Toon posts:

Remote kapot, simpelere vervanger?

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Onkyo TX-DS575X receiver.
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.stassen.nl/producten/onkyo/TX-DS575x.gif

Maar de bijbehorende remote is kapot gegaan. Een Onkyo RC-392M. (Het plaatje is een iets andere, maar bijna hetzelfde :))
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/onkyo/txsr600/remote.jpg

Dit was een erg luxe remote die kon 'leren', en met verlichting enz. Het lijkt mij dus dat deze nieuw bestellen erg prijzig is. Van mij hoeven al die extra's niet per sé. Zolang ik maar een beetje normaal mijn receiver kan bedienen ben ik al blij. Nu mijn vraag: Zou ik ook een andere (simpelere en goedkopere) remote kunnen kopen? Een universele ofzo? Ik weet niet precies hoe dat werkt ivm het signaal dat mijn receiver ontvangt.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Topicstarter
schop, schop, schopperdeshop

Verwijderd

Je kent toch wel die "universele" afstandsbedieningen? (staan vaak in huis-aan-huis-krantjes/folders) Kosten beneden 40 EUR en kunnen vaak wel het een en ander bedienen.

Geen idee of jou versterker dat pikt, maar dat zal een trial-and -error methode worden, gok ik

/me looks at TS sign: :9

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 01:41 ]

Verwijderd

ben bang dat je met die universele dingen alleen een beetje je basis functies kunt bedienen...

al geinformeerd bij Onkyo hoe duur het zal zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat wordt lastig. Op de webstie van Onkyo staat dat je voor een nieuwe remote naar een Service point moet. Deze zijn er echter niet in Nederland. Dan moet je naar een distributie punt waarvan het adres 'binnenkort' op de site geplaatst zal worden.

Ik ga dus echt voor een universele. Ik heb al genoeg aan volume, up en down, aan en uit en wisselen tussen de apparaten.
Hoe werkt het instellen van zo'n remote dan eigenlijk?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19
Zo'n remote kan je meestal instellen op een apparaten-range (bijv. onkyo Receiver). Die infrarood-codes moeten dan kloppen met jouw apparaat. Voor volume, apparaten-keuze enzo werkt het meestal wel. Bijzondere funkties zoals cursor enzo werken meestal (mijn ervaring) niet.
Verder kunnen die dingen ook IR-codes leren. Originele remote ertegenover en dan maar hopen dat ie het oppakt.
Die remotes kan je meestal beter eerst op proef nemen. Werkt het niet, lekker terug brengen....
De duurdere remotes kan je ook per software instellen. Dan heb je het over een prijsstelling vanaf zo ca. 250,- (o.a. philips pronto(neo)). Met die software kun je codes van anderen overnemen.
Kijk ook eens bij remotecentral.

Zin.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
Waarom stuur je die kapotte remote control niet naar het Onkyo service center? Met een beetje mazzel krijg je zo een nieuwe.

Dit deed ik bij mijn Philips TV remote :)

Verwijderd

Topicstarter
@Redheinz:
Thanx :) Dat ga ik dan maar eens proberen. Jammergenoeg kan ik het 'leren' niet meer gebruiken omdat ik mijn oude remote het helemaal niet meer doet.

@Bigfoot:
Dat was eigenlijk het beste idee geweest ja..
Jammergenoeg dacht ik dat het niet werken van m'n remote lag aan een simpel contactbreukje (dit omdat de stroom het af en toe wel deed en af en toe niet)
Dus ik besloot hem open te maken en het te fixen. Mijn idee bleek echter niet waar maar bij het openmaken heb ik wel het nodige plastic van de remote gesloopt (er zat zo'n eenmalig klik-systeem op) Ik denk dat ze daar niet zo blij mee zijn bij het service center..

Mja, ik ga dan maar eens een universele proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 18:04 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
Ik zou toch proberen hem op te sturen, vaak zijn het wel aardige mensen daar die weinig te doen hebben.

Verwijderd

Is je remote niet te fixen ? Waarschijnlijk is het je ir led die defect is geraakt.

