Fileserver specs

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb niet zo gek veel over fileservers op got kunnen vinden. Daarom vraag ik jullie hierbij om advies.

Wij willen een server opzetten die voor de volgende services zorgt :

Domain controller/services (8 werkstations die hier maar gebruik van gaan maken (win2k prof clients)

Applicatie server (Meerdere netwerk versie pakketen voor leerlingen, verschillen in grote)

Fileserver : Vrij simpel maar toch makkelijk zo'n 10 a 20gb aan data.

Er zijn zo'n 38 werkstations in het netwerk aanwezig waarbij

Nu hebben we maar een beperkt budget, dus zijn we opzoek naar een 2dehands oplossing voor zo'n 5 a 800 euro. Kunnen wij voor het bovenstaande zoiets vinden?

We hebben al een aanbod gehad voor 580 euro, die bestaat uit een Celeron 2,4ghz met 2 scsci disks (36gb) en 512mb aan ram. Zal dit voldoende zijn? Celeron is nou niet echt voor servers vanwege zijn beperkte cache?

We hebben zelf nog een linux server draaien (proliant 1600), en die doet het met 400mhz prima. Nu weet ik dat voor een beetje redelijke windows 2003 server 700mhz p3 meer dan voldoende is. Waarmee kan ik deze celeron het beste mee vergelijken?

Beveiliging en backup zit gelukkig al goed, de proliant linux server zorgt in combinatie met raid/tape voor de backups.

Is ons budget voor dit project groot genoeg? Of moeten we toch kijken naar een wat duurdere oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 28-05-2004 12:37 ]

Mijn V&A

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12
Applicatieserver, moet ik dan denken aan Citrix/Terminal Services of alleen aan het uitrollen van applicaties over de Windows 2000 werkstations :?.

• Workaholic
  • Niet online
Dennis schreef op 28 mei 2004 @ 13:06:
Applicatieserver, moet ik dan denken aan Citrix/Terminal Services of alleen aan het uitrollen van applicaties over de Windows 2000 werkstations :?.
Zoals ik in mijn SP had vermeld, er worden software pakketten geinstaleerd die vervolgens worden benaderd vanaf windows 98 werkstations (netwerk versies).

Terminal services zal beperkt worden gebruikt, onderhoud aan de server en daar blijft het wel bij.

Mijn V&A

Verwijderd

als technische man moet je altijd uitgaan van een goede oplossing. 5-800 euro is geeneens genoeg voor een stevige thuispc, dus ik zou dat maar laten varen.

mijn eisen voor een server zijn altijd:

- geen ide
- raid 1 of 5
- goed merk vanwege supportcontracten

en laat dan het gevecht met het management die probeert te beknibbelen maar beginnen.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 16:07

4VAlien

Intarweb!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:28:
als technische man moet je altijd uitgaan van een goede oplossing. 5-800 euro is geeneens genoeg voor een stevige thuispc, dus ik zou dat maar laten varen.

- geen ide
- raid 1 of 5

en laat dan het gevecht met het management die probeert te beknibbelen maar beginnen.
Wat een gelul, gewoon een 2e hands bak volstoppen met RAM, en als dat lukt voor dat geld dan kom je een heel eind. Het is misschien geen goede oplossing voor bij bedrijven maar het is niet zo dat het niet werkt ofzo.

• TeeDee
  • Laatst online: 22-02 21:30

TeeDee

CQB 241

4VAlien schreef op 28 mei 2004 @ 13:36:
[...]
Wat een gelul, gewoon een 2e hands bak volstoppen met RAM, en als dat lukt voor dat geld dan kom je een heel eind. Het is misschien geen goede oplossing voor bij bedrijven maar het is niet zo dat het niet werkt ofzo.
Wat een gelul, het weegt niet op tegen het feit: OOOPS, de fileserver is gecrashed. Alle documenten kwijt. En nu??? < lezen!

