Toon posts:

Computer stuk, maar welk onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of ik hier het goede forum heb hoor, maar zo niet dan zou ik het op prijs stellen als een modje mijn draad naar het juiste forum zou willen schoppen :)

Ik had van de week ineens dat mijn computer uitviel. Dus ik denk van: wtf stroom is erdoor. Dus ik kijk in de meterkast... alles doet het goed enzo. Dus ik zet de computer weer aan, valt ie na 5 minuten weer uit en toen kwam er ook een rooklucht in mijn kamer. Toen dacht ik dat mijn voeding misschien stoffig was van binnen en dat het te heet werd daarbinnen. Ik dat spul losschroeven en met de stofzuiger alle stof weggezogen en later nog geblazen zodat alle stof uit mijn computer was. Alles leek weer goed te werken, maar na ongeveer 2 uurtjes aan te staan valt mijn computer weer uit en toen wou die ook niet meer aan.
Nou had mijn moeder van de week het zelfde probleem gehad met haar computer dat deze niet meer aan wou (jah heel toevallig) en hierbij lag het aan de voeding, dus toen dacht ik van: wtf man man voeding is kapot. Ik vandaag een nieuwe voeding halen. Erin schroeven, aansluiten etc, maar toen ik m wou aanzetten gebeurde er nog steeds niets.
Toen viel mij dus op dat het waaklampje van mijn moederbord wel aan ging op het moment dat ik de voeding van stroom voorzag. Ik vervolgens meteen kijken of dat bij mijn oude voeding ook het geval was... jawel hoor ook hier ging gewoon het waaklampje aan op het moment dat er stroom op zat.
Nou hoor ik dus op het moment dat ik de aanknop van mijn computer indruk (viel mij vandaag pas op btw), dat er een heel zacht poefje klinkt alsof er ergens lucht uit ontsnapt. Dit gebeurt alleen zodra het waaklampje van mijn moederbord is uitgeweest en vervolgens weer op het stroomnet is gezet.
Nu vraag ik mij dus af wat er kapot kan zijn aan mijn computer? Ik denk zelf mijn mobo of proc. Nou ben ik de enige in dit huis met een socket 478 moederbord en processor (P4 1,8 ghz), dus ik kan niks testen
Heeft iemand enig idee wat er kapot kan zijn aan mijn computer met deze symptonen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je elco's?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dit kan helpen, wij misschien ook, maar post dan volledige specs van je systeem. Condensatoren kunnen het idd zijn, maar je kunt iig voeding testen, uitbreidingskaarten verwisselen etc. Dan kun je iig alles muv CPU en mobo uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 28 mei 2004 @ 19:30:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dit kan helpen, wij misschien ook, maar post dan volledige specs van je systeem. Condensatoren kunnen het idd zijn, maar je kunt iig voeding testen, uitbreidingskaarten verwisselen etc. Dan kun je iig alles muv CPU en mobo uitsluiten.
och jah stom van mij ... specs vergeten

Specs:
Asus Mobo P4T-e
256 MB RDRAM ECC
P4 1,8 Ghz Northwood
(nieuwe voeding) Q-tec ATX 350 Watt low-noise
(oude voeding) AOpen 300 Watt (zat bij me case)

Verder zitten de volgende dingen in mijn comp:
2x dvdbrander
1x diskettestation
2x geluidskaart, waarvan 1 met frontpanel
1x videocard (asus v7700 deluxe)
1x usb 2.0 card
1x 100mbit lan
1x harde schijf (60gig)

Het spul is nu ongeveer 2 jaar oud en de hardware is in de originele staat (dus niet overclocked of wat dan ook)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
[edit=crosspost]

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 19:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, begin dan eens met alles uit het systeem te halen muv CPU, mobo, RAM, VGA en voeding- dus geluid eruit, NIC eruit, schijven eruit, USB kaart eruit enzo.

Verder is een 300W AOpen een VEEL betere voeding dan een Q-tec 350W gedrocht (met name de 350W versie van hen is een berucht geval), probeer het eens met die AOpen dus.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
update: beide voedingen getest op een oud systeem... beide werkend (zonde van t geld van die nieuwe voeding dus...) ... zometeen even de rest van mijn gebeuren testen. Kan mijn moederbord eigenlijk draaien zonder cpu of een kapotte cpu? Denk t niet of wel?

update: systeem getest met enkel cpu, mobo, geheugen en voeding... nog steeds geen reactie...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 20:20 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

volgens mij kom je zonder cpu (weet het eigenlijk wel zeker) niet eens in de bios van je computer maar anders moet je eerst eens kijken naar je condensatoren zoals dion_b al zegt dat zijn die ronde dingetje die bij je cpu in de buurt zitten als die bol staan dan is je moederbord hoogst waarnschijnlijk overleden

