[Suse9.x] update gaat fout, suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik had op mijn software-Raid5 systeem Suse9.0 draaien en aangezien Suse 9.1 uit is en ik die binnenkort ook op mijn werk moet gaan installeren, dacht ik dat het wel handig was als ik dat zelf thuis ook ging draaien.

Dus ik de update van suse9.1 eroverheen gehaald (vanuit Yast) en ik merkte wat vreemde dingen.
De weergave van X vensters ging niet goed meer (werk remote op die machine met Exceed9 op mijn windowsbak) en uiteraard controleer je de lilo nog even voor een reboot en ik zie dat suse het schijnbaar heel failsafe vind om de met 9.1 meegeleverde kernel ook onder de "failsafe" optie te zetten in lilo.
Dus na zelf een eigen failsafe aangemaakt te hebben met de oude 2.4 kernel van de 9.0 distributie (en bijbehorende initrd) ging ik maar eens rebooten.

De 2.6 kernel loopt ergens vast, maar ik kan niet zien waar, want de uitvoer van de videokaart is schijnbaar verkeerd geklokt ofzo, want het is niet leesbaar, ongeacht de monitor. Uiteraard wordt de Intel netwerkmodule (e1000) niet zelf geladen, dus remote kan ik ook niets zien.
Booten met de failsafe kernel blijft ook ergens hangen. Waar, dat wisselt.
Dus weer geboot vanaf het netwerk, de rescue optie gekozen (fixen van installatie kan niet want de installer geeft aan dat het het filesystem corrupt is. (oops)
Gelukkig is 99% van de data op die bak gebackupped, maar ik had laatst mijn mail voor een deel gearchiveerd op die bak en er zijn nog een paar dingen die ik wil redden (waaronder databases), voordat ik een schone install ga proberen.

Het probleem is dat ik in de rescue optie dus geen netwerk voor elkaar kan krijgen (hij boot vanaf het netwerk en de modules zijn in de installer geladen, maar hij vind in rescue mode geen eth0 en insmod e1000 werkt dus niet)

In die server zit geen fdd, geen cdrom etc.
Er zit wel een USB-poort op, dus ik wil zo aan de slag gaan met een USB storage medium (weinig hoop dat dat gaat werken) en desnoods ga ik nog een hdd aansluiten ipv een van de RAID5 schijven, maar ik kan dus niets anders verzinnen om de data te redden.
Mischien dat ik tomsrtbt oid op een memstick kan zetten en daarvan kan booten...

Iemand nog suggesties?
Ook suggesties over updaten vs complete verse install zijn welkom. (voor in de toekomst)

Tsja ik weet het dat het niet slim is om geen actuele backups te hebben voor een grote upgrade, maar ik bedacht me die dingen tijdens de upgrade.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)