Toch lijkt me dit een halve gare oplossing.
Paar 100 euro meer: http://commerce.euro.dell...ledupedge&store=nlpad&v=d

Iets meer investeren en klaar lijkt mij.

[ Voor 31% gewijzigd door TeeDee op 28-05-2004 14:28 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TeeDee schreef op 28 mei 2004 @ 13:42:
[...]

Wat een gelul, het weegt niet op tegen het feit: OOOPS, de fileserver is gecrashed. Alle documenten kwijt. En nu???
Hebben we daarvoor geen raid uitgevonden? Met 2 ide schijfjes kun je dit al zeer goedkoop regelen.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 17:55
Noork schreef op 28 mei 2004 @ 13:50:
[...]

Hebben we daarvoor geen raid uitgevonden? Met 2 ide schijfjes kun je dit al zeer goedkoop regelen.
Komop zeg, ik geef hem groot gelijk.
Alhoewel een 2dehands server die 1/2/3 jaar goed gedraaid heeft wel moet kunnen, moet het wel een server zijn, dus scsi/pentium of xeon/raid 1 of 5/a-merk bouwer.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Maar als de server veel data opslage heeft, en die moet regelmatig benaderd worden, dan heeft scsi toch wel het voordeel dat het sneller is. Afgezien van het feit dat SCSI hotswap is, en dat dus in minder downtime resulteerd als er een disk kapot is. Een andere mogelijkheid, die de laatste tijd zeer veel vuldig wordt gebruikt zijn Sata disken. Ook hotplug, maar een herstart is genoodzaakt bij het vervangen.

Maar ik zag in V&A een tweetal Workstation's van Cokmpaq gezien. Eentje was Xeon 2,4 (2X) 2 GB Rimm, en een 36 GB Scsi Disk voor 600 euri. Een goede Scsi controller erbij van adaptec en twee 36 GB Scsi disken om in RAID1 te draaien. Zit je nog netjes in budget. En je kan kijken bij authorized service partners van Compaq wat een contract eventueel zou kosten (in elke maat te krijgen (24X7, of 8X5), en het is goedkoper dan een Compaq Carepack.

De advertentie uit V&A: http://www.tweakers.net/aanbod/138280

[ Voor 6% gewijzigd door fleppuhstein op 28-05-2004 14:09 . Reden: Advertetentie toegevoegd. ]

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:28:

- geen ide
- raid 1 of 5

Jij durft geen uitdaging aan te gaan. Ik heb hier thuis een backupserver op een Pentium 75 draaien, met een grote ide schijf erin. Bevalt perfect. Et is echt net wat je wilt.

Als hij om een oplossing van 500-800 euro vraagt dan heeft hij _niets_ aan een antwoord dat jij het daarvoor niet kan.
Voor dat bedrag kan je zeker een tweedehands pc (PIII oid) uitrusten met bijvoorbeeld een ide raid 1 setje. Prop er voor de applicaties zo veel mogelijk ram in, en je hebt een bak die zeker goed zal kunnen functioneren.
edit:
Uit de reactie van fleppuhstein blijkt zelf dat je er wel meer mee kan, hoewel je ik denk dat een scsi controller en 2 36 gig scsi schijven wel iets duurder zijn dan 200 euro

Dat je risico loopt op uitval klopt, maar als ik het goed begrijp dan is het voor leerlingen en ik vermoedt dat een middagje downtime hoogstens jammer is, maar geen miljoenen kost in dit geval.

De kloksnelheid van een celeron 2.4 moet je denk ik ongeveer door twee delen als je het wilt vergelijken met een P3 of Athlon classic.
Enige wat ik me met dat budget afvraag is de win2k3 server licentie maar daar is als school vaak wel een mouw aan te passen.