Tip1 : Ga naar een electronica winkeltje en haal voor een eurootje ofzo een ir ledje.
Tip2 : Sloop een oude zapper uit elkaar en haal daar de ir led uit

Voordat je hiermee aan de slag gaat kijk even of je ir led nog werkt.
Dit kan je doen door hem voor een webcam ofzo te houden. Je ziet dan zwart geknipper.

Op deze manier heb ik een jaar terug flink wat geld bespaart voor een nieuwe zapper

Verwijderd

Topicstarter
@Bigfoot:
Ik heb hem 2e hands gekocht en heb geen garantie/aankoopsbewijs.
Maakt dat uit?

@Bromaster:
Dat is een goed idee! Ga het meteen even testen. Kan je iets specifieker zijn over het testen of hij nog werkt?

LEES DIT AUB
Even een vraag voor de mensen met een Onkyo receiver. Op de remote gaat er een rood lampje branden als je een knopje indrukt. Klopt het dat dit rode lampje ongeveer een halve seconde nadat je een knopje hebt ingedrukt aangaat? Volgens mij ging mijn rode lampje vroeger meteen al branden, maar dit weet ik niet zeker meer :?
Ook knippert dit lampje als ik een toets langere tijd ingedrukt houd. Hoort dit?
Please help me out :)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 18:48 ]

Verwijderd

Als je in een camera of een webcam richt met je remote dan moet je een zwart puntje zien knipperen op de plek van het ledje.
Dat is het ir signaal wat met het blote oog niet waar te nemen is.
Ik kan natuurlijk niet verzekeren dat het werkt maar het heeft mij eens geholpen. Er kan natuurlijk altijd iets anders defect zijn dan het ledje

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:27
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 12:52:
Als je in een camera of een webcam richt met je remote dan moet je een zwart puntje zien knipperen op de plek van het ledje.
Dat is het ir signaal wat met het blote oog niet waar te nemen is.
Ik kan natuurlijk niet verzekeren dat het werkt maar het heeft mij eens geholpen. Er kan natuurlijk altijd iets anders defect zijn dan het ledje
Bij een zwart-wit camera knippert hij wit :) Zo test ik ze altijd, via een beveiligingscamera:)

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de webcam test even gedaan, en hij knippert idd niet (bij andere remotes btw wel, toffe test :)). Toen heb ik hem opengemaakt en helemaal doorgemeten. Het ledje doet het nog gewoon maar krijgt om de een of andere duistere reden geen stroom. Waarschijnlijk is er dus gewoon iets goed fout in de circuits daarvoor, en dat kan ik zelf niet fixen :)

Dat wordt dan toch maar een universele kopen :'(

Verwijderd

@ FraGGoFiel : Helaas. maar het was te proberen.

@basje2001 : Dat wist ik niet. Ik test alleen met kleur :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zal maar even bij de simpelste optie beginnen maar natuurlijk heeft de TS dat allang gecontroleerd: batterijen vol? goed erin? goed contact?

Zo dat hebben we dan gehad.
Ik zou toch proberen om 'm op te sturen naar zo'n service center, met een mooi verhaal erbij dat je dacht dat ie stuk was en daarom open hebt gebroken, dat je een arme student bent maar o zo blij met je onkyo receiver maar dat je daar nu zonder bijbehorende AB niet zoveel meer aan hebt... bla bla bla.
gewoon zielig verhaaltje houden, wie weet trapt er wel iemand in.

Zelf de IR LED vervangen is echt wel een goed idee, dat eerst proberen natuurlijk.
Maar die dingen gaan niet zo snel stuk... dus of dat het echt is, ik help het je hopen.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 01-06-2004 17:05 ]

Alles kan stuk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
remco_k schreef op 01 juni 2004 @ 17:04:
Ik zou toch proberen om 'm op te sturen naar zo'n service center, met een mooi verhaal erbij dat je dacht dat ie stuk was en daarom open hebt gebroken, dat je een arme student bent maar o zo blij met je onkyo receiver maar dat je daar nu zonder bijbehorende AB niet zoveel meer aan hebt... bla bla bla.
gewoon zielig verhaaltje houden, wie weet trapt er wel iemand in.
Right, waarom geeft iedereen op GoT toch altijd adviesen om de garantie te misbruiken?

Als de TS hem nou meteen had opgestuurd, ok, maar hij heeft hem nu zelf nog verder gemold. Dan vervalt je garantie, en dat is dan toch echt je eigen probleem, niet dat van Onkyo.

