Toon posts:

[Presentatie] Server koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag tweakers.

Ivm een presentatie die ik voor mijn ICT beheerder opleiding voor nederlands moet doen ben ik dit jaar op het onderwerp koeling gekomen. Vorig jaar heb ik het over casemodden gedaan (wat toen nog lekker onbekend was bij de gemiddelde persoon) en nu vindt ik dit onderwerp mooi aansluiten.

Nou, in principe wil ik mijn presentatie in 2en opdelen : Personal computer koeling (lucht en water) maar ook server koeling.
Ik weet genoeg van het thuis-computer koeling verhaal af, hoe dit met airflow gaat enz enz. En ook waterkoeling, al die prut is bekend en staat in de FAQ hier.

Maar hoe zit het nou precies met het koelen van servers ? hier ben ik zelf best onbekend mee. Ik begrijp dat een gemiddelde server ruimte een mooie airco heeft, maar hoe houd men rekening met ventilatoren in de rackmounts ?
En bestaat er een goede waterkoeling setup voor servers ?

En ook erg belangrijk : wat moet ik me hierbij voorstellen, plaatjes zijn erg welkom want naast een goed in elkaar gezet verhaal moet ik ook wat kunnen laten zien natuurlijk.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
De koelers voor server zijn vaak heel dun (vanwege de 1u kasten enz)
Ook hebben ze meestal veel casefans die voor een erg goede airflow zorgen zodat alle warmte snel afgevoerd wordt.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wat ik weet van koeling in een serverruimte (bij FNB), is dat ze daar ook een airco in hebben hangen die de temp constant op zo'n 17 graden houden in de zomer.
de ventilatoren die in de kasten hangen zijn van het 170mm 220V
straaljager-type, doordat herrie natuurlijk niet zo'n punt is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

reviews: Tweakers.net serverpark het t.net serverpark, staat ook wel wat tussen over de koeling.

http://www.intel.com/desi...hassis+high1_entry_servr&
staat ook eea over de koeling van een intel server chassis (deze heb ik ook thuis staan, koeling gebeurt dmv grote fans op een hoge RPM, dus lawaai, maar wel flinke airflow)

kijk ook eens bij de servercase fabrikanten.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mijn ervaring met server koeling is dat dat er in het midden van de kast overdwars een aantal fans staan. Die zijn door gaan niet hoog (1 u :p) maar wel erg diep (zo'n 4 a 5 cm per fan). Ze draaien op 12 volt en dus veel toeren = veel lawaai = veel luchverplaatsing. De lucht wordt aan de voorkant aangezogen en naar achterin het rack geblazen. Vervolgens word de warme lucht aan de bovenkant afgezogen terwijl de airco vaak van onderaf (dubbele vloer in sommige gevallen) koelle lucht aanvoerd.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Ik heb ooit wel eens op het Internetworking event een IBM server gezien met waterkoeling, maar dat was wel de enige die ik IRL ken. Voor de rest zijn de servers van het principe lucht aan de voorkant erin en aan de achterkant eruit. Lucht koelt eerst de _hete_ SCSI disks en daarna pas de heatsinks van de processoren

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik heel veel aan, vele dank voor de replies !!
Waarom wordt er tegenwoordig geen waterkoeling toegepast ? te duur/onbekend of teveel risico ??

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 16:12:
Waarom wordt er tegenwoordig geen waterkoeling toegepast ? te duur/onbekend of teveel risico ??
Volgens mij vooral vanwege het risico.
Die dingen moeten 24-7-365 draaien, dus als dan een pompje uitvalt....
Als er 1 fan uitvalt is het minder erg, dan nemen de andere het wel over, maar een pompje is toch iets waar je niet omheen kan bij wc.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 16:12:
Op de HCC stond een stand die WC voor servers demonsteerde, dus leveranciers zijn er wel

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dan wel benieuwd of daar geen ontwikkeling inzit, er moet toch wel een fail-safe systeem kunnen worden gemaakt voor als er in de WC iets uitvalt ? hmmm, eens onderzoeken, misschien kunnen we daar een leuk nieuw aspect in de presentatie inbouwen.

Nou, 10 minuten moeten toch zo gevult zijn met gelul over de koeling van systemen.

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 21:09
Natuurlijk kan je een fail safe maken. Gewoon dubbele pomp naast elkaar en dan flow meter ergens in de leiding en 2 afsluiters.

