:O .

Verwijderd

ik denk niet dat je een film moet gaan renderen gewoon omdat de gemiddelde nederlander zich niet realiseerd wat een bult werk daarin zit.. Eigenlijk moet je iets kiezen wat de gemiddelde burger als praktisch onmogelijk beschouwd want als je op het nieuws komt dan ziet iedereen 1000+ pc's, een hoop mensen en een paar kilometer kabels... dan is het niet zo indukwekkend als je na een hele dag werk met 1 filmpje komt opdraven..

Een klimaatmodel zal naar mijn mening meer aanslaan als er tenminste wat nederlandse tintjes aanzitten zoals bijv. hoeveel we de dijken moeten verhogen..

Maar er moeten toch zoveel dingen zijn waarmee je nou juist de KRACHT van zo'n grid mee moet kunnen laten zien??

Verwijderd

Denk dat het demonstreren van de kracht van een dergelijk grid voor de gewone man op straat het best te begrijpen is als je hem vertelt hoe lang hij er met zijn thuis computer in zijn eentje over zou doen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 20:16
kun je geen simulatie voor elkaar krijgen wat er met NL gebeurd als je een MOAB op A'dam gooit 8)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• VisionMaster
MewBie schreef op 03 juni 2004 @ 21:42:
kun je geen simulatie voor elkaar krijgen wat er met NL gebeurd als je een MOAB op A'dam gooit 8)
Je bedoelt:
GBU-43/B / "Mother Of All Bombs" / Massive Ordnance Air Blast Bomb :D

Ik geloof dat een voetbal overwinningsviering meer destructie kan aanrichten op het Leidscheplein dan een MOAB, maar das IMHO.

Anywayz ... morgen is de tweede dag van de Grid Tutorial @ NIKHEF. Morgen komt er ook de dude van het KNMI. Eens effe wat overleggen tijdens de koffie & lunch ;)

De andere dude die het initiatief heeft bedacht (the initial brainwave generator) vond het iig prijzend dat het hier @ Tweakers / GoT warm is onthaald. Dus we gaan er stilletjes wat meer beweging in proberen te zetten.

trouwens ... ik denk dat een (movie)renderfarm wel kinky is, maar heavy calculaties kan nog wel eens reken-intensiever zijn ;)
Ook die mogelijkheden zal ik eens bespreken. Ik gok dat het KNMI wel eens een een of ander horny filmpje heeft gemaakt om iets duidelijk te maken...

Verwijderd

_het_ grote voordeel van renderen is dat je niet zo afhankelijk bent van het aantal deelnemers. Als er maar 3 man komt opdagen, render je gewoon in een lagere kwaliteit.

Het zou toch zonde zijn als je weken werk in iets steekt en dat het dan volledig mislukt omdat er 3 computers te weinig waren om e.e.a. op tijd af te krijgen...

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 23:52:
_het_ grote voordeel van renderen is dat je niet zo afhankelijk bent van het aantal deelnemers. Als er maar 3 man komt opdagen, render je gewoon in een lagere kwaliteit.

Het zou toch zonde zijn als je weken werk in iets steekt en dat het dan volledig mislukt omdat er 3 computers te weinig waren om e.e.a. op tijd af te krijgen...
Zeer duidelijk een aanwezige parameter in het besluit wat nou eigenlijk echt te gaan doen (8>

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Als we een doel hebben, en de middelen, dan denk ik dat er wel media aandacht voor te krijgen is. Als we zover zijn zal ik eens rond bellen, heb mischien nog wel een contactje hier of daar :)

• VisionMaster
RedVox schreef op 04 juni 2004 @ 10:48:
Als we een doel hebben, en de middelen, dan denk ik dat er wel media aandacht voor te krijgen is. Als we zover zijn zal ik eens rond bellen, heb mischien nog wel een contactje hier of daar :)
Yup moeten we zeker uitbuiten zulke contactjes >:)

Anywayz... vandaag was de laatste dag van een Grid 'hands-on' tutorial. Kheb nog een kort gesprekje met mensen van SARA, KNMI en SRON gehad hierover en ze zien er ook wel een lol van in :*)

Dus ... de groep van geinteresseerden wordt een beetje groter ;)

Verwijderd

Vanuit distributed.net is er helaas niet een concreet idee gekomen. Met name het opzetten van het serverside aanbieden van data, het opzetten van een systeem voor het uitsplitsen van de data en het coden van de software zijn dingen die erg veel tijd en moeite kosten voor een éénmalige actie.

