[CD]Kras op bovenkant cd

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:34

BoAC

Memento mori

Topicstarter
Ik heb een audio-cd waar op de bovenkant een kras zit :(
Hoe kan ik dat repareren?
Tijdens het draaien van de cd heb ik nu dus hiks.

Ik heb een keer langs horen/zien komen dat daar 'silver-verf' voor zou zijn.
De enige 'reparatie-kits' die ik voorbij zie komen zijn voor beschadigingen aan de onderkant, zoals polijsten met tand-pasta ;)

Het vervelende is dat je het niet eerst een keer kan proberen :'(

Verwijderd

Je kan hem evt. met Exact Audio proberen te rippen - die heeft een goede naam wat betreft ripkwaliteit en correctie. Zie bijv. SatCP in "Beste Ripper+Encoder voor het maken van ..." en http://pages.cthome.net/homepage/eac/setup.htm

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 09:21 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Volgens mij kan je dat polijsten ook op de bovenkant doen... ik heb het wel eens gedaan met silverpoets. Je hebt ook bij conrad reparatiesets...
Anyway fix hem, en maak er een clone van. Want al kan je hem repareren, dan is het nog heeeel tijdelijk :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 09:18:
Je kan hem evt. met Exact Audio proberen te rippen - die heeft een goede naam wat betreft ripkwaliteit en correctie.
Ik probeerde dat dus al met K3b (onderdeel van KDE) maar die ging hangen.
n00bs schreef op 28 mei 2004 @ 09:19:
Volgens mij kan je dat polijsten ook op de bovenkant doen... ik heb het wel eens gedaan met silverpoets. Je hebt ook bij conrad reparatiesets...
Anyway fix hem, en maak er een clone van. Want al kan je hem repareren, dan is het nog heeeel tijdelijk :)
Het gaat om de reflecterende bovenlaag van de CD. Wanneer je hem polijst laat de bovenlaag toch alleen maar meer door?

Verwijderd

Als je reflectielaag er al af is - is je data daar ook weg (zit er een micron onder). Polijsten zal jou dan niet gaan helpen, net zo min als zilverstickers of stiften.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
nix polijsten aan de bevenzijde dan is je spiegel weg en krijgt de laser geen weerkaatsing van de straal en dus pech cd weg,ik denk dat er geen middel is wat
goed genoeg de straal kan weerkaatsen zodat je je cd weer kan lezen helaas.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

monterey schreef op 28 mei 2004 @ 09:23:
nix polijsten aan de bevenzijde dan is je spiegel weg en krijgt de laser geen weerkaatsing van de straal en dus pech cd weg,ik denk dat er geen middel is wat
goed genoeg de straal kan weerkaatsen zodat je je cd weer kan lezen helaas.
Als er diepe krassen inzitten is de reflecte sowieso difuus. Je zou dan wel voorzichtig kunne bijpolijsten om ervoor te zorgen dat het oppervlak weer vlak is en enigszins de laserstraal recht kan terugkaatsen.
Maarja het is niet optimaal natuurlijk :) daarom ook gelijk daarna met Clone CD oid een image maken.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Topicstarter
Oke dan kan ik dat dus wel vergeten.
Nu kan ik natuurlijk proberen de CD zover mogelijk te rippen en dan een 'audio-correctie-tool' eroverheen halen die de 'hiks' eruit haalt. Het is gelukkig maar 1 'gaatje' van een milimeter in het midden van 1 nummer dus...

Het is klassieke muziek dus gelijkmatig ;)

[ Voor 17% gewijzigd door BoAC op 28-05-2004 09:29 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:33
Als het maar een hele kleine beschadeging is kun je proberen hem in te kleuren met een zwarte stift (aan de bovenkant ). De laserstraal wordt hierdoor geabsorbeert en zo niet meer weerspiegelt. Deze weerspiegeling zorgt er vaak voor dat de cd speler het nog moeilijker krijgt de cd te lezen. De error correctie van de cd zou dan eventueel genoeg kunnen zijn om de onbrekende data (gedeeltelijk) terug te kunnen rekenen. Dit werkt natuurlijk alleen bij hele kleine beschadegingen. Het is dan natuurlijk wel zaak om de boel meteen te backupen zover dat gaat.

