3 Monitor setup beeld verspringt bij veranderen resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Hoi :)

Ik heb hier op mijn bureau een 3 monitor setup staan. Deze setup maakt gebruik van twee videokaarten namelijk: een GeForce4 (twee ramdac) en een matrox millenium. De monitors zijn van het type: Eizo F57 (17") IIyama Pro510 (22") en een Compaq V70 (17"). Het operating systeem is windows XP Pro. De Compaq monitor zit aan de matrox videokaart de andere twee aan de Geforce4.

Vooraf even, er is een verschil in de fysieke setup van de monitors (hoe ze op het bureau staan) en de software setup (hoe je ze in de software naast elkaar zet)

De fysieke setup op het bureau is (van links naar rechts) Eizo - IIyama - Compaq
De software setup is op dit moment gelijk daaraan, wat betekent dat als ik met de muis cursor begin bij de Eizo en dan naar rechts beweeg ik als laatste bij de compaq uitkom.

Omdat de geforce het tijdens spellen niet leuk vindt als op het 2e scherm allemaal popups plaats vinden en grafisch iets gebeurt (een msn popup zorgt al voor een halvering in framerate) Heb ik al mijn msn, IRC en winamp zooi verplaatst naar die compaq monitor op de matrox videokaart.

Nu zou iedereen denken mooi nu heb je het goed geregeld, je hebt rechts je zooi continu in beeld staan, in het midden ben je aan het gamen en links heb je een vrij scherm voor het geval je het nodig hebt. Klopt ook wel alleen is er een probleem. Namelijk als de resolutie van de IIyama verandert in een game dan schuift het hele bureaublad op naar links op de compaq monitor zodat al mijn mooi geordende applicaties overelkaar heen gaan staan, ook als ik uit de game ga blijven ze doorelkaar heen staan totdat ik ze weer goed zet.

Echter het rare is dat de 2e monitor uitgang niet verspringt, deze blijft rotsvast op zijn plaats staan, echter hier kan geen msn in omdat mijn framerate dan dropt. Dus nu dacht ik eens wat als ik in de software de compaq monitor naast de eizo monitor zet zodat er een barriere (de Eizo) zit tussen de game monitor (IIyama) en de Compaq monitor. Dit blijkt te werken het beeld verspringt nu niet meer op de compaq als de resolutie van de IIyama verandert.

Echter snappen jullie wel dat deze setup niet ideaal is. De fysieke setup wil ik niet veranderen de IIyame moet in de midden blijven staan. dus als ik dan nu naar de compaq monitor (rechts) wil gaan moet ik eerst naar links (door de eizo heen) en dan nog verder naar links om dan helemaal aan de rechterkant van de compaq uit te komen.

Mijn vraag dus na dit iets te lange verhaal (wat misschien een beetje wazig in het lezen kan zijn). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de plaats van mijn compaq monitor niet verspringt als de resolutie van mijn IIyama wordt verandert?

[ Voor 4% gewijzigd door ExcaliburDexter op 28-05-2004 09:56 ]

Verwijderd

Ik weet niet of het programmaatje Ultramon van enige betekenis kan zijn, maar probeer het eens zou ik zeggen.

• ExcaliburDexter
Net geprobeerd, maar het probleem blijft.

[ Voor 81% gewijzigd door ExcaliburDexter op 28-05-2004 10:24 ]

Verwijderd

ik denk dat het probleem is, dat als je de Iiyama in een spel laat gaan, dat de andere monitoren, de desktop opschuiven, omdat er ineens iets met de desktop van de "game" monitor gebeurt.

Wat gebruik je voor een resolutie als je ermee in Windows werkt, en welke gebruik je als je het spel speelt, is de resolutie en framerate dan hetzelfde?? Want dit moet dan wel zo zijn, wil je naar mijn mening geen verschil zien.

Maar euh, een beetje een offtopic vraagje, als je in een spel bent, gebruik je daar toch de muis, hoe krijg je de muis dan zo snel op die andere monitor tijdens het spel? Want ALT-Tab werkt niet altijd bij elk spel.