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Schapie schreef op 28 mei 2004 @ 21:05:
volgens mij kom je zonder cpu (weet het eigenlijk wel zeker) niet eens in de bios van je computer maar anders moet je eerst eens kijken naar je condensatoren zoals dion_b al zegt dat zijn die ronde dingetje die bij je cpu in de buurt zitten als die bol staan dan is je moederbord hoogst waarnschijnlijk overleden
stel mijn mobo is overleden he... kan het dan wel kloppen dat het waaklampje wel aangaat zodra er stroom staat op me mobo?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 21:30:
[...]

stel mijn mobo is overleden he... kan het dan wel kloppen dat het waaklampje wel aangaat zodra er stroom staat op me mobo?
jah dat kan

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 20:15:
update: beide voedingen getest op een oud systeem... beide werkend (zonde van t geld van die nieuwe voeding dus...) ... zometeen even de rest van mijn gebeuren testen. Kan mijn moederbord eigenlijk draaien zonder cpu of een kapotte cpu? Denk t niet of wel?

update: systeem getest met enkel cpu, mobo, geheugen en voeding... nog steeds geen reactie...
Voeding op oud systeem testen zegt niet zoveel- een P4 1.8 verbruikt zelfs als Northwood ruim 60W, waarbij het voornamelijk van de 12V lijn trekt. Oudere CPU's zullen in de regel onder de 30W blijven en bovendien dat met name van de 5V lijn trekken.

Maar goed, als het met de AOpen ook niet werkt is het niet waarschijnlijk de voeding. Ik verdenk mobo...

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien zelfde probleem als in dit topic: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* ?

Verwijderd

Allereerst,

Je computer gaan schoonzuigen met een stofzuiger is NIET zo slim. Deze geeft een hoop statische elect. af waardoor je mobo al snel kan overlijden.

Stof in je computer is ook slecht. Koeling wordt slecht en er kan zelf kortsluiting ontstaan. Zoals ik begrijp uit je post heerst er (no offence) nogal veel stof in jullie huis. Je zou hiervoor bijv. een stoffilter voor kunnen kopen. Deze zet je op je fans en houden heel wat stof tegen.

Ook heb ik gelezen dat je een Asus mobo hebt. Uit ervaring weet ik dat deze vocale post melders hebben. Je kan dus even een hoofdtelefoon of boxen op je line out drukken. Dan krijg je een vocal message van je probleem (even instellen op vocal met de jumpers op je mobo) Mocht je deze optie niet hebben dan kun via de piepjes ook horen wat de fout melding is (zie je ASUS manual)

Een mobo kan niet opstarten zonder proc of geheugen. Plug alles los behalve deze. Probeer vervolgens je pc op te starten. Gaat dit goed dan gaan je stukje bij beetje alle hardeware erin pluggen en kijken waar de fout zit. Start hij nog niet op; waarschijnlijk proc of mobo dood.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaand hebt!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 00:52:
Allereerst,

Je computer gaan schoonzuigen met een stofzuiger is NIET zo slim. Deze geeft een hoop statische elect. af waardoor je mobo al snel kan overlijden.

Stof in je computer is ook slecht. Koeling wordt slecht en er kan zelf kortsluiting ontstaan. Zoals ik begrijp uit je post heerst er (no offence) nogal veel stof in jullie huis. Je zou hiervoor bijv. een stoffilter voor kunnen kopen. Deze zet je op je fans en houden heel wat stof tegen.

Ook heb ik gelezen dat je een Asus mobo hebt. Uit ervaring weet ik dat deze vocale post melders hebben. Je kan dus even een hoofdtelefoon of boxen op je line out drukken. Dan krijg je een vocal message van je probleem (even instellen op vocal met de jumpers op je mobo) Mocht je deze optie niet hebben dan kun via de piepjes ook horen wat de fout melding is (zie je ASUS manual)

Een mobo kan niet opstarten zonder proc of geheugen. Plug alles los behalve deze. Probeer vervolgens je pc op te starten. Gaat dit goed dan gaan je stukje bij beetje alle hardeware erin pluggen en kijken waar de fout zit. Start hij nog niet op; waarschijnlijk proc of mobo dood.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaand hebt!
jah maar als ik de computer aanzet, dan gebeurt er echt helemaal niks er gaan dus ook geen fans aan ... het enige wat ik hoor is heel eventjes een sissend geluidje voor een halve seconde
dion_b schreef op 28 mei 2004 @ 21:51:
[...]

Voeding op oud systeem testen zegt niet zoveel- een P4 1.8 verbruikt zelfs als Northwood ruim 60W, waarbij het voornamelijk van de 12V lijn trekt. Oudere CPU's zullen in de regel onder de 30W blijven en bovendien dat met name van de 5V lijn trekken.