Uiteraard is er ook een backupfaciliteit nodig, maar als je die de volgende dag gerestored is dan lijkt me dat geen probleem.

offtopic:
Disclaimer: Ik kijk naar wat je met dat bedrag _wel_ kan. Heel veel mensen hier doen me een beetje denken aan de uitspraak: "Nobody ever got fired for buying IBM" (of iets in die orde)

edit:
Andere zijstraat/optie is een Athlon XP machine met bijvoorbeeld een gig ram en een sata raid configje, dat haal je wel voor 800 euro denk ik

[ Voor 23% gewijzigd door Jesse op 28-05-2004 14:19 ]

• TeeDee
  • Laatst online: 22-02 21:30

TeeDee

CQB 241

Noork schreef op 28 mei 2004 @ 13:50:
[...]
voor 500-800 euro heb je imho niet:

- 700 mhz p3
- mobo (met of zonder raid if zonder > raid controller)
- 2 x harddisk (ja, je zou theoretisch ook met ongelijke disks) IDE
- geheugen > 512 mb (imho)
- er draaien apps op dat bakkie waar mee gewerkt wordt (38 workstations)

een aantal punten:

- IDE > traag > SATA (minimaal) of SCSI : prijs omhoog
- nu iets kopen van 700 mhz getuigd van weinig visie voor de toekomst
- backup (raid is niet zaligmakend) > minimaal DLT unit imho < lezen :)

en de list goes on and on and on and on.

niet om TS af te zeiken oid, maar dit zijn dingen die je gewoon tegen management kan zeggen imho
Jesse
Jij durft geen uitdaging aan te gaan. Ik heb hier thuis een backupserver op een Pentium 75 draaien, met een grote ide schijf erin. Bevalt perfect. Et is echt net wat je wilt.
Nuff said!

En ja, we kunnen ook gaan kijken wat er wel mogelijk is, maar dat schiet niet op lijkt mij. Ik denk dat TS terug moet gaan naar het management, uitdraai van dit topic meenemen en men de "ernst" van de situatie in te laten zien!

[ Voor 28% gewijzigd door TeeDee op 28-05-2004 14:25 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Jesse
TeeDee schreef op 28 mei 2004 @ 14:15:
[...]

Nuff said!

En ja, we kunnen ook gaan kijken wat er wel mogelijk is, maar dat schiet niet op lijkt mij. Ik denk dat TS terug moet gaan naar het management, uitdraai van dit topic meenemen en men de "ernst" van de situatie in te laten zien!
offtopic:
Kijk ook even naar waar ik op reageer. Namelijk dat verhaal over geen ide, alleen raid 1 of 5, en alleen een goed merk ivm support

Je hebt absoluut gelijk dat thuis een andere situatie is dan een bedrijf, en ik zeg ook zeker niet dat hij een pentium 75 moet nemen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat hij zeker voor een school, waar geld schaars is en je geen miljoenenverliezen draait als je een keer een middag down bent, mschien wel met wat eenvoudigers toe kan.

Btw:
TeeDee schreef op 28 mei 2004 @ 13:42:
[...]
Wat een gelul, het weegt niet op tegen het feit: OOOPS, de fileserver is gecrashed. Alle documenten kwijt. En nu???
OC-Addict schreef op 28 mei 2004 @ 12:36:
Beveiliging en backup zit gelukkig al goed, de proliant linux server zorgt in combinatie met raid/tape voor de backups.
:)

[ Voor 37% gewijzigd door Jesse op 28-05-2004 14:28 ]

Verwijderd

Dit is een prof forum. Elke ide oplossing beschouw ik als een knutsel oplossing.
Dat betekent niet dat je dat niet kan inzetten, maar het is verre van professioneel en ik zal dus ook nooit zeggen dat het wel kan...

Nogmaals als technicus moet je een goede oplossing aanbieden. Als je dan nee krijgt omdat het teveel kost en toch de el-cheapo oplossing moet implementeren, kunnen ze je nooit pakken, omdat je het management gewezen hebt op de risico's!!!

