Toon posts:

Subwoofer plaatsing

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de beste plaats voor een subwoofer.?

Ik heb hier veel over gelezen, en er zijn 2 "stromingen"

1. In een hoek: liefst die naast een van de main speakers

2 "Dat ligt er maar net aan" (zet de woofer op je normale luisterpositie, en loop de kamer rond. Daar waar hij het hardste klinkt, moet je hem neerzetten)

Omdat ik zelf (nog ;) ) geen subwoofer heb, kan ik niet proefondervindelijk vaststellen wat het beste is (natuurlijk is dat erg afhankelijk van de ruimte)

Waar staat jullie subwoofer? Hebben jullie nog tips waar op te letten? Maakt het uit of je hem alleen voor muziek gebruikt, of alleen home-cinema, of voor beiden?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 10:28 . Reden: aanvulling ]

• PsYcHoPunK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:54
Het maakt volgens mij niet uit omdat het oor bij laag geluid (zoals bij de subwoofer) niet kan onderscheiden waar het geluid vandaan komt. Dus je kan hem naar mijn idee overal neerzetten.

Verwijderd

Ik houdt de laatste theorie aan, mits dit natuurlijk ook in de praktijk kan.
Het ligt ook aan de toepassing.
Mijn mening:
Voor muziek is naar mijn idee het beste om de sub bij de fronts in de buurt te zetten. Dit om de spreiding uit dezelfde richting te blijven krijgen. En omdat subs bij muziek toch over het algemeen een grote frequentiebereik beslaan dan bij films.

Voor films maakt het niet uit, omdat de bass in films meestal toch al belachelijk hard versterkt wordt zodat het hele huis/straat mee kan genieten. Dan maakt de positie vrij weinig uit imo.

Een sub in de hoek zetten heeft een gevolg wat natuurlijk de meeste lui leuk vinden: Veel bass. Maar dat hoeft het niet mooier te maken.

Het blijft natuurlijk gewoon nog steeds het handigst om in de praktijk te luisteren. Je kan nog zoveel mensen om hun mening vragen, maar het gaat uiteindelijk wel over hoe jij het vindt klinken in jouw kamer. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 10:35 ]

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

het antwoord op je vraag bij een hifi zaak was:

Rechts bij je beeld bron is de plek waar het verwacht wordt bij de opname van een dvd. "vroegûh" was dat de plek van de orkestbak in een opera gebouw.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Verwijderd

Ligt ook aan wat voor ondergrond je hebt denk ik. Ik had zelf ook probleem met plaatsing van sub, want eerst klonk die alleen hard op plaatsen waar ik nooit zat maar sinds ik een 2e erbij heb is dat weer opgelost :)

Zie ook: Probleem met plaatsing subwoofer

Verwijderd

ik denk als je 8 van de 10 mensen iets met hun ogen dicht laat horen, ze echt niet kunnen aanwijzen waar de sub staat hoor...

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 15:23
Ik heb hem zelf ook rechts van mijn TV. Deze staan weer tussen mijn hoofdluidsprekerzuilen. Ik had hem eerst links in de hoek naast mijn TV, maar dat vond ik teveel dreunen. De bassen moeten imo zuiver, strak en slagvast weergegeven worden. In de hoek gaan de bassen harder maar worden 'slap' en gaan dus ook dreunen. Komt denk ik ook door de weerkaatsing van de muren etc. Die van mij straalt nu dus vrij de woonkamer in.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 10:32:
. En omdat subs bij muziek toch over het algemeen een grote frequentiebereik beslaan dan bij films.
Dat ligt er maar net aan hoe je e.e.a. instelt, maar is inderdaad en hele goeie. Had ik zelf nog niet zo bij stilgestaan.
Gelukkig heb ik Fronts (Kef Q5) die op zichzelf al redelijk laag kunnen, dus de cross-over kan voor sub wat lager dan bij bookshelf speakers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 10:48:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je e.e.a. instelt, maar is inderdaad en hele goeie. Had ik zelf nog niet zo bij stilgestaan.
Gelukkig heb ik Fronts (Kef Q5) die op zichzelf al redelijk laag kunnen, dus de cross-over kan voor sub wat lager dan bij bookshelf speakers.
Inderdaad :)

• The Bluesbro
  • Laatst online: 27-02 11:10
Ik heb me subwoofer achter me liggen onder me bed.
Dit geeft een zeer grappig effect.
ik heb em al op verschillende plaatsen in me kamer gehad maar dit is voor mijn kamer echt de beste plek.

