Biosflash foutgegaan bij Raid controller.

Pagina: 1
Acties:

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Zal het probleem even uitleggen, ik heb een Ata100 raid controller kaartje in me pc zitten.
Nu ben ik vanmiddag bezig geweest met het inbouwen van een WD160Gb hd-tje, maar de controller zag maar 128Gb.
Nu ben ik dus opzoek geweest naar een bios file voor deze kaart, en heb deze bios file er in gezet.
Op deze kaart, zit een SST39SF512 Flash EEPROM.
Maaaaaaaaar, bij het flashen heb ik voor keuze 2 gekozen: Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.de/QUESTION/HPTFlash.jpg,
in de veronderstelling dat deze ook zou werken.
Het flashen ging verder goed, er kwam geen foutmelding naar voren of iets dergelijks.
Na het geven van een herstart, vindt de pc de raid controller niet meer, en begint te zeuren over het niet kunnen vinden van een bootschijf.
Waarschijnlijk weet ik de oorzaak, op mijn kaartje zit een 512 Kbit versie, en de flashtool flasht de eeprom als zijnde een 1 Mbit versie.

Komt er dus opneer dat me kaartje dood is, en opnieuw flashen wil niet lukken omdat de kaart niet gevonden wordt door de flashtool.
Misschien dat op de orginele driver diskette een flash versie zit, die wel hoort bij deze eeprom. Helaas ben ik niet meer in het bezit van deze diskette.

Weet iemand een oplossing, een oplossing zonder dat ik me OS opnieuw moet installeren.
Als ik de bootschijf nu aan de ido controller van me mobo hang, dan krijg ik een blauw scherm. Natuurlijk omdat de drivers van de Raid controller er instaat.
Mijn OS (w2k) draait op Fat32 en heb geen Raid configuratie.

And The Only One

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Als je een boekje hebt , of een manual op de site staat moet je eens kijken naar een zogenaamde "Emergency-flash" of "Hard-flash" of iets in die trant. Kan zijn dat er toetsencombi opzit waardoor je kaart automatisch alles wat op een diskette drive staat erop flashed....

Raku

Verwijderd

Check ook even de commandline opties van het flash-tooltje. Mogelijkerwijs zit er een /force optie bij ofzo.

dus

tooltje.exe /?, tooltje.exe /help

//edit
skip this remark.. heb tooltje even gedowned, en hij kent niet echt een hulp functie. Misschien wel een force, maar zie daar dan maar eens achter te komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 22:39 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 22:37:
Check ook even de commandline opties van het flash-tooltje. Mogelijkerwijs zit er een /force optie bij ofzo.

dus

tooltje.exe /?, tooltje.exe /help

//edit
skip this remark.. heb tooltje even gedowned, en hij kent niet echt een hulp functie. Misschien wel een force, maar zie daar dan maar eens achter te komen.
Dat bedoel ik dus ook. Zoiets staat vaak in de manual. Mocht dat niet het geval zijn moet je de fabrikant maar even een mailtje doen. Je kunt ook een nieuwe halen als er geen oplossing is , hetzelfde type kaartje kost niet zoveel , en je kunt je harde schijven er zo weer opprikken , want de array informatie staat op je harde schijven ipv op je controller :)

Raku

Verwijderd

Ik bedenk me net iets anders. Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij sommige mobo's kun je deze firmware ook in je bios flashen. Misschien dat je 'm op die manier op z'n minst kunt tricken tot gewoon flashen. (voor Award biossen is er een tooltje welke je modules laat installeren/verwijderen, 't is niet voor niets een modulair bios)

Een andere optie is om met een debugger dat flashtooltje te lijf te gaan en gewoon die hele controle er uit te rippen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 23:07 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 23:06:
Ik bedenk me net iets anders. Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij sommige mobo's kun je deze firmware ook in je bios flashen. Misschien dat je 'm op die manier op z'n minst kunt tricken tot gewoon flashen. (voor Award biossen is er een tooltje welke je modules laat installeren/verwijderen, 't is niet voor niets een modulair bios)

Een andere optie is om met een debugger dat flashtooltje te lijf te gaan en gewoon die hele controle er uit te rippen.
Er zit een P2B-F mobo in, het is dus niet mogelijk om vanuit het mobo de raid controller te flashen. Deze zit immers in een pci slot, en dus niet benaderbaar vanuit de bios.
Omdat de flashtool de kaart ook niet meer vindt, ben ik bang dat de prom eerst geflasht moet worden (dus zonder de kaart), voordat er misschien weer leven in kan komen.

Is er iemand die ook deze kaart kaart heeft, en misschien nog de orginele driver diskette heeft. Dit i.v.m. het misschien aanwezig zijn van de bios op de diskette.

And The Only One

Pagina: 1