[Ervaringen] Bong Watercooling+pic's

Pagina: 1
Acties:

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Ik heb nu sinds een tijdje "bong" koeling en dat scheelt echt veel in temperatuur. Daarom zou iedereen die watercooling heeft en minstens 1 rechterhand het moeten proberen. Eerst was de stressed temperatuur met redelijk lawaai net onder de 60 graden en idle 50-55. Nu met de bong in mijn setup is de temeratuur idle ? en onder load 51-52C, dus dat is wel beter. Het is ook nog stiller , alleen nu hoor je het water vallen maar das niet echt vervelend, tenzij je teveel gedronken hebt natuurlijk ;).
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~modde016/001.jpg
Het bong gedeelte van mn watercoolingssetup, is wel wat groot.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~modde016/002.jpg
Mijn grote 40x35 cm autorad :) dient om eerst het water al een klein beetje af te koelen , is alleen iig niet genoeg om op >2v te lopen
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~modde016/003.jpg
tja ... de binnenkant van mijn kast, is trouwens een sonata van antec
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~modde016/004.jpg
een mooie :P fan (was maar 12 euro, en op 5v is ie erg stil) en omderaan een relais voor het pompje.

schema van mijn watercooling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 cpu--> gpu --> reservoir --> 40x35cm rad--> pompje--> 
rad waar door de bong gekoeld water doorheen gaat --> CPU

de bong :     
                 | D  |
                 |    |          D=douchekop
                 |    |          Rad= radiator 
                 |    |          Pompje=2e pompje voor bong 
                 ______
                 | Rad |
_______          |_____|
|pompje|
|______|
en dan een slang tussen pompje en douchekop. bij mij zuigt het pompje het water direct uit een bak met water. Het zijn dus 2 verschillende kringen war het water doorheen loopt, zodat er gedestileerd water door mn pc loopt en gewoon water in de bong. Dat gewone water in de bong heeft als reden dat dat verdampt, en dan wordt gedestileerd water wel duur. Per week gaat er nl. ongeveer 10liter water in.

links voor hulp bij het maken van een bong:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/487399//
http://bredend.f2g.net/nl_bong.htm Nederlands , door Bredend
http://www.overclockers.com/articles389/index.asp erg duidelijk
http://www.wc101.com/guides/bongs/

Met een bong KAN het water van je setup onder de kamertemperatuur komen!!!

C&C gevraagd over mijn uitwerking.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Nadelen van bong koeling:

Minder efficient (paar goede rads kunnen ook de lagere temps halen)

Waterverlies, er verdampt flink wat water waardoor je regelmatig moet tanken. En waar gaat dat water heen? Precies je kamer in, trekt zo direct je plafond en muren in.

Bacterien, je hebt een warme vochtige dampige omgeving. Ongeveer zoals in de tropen, een ideale broedplaats voor algen, bacterien en ziektes dus. Je zal regelmatig de boel schoon moeten maken omdat je anders zeker verkouden wordt en een grote kans hebt op 'veterans-desease'

Lawaai, het geeft redelijk wat lawaai vergeleken met een paar stille Papst fan's

Je kan jouw setup nog verbeteren door bovenop ook een fan te zetten die omlaag blaast zodat er minder vocht de lucht in gaat.

Ook is een sterke pomp super belangrijk, hoe hoger de druk, hoe meer verdamping, hoe lager de temp. Jouw simpele pompje zal niet super efficient zijn, het kan ook helpen om een paar van de gaatjes in de kop dicht te smeren.

Een setup die ik ook gemaakt hebt die redelijk efficient was (maar wel groot zoals alle bong setups) een tuinslang met een stuk of 1000 kleine gaatjes erin die recht omlaag hing in een pijp. Onderaan zat een kraantje waarmee ik de druk kon regelen, de pijp diende ook als reservoir waar dus een laagje water in stond.