• Jesse
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 14:29:
Dit is een prof forum. Elke ide oplossing beschouw ik als een knutsel oplossing.
Dat betekent niet dat je dat niet kan inzetten, maar het is verre van professioneel en ik zal dus ook nooit zeggen dat het wel kan...
IDE in een server is is heus niet zo onprofessioneel imho. Ik zie totaal niet in waarom het geen optie is. Weet jij btw waarvoor raid is uitgevonden? (Juist, om met meerdere goedkope schijven een duurdere/grotere/snellere oplossing te kunnen evenaren)
Nogmaals als technicus moet je een goede oplossing aanbieden. Als je dan nee krijgt omdat het teveel kost en toch de el-cheapo oplossing moet implementeren, kunnen ze je nooit pakken, omdat je het management gewezen hebt op de risico's!!!
Dat je je management erop kan wijzen dat er duurdere oplossingen zijn is een tweede. Of toepassing daarvan in de geval terecht is vraag ik me sterk af.

offtopic:
NOFI: ROFL, zie mij gelijk krijgen met mijn veronderstellingen. :+ Je gaat iemand die om een opel combo vraagt toch ook niet met een dikke daf opschepen. :o
BTW mijn excuus dat ik niet doorhad dat het topic naar PNS gemoved had waar je vloekt als je het over oplossingen van minder dan 10k euro hebt waar je niet voor minstens hetzelfde bedrag een supportcontract bij kan krijgen. B)
_disclaimer_ dit is bij wijze van spreken en niet persoonlijk bedoelt enzow, maar et is toch duidelijk dat mijn ideeen in dit geval terecht waren.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesse op 29-05-2004 10:38 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Wat een frut-oplossing zeg.. Wel geld uitgeven voor een ProLiant 1600 en nu niet eens een degelijke server willen kopen... Ben blij dat ik niet in jou schoenen sta en het zooitje mag beheren... Als je ziet dat een Hp ProLiant DL320 of 360 (weet niet meer werke) maar tussen de 1500 en 1700 Euro kost...

Succes!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En hier sluit ik mij volledig bij aan.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Workaholic
  • Niet online
ik wil even wat dingen ophelderen, wat het wellicht een stuk duidelijker voor jullie maakt.

1. Het gaat hier om een basis school met p3 450mhz systemen, waarbij er 10 systemen met xp 2000+jes zijn uitgevoerd.

2. Het gaat hier om klaslokalen, en leerlingen onder de 13 jaar. Pc's in de lokalen van kleuters zullen niet zo zwaar gebruikt worden. En als ze wel gebruikt worden is het sesamstraat of dergelijke vanaf de client zelf dmv cdrom

3. Kans is klein dat alle pc's over de hele school tegelijkertijd worden gebruikt, elke leraar heeft zijn of haar eigen les geving. Dus een dure en zware oplossing is imho geld verspilling.

4. Kijk op de toekomst? Ik durf zo te zeggen dat wij een van de weinige scholen zijn waarbij zo een netwerk staat laat staan een breedband verbinding en 30 pc's . Nogmaasl het gaat hier om een Basisschool.

5. Service contracten, opnieuw is dit meer relevant voor een bedrijf dan een basis school. Down time doet de school niets en we verliezen er ook geen geld mee :).

6. Budget speelt gewoon een hele grote rol, en ik vrees dat de meeste geen idee hebben van de financiele aspecten en uitgaves in het onderwijs. De proliant 1600 hebben we ook 2dehands voor 300 euro, en de meeste andere zaken zijn donaties van ouders en hele lage prijzen.

Ik vraag dus jullie advies, naar wat voor hardware moeten wij opzoek met de door mij aangegeven budget.

