Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar waarom krijg ik geen seintje per mail, als er iemand gereageerd heeft op een bericht dat ik geplaatst heb? Ik zie ook niets bij de uitgebreidde preferences wat hier over lijkt te gaan..?

Verwijderd
Professioneel Hyves-weigeraar
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 01:42 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Wouter Tinus op 01-06-2004 07:42 ]
Mwah, ik ben het eens met hetgeen iedereen zegt, maar dit wil ik toch even rechtzetten: elk forum-mailsysteem dat zichzelf waardig is, heeft ten minst een optie die ervoor zorgt dat er geen nieuwe replymails worden gezonden als de user in kwestie nog niet gekeken heeft in het topic. Dus dat is niet echt een argument.PromWarMachine schreef op 01 juni 2004 @ 07:47:
Dat gaat nooit werken. In sommige (non-tech)-topics wordt serieus 4 tot 6x per minuut gereageerd, zonder te overdrijven. Jij gaat daar reageren, gaat boodschappen doen, komt terug, vervolgens mag je 150 Tweakers.net mailtjes gaan lezen. Kan niet de bedoeling zijn.
i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels
Nee, bandbreedte kan het ook niet zijn. Een mailtje met een link erin en een klein stukje tekst kost hooguit 2-4kb. 1 keer Got bezoeken en de history openen kost al gauw 30-60kb aan traffic. Dus dat argument gaat ook niet op.JHS schreef op 01 juni 2004 @ 16:08:
Als je dan een emailnotificatie hebt lijkt het me toch wel handig als je dat aan en uit kan zetten per topic.... Dus de argumenten van dat je teveel mailtjes krijgt gaan niet op. Blijf je natuurlijk met het punt zitten van de bandbreedte...
Wat dacht je van server power enzo. Het controleren op moet ik een email sturen en aan wie etc kost een hoop power. De queries zullen niet zo eenvoudig zijn en mysql is nu eenmaal goed in simpele queries en niet in de moeilijke. Daarnaast gebeurt dit ook nog eens op het moment dat het juist druk is. In tegen stelling tot bijvoorbeeld de search indexer en backups die 's nachts gedaan worden.MetHod schreef op 01 juni 2004 @ 16:14:
[...]
Nee, bandbreedte kan het ook niet zijn. Een mailtje met een link erin en een klein stukje tekst kost hooguit 2-4kb. 1 keer Got bezoeken en de history openen kost al gauw 30-60kb aan traffic. Dus dat argument gaat ook niet op.
Neem phpBB. Die hebben zo'n feature. Standaard staat het uit, je kunt het aanzetten of per topic aanzetten. Je krijgt maar 1 mailtje, totdat je het topic weer bekijkt. Ik vind het wel handig werken. Verhalen van 200-400 mailtjes zijn natuurlijk overdreven, je abbonneerd je alleen maar op echt hele belangrijke topics.
[ Voor 1% gewijzigd door ripexx op 01-06-2004 16:19 . Reden: :x makelijk vs moeilijk ]
buit is binnen sukkel
PromWarMachine schreef op 01 juni 2004 @ 07:47:
Dat gaat nooit werken. In sommige (non-tech)-topics wordt serieus 4 tot 6x per minuut gereageerd, zonder te overdrijven. Jij gaat daar reageren, gaat boodschappen doen, komt terug, vervolgens mag je 150 Tweakers.net mailtjes gaan lezen. Kan niet de bedoeling zijn.
Die fora waar jij ogenschijnlijk op doelt, hebben 20 bezoekers en een ongeveer gelijk aantal aan topics, dan is zoiets wellicht gewenst. Hier niet in ieder geval.
Steve schreef op 01 juni 2004 @ 07:50:
Mwah, ik ben het eens met hetgeen iedereen zegt, maar dit wil ik toch even rechtzetten: elk forum-mailsysteem dat zichzelf waardig is, heeft ten minst een optie die ervoor zorgt dat er geen nieuwe replymails worden gezonden als de user in kwestie nog niet gekeken heeft in het topic. Dus dat is niet echt een argument.