Ik vind dat het eigenlijk in iedere kamer weer anders is.
Het is volgens mij dus gewoon een kwestie van proberen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik wil graag nog een theorie toevoegen:

3 "Dat ligt er maar net aan" (zet de woofer op je normale luisterpositie, en loop de kamer rond. Daar waar hij het mooiste klinkt, moet je hem neerzetten)

Hoezo heeft iedereen altijd het idee dat een subwoofer alleen maar kei hard moet staan :? Juist een subwoofer moet onmerkbaar zijn. Hij moet pas knallen als dat echt nodig is, en so'n overdreven, vermoeiende bass weergeven.

@PsYcHoPunK: Plaatsing maakt wel degelijk uit. In een hoek krijg je door roomgain flink exta bass.

Als je een actieve sub heb zit daar vaak een fase schakelaar op (0-180, of traploos). Hierdoor kun je je sub eigenlijk overal neerzetten en hem zelf goed instellen. Neemt niet weg dat ie op een andere positie misschien toch nog wel beter kan klinken. Uitproberen is gewoon een must.

Ik ga in ieder geval niet verklappen waar ik mijn sub heb staan, want daar heb je toch niets aan :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 28-05-2004 10:56 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dannies
  • Laatst online: 11-06-2025

Dannies

Urashima Keitaro

ik heb het tegen me bank aanstaan, tussen de bank en de muur. Zo heb ik het effect dat me bank een beetje meetrilt als er iets groots gebeurt (zware ontploffing). Dat vind ik persoonlijk een leuk effect om ook wat te 'voelen'.

-- Microsoft Certified Professional --

Verwijderd

Dannies schreef op 28 mei 2004 @ 10:54:
ik heb het tegen me bank aanstaan, tussen de bank en de muur. Zo heb ik het effect dat me bank een beetje meetrilt als er iets groots gebeurt (zware ontploffing). Dat vind ik persoonlijk een leuk effect om ook wat te 'voelen'.
Een gewoon goede sub creeert als ie aan de andere kant van de kamer staat nog een ontploffing die de hele kamer doet trillen, inclusief bank.
Als je de sub tegen je bank moet zetten om wat te voelen is deze of te klein voor de ruimte of gewoon niet krachtig genoeg.
deepspace schreef op 28 mei 2004 @ 10:52:

3 "Dat ligt er maar net aan" (zet de woofer op je normale luisterpositie, en loop de kamer rond. Daar waar hij het mooiste klinkt, moet je hem neerzetten)

Hoezo heeft iedereen altijd het idee dat een subwoofer alleen maar kei hard moet staan :? Juist een subwoofer moet onmerkbaar zijn. Hij moet pas knallen als dat echt nodig is, en so'n overdreven, vermoeiende bass weergeven.

@PsYcHoPunK: Plaatsing maakt wel degelijk uit. In een hoek krijg je door roomgain flink exta bass.

Als je een actieve sub heb zit daar vaak een fase schakelaar op (0-180, of traploos). Hierdoor kun je je sub eigenlijk overal neerzetten en hem zelf goed instellen. Neemt niet weg dat ie op een andere positie misschien toch nog wel beter kan klinken. Uitproberen is gewoon een must.
Waar zie jij staan dat hij/we de sub zo hard mogelijk willen hebben? ;)
Maar idd, hij moet aanvullen. Maar dat heeft de TS al door. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 10:59 ]

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 21:42
4. Waar hij het minst in de weg staat en dan zo goed mogelijk afrgelen. Het verschil hoor je toch niet of nauwelijks.