Verder gelieve geen negatieve reacties over dat ik het niet goed aanpak en dat je niet in me schoenen wil staan. Voor de duidelijkheid, ik help deze school vrijwillig uit de brand omdat ze totaal geen brood kunnen eten van servers en netwerken. Ik ben hier vroeger leerling geweest, en help ze natuurlijk graag. Maar mijn kennis betreft servers is maar beperkt, daarom hoop ik hiermee wat hulp te krijgen :).

Conclusie er is geen budget of geld voor dure bedrijven, instanties of andere tussenpersonen, gelieve hier wat begrip voor:) Discussies over ide en scsi zullen me weinig doen helpen :)

Uiteraard heb ik wat advertenties afgesurft, en er staan wel wat leuke dingen tussen waarvan één mij vooral op het oog valt vanwege zijn lage prijs/kwaliteits verhouding. Wat denken jullie hier van? Is de cpu wel server waardig? Hij valt namelijk in het budget :) :

>PRIMERGY TX150
>
>Chipset: ServerWorks GC-SL
>Systemboard: D1501
>Processor IntelR CeleronR 4, 2.4GHz
>Bus: PCI 64-bit
>Memory: 1024 Mb ECC DDR SDRAM, PC2100 Hard disk drive: 2x hot
>pluggable 36gb Ultra320 SCSI inclusief 2 extra hotplug
>brackets voor 2 extra harddisks I/O slots: 4x PCI 64-bit / 33 MHz; 1x
>PCI 32-bit / 33 MHz; Onboard controller: ATA100 (IDE) 1x ADAPTEC
>Ultra320 SCSI onboard
; 1x 10/100/1000 Mbit/s Ethernet LAN; ATI Rage
>128 Ultra 8 MByte Disk array controller: RAID-0,1,10 onboard
>(HostRAID)

Mijn V&A

Verwijderd

Ik had ff hetvolgende gemaakt, maar dat van jou ziet er stukken beter uit :)

2 x Apacer DDRAM 512 MB PC3200 400MHZ
2 x Maxtor Diamondmax Plus 9 120GB 8MB 7200 RPM UDMA 133
1 x MSI KT6 Delta LSR KT600 (3DDR/5PCI/AGP8X/SATA+RAID/LAN/6CH-AUDIO
1 x AMD Athlon XP 2500+ FSB 333 512K Socket A In-A-Box + Cooler
1 x Aopen Midi Tower QF50A Black 300W
1 x Aopen Geforce 4 MX440 8X + TvOut

653.34EUR (niet via pricewatch)

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 12:48
Volgens mij is dit wel iets voor jouw:
-Compaq W8000
-dual 2.0ghz XEON
-2gb rimm (800mhz) geheugen
-onboard scsi 160 (adaptec)
-onboard INTEL lan
-18.1gb scsi 160 harddisk

Staat op: http://www.tweakers.net/aanbod/138280 Voor €600.
Het enige dat je misschien nog moet toevoegen is een nieuwe harde-schijf

Verwijderd

Westereen schreef op 28 mei 2004 @ 19:20:
Volgens mij is dit wel iets voor jouw:
-Compaq W8000
-dual 2.0ghz XEON
-2gb rimm (800mhz) geheugen
-onboard scsi 160 (adaptec)
-onboard INTEL lan
-18.1gb scsi 160 harddisk

Staat op: http://www.tweakers.net/aanbod/138280 Voor €600.
Het enige dat je misschien nog moet toevoegen is een nieuwe harde-schijf
nope... 2 andere hd's.. ze hebben al zo'n 10 a 20 gigabyte aan data :D

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Zo te zien is dat een hele leuke bak voor jullie :)

M.b.t. "er worden software pakketten geinstaleerd die vervolgens worden benaderd vanaf windows 98 werkstations", worden dan de executables lokaal uitgevoerd op de werkstations, terwijl die op een netwerkschijf staan? Dan maakt die processor niet echt uit, dan staat die voornamelijk uit zijn neus te vreten :)

Die 'makkelijk 10 a 20gb data', is dat met of zonder OS / applicaties die erop draaien? Anders kon die 36gb nog wel eens krap worden.

