Toon posts:

MacOSX installatie grootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee wat een schone installatie van MacOSX (10.3) aan ruimte kost?

(Zit een beetje te twijfelen of ik mijn Mac opnieuw moet installeren met de MacOSX cd's of met de recovery cd's ivm. zoveel mogelijk ruimte besparing)

Verwijderd

Op een dual G5 (met alle updates) ca. 8,5GB.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 22:55:
Op een dual G5 (met alle updates) ca. 8,5GB.
hier kan je nog wel alle taal dingen uitslopen en mss heb je all appz geinstalleerd :?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Ik ben wel eens bezig geweest om OS X (10.2.8 indertijd) uit te kleden, zodat ik er een bootable cd van kon maken. Met aanwijzingen op internet (kijk eens bij www.bombich.com of zoek bij versiontracker op BootCD) kwam ik zonder al te veel moeite op een 1.1 GB met een redelijke set applicaties. Daarna begon het verder uitkleden wel spannend te worden en kwam ik rond de 800MB in de problemen. Net niet genoeg om richting CD te gaan. Ik denk dat je met 10.3 ook ongeveer in de buurt van 1.1 tot 1.5 GB moet kunnen uitkomen.

Doe in ieder geval een custom install, alleen engels, geen uitgebreide fonts voor asiatische talen, geen printerdrivers. Later kan je nog denken aan het handmatig verwijderen van de man-pages. Dit moet al voldoende zijn om richting 1.5 GB te gaan.
Tip: maak bij het uitkleden regelmatig een image via Carbon Copy Cloner. Mocht het mis gaan, kan je snel een versie weer terugplaatsen en weer doorgaan.
Tip 2: mocht je toch later nog sftware van de installate cd willen installeren, gebruik Pacifist om losse packages te installeren.
Tip 3: gooi op het laatst zoveel mogelijk installation receipts e.d. weg.

Verwijderd

M@ximus schreef:
hier kan je nog wel alle taal dingen uitslopen en mss heb je all appz geinstalleerd :?
Ja, maar de TS vroeg om de grootte van een schone install. Hier kan nog heel veel van af (bijv. de printer bibliotheek is al 650 MB) :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
osx ea. :

Thanks voor de antwoorden, ik ga er zo mee aan de slag ;)

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 10:01

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Kun je aan een apple beginner uitleggen hoe bv de printersectie en talen weggooit. In windows ben ik aardig thuis, maar in osX is het nog wat lastig.

Ad maiorem black_eye gloriam

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 22:38:
Heeft iemand enig idee wat een schone installatie van MacOSX (10.3) aan ruimte kost?

(Zit een beetje te twijfelen of ik mijn Mac opnieuw moet installeren met de MacOSX cd's of met de recovery cd's ivm. zoveel mogelijk ruimte besparing)
Op mijn aaiboek was een schone installatie ongeveer 4 gig, inclusief updates.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

black_eye schreef op 29 mei 2004 @ 12:51:
Kun je aan een apple beginner uitleggen hoe bv de printersectie en talen weggooit. In windows ben ik aardig thuis, maar in osX is het nog wat lastig.
Heel makkelijk. Goed lezen wat er op de diverse schermen staat. Bij de installatie krijg je de optie voor een Easy install of een Custom install. Daar kan je alles aan en uitvinken (weliswaar in vrij grote brokken, maar toch).

Kijk voor dit soort vrij evidente dingen eerst eens op de website van Apple (Ja! die bestaat echt). Ga naar Support, kies 10.3 panther, zoek in 10.3 panther op custom install. (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25735 geeft antwoord op een aantal vragen omtrent installatie). Of kijk op Apple's discussions forums (http://discussions.info.apple.com) waar over vrijwel elk product van Apple gebruikers vragen stellen en antwoord krijgen.

Succes!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03-2025
Bestaat er ook nog de mogelijkheid om na installatie ruimte vrij te maken? Heb enkele weken geleden een powerbook gekocht en zoals het een goed beginner betaamt de standaard installatie procedure gevolgd.
Ben nu wel benieuwd of ik nu ook nog zaken als printerdrivers, talen etc.. kan verwijderen. En als dit mogelijk is, wat moet je dan verwijderen?
Om nu een nieuwe install te doen en alle apps etc,, opnieuw installeren is toch wel weer veel werk.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Met dit programma kan je in ieder geval al de geïnstalleerde talen verwijderen die je niet gebruikt.
Tja als je eenmaal weet dat je ervoor kunt kiezen om niet alle talen te installeren, doe je dat de volgende keer niet. Maar het schijnt dat veel Apple gebruikers zelden herinstalleren :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03-2025
@ Canaria: Mooi. thx! Schijnt toch al weer enkele honderden MB's te schelen. Heb hem net gedownload, zal het morgen eens uit proberen. Ben benieuwd of er nog meer van dit soort proggies zijn. :)

Ik heb 'monolingual' dus net gedraaid. Hij haalt niet alleen de language-files uit OSX, maar ook uit de geinstalleerde applicaties. Bij heeft hij dus 890 MB!!! opgeruimd. _/-\o_
Een aanrader voor iedereen die nog wel wat MB'tjes kan gebruiken!

[ Voor 40% gewijzigd door Joortje op 30-05-2004 10:24 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Misschien een handige voor mensen die hun HD op willen ruimen en willen kijken waar alle MB's nou eigenlijk in het systeem zitten. OmniDiskSweeper

kleurbleur.nl

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

Sage schreef op 30 mei 2004 @ 12:57:
Misschien een handige voor mensen die hun HD op willen ruimen en willen kijken waar alle MB's nou eigenlijk in het systeem zitten. OmniDiskSweeper
kijk, hier zat ik enige tijd naar op zoek :)
Ga het zodirect even proberen (eerst eten ect).

Thx voor de link :P
Pagina: 1