Toon posts:

[shell] IP adres doormailen na boot

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een test servertje die van mijn provider iedere keer een nieuw IP adres krijgt na een reboot. Om dat ip adres nu te krijgen per mail lijkt me dan een stuk handiger dan om iedere keer op localhost in te loggen. Ik zou een dyndns.org kunnen draaien, maar voor zoiets simpel heb ik gewoon liever geen programma draaien, laat staan een programma dat om de zoveel tijd checkt en ik afhankelijk ben van een andere dienst. Dit moet te doen zijn na een boot.

Wat ik dus al heb gevonden hier op GOT is :

[rml][ BC3] linux shell & mail vraag![/rml]
mail -s "subject" user@bla < scriptje

In dat scriptje moet ik dus de output van ifconfig hebben staan en die regel moet ik ergens in een bootscript zetten nadat hij de netwerkverbindingen heeft up gebracht. Weet iemand hoe je zo'n scriptje opzet en in welk bootscript hij dan moet draaien? Ik draai fedora core 1.

Ik heb nog in de bash scripting gekeken, maar daar kon ik ook niet echt iets vinden hoe ik een script omleg naar een mailtje...

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/sh

VERSION="`/usr/bin/apt-get --version | /usr/bin/head -1 
| /usr/bin/awk '{print $2}'`"

if [ "$VERSION" ] ; then
        DATUM="`/bin/date`"
        HOST="`/bin/hostname`"
        /bin/echo -e "SUBJECT: apt-get update: 
        $HOSTNAME\r\n\r\n$DATUM\r\n$MESSAGE" 
        | /usr/sbin/sendmail email@domain
fi

Misschien kan je hier iets mee
Voor meer info, zoek is op pipes en output redirecten via bash
Bovendien moet je is zoeken op reguliere expressie bijv.
De output van ifconfig moet denk ik redelijk makkelijk te filteren zijn
met of een reguliere expressie of een awk opdracht.

[ Voor 139% gewijzigd door 0528973 op 28-05-2004 14:06 ]

Pascal

Verwijderd

Om dat script te starten zou je even moeten kijken naar in welk runlevel je opstart, en dan dat scriptje in die directory neerzetten. Dit zou iig moeten werken in debian als ik me niet vergis. Heb nu ff m'n linux bak niet bij de hand. En ssh word geblockt hier :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai redhat fedora core 1 :D

Maar ik moet dus niet de hostname hebben he, dat zie ik in dat scriptje staan, ik moet het ip adres hebben, dus het mooiste zou zijn als ik de output van ifconfig kan mailen.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik denk dat je het in elk geval na je adsl-start script moet draaien. Ik ben zelf RedHat (l)user en je kunt dus gewoon een eigen script maken in de rc.d directory.

Maar er is nog een betere manier.
Na het succesvol creeren van een adsl (of welke pppoe ook) wordt een scriptje aangeroepen. In dit scriptje kun je een aanroep naar jouw mailscript kunnen doen. Ik ga nog even voor je uitzoeken welk script precies wordt aangeroepen.

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
@Cougarz
Je kan nu toch zelf wel verzinnen wat je moet doen om ipv HOSTNAME je ipadres te kunnen ophalen aan de hand van de hint die ik je gaf?

Ik kan het scriptje ook wel voor je maken, maar dat is niet echt het idee van dit forum...

Als je mijn eerdere post leest, zie je dat het scriptje daar een aantal commando's uitvoert, de output opvangt en aan de hand daarvan een mailtje verstuurd.

Vandaar mijn tip om eens wat na te lezen over output redirecten en het gebruik van pipes en of awk/reguliere expressies.

@DrEaM oNe(De post na mijn post)
Ja linux werkt met runlevels, maar welke scripts er per runlevel uitgevoerd worden is niet overal hetzelfde. Slackware heeft bijv. een rc?.d directories waarvoor elk runlevel de te starten scripts staan. Debian heeft dat volgens mij weer anders.
Ik kan me vergissen hoor.

[ Voor 63% gewijzigd door 0528973 op 28-05-2004 14:16 ]

Pascal

Verwijderd

Over het algemeen werken de meest gangbare linux versies toch met die runlevels ? Of mis ik iets?

@0528973
ok je zal wel gelijk hebben, mijn kennis omtrent linux is niet bijster groot en wat ik heb is vooral debian en iets RH8.0

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 14:18 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Shellscripts horen bij de relevante OS'en thuis, oftewel moved.to/Non-Windows Operating Systems :)

Professionele website nodig?

• bigbeng
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 14:08:
Ik draai redhat fedora core 1 :D

Maar ik moet dus niet de hostname hebben he, dat zie ik in dat scriptje staan, ik moet het ip adres hebben, dus het mooiste zou zijn als ik de output van ifconfig kan mailen.
Dat kan toch gewoon met ifconfig > bestandje
mail blablab < bestandje

of ben ik nu gek?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
Nee, je denkt nog te moeilijk (waarom is daar een bestandje voor nodig?):

code:
1
ifconfig eth0 | mail -s "Nieuw IP" jouw@mailadres.com

• bigbeng
Wilke schreef op 28 mei 2004 @ 14:33:
Nee, je denkt nog te moeilijk (waarom is daar een bestandje voor nodig?):

code:
1
ifconfig eth0 | mail -s "Nieuw IP" jouw@mailadres.com
Damn, je hebt gelijk! Ik ben gestopt met piping toen ik het onder DOS (jaja, zo oud is ik al) wilde gebruiken. Dat kan bij slechts enkele commandos, dus toen ben ik maar met passthrough met bestandjes gaan werken. In oude gewoontes vastgeroest, ik word oud! :+

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik zou toch echt dyndns nog eens overwegen hoor...
Ik het het ook nog proberen te doen op de manier die jij hier voorstelt,
maar dat werkt echte niet lekker.
(Ik had dan een scriptje dat mijn ip adres uploade naar een ftp server)
Dyndns is toch echt wel héééél handig hoor...
En een hostname is ook wel erg handig.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt mij gewoon een kwestie van creatief omspringen met de output van ifconfig, of zoals de meeste mensen aanraden en doen, dyndns gebruiken zoals ik ook al in [rml][ fedora] mail met IP sturen na reboot[/rml] zei, het is niet de bedoeling meerdere topics over hetzelfde onderwerp te openen natuurlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door blaataaps op 28-05-2004 22:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.