Ik weet zo niet welk merk die schijven zijn, maar voor € 317,50 inclusief BTW ( € 266,80 ex) kun je er 2 van deze bijzetten, dan weet je zeker dat je genoeg ruimte hebt :) (zit je wel 46 euro ex btw over je budget heen, ervan uitgaande dat de bedragen die jij noemde ook ex BTW zijn)...

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 28-05-2004 19:25 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:31

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kijk eens bij NTS, die hebben best veel leuk 2e hands spul staan, zelfs nog met 3 of 6 maanden garantie en uitbreidingen mogelijk.....

Voorbeeld: ProLiant DL320G1

http://www.nts.nl/site/ht...143_145&products_id=14736

voor 499 euri met 6 maanden garantie.

of Dual Xeon ProLiant 5500R P-III-550

http://www.nts.nl/site/ht...143_145&products_id=14732

voor 699 euri met 6 maanden garantie.

Alhoewel de simpele Dell Servers (PE400/PE600/PE700) ook heel goed zijn voor een klein beetje meer....

[ Voor 64% gewijzigd door DaRealRenzel op 28-05-2004 19:37 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Weezer-DC
Ik dan ook maar even,

Standard Features: High performance ServerWorks GC-SL Chipset - with tri-peer architecture and interleaving/set- combining memory
Support for Dual Intel Xeon processors with Hyper-Threading technology
Embedded Gigabit NIC
6 PCI slots: 2x64bit/100MHz (PCI-X), 2x64/66 & 2x32/33
Up to 6x hard drives with choice of U320 SCSI hot plug or standard U320 SCSI HDDs

Lockable front bezel and easy access chassis
Supplied with Performance Keyboard, Microsoft Mouse & 3.5'' Floppy Drive.

Service: 1 Year Next Business Day On-site
Processor(s)/Cache: One Intel® Xeon processor 2.4GHz with 512K cache
Memory
**SPECIAL PROMOTION**: 512MB DDR SDRAM (1x512MB 266MHz DIMMs) - includes promotional saving
1st Main Bay Hard Drive: 36GB U320 10,000 rpm 68-pin SCSI HDD
2nd Main Bay Hard Drive: 36GB U320 10,000 rpm 68-pin SCSI HDD (+ EUR 190.00 EUR)

Monitor: Not Included
Storage Device and Recordable Media: 48x Max IDE CD-ROM

Dan moet je nog een monitor fixen, maarja is voor bij server dus dat kan een oude gare bak zijn, en een os, kan je als school beter bij microsoft kopen ipv dell

Dit is een fatsoenlijke server die later nog meer geheugen/2de xeon cpu en scsi disk kan krijgen.

De 2 scsi disk van 36 gb zet je in een software raid 1 config.
Kan met server os van windows en is ook bootable.

Totaal inclusief btw, 998.41 EUR

[ Voor 3% gewijzigd door Weezer-DC op 28-05-2004 19:31 ]

• Weezer-DC
DaRealRenzel schreef op 28 mei 2004 @ 19:28:
Kijk eens bij NTS, die hebben best veel leuk 2e hands spul staan, zelfs nog met 3 of 6 maanden garantie en uitbreidingen mogelijk.....

Voorbeeld: ProLiant DL320G1

http://www.nts.nl/site/ht...143_145&products_id=14736

voor 499 euri met 6 maanden garantie.

of Dual Xeon ProLiant 5500R P-III-550

http://www.nts.nl/site/ht...143_145&products_id=14732

voor 699 euri met 6 maanden garantie.

Alhoewel de simpele Dell Servers (PE400/PE600/PE700) ook heel goed zijn voor een klein beetje meer....
ik raad echt niemand aan dit te kopen.
Koop dan een goedkope poweredge 400sc scsi ofzo.

Nooit in verouderde techniek investeren....