Bandbreedte is hierbij direct gerelateerd aan het aantal mailtjes. Zij het niet door het aantal mailtjes per topic, dan is het wel het aantal mailtjes doordat 10.000 users allemaal 1 topic uitgekozen hebben dat ze in de gaten willen houden?JHS schreef op 01 juni 2004 @ 16:08:
Als je dan een emailnotificatie hebt lijkt het me toch wel handig als je dat aan en uit kan zetten per topic.... Dus de argumenten van dat je teveel mailtjes krijgt gaan niet op. Blijf je natuurlijk met het punt zitten van de bandbreedte...
[ Voor 23% gewijzigd door PromWarMachine op 01-06-2004 16:24 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 01-06-2004 16:30 ]
Natuurlijk is bandbreedte een issue, aangezien het gesponsord is moet je wel een beetje oppassen. Daarnaas worden icon en smilies natuurlijk client side gecached door een browser of een proxy.awaarle schreef op 01 juni 2004 @ 16:28:
De bandbreedte is het iig niet de rede lijkt me, een mail is kleiner dan een paar icons/ smilies.
buit is binnen sukkel
Je zal maar een topic openen, die zo succesvol verloopt dat je 1500 replies krijgt...awaarle schreef op 01 juni 2004 @ 16:28:
De bandbreedte is het iig niet de rede lijkt me, een mail is kleiner dan een paar icons/ smilies.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
true, kwa bandbreedte zal het zelfs efficienter kunnen zijn, want je gaat niet steeds f5-en op je history enzo.awaarle schreef op 01 juni 2004 @ 16:28:
Als ik zoiets moet implementeren dan zal ik ervoor zorgen dat er geen mailtje meer wordt verstuurd als er al een gestuurd is je bent nog niet wezen kijkenBtM909 schreef op 01 juni 2004 @ 16:35:
[...]
Je zal maar een topic openen, die zo succesvol verloopt dat je 1500 replies krijgt...
[ Voor 25% gewijzigd door Erkens op 01-06-2004 16:39 ]
Nog maar server-processor capaciteit in beslag nemenErkens schreef op 01 juni 2004 @ 16:38:
Als ik zoiets moet implementeren dan zal ik ervoor zorgen dat er geen mailtje meer wordt verstuurd als er al een gestuurd is je bent nog niet wezen kijken
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, dat weegt echt niet op tegen de resources usage van het daadwerkelijk sturen van die mail
Wat neemt meer capaciteit in beslag? Eén mail sturen en daarna kijken of de usert al is wezen kijken in het topic, of duizend mails sturen zonder te kijken?BtM909 schreef op 01 juni 2004 @ 16:42:Nog maar server-processor capaciteit in beslag nemen
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
De vraag is niet of de data zo absurd hoog is, de vraag is of het nuttig is en wat toevoegt.Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 02:12:
Daar komt bij, dat lang niet alle posters de functie zullen gebruiken. Het aantal mailtjes zal een verwaarloosbaar onderdeel van de data blijken.
"Maar zij hebben het ook!", dat valt onder meelopersmotief. Kom met argumenten dat het wél nuttig zou zijn (of blijf bij die andere foraEerlijk gezegd verbaasd het me, dat zoveel posters blijkbaar onbekend zijn met het 'meldingsmailtjes' systeem. Ik post dan weinig per forum, ik lees des te meer en bezoek daarvoor veel verschillende forums, zeker een stuk of 15, 20. Dit is het eerste forum wat ik tegenkom, wat géén mailtjes stuurt. Tweaker.net mag dan een indrukwekkende hoeveelheid bezoekers hebben, het is zeker niet de enige forumsite met duizenden bezoekers per uur.
Nogmaals; het gaat er niet om of het veel of weinig recourses slurpt, het gaat erom of het daadwerkelijk een toevoeging is.Als het allemaal zo uit de hand zou lopen qua resorces, zou de 'mail' feature nooit zo populair zijn in forums.
