Toon posts:

Problemen met een Headstart pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft onlangs een Headstart PC gekocht; de multimedia TV.
Nou ben ik gewend dat er altijd wel wat mis is bij een nieuwe pc, maar dat zijn vaak kleine dingetjes die je net ff moet weten om te verhelpen.
Deze PC is echter wat hardnekkig.
De computer crashed namelijk random. start dus opnieuw op, zonder aankondiging. Daarnaast wil er nog wel eens een plotselinge ongeldige bewerking optreden. Dat klinkt sasser-achtig, maar de PC was nog niet op internet aangesloten (en heeft bovendien een virusscanner (panda antivirus)) dus dat lijkt me sterk.
Ik heb sisoft Sandra uitgevoerd om het moederbord type to achterhalen; het is een MSI uit de 865PE serie.
Sisoft Sandra gaf een paar meldingen. Opvallend was 1 melding dat de voltage settings te hoog waren. Ik heb dat wat naar beneden gezet (naar safe settings), mocht echter niet baten. Ook waren er meldingen mbt de RAM (iets over buffers, ik weet het niet precies uit mijn hoofd; iets over de buffer) maar het leek niets fataals te zijn; verschillende sisoft sandra tests gaven normale resultaten en op dat moment crashte er ook niets.
Ik heb ook nog een keer gebruik gemaakt van Headstart's eigen recovery functie; waarbij de harddisk geleegd wordt en de fabrieksinstellingen worden teruggezet. Ook dat lijkt niet te werken. Echter, bij die fabrieksinstellingen word al gelijk meer dan alleen windows meegeinstalleerd.

Natuurlijk kan er wat aan de hardware liggen, maar heel vaak zijn dit soort problemen toch softwarematig. Echter, ik kan wel echt alles weghalen (inclusief headstart recovery) maar als dat niet werkt moet ie terug naar dixons, en die vinden het mogelijk niet geweldig als ze merken dat er zeer veel aan de software veranderd was (en dan mogelijk dat als oorzaak van het probleem aanwijzen).

Nog iets wat opviel: 3dmark 2k1se maar eens gedraaid; brak eerst steeds tijdens de tests af (weer zoiets raars); de performance leek op zichzelf echter goed te zijn, er waren geen rare slowdowns en de eindscore zat rond de 9000 (de videokaart is een radeon 9600). Overigens is de processor een 3.2 ghz Hyperthreading van intel en er zit geheugen in van een merk waarvan ik de naam een beetje kwijt ben; iets van "nyama"; op de msi site staan zij als certified aangegeven overigens, ik weet alleen niet meer waar dat overzicht precies te vinden is.

Als iemand uit mijn verhaal kan opmaken wat er aan de hand is dan hoor ik dat graag; als het niet softwarematig is dan vermoed ik zelf dat het toch om slecht geheugen kan gaan.
Natuurlijk kan het apparaat altijd terug naar Dixons, maar het duurde al zo lang voordat dat ding er eens een keer was; dat hebben we liever niet nog een keer.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dat geheugenmerk is Nanya. Je kan het ook zelf testen met behulp van een memtest86 bootable cd of diskette. (even googlen naar memtest86 :))

Zet ook even het power management uit in het BIOS, en ga de voltages van de voeding na. Sommige bedrijven maken nog steeds de fout om een redelijk goedkope B-merk 300 watt voeding te gebruiken voor zo'n soort systeem en dat is echt geen doen.

Succes :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.