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Weezer-DC schreef op 28 mei 2004 @ 19:42:
[...]
ik raad echt niemand aan dit te kopen.
Koop dan een goedkope poweredge 400sc scsi ofzo.
Nooit in verouderde techniek investeren....
Mwah. Gezien het budget is 'refurbished' of gewoon 2e hands
zeker wel een optie. Omwille van betrouwbaarheid wil je
waarschijnlijk SCSI, dat maakt een compleet nieuwe server
niet betaalbaar voor de TS.

Dan kun je beter een 2e hands server kopen voor 500/600
euro en er nieuwe SCSI disken bij kopen. Betrouwbaarheid
in de storage lijkt me namelijk veel belangrijker voor de TS
dan absolute processorsnelheid.

Beetje offtopic:
Overigens heb je in mijn ervaring in fileserver situaties
meer aan een dual P2 300Mhz dan 1 P4-2.8Ghz. Als er
een of ander proces op hol slaat (virusscanner ofzo)
dan heb je in ieder geval de 2e processor nog. In het
geval van die P4 heb je een machine die heeeel hard
z'n best doet om niets te doen. :> Moraal: processor
snelheid en nieuw nieuwer nieuwst is echt niet altijd
beter..

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 14:29:
Koffie schreef op 28 mei 2004 @ 14:52:
[...]
En hier sluit ik mij volledig bij aan.
Ow.. dus de FASt van IBM en de BladeStore van Storagetek welke beide gebruik maken van SATA zijn volgens jullie niet professioneel?
Wat een crap talk zeg.
We hebben op het werk 3 ESS'en staan, 1x F20 en 2x een 800. Die maken gebruik van fibre disks. Omdat die storage veel te duur is per gieg, en je toch eigenlijk wilt consolideren op een SAN, maar de klant niet op een ESS krijgt omdat het gewoon te duur is voor sommige systemen, koop je een flinke FASt of een flinke BladeStore, hangt die aan het SAN, liefst onder San Volume Controller om de boel te virtualiseren en presto.
Vette storage, met _minstens_ dezelfde snelheid als scsi.
Kom op hey.. Je kunt op deze machines over alle schijven stripen. En een beetje FASt is toch al gauw een TB of 3.. ;)

Maar goed, dat bedoelden jullie natuurlijk niet.
Wil alleen maar even zeggen dat je niet te snel je conclusies moet trekken over IDE..
Jullie ideeën zijn een beetje achterhaald volgens mij. ;)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Suggereer je nou dat SATA hetzelfde is als IDE ?

SATA is beter en sneller dan SCSI, maar SCSI blijft onovertroffen qua stabiliteit. Leuke zaken wat je allemaal opsomt, maar tamelijk offtopic.

Koop een nieuwe Dell of Compaq server met een support contract, jah het is wat duurder maar dat verandert al als je hem in 5 jaar afschrijft. Dat zie ik je niet doen met een PIII700. Een iets duurdere maar nieuwere server zal zichzelf op termijn echt wel terugbetalen. Dan maar een 2,4 Ghz Celeron, liefst wel met een hardware RAID.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Weezer-DC
buddhole schreef op 29 mei 2004 @ 02:18:

SATA is beter en sneller dan SCSI, maar SCSI blijft onovertroffen qua stabiliteit. Leuke zaken wat je allemaal opsomt, maar tamelijk offtopic.

Koop een nieuwe Dell of Compaq server met een support contract, jah het is wat duurder maar dat verandert al als je hem in 5 jaar afschrijft. Dat zie ik je niet doen met een PIII700. Een iets duurdere maar nieuwere server zal zichzelf op termijn echt wel terugbetalen. Dan maar een 2,4 Ghz Celeron, liefst wel met een hardware RAID.
SATA beter en sneller als scsi ?
No way, dit is echt de grootste onzin, scsi heeft zoveel voordelen boven sata.
sata 1 is gewoon een andere aansluiting als ide in mijn ogen.
alle belangrijke dingen voor servers die scsi wel heeft en mis ik bij sata
We hebben het hier wel over een fileserver
En waarom hardware raid inplaats van software raid, de extra kosten zijn de performence winst niet waard.