Het punt is dat je actief bent op het forum, en niet alleen je mailbox in de gaten houden of iemand je probleem al heeft opgelost. Meldingmailtjes werken dit wel degelijk in de hand. Het is ook het enige nuttige eraan wat ik kan bedenken, je hoeft niet het forum te checken, je kan zo in je mail zien of het opgelost is.Dat het 'helpdeskgedrag' in de hand zou werken is wel erg gezocht. Ook zonder mail feature kan iemand vragen stellen of beantwoorden. Elkaar helpen is een belangrijke sociale functie van forums. Ben je een betere user naarmate je vaak handmatig komt checken of er iets nieuws te lezen is op een topic dat je boeit? Als dat handmatige zo'n hoog goed is, waarom gebruik je dan een computer?
Waarom zoveel moeite doen om het te implementeren (al is het op kleine schaal), als er nog geen enkele valide reden is genoemd om het in te voeren?Zie het dan als een interessant idee, mischien om eerst eens op beperkte schaal uit te proberen, of onderzoek eens hoe het elders bevalt (of tegenvalt natuurlijk).
Het probleem is dat niet wordt bijgehouden wie welk topic heeft gelezen, ook dit zou een onevenredig grote belasting zijn.Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 02:12:
Waarop anderen dan weer tegenwerpt dat de meeste fora hier veel intelligenter mee omgaan. Niet wordt je niet meer gemailt tot je bent wezen kijken, wat het aantal mogelijke mailtjes al beperkt tot het aantal actieve topics waar je zelf in geschreven hebt. Ook al hebben er intussen 400 mensen op gereageerd.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 08:15 ]
Niet?Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 08:14:
Ik denk dat een hoop mensen wel terugkomen van dit idee als ze enig inzicht zouden hebben hoeveel trager de search bijv. zou worden imo...
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Voor zover mij bekend zit het gewoon in ReactSpider.007 schreef op 02 juni 2004 @ 11:57:
'Wil Parse er tijd in steken'
Dat hoopte ik al. Hiermee is (blijft eigenlijk) de kern van de discussie gewoon of dit wenselijk is op GoT. Nu zie ik een klein koppel gebruikers dat deze functionaliteit wellicht zou willen terwijl ik nog geen onderbouwde tegenargumenten heb gezien. Wellicht dat iemand (van het MT?) even zou kunnen laten horen wat nou de redenen zijn geweest om deze functionaliteit niet aan te bieden
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
http://hawvie.deviantart.com/
Slechts ten dele, bij mijn weten wordt er niet bijgehouden of iemand al een mailtje gehad heeft sinds ie voor het laatste gekeken heeft.
dergelijke topics zet ik vaak in mijn bookmarks zodat ik die kan volgenHawVer schreef op 02 juni 2004 @ 12:18:
Maar stel je voor dat ik iemand geholpen heb met een probleem? PDan is het wel leuk om later nog eens de reactie te kunnen bekijken. De mail zou voor mijn een ondersteuning zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Helmet op 02-06-2004 12:27 ]
Icons are overrated
buit is binnen sukkel
Mocht de vraag groot genoeg zijn vanuit GoT kan daar natuurlijk beter naar gekeken wordenACM schreef op 02 juni 2004 @ 12:21:
[...]
Slechts ten dele, bij mijn weten wordt er niet bijgehouden of iemand al een mailtje gehad heeft sinds ie voor het laatste gekeken heeft.
Dat is zeker een valide argument; er moet plots onderscheid gemaakt gaan worden in het type mailtje. Is er inzicht inhoeverre mailtjes vaak gebounced worden? Is het niet zo dat de meeste gebruikers op GoT gewoon een 'officieel' mailadres gebruik van hun provider die gewoon altijd netjes zijn mailserver aan heeft staan?Resources spelen wel degelijk mee, vooral omdat mail een push-medium is waarvan je van te voren niet weet of het uberhaupt wel aan gaat komen (en dan dus evt gebounced gaat worden) of dat de server aan 'de andere kant' wel aan staat, etc etc.
Ervanuitgaand dat dit bijvoorbeeld alleen een feature voor abonnee-houders zou zijn; zou het aantal gebruikers dat een mailtje moet ontvangen miniem zijn (ik schat dat dit per topic onder de 10 gebruikers blijft).Dan kom je nog op het bijhouden van de topic-bezoeken om te zien of er wel mailtjes gestuurd moeten worden naar de verschillende personen.