Maar goed, als het met de AOpen ook niet werkt is het niet waarschijnlijk de voeding. Ik verdenk mobo...
zoals ik dus net ook al had gezegd, deed mijn computer het ook niet als ik alle hardware had losgekoppeld en deed mijn compujter het van de ene op de andere dag het niet zonder aan de hardware te hebben gekloot

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 12:13 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

misschien stom maar, controleer ook of de power-on switch wel nog goed aangesloten is...
met al dat switchen van voedingen enz enz...

verder kan'k maar zeggen wat heir al gezegd wordt... alles behalve mobo cpu ram en graka eruit zwieren/loskoppelen en uwen aangekoppelde power-on induwen... geeft em dan niets, zelfs geen piepjes dan zal et waarschijnlijk je mobo zijn doe overleden is, anders moet je ff betekenis piepjes opzoeken.

edit: op verzoek in het 'nederlands' (met dus zo'n hartstikkeme nederlands accent):

nou, het kan misschien onaardig klinken, maar heb je al even gekeken of je aan/uit-schakelaar nog wel correct is aangesloten op je mamaplank?
want dat hele gedoe omtrent voedingen verwisselen zint me helemaal niet...
:+
verder doe je maar wat deze jongeheer hier net onder mij aangeeft
|
|
\/

[ Voor 34% gewijzigd door H!GHGuY op 29-05-2004 14:32 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:01

FlipFluitketel

Frontpage Admin
HIGHGuY schreef op 29 mei 2004 @ 12:18:
misschien stom maar, controleer ook of de power-on switch wel nog goed aangesloten is...
met al dat switchen van voedingen enz enz...

verder kan'k maar zeggen wat heir al gezegd wordt... alles behalve mobo cpu ram en graka eruit zwieren/loskoppelen en uwen aangekoppelde power-on induwen... geeft em dan niets, zelfs geen piepjes dan zal et waarschijnlijk je mobo zijn doe overleden is, anders moet je ff betekenis piepjes opzoeken.
Euh.. juist.. volgende keer aub normaal nederlands ipv half belgisch..

Maareh.. ik ga dus even tegen jouw reactie in en zeg tegen TS:
Haal alles eruit zodat je alleen je moederbord en je cpu nog erin hebt zitten. Als je pc nu geen piepjes geeft, dan is het 100% zeker je moederbord of je cpu. Als de pc wel piepjes geeft, dan zijn je moederbord en cpu zo goed als zeker niet defect en kun je dus alles 1 voor 1 weer terug gaan plaatsen (te beginnen met geheugen of videokaart).

edit:
ik lees net dat je alle hardware er al uit had gehaald, dus ook je videokaart en geheugen?? Zo nee, probeer dat dan nog eens en als ie wel piept met het geheugen en de videokaart eruit, dan is dus een van die 2 dingen de oorzaak

[ Voor 14% gewijzigd door FlipFluitketel op 29-05-2004 12:30 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Het lijkt erop alsof je kortsluiting hebt, dat geluid wat je hoort is dan de beveiliging die inschakelt.

Probeer eens een andere voeding, of deze voeding aanzetten zonder PC eraan (via de FAQ en de search kun je vinden hoe).

Als de voeding nog in orde is heb je een goede kans dat het je moederbord is.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

MBV

voeding heeft hij getest met een oude pc :Z
Ik heb geen idee. Misschien bij een goeie computerwinkel langsgaan? Vaak heeft een technische dienst wat meer spullen om om te wisselen e.d.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MBV schreef op 29 mei 2004 @ 12:40:
voeding heeft hij getest met een oude pc :Z
En zoals ik al zei, een oude PC belast een voeding VEEL minder en bovendien op een totaal ander manier. Dat zegt dus geen steek. Wat wel wat zegt is dat die degelijke AOpen ook niet helpt. Mobo of CPU klinkt waarschijnlijk, waarbij meestal mobo dood is. Vooral icm het stofzuigerverhaal lijkt met ESD een potentiele doodsoorzaak.
Ik heb geen idee. Misschien bij een goeie computerwinkel langsgaan? Vaak heeft een technische dienst wat meer spullen om om te wisselen e.d.
Kan, maar daar betaal je je klem, de kleinere zijn juist vaak beter om extra service te bieden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 29 mei 2004 @ 14:02:
[...]

En zoals ik al zei, een oude PC belast een voeding VEEL minder en bovendien op een totaal ander manier. Dat zegt dus geen steek. Wat wel wat zegt is dat die degelijke AOpen ook niet helpt. Mobo of CPU klinkt waarschijnlijk, waarbij meestal mobo dood is. Vooral icm het stofzuigerverhaal lijkt met ESD een potentiele doodsoorzaak.

[...]

Kan, maar daar betaal je je klem, de kleinere zijn juist vaak beter om extra service te bieden.
hmz nou ik vraag me eigenlijk af of die stofzuiger er iets mee te maken heeft, omdat nadat ik dat had gedaan heeft de computer nog wel een redelijk tijdje gewerkt, maar toen kapte die er mee (dus ploef computer uit) en toen ging die ook niet meer aan...

verder heb ik vandaag mijn computer maar gebracht naar de winkel waar ik alle onderdelen vandaan heb en zij zouden er voor mij naar kijken :)
Pagina: 1