Als je nu 1000 euro inversteerd dan kan je zeker 4 jaar draaien met die bak.
Neem een wat duurder model en strip die, dan heb je een goede basis (mobo/kast/psu/scsi hot plug)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Euh? SATA == IDE, net als PATA dat is. SATA heeft alleen een andere fysieke vorm en wat features meer.

Wat jij zegt is ongeveer hetzelde als zeggen dat PIO mode 5 wel IDE is en UDMA niet, of dat narrow (50p) en wide (68p) SCSI niet allebei SCSI zijn 8)7

Door de veranderde fysieke eigenschappen en de extra features van de interface kan het wel zijn dat het (als interface) sneller en beter is dan scsi, maar de stabiliteit van SCSI ligt niet aan het protocol maar aan de design specs van de meeste SCSI-schijven.

Met een beetje R&D valt er zo een SCSI-aansluiting te fixen op een PATA-schijf... Is het daarom ineens een stuk betrouwbaarder geworden?
Zelfde met de WD Raptor... Een SCSI-schijf waar ze een ide-aansluiting op hebben gezet :)

Maar dat is inderdaad ingeburgerd, en ik doe het zelf ook :) SCSI staat voor hoge MTBF en lage uitval en veel toeren :9~... Nee, de interface maakt voor die 3 geen ^$@#% uit, maar schijven met die eigenschappen hebben nu eenmaal bijna altijd een SCS-interface.

SATA is echter wel gewoon IDE :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SATA is beter en sneller dan SCSI, maar SCSI blijft onovertroffen qua stabiliteit.
S-ATA beter en sneller?? Dat betwijfel ik hoor. Maar S-ATA is een vorm van ide. De gangbare ide schijfjes zijn P-ATA. Waar zullen die S en P nou vandaan komen he?

Er zijn trouwens best wel wat topics hieromtrent. b.v.: IDE voor file server?

[ Voor 14% gewijzigd door Noork op 29-05-2004 02:43 ]

• heorot770
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03-2005
Als het voor een school is en je hoeft maar een paar werkstations
te koppelen als file-server hoef je geen super de luxe server met SCSI HD's
te hebben.
Een AMD XP 2200+ Budget PC voorzien van 3 x 40 GB IDE schijven en 512 MB RAM is al voldoende. De tapeunit is hierbij het duurste.

Veel MKB's hebben zulke PC's als server draaien omdat ze geen geld uit willen geven aan automatisering.
De scholen bij mij in de buurt hebben zelfs een gewone DELL PC voorzien van Linux met een DAT 12/24 tapeunit en 2x 40 GB IDE HD's als server.
Geen luxe maar het werkt.
Iedere systeembeheerder zou graag iets beter willen maar het budget wat ter beschikking staat is over het algemeen laag.
Wat als noodoplossing bedacht wordt blijft uiteindelijk als definitieve oplossing.

Gowron is 100% AMD

• UltraSub

Nee, dat suggereer ik niet, dat is zo.. :P

De reden dat ik deze zaken is opsom is omdat ik de redenatie van iis5_rulez en Koffie die hem daarin gelijk geeft, gewoon niet ok vind.
Eigenlijk een beetje achterhaald slap gelul.. :X :P
Ik snap wel wat ze bedoelen met hun posts, maar om nou te zeggen dat alleen scsi professioneel is, is echt bs. En daar moest ik gewoon ff op reageren.
Vandaar ff offtopic dus.

• UltraSub
Verdomme, weer de quote knop met de edit knop verwisseld :(

[ Voor 91% gewijzigd door UltraSub op 29-05-2004 12:03 ]

Pagina: 1