Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Zelf een plexi-case bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 19:19
Ik kreeg laatst het leuke idee om zelf een case te gaan bouwen in de zomervakantie (heb weinig te doen :))
Nou dacht ik zelf aan een plexiglazen case. Hier op GoT heb ik al gevonden hoe je het het beste kunt "lassen" (chloroform), maar nou kwam m'n broertje laatst met het leuke onderwerp "statische electriciteit". Nou ben ik heel slecht in natuurkunde, maar ik weet nog net wel dat stof tegen een kunststof materiaal bewegen statische electriciteit opleverd (per ongeluk met je mouw langs de case, rondvliegend stof). En als je iets wel kan missen bij hardware, dan is het dat wel.
Toen bedacht ik mij dat rubberen ringetjes tussen alle hardware en de case (om de schroeven dus) wel een goed idee kan zijn. Is het een goed idee?
Ook las ik dat plexiglas niet tegen UV licht kan, dus de UV fans die ik in gedachte had, vallen al af.

Nou liep ik laatst de gamma binnen en toen bleek dat het enige wat ze hadden acryl en lexaan te zijn. Lexaan is ideaal, maar veel te duur en valt dus af.
Het acrylglas wat ze hadden, was 3mm dik en dus erg buigzaam. Maar niet zo duur. Is dit wel sterk genoeg als het gelast is?
Is acrylglas goed te snijden met een mes?
Snijden met een mes lijkt me erg handig voor het maken van gaten voor de fans, diverse connectors (power, VGA, enz)

Mijn dank voor jullie antwoorden!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb het laten uitlaseren en heeft me wat gekost maar was dus wel mooi gedaan en stevig. Dat "lassen" met chloroform is gewoon lijmen. Pak tenminste 5mm en voor de buitenkant zelfs beter 8mm. Beste is eigenlijk een aluminium skelet en dan 5mm plexiglasplaten errond.

Ipv. elke poort apart te snijden, doe je gewoon de backplate ofzo. Ik had een uitschuifbare mobo tray van een andere kast gebruikt, waardoo ik maar 1 gat hoefde te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Phuncz op 28-05-2004 17:38 ]

• Bramm
Bij de plaatselijke gamma hadden ze alleen 3mm dik. Dan moet ik ff op zoek naar dikkere. Een skelet is misschien ook wel een goed idee. De backplate kan ik van de kast waar de hardware nu in zit, afhalen/losslopen. Goeie ideetjes tot nu toe!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
5 á 8 mm is inderdaad aan te raden, i.v.m. massa van je spullen.
Acrylglas 3mm is te snijden met zo'n stenly mes. Meer dan 3mm weet ik persoonlijk niet.
Het makkelijkste is de dremel.

Hoe ga je de delen bij elkaar houden?

* ooit op school met Techniek een soort bloemenvaas gemaakt, de delen plexiglas werden bij elkaar gehouden met een zeer gevaarlijk soort lijm. Weet de naam even niet.

offtopic:
Mister I heeft op dit punt allerlei ervaring, k zou even vragen of die dit topic even leest

• Bramm
matinez schreef op 28 mei 2004 @ 17:42:
Hoe ga je de delen bij elkaar houden?
lassen met chloroform. De hardware schroef ik vast in het plexiglas.

Als het lassen niet sterk genoeg is, dan maak ik de delen gewoon vast met "hoekjes" (metalen hoekjes met schroefgaten)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Lassen met chorofom is een goed idee op zich.

Wat betreft de statische electriciteit:
Dit valt mee. Je kan gewoon met afstandsbusjes werken voor je appatuur en dan heb je er geen last van. Als je het toch niet vertrouwd, zijn er spuitbussen om je plexi antistatisch te maken.

Uv licht: Heb ik nog nooit last van gehad, heb uv lampen in mijn case zitten en het plexi werkt nog steeds goed :)

Wat betreft de dikte en merk plexiglas:
Acryl glas is in principe prima. Ik zelf werk met 4 mm acryl glas. En dat is goed.
Het frame heb ik van 5 mm acrylaat gemaakt, omdat:

1. Je daar in kan schroeven
2. Het een stuk steviger is.

Acrylglas is goed te snijden met een mes, mits niet te dik.
je kan aan bij de kanten een groef maken en dan kan je het breken. Dit gaat prima, mits je groef diep genoeg is ander krijg je scheve breuken.

Voor het maken van gaten in fans, zou ik toch met een 7gaten boor gaan werken, dat heb ik ook gedaan en dat werkt een stuk plezieriger.

Verwijderd

Korte post met betrekking tot de statische elektriciteit.

Aarden die kast!, Dan kan die niet statisch geladen worden.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 20:17:
Korte post met betrekking tot de statische elektriciteit.

Aarden die kast!, Dan kan die niet statisch geladen worden.
ook goed :P

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Maar hoe aard je zoiets? Je moederbord e.d. zijn via je voeding geaard, maar kun je dan bijv. een aardedraadje vanuit je voeding op je kast plakken? Misschien domme vraag, maar ik weet echt geen fuk van elektro :o

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm ik heb er zelf ooit een gemaakt (met aluminium skelet dat wel :p ) en is wel leuk.
Als ik jouw was zou ik voor 1 cm dik plexi gaan, en deze aan elkaar lassen met chloroform.

Maak er alstublieft geen kubus van, gaan eens origineler werken... rondingen zou alleen al vetter zijn (die kun je maken door een stuk plexi vast te maken met lijmklemmen aan een tafel (stuk over laten steken!) op de rand van de tafel de plexi verwarmen met een verfbrander en dan voorzichtig druk uitoefenen over de gehele plaat.

Probeer maar, leuk idee wel :)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Sharkbyte schreef op 28 mei 2004 @ 17:37:
Ik heb het laten uitlaseren en heeft me wat gekost maar was dus wel mooi gedaan en stevig. Dat "lassen" met chloroform is gewoon lijmen. Pak tenminste 5mm en voor de buitenkant zelfs beter 8mm. Beste is eigenlijk een aluminium skelet en dan 5mm plexiglasplaten errond.
Waar heb je dat laten laseren, en hoeveel koste dat?
Ik zou dat goed kunnen gebruiken. Heb je mischien ook een foto?

What is impossibility but a challenge

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat was via het bedrijf waar ik het plexiglas gekocht had, en dat was in België dus. Het kostte zowat 200€ voor voedingsgat, mobotraygat, drives en 2 knoppen uit te laseren. Ik betaalde per hoek van 90 graden, per lopende meter en ook nog de complexiteit. En het werk natuurlijk dan. Foto's zou ik moeten gaan zoeken want ik heb de kast niet meer. De kap was in 2 gebroken, veel te dun (5mm) voor die oppervlakte (40cm x 40cm x 40cm).

Verwijderd

De ideaale manier om plexi te versnijden vind ik nog altijd met een cirkelzaag. Je legt een lat naast je zaag, rechter kan het niet zijn.

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Sharkbyte schreef op 28 mei 2004 @ 23:34:
. Het kostte zowat 200€ voor voedingsgat, mobotraygat, drives en 2 knoppen uit te laseren. Ik betaalde per hoek van 90 graden, per lopende meter en ook nog de complexiteit. En het werk natuurlijk dan.
En was dat exclusief materiaal kosten?

What is impossibility but a challenge

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die hebben ze me niet aangerekend. Het was een kleur die ze nog niet hadden en was wel mooi zeiden ze, misschien daarom.
Pagina: 1