Deze snap ik even niet; ik neem aan dat je bedoeld dat in de database plots extra werk moet worden verricht om bij te houden wie er een mailtje moet ontvangen bij een update van het topic? In hoeverre is het mogelijk dit aan een aparte mailer te hangen in plaats van een actie die bij een insert van een nieuwe reactie wordt uitgevoerd? Dus een job die iedere 5 minuten controleerd of er nog mailtjes de deur uitmoeten?[...]
En sowieso wordt een relatief eenvoudige "insert operatie" ineens veel complexer gemaakt, terwijl het al een van de zwaarste operaties is. En ja, dat kan je ook weer allemaal omheen werken en oplossen... Maar het wordt steeds lastiger en complexer om de 'volgende hindernis' te nemen, en dus meer werk.
Yup.... tijd voor een poll? Of is er vanuit Tweakers.net helemaal geen behoefte om hier tijd in te steken?Dat allemaal voor een feature waarvan het relatief dubieus is of ie wel nuttig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 02-06-2004 12:43 ]
---
De implementatie is lastig, dus om te kijken of het wel nut heeft om het te doen, gaan we het implementerenMisschien is het een idee om eens onder de users te peilen of de feature wel/geen nut heeft en deze eventueel eens te implementeren voor een select groepje gebruikers (mensen met A61 access of abo-users bijvoorbeeld)
Hoe het werkt weet ik niet, ik weet alleen dat op het moment dat ik het testte (drie weken terug) goed werkte. Alledrie de opties . De eerste optie is dat je geen mail krijgt. De tweede dat je mail voor de reactie direct na de jouwe en de optie daar weer na is dat je mail krijgt voor alle reacties na jouw reactie.
Ennieweej, in de volgende versie van React (1.9.3) is dit onder handen genomen en verbeterd. Maar dat moet ik nog een keer gaan implementeren enzo.
Welterusten jongens!(MSalters)
Het probleem is natuurlijk een 1000-post topic, met 300+ users. Dat kan 100,000+ mailtjes opleveren
We hebben de "views counter van topics" gemaakt en ingeschat dat het geen problemen opleverde, toen zetten we het aan en ineens was het forum niet meer vooruit te branden...Spider.007 schreef op 02 juni 2004 @ 12:42:
Schat je in dat het daadwerkelijk problemen gaat opleveren als een mailtje meerdere keren wordt geprobeerd af te leveren?
In dat geval valt het gros van de resource-nadelen inderdaad weg en blijft met name het kosten/tijdsaspect overeind. Behalve dat er nog steeds per reactie moet worden gekeken of er wel gemailed moet worden, een stukje belasting dat ik toch ook maar niet ga onderschatten.Ervanuitgaand dat dit bijvoorbeeld alleen een feature voor abonnee-houders zou zijn; zou het aantal gebruikers dat een mailtje moet ontvangen miniem zijn (ik schat dat dit per topic onder de 10 gebruikers blijft).
Nee, meer in zijn algemeenheid: een message posten is nu een aantal handelingen, bij het toevoegen van functionaliteit is het een groter aantal handelingen. Dat is niet perse een probleem, maar doordat een deel van die handelingen potentieel (in de naive aanpak) extra vertragingen opleveren, kan het door de hele site heengaan. Zelfs als het maar een paar keer per minuut gebeurt.Deze snap ik even niet; ik neem aan dat je bedoeld dat in de database plots extra werk moet worden verricht om bij te houden wie er een mailtje moet ontvangen bij een update van het topic?
Dat is best mogelijk, waarschijnlijk zelfs noodzakelijk. Maar is weer wel een oplossing voor een dan nieuw probleem. Sowieso geldt dat wat voor oplossing er ook komt, het normale mailverkeer van ons mag er in geen geval onder leiden, niet de mail van/naar crew en ook niet de activatie/registratie-etc mailtjes.In hoeverre is het mogelijk dit aan een aparte mailer te hangen in plaats van een actie die bij een insert van een nieuwe reactie wordt uitgevoerd? Dus een job die iedere 5 minuten controleerd of er nog mailtjes de deur uitmoeten?
Persoonlijk heb ik er niet zo'n behoefte aan, maar dat zegt niet dat het er dan ook maar niet komt.Yup.... tijd voor een poll? Of is er vanuit Tweakers.net helemaal geen behoefte om hier tijd in te steken?