Verwijderd

tatata schreef op 28 mei 2004 @ 10:57:
4. Waar hij het minst in de weg staat en dan zo goed mogelijk afrgelen. Het verschil hoor je toch niet of nauwelijks.
Tenzij de TS de sub graag wilt blijven zien.
Niet iedereen wilt hem zo ver mogelijk uit het zicht.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 10:57:
[...]
Waar zie jij staan dat hij/we de sub zo hard mogelijk willen hebben? ;)
Maar idd, hij moet aanvullen. Maar dat heeft de TS al door. :)
Dat staat in de openingspost. Ook als ik al die subwoofer topics lees gaat het alleen maar over dB's en Hz, niets over vervorming, rechte curve of zuivere weergave... Kortom de algemene stelling is: "Des te harder en lager, des te beter"... (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar goed).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 28 mei 2004 @ 11:05:
[...]

Dat staat in de openingspost. Ook als ik al die subwoofer topics lees gaat het alleen maar over dB's en Hz, niets over vervorming, rechte curve of zuivere weergave... Kortom de algemene stelling is: "Des te harder en lager, des te beter"... (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar goed).
Tja, dat zie jij zo.
Ik denk dat de Ts en de meeste mensen die een sub kopen met hem, niet nadenken over een rechte curve of vervorming.

Hij heeft het wel over dat de sub moet aanvullen. En hij denkt na over de plaatsing. Dat zijn volgensmij al twee erg belangrijke punten die je door moet hebben.

Niet iedereen denkt als een ras-audiofreak Deepspace. ;)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 28 mei 2004 @ 10:52:

:)
Je hebt helemaal gelijk , dit was ook wat ik bedoelde
(ik ben niet iemand die geilt op HARD HARD HARD. Liever subtiel en ondersteunend, dan overheersend. Je moet wel muziek/spraak horen, en niet bas met wat begeleiding)

Verwijderd

Als je hier echt antwoord op wil hebben, moet je hier niet zijn. Kijk ff op www. showyoursound.nl Die jongens hebben er oha meer verstand van.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
Ik heb het idee dat de plaatsing wel uitmaakt omdat je te maken hebt met room-modes. De knopen en buiken komen anders te liggen als je je sub op een andere plek neer zet. Theoretisch zou dan de plek die op je luisterplek de gladste weergave (Geen/weinig knopen buiken) geeft de beste plek zijn.

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:16:
Als je hier echt antwoord op wil hebben, moet je hier niet zijn. Kijk ff op www. showyoursound.nl Die jongens hebben er oha meer verstand van.
Lijkt me niet dat die auto-inbouw-jongens verstand hebben van home-cinema, maar toch bedankt

Verwijderd

Bij mijn speakerset heb ik de subwoofer aan de linkerkant staan dat geeft de beste weerkaatsing zonder dat je loopt te stuiteren in je stoel door de bassen. :P

Btw: Dit is mijn setje. :9~ http://www.pczaak.nl/cata...8_50_201&products_id=1262

wat vinden jullie van dit setje

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:43:
Bij mijn speakerset heb ik de subwoofer aan de linkerkant staan dat geeft de beste weerkaatsing zonder dat je loopt te stuiteren in je stoel door de bassen. :P

Btw: Dit is mijn setje. :9~ http://www.pczaak.nl/cata...8_50_201&products_id=1262

wat vinden jullie van dit setje
Verkapt "Show hier je spullen topic" :P

Persoonlijk hou ik niet zo van rode kruisjes (plaatjes doen het niet)
Afbeeldingslocatie: http://www.ozaki.com.tw/eyeclub/product/HM050.JPG

Wel mooi design.

Verwijderd

Ik denk dat de Ts het toch wel ff over een ander kaliber spullen heeft dan van die 5.1 setjes, nofi. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat de Ts het toch wel ff over een ander kaliber spullen heeft dan van die 5.1 setjes, nofi. ;)
Ben wel van plan om iets anders te kopen dan zo'n setje (nl: Rel Quake II) maar ik vroeg om ervaringen met het plaatsen van subs.
En het is toch ook best een leuk setje om te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 11:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:53:
[...]

