P4C800-E Dlx: paar vraagjes omtrent schijfuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Misschien een beetje offtopic maar hier zitten wel de kenners ;)

Ik wil mijn p4c800-e deluxe pc uitbreiden met een 2e Maxtor 120 GB (6Y120M0) SATA disk.

Nu wil het feit dat op de 1ste disk reeds de nodige zut staat geinstalleerd (waaronder het OS XP). Verder heb ik via de Promise controller twee 40 Gb HDD 'geSTRIPED' en dus als 80 Gb disk draaien.

Mijn vragen:

[1] Kan ik de tweede 6Y120M0 via de ICHR5 SATA RAID controller zo configureren (als RAID0) dat mijn huidige partities op de 1ste disk (OS, apps en data) behouden blijven?? (en dus terecht komen op de 240 Gb RAID drive) ?? (120 Gb backuppen en vervolgens alles opnieuw installeren is geen kleine klus :X)

[2] Werkt de ICHR5 RAID tegelijk met de Promise RAID controller ? (of kan er maar 1 RAID bios actief zijn? ik hoop het niet)

(3) Wellicht hebben jullie nog meer tips m.b.t. stripe-size en cluster-size??

Ik hoop dat ik met jullie informatie binnekort een meer on-topic bericht te kunnen plaatsen met de transfer rates e.d. ;)

Alvast bedankt...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Bovenstaand post is uit [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml] in een nieuw topic gegoten, aangezien het compleet offtopic was en het om een op zichzelf staand probleem ging :)

Ontopic:
1. Ja.
2. Ja.
3. RAID FAQ

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 28-05-2004 14:57 ]

• Doineann
Ontopic:
1. Ja.
2. Ja.
3. RAID FAQ
Thx!!... In de FAQ wordt echter niet veel gezegd over het behouden blijven van data.

[1] Hierbij moet misschien nog vermeld worden dat mijn 1ste 6Y120M0 niet als RAID geconfigureerd is, maar als losse SATA disk gebruikt wordt... kan de ICHR5 RAID controller in dit geval ook nog steeds mijn data behouden als er een 2e disk toegevoegd wordt in de RAID 0 configuratie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 28 mei 2004 @ 14:56:
Bovenstaand post is uit [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml] in een nieuw topic gegoten, aangezien het compleet offtopic was en het om een op zichzelf staand probleem ging :)

Ontopic:
1. Ja.
2. Ja.
3. RAID FAQ
Weet je heel zeker dat antwoord 1 juist is?
in de FAQ staat:
Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt.
Maar dat betekend dus dat als je al een volle schijf hebt je deze niet in RAID kan zetten omdat alle blokjes data op die schijf staat en het idee van RAID 0 is dus dat het over die 2 verdeeld wordt.

Dus volgens mij is een reinstall dan wel nodig als deze schijven in een RAID0 setup komen te hangen.

correct me if I am wrong.

• Doineann

....

correct me if I am wrong.
Ik ben dus - zoals duidelijk mag wezen - ook (nog) niet helemaal overtuigd van 1.

Maar theoretisch zou het wel mogelijk moeten zijn lijkt me:

De huidige schijfindeling hoeft enkel maar in 'blokjes' gehakt te worden, waarbij de helft van de blokjes om en om verplaatst moeten worden naar de nieuwe (2e) disk. Vervolgens moet er op de inmiddels ernstig gefragmenteerde 1e disk alle blokjes achter elkaar geplakt worden (lijkt me ivm snelheid/buffering wel nuttig ;)) Vervolgens blijft op beide schijven minstens de helft aan ongebuikte ruimte over (afhankelijk van hoe groot de 1ste disk was)... Nu blijven er hooguit wat problemen met stripe-en/of clustersize over kan ik me zo voorstellen, want als je 1ste schijf nu echt bomvol staat en in de RAID configuratie grotere 'stripes'/cluster sizes gebruikt gaan worden, kan het wat lastiger is (algoritme-technisch gezien !?) om de boel als RAID te configureren, alhoewel het imho toch wel mogelijk moet zijn... toch??

correct me if, I too, am wrong :+

[ Voor 4% gewijzigd door Doineann op 28-05-2004 16:01 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

en ik weet wel zeker dat 1 nee moet zijn.
je kunt alleen een nieuwe raid array aanmaken en dan vergaat automatisch alle data die op 1 van die 2 zou zijn. wel jammer want ik heb momenteel het zelfde probleem (wil van 2 naar 4 disk raid 0)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

TheGathering schreef op 28 mei 2004 @ 14:44:

[1] Kan ik de tweede 6Y120M0 via de ICHR5 SATA RAID controller zo configureren (als RAID0) dat mijn huidige partities op de 1ste disk (OS, apps en data) behouden blijven?? (en dus terecht komen op de 240 Gb RAID drive) ?? (120 Gb backuppen en vervolgens alles opnieuw installeren is geen kleine klus :X)
Neen, zal niet gaan.
Ik heb deze week hetzelfde gedaan. Had al een 160Gb Samsung, nog een nieuwe gekocht om in Raid0 te draaien.
Heb eerst van alles een backup moeten maken van 1e Samsung, alvorens de andere aan te sluiten en te configureren als Raid0.
Alle bestaande bestanden en partities van je 1e HD zullen verwijderd worden.
Dus eerst een backup maken, alvorens je de HD's in Raid0 zal zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 28 mei 2004 @ 15:40:
Ik had zijn vraag verkeerd geïnterpreteerd :o

Maar tijdens het maken van een RAID0 array zullen de bestaande schijven inderdaad gewist worden. Dat wordt dus backuppen :)
Pagina: 1