Das min of meer hetzelfde als het originele voorstelIs het geen idee om te kijken naar een feature in de vorm van 'mail mij als een gebookmarkt topic wordt ge-update'?
Vraagje?Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 17:28:
Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar waarom krijg ik geen seintje per mail, als er iemand gereageerd heeft op een bericht dat ik geplaatst heb? Ik zie ook niets bij de uitgebreidde preferences wat hier over lijkt te gaan..?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Verwijderd
Hoe wil jij je registreren zonder e-mail adres in te vullen? Dat je geen e-mail adres van een gebruiker kunt zien wil niet zeggen dat het er niet is.outerspace schreef op 02 juni 2004 @ 14:51:
Vraagje?
hoe wil je een emailte binnen krijgen als men zijn email adres niet heeft ingevuld
Lijkt me wel handig dan..
Tja.Blaat.
Simpele oplossing die al eerder is voorgesteld. Maak deze functionaliteit alleen voor abo-houders beschikbaar. Dat voorkomt helpdesk gedrag al (tenzij mensen ervoor willen betalen om hier gratis vragen te stellenDarkX schreef op 02 juni 2004 @ 15:21:
[...]
Maar toch blijf ik bij mijn originele standpunt dat het 'helpdesk gedrag' in de hand werkt. Mensen gooien hun vraag neer, en krijgen vanzelf een mailtje wanneer er een mogelijke oplossing is. Voor veel mensen is er dus totaal geen rede meer om op het forum te komen buiten hun eigen topics, en dat is natuurlijk niet goed.
[...]
[ Voor 41% gewijzigd door Spider.007 op 02-06-2004 15:50 ]
---
[ Voor 39% gewijzigd door DarkX op 02-06-2004 16:00 ]
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Kijk, dát is nou wel een nuttige feature. Ik ben er overigens wel voor dit een algemene feature te maken, deze functie heeft vooral nut als je anderen wilt helpen. Ik heb bijvoorbeeld zelf vrij veel ervaring met SolidWorks, een programma dat toch niet erg vaak voorbijkomt. Ik zou het dan nuttig vinden als ik er via deze feature op attent wordt gemaakt dat er een topic over geopend is.chem schreef op 02 juni 2004 @ 16:01:
Er is af 1.9.3 een nieuwe 'tracker' functionaliteit die aanzienlijk meer biedt dan de oude notification, zie bv http://home.parse.nl/~michiel/react1.9/notifications.jpg
Dit kan ook per groep geactiveerd worden, zodat bv alleen abo's er gebruik van kunnen maken.
Wacht even: Mij hoor je niet beweren dat het geen zinvol argument is. Wat ik bedoel is: Het heeft geen zin, in hetzelfde topic steeds dezelfde (voor en tegen) argument(en) te blijven herhalen. Ik zeg niet dat het geen serverkracht of dataverkeer zal kosten ? maar ik vraag posters eerst te lezen wat er al geschreven is, alvorens iets te schrijven wat al genoemd is.Wat ook 'priceless' is, is alle "tegenargumenten" automatisch afdoen als zinloos omdat het hetzelfde argument als de vorige keer, maar vervolgens wel het argument negeren omdat ie al zo vaak herhaald is..
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door TwoR op 20-10-2006 15:03 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik zie even niet wat ruime forum ervaring te maken moet hebben met het al dan niet zonder notificatiefunctie kunnenVerwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:59:
Ik heb zelf al geruime tijd forum ervaring en ik kan niet zonder een notification functie per e-mail.
Grote kans dus dat ik eventuele reacties op deze post niet zal lezen als ik er niet aan denk.
[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 20-10-2006 16:01 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 20-10-2006 16:27 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
http://www.rssfwd.com/anandus schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:00:
Je kan toch gewoon de RSS feed van het topic als notificatie gebruiken? Dacht dat het daarvoor was?
Niet dat ik het gebruik, maarja, da's ook niet nodig![]()
[afbeelding] en [afbeelding] dus
Die functie is er nu dus ook“Thanks to RssFwd.com, if a new article appears, it will be emailed to you”
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq