[algemeen] Hoevaak per seconde de lpt poort uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Ik hoop dat ik dit hier mag posten, aangezien het doel niet computer-gerelateerd is. De weg ernaartoe echter wel :)

Ik ben tegenwoordig wat aan het knutsellen aan een scootertje, en wil dit een niveau hoger brengen. De eerste stap die ik hierbij wil nemen is het toerental van mn motor afkunnen lezen met een laptop.

Het aantal omwentelingen is in principe makkelijk te herleiden aan het aantal vonken welke de ontsteking geeft. Waar ik deze het best kan uitlezen moet ik nog even uitzoeken.. maar ik denk met een spoel rond de bougiekabel.

Mijn probleem is om dit in de pc te krijgen. Ik denk dat het he tmakkelijkst is om bij elke omwenteling een signaaltje aan de LPT poort te geven.. maar vraag me af hoe nauwkeurig dat ding is. Als de as 9000rpm draait, zijn dit 150 pulsjes per seconde. Is je LTP poort uberhaupt in staat om die te registreren?? Of anders de com-poort?

Of heeft iemand een beter idee hoe je zoveel pulsen kan registreren met de pc?
Ik heb helaas geen kennis van, of hulpmiddelen tot, het werken met PICS ed. Het rekenwerk ed. doe ik dus het liefst op de pc zelf, evenals het registreren van de pulsen.

Ik zit zelf te denken om dit in VisualBasic te gaan maken.. dus een oplossing voor het windows-platform is wel gewenst ;)

Verwijderd

Als je de ontsteking wilt afstellen met de computer heb je wel een behoorlijk hogere sample rate nodig dan je toerental ;)

Afstellen doe je bijv. in termen van .1 á 1 graad.

Als je uitgaat van een toerental van 9.000 heb je 150 rotaties per seconden. Dat is 540.000 tienden graden per seconden. Echter, bij 2 takt is niet elke slag een arbeidsslag, dus kun je volstaan met de helft daarvan: 270.000 tienden graden per seconden.

Qua signalering kun je gebruik maken van een oppikspoel - of een aftakking maken vóór je bobine, bijv. je CDI stuurpuls die vanuit de kleinste wikkeling van je ontstekingsspoel loopt (of je draait zelf een paar wikkelingen).

Tip: De Parallelle poort FAQ

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 15:09 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:24

ripexx

bibs

Uit mijn hoofd kan je met een LPT poort iets van 115kbs halen. Maar je zal er dan toch iets van een AD converter tussen moeten stoppen of zo. In CME is dit al vaker aan de orde geweest voor de aansturing van ledjes, motortje enz. Dus wie weet dat er in dat forum wat meer te vinden is. :)

@euss 9000 omwentellingen per minuut is 9000 omwentelingen / 60 seconde dat is dan toch 150 per seconde :?

[ Voor 17% gewijzigd door ripexx op 28-05-2004 15:05 ]

buit is binnen sukkel

• frickY
Nee, het is niet de bedoeling om mijn ontsteking af te stellen.
Het is puur en alleen om te weten hoeveel rondjes mijn asje per seconde draait.

Ja, ik kan een toerenteller kopen, maar dat is niet leuk ;)
Ik wil dit voor de lol doen, en om weer eens wat nieuws met VB te proberen.

Als iets 9000 rondjes per minuut draait, draait deze toch 150 rondjes per seconde, en niet 540.000?

Is het mogelijk om de lpt/com poort zo vaak de pollen? Of.. is er een slimmere manier om de tijd tussen 2 elkaar opvolgende pulsen te tellen?

Qua signalering dacht ik zelf wel gebruik te kunnen maken van een paar wikkelingen om de bougiekabel (inductiespanning?)

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 28-05-2004 15:06 ]

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 12:29
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 15:00:
Als je uitgaat van een toerental van 9.000 (RPM!) heb je 540.000 rotaties per seconden.
euh?dus per soconde heb je er meer dan per minuut? 9000 / 60 is toch 150, zoals eerder al vermeld.