• ExcaliburDexter
Eizo: 1024:768 IIyama: 1440:1080 Compaq 1024:768

Maar waarom verspringt de Eizo monitor niet als ik een spel ga spellen (deze zit op de 2e aansluiting van mn geforce4). En waarom verspringt de compaq monitor niet als hij niet grenst aan een van de zijden van de IIyama (game monitor) --> compaq --eizo -iiyama (in software instellingen). De Eizo (tweede uitgang van GeForce4) werkt hier als een soort tussenbuffer voor de Compaq, omdat de Eizo namlijk nooit verschuift omdat deze aan de tweede uitgang van de Geforce zit. Op de een of andere manier houdt de 2e uitgang van de Geforce dus rekening met het verschiften van het beeld. Iets wat de matrox niet doet. Echter hoop ik niet dat dit een stukje ingebakken inteligentie van de GeForce is want dan lijkt het me onmogelijk om dit repliceren naar de matrox kaart.

Als ik in dezelfde resolutie speel als de desktop van windows dan gebeurt er natuurlijk niks en blijft alles op zijn plaats. Het probleem is echter dat een geforce4 bij de meeste spellen niet boven de 1280:960 uitkomt, laat staan de zelf door mij ingestelde resolutie van windows.

Trouwens ALT-TAB is bij mij geen enkel probleem, alle spelen wat ik op het moment speel werken er goed mee, zelfs settlers2 Gold Edition :p :D

[ Voor 24% gewijzigd door ExcaliburDexter op 28-05-2004 11:02 ]

Verwijderd

Je moet het in principe zien als 3 rechthoeken tegen elkaar aan

---------------------
| 1 || 2 || 3 |
---------------------

Als die middelste rechthoek kleiner wordt, dan wordt de uitgerekende positie van de vensters op scherm 3 anders... het werkt namelijk met coördinaten.

Voorbeeld: Venster A op Monitor 3 staat op 2960 hor:300 ver

Als dan Monitor 2 ineens een stuk smaller wordt, dan kloppen die posities niet meer.

Ik hoop dat je het een beetje snapt wat ik bedoel.

Probeer maar eens de resolutie te veranderen van monitor 1, gegarandeerd, dat de venster op scherm 2 en 3 ook verspringen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 11:54 ]

• ExcaliburDexter
Dat snap ik,

Maar dat is het hem niet, alleen de monitor op de matrox verandert van positie (nummer 3 in jouw voorbeeld) maar nummer 1 blijft rotsvast staan.

als ik dan monitor nummer drie verplaats links naast monitor 1 voorbeeld:

---------------------
| 3 || 1 || 2 |
---------------------

dan verandert geen elke monitor meer van plaats en staan ze alle 2 (3 en 1) rotsvast als ik op monitor 2 een spelletjes speel. Maar ik wil monitor 2 in het midden hebben omdat dit mijn hoofdmonitor is. Het gebeurt dus alleen als de monitor waar ik een spelletje op speel direct naast de monitor zit die aan de matrox hangt

[ Voor 22% gewijzigd door ExcaliburDexter op 28-05-2004 11:56 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
heb je al geprobeerd de Eizo rechts te doen en de Compaq links?
dan heb je je 19" nog steeds int midden..
las niet in je verhaal dat je dat al geprobeerd had.

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik heb zelf dit probleem nu ook. Alleen geen oplossing kunnen vinden.

Me Primary scherm is een TFT op resolutie 1280x1024, de secundairy is een zwart wit tv'tje.
De bedoeling is dat ik tijdens het gamen op de primary, de secundairy in de gaten kan houden (teamspeak, msn en wat tempraturen enzo).

Zodra ik Battlefield2 ga starten verspringt op het hoofdscherm de resolutie naar 1024x768 en zie je rest van het bureaublad wat buiten die 1024x768 valt op me tv, en daar verschuift de hele mikmak naar rechts en zie ik de programma's niet die ik daar heb geopend.

Is het niet mogelijk om de positie/scherm vast te zetten?

Ik heb een Asus V9999 videokaart met Nvidia Geforce 6800GT Chipset.

• Primera
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-01-2022
Toch wel een klein kickje eigenlijk, ik kom er echt niet uit.
Ik zat te denken aan een programma wat appart die svideo uitgang kan besturen en daar info op weer kan geven, zou zoiets bestaan? De windows oplossing zelf lijkt me nog steeds het best, maarja.. :/

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
Scherm links en boven het primary scherm zullen volgens mij niet verschuiven als je een spel start op je primary. Dus je kan ook eens proberen in je software het scherm bóven je primary te zetten

Nog steeds weinig ideaal, maar misschien vind je het toch fijner.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1