In de pijp was een soort nevel van de kleinere gaatjes en ook straaltjes van de grotere gaatjes, die straaltjes kletsten dan tegen de overstaande kant op wat nog meer verdamping opleverde. Bovenin zat een fan die recht omlaag blaasde, ongeveer halverwege (10 cm hoger als de hoogste waterstand zegmaar) zat nog een fan.

Die setup gaf zeer goede temps, maar ik heb er nooit lang mee gedraait vanwege de vele nadelen. Ik heb nog geprobeerd extra schotten erin te plaatsen om nog meer verdamping te krijgen en ook om een 2e slang erin te plaatsen, maar daarvoor had ik te weinig druk van de pomp (1600 l/u vijverpomp)

De setup heb ik binnen een paar dagen weer uit elkaar gehaald en een water-ornament van gemaakt in mijn achtertuin (bij de vijver). Inmiddels is dat ornament ook alweer afgebroken, maar een gedeelte staat er nog als versiering. Toch nog nuttig dus achteraf.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 11:36:

*knip*
Lawaai, het geeft redelijk wat lawaai vergeleken met een paar stille Papst fan's

Je kan jouw setup nog verbeteren door bovenop ook een fan te zetten die omlaag blaast zodat er minder vocht de lucht in gaat.

*knip*
met rads kan je iig niet onder de kamertemperatuur komen , het waterdan he, cpu zal vrijwel altijd daarboven ligen.

lawaai, kan best meevallen als je onderin een soort wolachtig spul doet, zodat het water niet direct op he water onderin valt.

verder bedankt voor de tips

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

ThaKiller schreef op 29 mei 2004 @ 11:51:
[...]

met rads kan je iig niet onder de kamertemperatuur komen , het waterdan he, cpu zal vrijwel altijd daarboven ligen.

lawaai, kan best meevallen als je onderin een soort wolachtig spul doet, zodat het water niet direct op he water onderin valt.

verder bedankt voor de tips
Met rads kom je natuurlijk niet onder de kamertemp, maar de watertemp maakt niet zoveel uit, de CPU temp is het belangrijkste. Ik zie jouw temps van 55 graden, dan zal je water niet echt in de richting van kamertemp komen, laat staan eronder.

Misschien kun je eens kijken naar een beter blok, ik weet niet welke je nu gebruikt? Als je watertemp echt laag gaat worden is een mooi blok natuurlijk ook mooi meegenomen.

Als ik jou was zou ik wel 2 1200 l/u pompjes plaatsen, je kan dan een jet impengment blok gebruiken.

Als je echt onder de kamertemp wil gaan zul je die rad van je ertussenuit moeten halen. Het is ook zo dat er na een tijdje een energie-evenwicht onstaat, je watertemp is dan overal gelijk (gebeurt meestal binnen 1 uur) en je CPU temp gaat dan ook nergens meer heen.

Het grote voordeel van een bong is dat je er ontzettend veel energie in kan stoppen en het best wel efficient wordt afgevoerd. Maar helaas zitten er zoveel nadelen aan dat de koelmethode an sich niet erg efficient is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 12:31 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09

Epsilon

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 11:36:

Nee, absoluut niet waar als je een goeie bong maakt. Deze is wat aan de kleine kant, een grotere had het beter gedaan.
Waterverlies, er verdampt flink wat water waardoor je regelmatig moet tanken. En waar gaat dat water heen? Precies je kamer in, trekt zo direct je plafond en muren in.