Ben wel van plan om iets anders te kopen dan zo'n setje (nl: Rel Quake II) maar ik vroeg om ervaringen met het plaatsen van subs.
En het is toch ook best een leuk setje om te zien.
Wat jij wilt. Het is jouw topic.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:51:
[...]
Ja oke dat snap ik maar ik heb weinig ruimte in mijn kamer en ik wil alles wel een beetje stijlvol houden dus ik vond dit een prima oplossing.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb de subwoofer nu in een hoek staan maar ik ben niet tevreden met het geluid. Eerst stond hij in het midden van de kamer onder een kast (niet in een hoek dus). Op de bank klonk het behoorlijk dieper dan op andere plaatsen in de kamer. Ideaal voor tijdens films eigenlijk. Nu hij in de hoek staat klinkt het op de bank niet zo mooi meer dus zou ik hem harder willen zetten maar dat maakt het in de rest van de kamer een ramp.

"Je hoort niet waar de subwoofer staat" is niet helemaal waar. Dat is alleen in ideale opstellingen. Als de sub te hard staat afgesteld hoor je hem wel degelijk. Ook als hij niet goed tussen de speakers staat maar erbuiten hoor ik heel goed waar hij staat. Bij band of brothers lijkt het nu alsof alle ontploffingen links in de hoek gebeuren dus dat is niet helemaal de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 28 mei 2004 @ 12:37:
"Je hoort niet waar de subwoofer staat" is niet helemaal waar. Dat is alleen in ideale opstellingen. Als de sub te hard staat afgesteld hoor je hem wel degelijk. Ook als hij niet goed tussen de speakers staat maar erbuiten hoor ik heel goed waar hij staat. Bij band of brothers lijkt het nu alsof alle ontploffingen links in de hoek gebeuren dus dat is niet helemaal de bedoeling.
Wat voor setup. Hoe laag gaan je front speakers , waar zit je cross-over voor je sub?
Heb ergens gelezen dat je vanaf (hoger dan) ongeveer 80 Hz een geluid wel kunt plaatsen, en daaronder niet (zo makkelijk). Zou dus kunnen zijn dat je cross-over te hoog staat??

Dus, ik denk:
Dat is alleen in ideale op- en instellingen
(Ik heb zelf geen sub, dus moet me baseren op wat ik gelezen heb, niet uit ervaring)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 13:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 12:20:
Ja oke dat snap ik maar ik heb weinig ruimte in mijn kamer en ik wil alles wel een beetje stijlvol houden dus ik vond dit een prima oplossing.
Idd stijvol, maar ik was eerst in de veronderstelling dat de TS dit niet bedoelde met dit topic.
Blijkbaar zat ik fout. :)
Wat jij bedoelt is roomgain. Door de plaatsing van de sub op een bepaalde plek kan het geluid een ongewenste boost krijgen. Een beetje zoals dat je een boostknop op een subversterker aanzet.
Het kan fijn zijn, maar is meestal een ramp idd.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 13:19 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:28

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ikzelf heb de subwoofer van mijn Logitech Z5300 setje rechts onder mijn bureau staan, en ben daar niet tevreden mee. Het geluid resoneert namelijk als een gek. Mijn bureau en vensterbank trillen ook, net als alle spullen die daarop staan...
Wegens ruimtegebrek kan ik hem zogauw niet ergens anders plaatsen, maar ik raad je aan om hem i.i.g. niet in een hoek te zetten, en hem wat ruimte te geven.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op 28 mei 2004 @ 13:26:
Ikzelf heb de subwoofer van mijn Logitech Z5300 setje rechts onder mijn bureau staan, en ben daar niet tevreden mee. Het geluid resoneert namelijk als een gek. Mijn bureau en vensterbank trillen ook, net als alle spullen die daarop staan...
Wegens ruimtegebrek kan ik hem zogauw niet ergens anders plaatsen, maar ik raad je aan om hem i.i.g. niet in een hoek te zetten, en hem wat ruimte te geven.
Dat alles meetrilt is niet zozeer een tekortkoming van de sub of zijn plaats (wel een klein beetje). Maar meer van het feit dat er ook nog geleeft wordt in de kamer waar je muziek/geluid hebt. :)
De enige oplossing als je niks wilt mee hebben trillen is of een hele minimalistische kamer :X , of een dedicated music-room. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:18:
[...]
Idd stijvol, maar ik was eerst in de veronderstelling dat de TS dit niet bedoelde met dit topic.
Blijkbaar zat ik fout. :)
Nee hoor, ik bedoelde het niet, maar alle info tips etc zijn meer dan welkom