Het meest geboden idee is dan ook inderdaad gebruik te maken van bestaande mogelijkheden en daar dan invulling aan te geven. (b.v. 3D rendering van een animatie die meer informatie geeft over grid computing. Op die manier levert het uiteindelijke resultaat ook nog een bijdrage als promotiemateriaal)

Verwijderd

Ik ga er helemaal van uit dat Vision Master weet waar hij mee bezig is, dus alles wat ik post is info.

http://www.eurogrid.org/software.html

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm.. dus als ik het hier zo'n beetje lees gaat het hier om zeg maar voor de conferentie over Grid Computing een soort van 'Flashmob' te houden waar we in een dag een bepaald voorgesteld idee proberen op te lossen met zoveel mogelijk PC's?

Is het dan niet een idee om gewoon voor 1 dag, alle DC teams in de wereld met elkaar te linken? In elk geval, zoveel mogelijk members die mee willen doen? Dat iedereen gewoon voor een dag bijvoorbeeld UD-Grid gaat draaien? (Programma tegen kanker, dat trekt zowiezo media aandacht). Dus gewoon proberen om met alle DC teams contact te leggen en gewoon die ene dag zo'n beetje alle power op een project gooien, of op een model berekening gooien om de wereld de kracht van Distributed / Grid Computing te laten zien?

[disclaimer]
Zal wel stom idee zijn offcourse :p
[/disclaimer]

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 22:13:
Vanuit distributed.net is er helaas niet een concreet idee gekomen. Met name het opzetten van het serverside aanbieden van data, het opzetten van een systeem voor het uitsplitsen van de data en het coden van de software zijn dingen die erg veel tijd en moeite kosten voor een éénmalige actie.

Het meest geboden idee is dan ook inderdaad gebruik te maken van bestaande mogelijkheden en daar dan invulling aan te geven. (b.v. 3D rendering van een animatie die meer informatie geeft over grid computing. Op die manier levert het uiteindelijke resultaat ook nog een bijdrage als promotiemateriaal)
Volgens mij is het hele idee van Grid-Computing nu juist dat je, in tegenstelling tot bij Distributed Computing, niet hoef na te denken over het uitsplitsen van de data. Het hele systeem functioneert als één.

Of praat ik nu onzin? Is er verschil tussen clustering en grid-computing?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• VisionMaster
X-G schreef op 05 juni 2004 @ 00:20:
Hmmm.. dus als ik het hier zo'n beetje lees gaat het hier om zeg maar voor de conferentie over Grid Computing een soort van 'Flashmob' te houden waar we in een dag een bepaald voorgesteld idee proberen op te lossen met zoveel mogelijk PC's?
Inderdaad
X-G schreef op 05 juni 2004 @ 00:20:
Is het dan niet een idee om gewoon voor 1 dag, alle DC teams in de wereld met elkaar te linken? In elk geval, zoveel mogelijk members die mee willen doen? Dat iedereen gewoon voor een dag bijvoorbeeld UD-Grid gaat draaien? (Programma tegen kanker, dat trekt zowiezo media aandacht). Dus gewoon proberen om met alle DC teams contact te leggen en gewoon die ene dag zo'n beetje alle power op een project gooien, of op een model berekening gooien om de wereld de kracht van Distributed / Grid Computing te laten zien?

[disclaimer]
Zal wel stom idee zijn offcourse :p
[/disclaimer]
Er is een leuk verschil in de twee methoden van Distrobuted Computing die je hier door elkaar gebruikt. Althans .... UD-Grid doet me denken aan Grid Computing, maar het is niet anders dan ieder ander distrobuted project. Niet te verwarren met de grid's zoals we die hier bedoelen. Waar een set computers samen een cluster vormen dat per node ingezet kan worden om een opgegeven opdracht, een Job, uit te voeren in respect voor de lokale settings van een site.

Anywayz ... tis een leuk idee om nog meer te binden, maar dat zal nooit gehaald kunnen worden. Dat is niet te organiseren. En het is niet Grid computing, maar distrobuted computing.

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 05-06-2004 01:18 ]

• VisionMaster
dawuss schreef op 05 juni 2004 @ 00:37:
[...]

Volgens mij is het hele idee van Grid-Computing nu juist dat je, in tegenstelling tot bij Distributed Computing, niet hoef na te denken over het uitsplitsen van de data. Het hele systeem functioneert als één.