Bacterien, je hebt een warme vochtige dampige omgeving. Ongeveer zoals in de tropen, een ideale broedplaats voor algen, bacterien en ziektes dus. Je zal regelmatig de boel schoon moeten maken omdat je anders zeker verkouden wordt en een grote kans hebt op 'veterans-desease'
Mee eens

Lawaai, het geeft redelijk wat lawaai vergeleken met een paar stille Papst fan's[/quote]
Mee eens
Absoluut verkeerd, de lucht moet er boven uit en daar een fan plaatsen is dodelijk voor de fan. Tegengestelde flow is een must om te werken (water/lucht).
Ook is een sterke pomp super belangrijk, hoe hoger de druk, hoe meer verdamping, hoe lager de temp. Jouw simpele pompje zal niet super efficient zijn, het kan ook helpen om een paar van de gaatjes in de kop dicht te smeren.
Een dikke pomp is inderdaad beter, maar dit gaat ook perfect. Een sterkere pomp (die werkelijk verschil uit maakt) maakt ook weer herrie, dus het "stilte" principe dat je boven aangaf met die fans valt dan ook weg.

Al met al heeft een bong idd meer nadelen dan voordelen, maar het is wel beter dan een radiator als je de bong fatsoenlijk groot maakt (een meter hoog en groter).

Overigens is het makkelijker om de buis aan de onderkant dicht te maken en daar het reservoir van maken zoals thorry hierboven opperde.

Een bong heeft echter alleen nut als je de radiator uit je setup haalt, anders warmte die het water simpelweg weer op.

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 29-05-2004 12:53 ]

Verwijderd

Met een goede bong krijg je het water echt wel onder kamer temp. Een goede bong is dan ook lomp groot :+

Ik vind het persoonlijk niks.. Het concept is erg goed, maar de nadelen zijn veel te groot. Vooral de hoeveelheid water die verdampt is erg irritant.

Verwijderd

Epsilon schreef op 29 mei 2004 @ 12:51:
[...]

Absoluut verkeerd, de lucht moet er boven uit en daar een fan plaatsen is dodelijk voor de fan. Tegengestelde flow is een must om te werken (water/lucht).
Als je een fan bovenop plaatst die recht naar boven blaast krijg je idd een betere airflow, maar gek genoeg krijg je er geen betere temps op. Dit komt omdat je het water door verdamping af laat koelen, maar dit water moet je wel weer opvangen, als het water als damp wegvliegt heb je er helemaal niets aan.

Als je dus een fan naar boven zou laten blazen krijg je een soort fontein effect en is binnen een uur je reservoir leeg. De fan bovenop is dan ook niet om extra te koelen, maar om het waterverlies aan de bovenkant (waar normaal al een convectie stroming is) te voorkomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 15:12:
[...]

Als je een fan bovenop plaatst die recht naar boven blaast krijg je idd een betere airflow, maar gek genoeg krijg je er geen betere temps op. Dit komt omdat je het water door verdamping af laat koelen, maar dit water moet je wel weer opvangen, als het water als damp wegvliegt heb je er helemaal niets aan.
Jij krijgt het water echt niet helemaal verdampt hoor.. De manier die Epsilon beschrijft werkt het beste. Hoe meer water er verdampt hoe beter. En ja, dan is je reservoir snel leeg ja..maar das dan ook de werking van een bong.

Als je dat gaat tegen werken om water de besparen dan help je dus je bong om zeep en daarmee je temps.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 21:25
Ik ben het wachtwoord van de site van mij die in de startpost word genoemd kwijt, dus die is niet helemaal up-to-date. Toevallig heb ik komende week een andere :)

-
Wat volgens mij beter zou werken dan een bong, dat zijn een lading koperen buizen, met een laagje katoen daar op geplakt, en dan van boven daar water overheen sprenkelen, en dat laten verdampen.
Door die koperen buizen laat je dan het water stromen.
Zo zit je koelwater in een gesloten circuit. Dat scheelt voor je waterblokjes...

De topicstarter heeft wel een heel eenvoudige bong gemaakt, je kan hem nog heel veel verbeteren :)
-

hm, niet goed gelezen. Je heb al een rad in de bodem 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door bredend op 29-05-2004 17:53 ]

Verwijderd

Ik denk dat je verwijst naar dit gebeuren op overclockers.com:

[link]http://www.overclockers.com/tips1011/[\link]
Pagina: 1