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 12:00:
[...]
Wat jij wilt. Het is jouw topic.
..of een dedicated-music room
JAAAAAAA dat wil ik! :9~

Verwijderd

Van mij mag je, niemand die je tegenhoud. :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:35:
[...]
Van mij mag je, niemand die je tegenhoud. :P
Dan ken je mijn vriendin nog niet :o

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat ik eigenlijk nog vergeet, en wat ik zelf overigens nog moet doen, is die subwoofer van de vloer halen. Hier bedoel ik mee: zet hem op wieltjes op schroef er rubberdoppies onder. Ik denk dat dit al behoorlijk wat trillingen zal "elimineren"...

Hoe zou het eigenlijk zijn om dat ding aan het plafond te hangen? >:)

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op 28 mei 2004 @ 13:40:
Wat ik eigenlijk nog vergeet, en wat ik zelf overigens nog moet doen, is die subwoofer van de vloer halen. Hier bedoel ik mee: zet hem op wieltjes op schroef er rubberdoppies onder. Ik denk dat dit al behoorlijk wat trillingen zal "elimineren"...

Trial and Error zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op 28 mei 2004 @ 13:40:

Inderdaad. Ik wacht het topic (met foto's!) wel af! :9

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:30:
[...]

[...]

JAAAAAAA dat wil ik! :9~
Maar je buren niet gok ik :+

Wij hebben een dedicated HT room, maar zelfs daar zijn nog wel eens problemen met dingen die meetrillen ;) (glasplaat boven de deur :D) Je moet alles dan echt dicht gaan kitten wat mee trilt. Kan wel, is veel werk ;)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Over de plaatsing van je subwoofer is veel te zeggen, maar er is een hele makkelijke methode om vast te stellen waar je bass het beste klinkt.

Zet de woofer op de plaats waar je de muziek/film beluisterd, loop door de kamer, en let op waar de bass het mooist te horen is, als je de beste plek gevonden hebt, zet je daar de woofer neer. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Barry|IA schreef op 28 mei 2004 @ 14:39:
Over de plaatsing van je subwoofer is veel te zeggen, maar er is een hele makkelijke methode om vast te stellen waar je bass het beste klinkt.

Zet de woofer op de plaats waar je de muziek/film beluisterd, loop door de kamer, en let op waar de bass het mooist te horen is, als je de beste plek gevonden hebt, zet je daar de woofer neer. :)
En dan ga je weer op de plek zitten waar je de film beluisterd, en dan klinkt het WEER anders... of ik begrijp je verkeerd, of je redenering klopt niet.
Ik denk dat het is: plaats de subwoofer op verschillende plaatsen in je kamer en luister steeds vanaf de plek waar je luisterd, net zolang tot hij goedstaat... 8)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je begrijpt me verkeerd denk ik :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op 28 mei 2004 @ 15:22:
[...]

En dan ga je weer op de plek zitten waar je de film beluisterd, en dan klinkt het WEER anders... of ik begrijp je verkeerd, of je redenering klopt niet.
Ik denk dat het is: plaats de subwoofer op verschillende plaatsen in je kamer en luister steeds vanaf de plek waar je luisterd, net zolang tot hij goedstaat... 8)
Hmm, het heeft iets te maken "universele reflectie" of zoiets. Het houd in dat geluid op eenzelfde manier wordt teruggekaatst van punt x -> y maar ook van y->x.

als op punt X de sub staat en op punt Y klinkt hij het beste, dan is dat ook het geval als de sub op Y staat en je luistert op punt X.

dus: zet de sub op de plek waar je normaal gesproken zit als je muziek luistert, of films bekijkt. Da's Punt X. Loop rond in de kamer totdat je het punt hebt gevonden waar hij het beste klinkt. Da's dan punt Y.
Zet daarna je sub op Punt Y.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 15:39 ]

Pagina: 1