Ontopic:
@TS: Ik zou toch echt even goed nadenken of je niet liever een Onkyo afstandsbediening besteld dan zo'n universeel ding. Ik weet niet hoe het met jouw receiver zit, maar bij mijn Pioneer receiver (en volgens mij bij mijn broer's Onkyo ook) kun je sommige dingen (als setupmenuutjes enzo) alleen maar met de afstandsbediening gebruiken, niet met de knoppen op het apparaat zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 01-06-2004 17:11 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
XanderH schreef op 01 juni 2004 @ 17:09:
[...]

Right, waarom geeft iedereen op GoT toch altijd adviesen om de garantie te misbruiken?

Als de TS hem nou meteen had opgestuurd, ok, maar hij heeft hem nu zelf nog verder gemold. Dan vervalt je garantie, en dat is dan toch echt je eigen probleem, niet dat van Onkyo.
Maar als het op die manier nog lukt is dat toch alleen maar goed? :P
Als iedereen genoeg geld had om alles te vervangen wat kapot ging, zouden we in'n mooie wereld leven, helaas zijn er ook nog arme studenten :P

[ Voor 26% gewijzigd door Wormaap op 01-06-2004 17:12 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
Wormaap schreef op 01 juni 2004 @ 17:12:
[...]

Maar als het op die manier nog lukt is dat toch alleen maar goed? :P
Als iedereen genoeg geld had om alles te vervangen wat kapot ging, zouden we in'n mooie wereld leven, helaas zijn er ook nog arme studenten :P
Tja, dus jij vind dat PC winkels ook gewoon processors met afgebroken pinnetjes enzo kostenloos moeten gaan vervangen? Beetje de omgekeerde wereld imo.

Dat de TS geen geld heeft voor een nieuwe afstandsbediening had hij zich moeten bedenken voordat hij hem zelf open ging maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
XanderH schreef op 01 juni 2004 @ 17:13:
[...]

Tja, dus jij vind dat PC winkels ook gewoon processors met afgebroken pinnetjes enzo kostenloos moeten gaan vervangen? Beetje de omgekeerde wereld imo.

Dat de TS geen geld heeft voor een nieuwe afstandsbediening had hij zich moeten bedenken voordat hij hem zelf open ging maken.
Als de PC zaak die proc voor mij wil vergoeden, zal ik dat zeker niet afslaan.
Jij bent het nu een beetje aan het verdraaien. Het ging erom dat'ie 'm kon opsturen, en dat er misschien iemand aardig genoeg was om'm te vervangen, het ging er niet om dat ze user-abuse zaakjes moeten gaan vervangen. Als ze het doen vind ik het alleen maar aardig :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Buzz-01
Wormaap schreef op 01 juni 2004 @ 17:12:
[...]

Weet je wat zo'n TX-DS575 kost?! :+
Arme student, my ass! ;)

Flickr

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ook de toetsen om een apparaat(radio/vcr1/vcr2/dvd) te selecteren op je versterker missen vaak op een universele afstandsbediening. Bij de duurdere modellen kun je vaak functies erbij leren, maar dan moet je natuurlijk wel het origineel nog hebben om het er vanaf te kunnen leren.

Verwijderd

Topicstarter
Basje2001 schreef op 02 juni 2004 @ 08:56:
[...]

Weet je wat zo'n TX-DS575 kost?! :+
Arme student, my ass! ;)
Heb het gisteren even nagevraagt, ongeveer € 50,-
Valt te overwegen dus.. mja aan de andere kant, unversele heb je al voor ongeveer 15...

• Buzz-01
True... Maar ik doelde dus op de nieuwprijs van een A/V receiver. ;)
Voor 50 Eypo zou ik niet gaan liggen kloten met een universele afstandsbediening! Je zal zien dat je dr geen 15 maar 25 voor neer mag leggen, als het al niet meer is, en dan zit je je de komende jaren kapot te ergeren omdat je een paar belangrijke functies mist!
Ik zou in het ergste geval van lack of cash zelfs mijn spaarrekening plunderen om dat ding origineel te krijgen! Mgoe, jouw keuze... :)

Flickr

Pagina: 1