Of praat ik nu onzin? Is er verschil tussen clustering en grid-computing?
Er is een verschil tussen clustering en grid computing. Maar dat komt hier niet naar voren in je stelling ;)
Een duidelijk verschil met clustering en een grid is dat je geen voorgedefinieerd idee hebt waar je 'Job' naar toe is gestuurd. Je kan wat parameters mee geven om de beslissingsstrategy van een Resource Broker te sturen voor een bepaalde Job.
Dus ... OS versie, pre-installed software, minimum CPU power in kiloSpecInt, en dat soort dingen.
offtopic:
Gister en vanmiddag o.a. IBM, HP, LogicaCMG en een hoop collega's in de tutorial gehad vanmiddag en gister.

[ Voor 6% gewijzigd door VisionMaster op 05-06-2004 01:28 ]

• Bud_s

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Update ?? (en tevens *kikje*)

Ik wil best wel met 1 of 2 machientjus een dagje komen rekenen , als er maar voldoende koffie is :)

Verwijderd

Bud_s schreef op 07 juni 2004 @ 12:21:
Update ?? (en tevens *kikje*)

Ik wil best wel met 1 of 2 machientjus een dagje komen rekenen , als er maar voldoende koffie is :)
Ik kom ook zeker weten :) Melk, 2 klontjes suiker graag ;)

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 12:38:
[...]
Ik kom ook zeker weten :) Melk, 2 klontjes suiker graag ;)
Dat zal zeker geen probleem worden :Y)

Qua nieuwswaardige update ... binnenkort gaan we wat na denken over hoe dit allemaal op te lossen ...
En zullen we eens een meeting houden hierover.

[ Voor 52% gewijzigd door VisionMaster op 07-06-2004 16:53 ]

• Bud_s

Bud_s

Team Anticimex & Lock

En Vision , al nagedacht in de tussentijd ??

Zal best wel .. hahahahahhaah

Of lijkt het nu te veel op een *KICK* ?? |:( 8)7 8)7 })

• VisionMaster
Bud_s schreef op 18 juni 2004 @ 11:14:
En Vision , al nagedacht in de tussentijd ??

Zal best wel .. hahahahahhaah

Of lijkt het nu te veel op een *KICK* ?? |:( 8)7 8)7 })
LOL
Ja, naast zelf wat nagedacht te hebben, is er nu ook nog wat de KNMI dude besproken. Ik spreek hem weer a.s. maandag en dan gaan we eens kijken wat er aan hun kant is bedacht ;)

Verwijderd

En al een geschikt klimaatmodel gevonden. Dit is wel actueel en er is al een filmpje bij. Alleen denk ik dat je dit niet op 1 dag met beperkte middelen kan oplossen. Hopelijk vind je toch een interessant snel oplosbaar (1 dag) onderwerp.
Ik heb zelf geen idee en vraag me af waarmee de meeste onderzoekcentra met hun clusters mee bezig zijn.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3827461.stm
http://www.climateprediction.net/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 17:58 ]

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02 15:14
ik las laatst een artikel over de Universiteit van Groningen (???) welke een model hadden gemaakt waarbij, na clusterberekening, de uitslagen van het EK zouden rollen. Ansich wel geinig en er is media aandacht aan gegeven. Vooral nu is het een hot item. Laat uitrekenen wat NL doet tijdens het volgende WK of wanneer Robben wordt gewisseld. :)

Klimaatvoorspellingen e.d. zijn niet zo schokkend/interesant voor de medemens. Of je moet met iets op de proppen komen voor weersvoorspelling op komend koninginnedag oid. :)

• Bud_s

Bud_s

Team Anticimex & Lock

*subtiel* schopje

@Visionmaster : Nu zeker lekker aan het stampen ??
Is er al wat meer bekend ?

Verwijderd

Ik zit niet echt in de buurt, op mijn deelname hoeft niet te worden gerekend maar wellicht een idee om de initiele aandacht voor het project te vergroten (ik zit in lissabon). Benaden magazines en verspreid indien mogelijk via hen de bootable cd's, met een demoversie. Hierdoor worden meer mensen benaderd en kan de response groter worden. Tevens zal door een dergelijke actie hopelijk het project al hier en daar topic worden onder de mensen wat wellicht de bereidwilligheid van het NOS-journaal om een item hierover te maken zal doen toenemen.
Pagina: 1