Gewoon alles dubbel uitvoeren en met afsluiters de kanalen kiezen. Je bent alleen wel de sjaak als je waterblokje gaat lekken maargoed dat is te voorkomen door goede productie en testen. Dus het is wel goed te doen kwa risico maar waar moet je al die pijpen en slangen kwijt :). Denk dat het gewoon onhandig is waterkoeling is gewoon teveel zooi in je serverpark.
Je zou natuurlijk alles kunnen overal standaard inbouwen maargoed of er een economisch verschil te behalen is tussen air en water lijkt me niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan begrijpen dat er bepaalde nadelen zijn. Maar hoe zit het met topservers die echt op kruispunten zitten van het internet ? die servers hebben heel wat te voorduren en lijkt me dat cooling ook erg belangrijk is.
Is het niet iets voor de toekomst ? of blijft het zoals nu gewoon iets wat je nooit ziet en bijzonder is ?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
kruispunten van internets zijn meestal cisco routers, switches etc.. dat zijn geen servers. ik denk dat je het meer hebt over iis of apache. tja daar kan vrijwel alles gebruikt worden. watercooling word vaak niet gebruikt, omdat je in een u1 kast niet meer koeloppervlakte kan genereren met waterkoeling, en kan je dus beter straaljager fans gebruiken :)

watercooling in de ibm mainframes werd wel eens gebruikt. De beste in cooling voor mainframes is echter cray. Cray is een een bekende onder de mainframe producenten, maar was echt berucht in airco producent kringen.

Cray had zelf een koelsysteem ontwikkelt wat gebruik maakte (en moest maken) van de buitenlucht om voldoende koeling te kunnen genereren. gemiddelde temperatuur in de stad waarvoor die mainframe gemaakt was was zo ongeveer -20 graden. Het was een enorme hitte die dat (water)koelsysteem moest afvoeren.

als je echt naar koeling voor servers wil kijken, en redelijk wat interessants wil hebben, kijk dan naar cray systemen. De rest is IMHO niet interessant.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

het is gewoon veel duurder om er betrouwbare waterkoeling neer te zetten als een kast vol te proppen met fans en een dikke airco.

het is gewoon een nobrainer om een fan te vervangen vervang maar eens een waterpompje omdat ie ermee gekapt is of een rad die vol met plakkerige zooi zit, in een server die 24/7 moet draaien dat wordt lastig.

het heeft natuurlijk wel een pats-factor maar dan alleen voor de systeembeheerder tegenover zijn collega's.

weet iemand nog een leuke signature?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
snooze schreef op 28 mei 2004 @ 23:51:
het is gewoon een nobrainer om een fan te vervangen vervang maar eens een waterpompje omdat ie ermee gekapt is of een rad die vol met plakkerige zooi zit, in een server die 24/7 moet draaien dat wordt lastig.

het heeft natuurlijk wel een pats-factor maar dan alleen voor de systeembeheerder tegenover zijn collega's.
Tevens leveren grote leveranciers als Dell en HP vaak een leuk service
contract mee voor een jaar of 3 en of dat durven leveren bij een WC set?..

Meer iets voor de knutsel hoek op een Systeembeheerders afdeling.

Wel leuk punt trouwens voor je presentatie is dat de Airco in veel server hokken
van vitaal belang is, valt deze uit moeten alle zeilen worden bijgezet om niet
binnen 3 uur de eerste servers offline te hebben puffen.

[ Voor 16% gewijzigd door avon op 29-05-2004 00:21 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Dit is ook waterkoeling voor servers: http://www.koolance.com/p...code=RM1-4U&category_id=2

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb nog wat foto's van de stand op de HCC:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33286/full.jpg
Dit is een rack met watergekoelde dual-Opteron clusters.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33287/full.jpg
De koel unit, deze stond ernaast op de grond. Deze koelt het water van het rack.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33288/full.jpg
Een voorbeeld van een watergekoelde quad-Opteron 19" kast. 1 slang is voor de aanvoer, en 1 voor de afvoer. De kast waar deze racks inkomen heeft 2 hoofdleidingen voor aan- en afvoer van koelwater, waar de slangetjes voor elke kast ingeplugd worden. Hoe dat gaat met waterdruk is weet ik niet.

highres foto's op aanvraag.

🖥️ | 🚗

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 14:04:
Ivm een presentatie die ik voor mijn ICT beheerder opleiding voor nederlands moet doen ben ik dit jaar op het onderwerp koeling gekomen....
En ook erg belangrijk : wat moet ik me hierbij voorstellen, plaatjes zijn erg welkom want naast een goed in elkaar gezet verhaal moet ik ook wat kunnen laten zien natuurlijk.
Mja, dit is gewoon eigenlijk een huiswerkvraag, waar je best zelf even moeite voor mag doen :)

Net als in andere subfora gaat deze gewoon dicht, er valt met enig serieus zoekwerk heus wat te vinden aan info en plaatjes. Succes.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.