Zou het trouwens niet eenvoudiger zijn dat je een teller hebt die de omwentelingen bijhoudt? De pc vraagt dan zelf de gegevens op aan de teller?
Dan is het niet belangrijk of je nu om de tiende van een seconde of om de 10 seconden polt?

• frickY
Tjah.. dat is in de praktijk misschien wel makkelijk
Dacht al wel dat het slimmer zou zijn om een tellertje te hebben die bijv elke 10 pulsen een signaaltje aan de pc geeft, of elke 100..

Mijn verstand van pic's en electirsche circuits ligt echter ver onder NAP.. en is dus niet echt haalbaar. Ik hoopte aan een kabeltje naar een poort voldoende te hebben om verder alles in VB oid af te handelen. De hogere progtalen snap ik wat beter ;)

Verwijderd

Ja, ja, rustig aan - ik ben ook pas een paar dagen wakker :D

Hier trouwens een standalone (geen PC, maar een PIC) oplossing voor toerental uitlezing: http://hans-w.com/cnc.htm

• frickY
Het geeft niets. Maar begon al aan mezelf te twijfelen :o

Uit de site die je noemt;
In this design the update rate and measuring gate are set at 0.999 second
Dat is toch veel te traag om te kijken hoeveel pulsen er in die seconden zaten?

Ik ben overigens best bereid om een kant-en-klare oplossing te kopen mits voor een redelijk prijsje. Of een bouwpakketje die ik zelf wel in elkaar kan krijgen ;) Als het er maar op neerkomt dat mijn laptop weet hoeveel RPM hij draait, en ik hier ook iets mee kan doen (later bijv vergelijken met snelheid, of stand gashendel ;))

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
Je kunt natuurlijk ook je geluidskaart gebruiken. Hier zijn kant-en-klare softwarepakketten voor. Ook een geluidsbewerkingsprogramma (zoals cooledit) kun je gebruiken om de frequentie te meten.

edit:
Line-in dus, of mic-in als je een passief component gebruikt

[ Voor 16% gewijzigd door nescafe op 28-05-2004 15:47 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• frickY
Kijk eens aan.. n hele nieuwe invalshoek.
En dan dus niet de gamepoort.. maar echt de line-in?

Ik heb weer wat zoektermen om google mee te voeren. Tnx! Blijf vooral doorgaan met hints geven =)

edit:

Een 'spectrum analyzer' geschreven in VB.. http://www.techmind.org/audio/specan22.exe
Toont in een kinky grafiekje de diverse frequenties van een geluid.
Maar.. hoe combineer ik dit eigenlijk met het meten van een toerental?
Zou ik, als ik elke seconde een puls zou geven, een piek moeten zien bij de 1hz :?

[ Voor 46% gewijzigd door frickY op 28-05-2004 16:02 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik keek destijds naar de waveform.
Er zijn ook softwarematige oscilloscopen te downloaden.

Denk trouwens dat 1 hz een beetje te weinig is voor een spectrum analyzer.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• frickY
Ik heb hier n proggie gevonden welke je verteld welke freguentie een geluid heeft, gemeten per 1/10de seconde; http://www.techmind.org/audio/tuner12.exe
Misschien valt dat aan te passen als ik de source ook heb gevonden...

Maar hoe moet ik me voorstellen om hier een toerental mee te gaan meten. Continue stilte en bij elke omwenteling een puls op de line-in geven? De frequentie die hij geeft zijn dan het aantal omwentelingen per seconde?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

offtopic:
Volgens mij zijn die programma's niet in VB gemaakt maar in Borland C(++). Kijk maar naar het icoontje.Op de website kan ik de sources niet vinden, klaarblijkelijk zijn die niet publiek.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 29-05-2004 13:52 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Pagina: 1