Verwijderd

Als er diepe krassen inzitten is de reflecte sowieso difuus. Je zou dan wel voorzichtig kunne bijpolijsten om ervoor te zorgen dat het oppervlak weer vlak is en enigszins de laserstraal recht kan terugkaatsen.
Of de laser nu recht of difuus gaat, hij gaat sowieso dóór je data+reflectielaag heen ipv loodrecht terug naar de laser.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 09:45 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt geprobeerd in te lezen met K3B, een KDE programma, dus neem ik aan dat je linux gebruikt.

Voor linux heb je een progsel genaamd cdparanoia. Zeer krachtig cd-rip progsel die zich kan meten met EAC. Ik moet nog een CD tegenkomen die cdparanoia niet uit kan lezen met het assortiment aan branders, DVD spelers en CD-ROM spelers die ik hier heb.

Aangezien je een gaatje in die CD hebt zitten, zal het heel moeilijk worden om dat te recoveren. Je kunt met cdparanoia rippen op tracks, maar ook op minuten, dus je kunt om je gaatje heenrippen als je wilt. Dat kapotte nummer kan je dan altijd nog ff met soulseek opsporen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als het 1 nummer is, kan je hem dan gewoon niet ergens vandaan halen ;)
scheelt weer tijd en moeite... :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Topicstarter
_JGC_ schreef op 28 mei 2004 @ 09:57:
Je hebt geprobeerd in te lezen met K3B, een KDE programma, dus neem ik aan dat je linux gebruikt.

Voor linux heb je een progsel genaamd cdparanoia. Zeer krachtig cd-rip progsel die zich kan meten met EAC. Ik moet nog een CD tegenkomen die cdparanoia niet uit kan lezen met het assortiment aan branders, DVD spelers en CD-ROM spelers die ik hier heb.

Aangezien je een gaatje in die CD hebt zitten, zal het heel moeilijk worden om dat te recoveren. Je kunt met cdparanoia rippen op tracks, maar ook op minuten, dus je kunt om je gaatje heenrippen als je wilt. Dat kapotte nummer kan je dan altijd nog ff met soulseek opsporen.
Jij post et en ik heb het juist gedaan :D
Heb de betreffende track net succesvol geripped maar moet em alleen nog ff afluisteren ;)
Welke ripper gebruikt k3b dan?
n00bs schreef op 28 mei 2004 @ 10:05:
Als het 1 nummer is, kan je hem dan gewoon niet ergens vandaan halen ;)
scheelt weer tijd en moeite... :)
Het is classical en die vindt je niet overal bovendien is dat illegaal volgens mij ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BoAC op 28-05-2004 10:31 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

klassiek is idd. moeilijk te vinden, maar niet onmogelijk. Daarnaast heb jij in de eerste instantie betaald voor dit nummer, dus lijkt mij niet zo een probleem. Daarnaast is downloaden in NL NIET strafbaar :)

Wel cool dat dit Linux progsel wel het nr kan rippen. Is het nr nog in goede staat?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Topicstarter
n00bs schreef op 28 mei 2004 @ 12:15:
klassiek is idd. moeilijk te vinden, maar niet onmogelijk. Daarnaast heb jij in de eerste instantie betaald voor dit nummer, dus lijkt mij niet zo een probleem. Daarnaast is downloaden in NL NIET strafbaar :)

Wel cool dat dit Linux progsel wel het nr kan rippen. Is het nr nog in goede staat?
Dat weet ik vanavond zeker, omdat mijn PC thuis staat (remote console) ;)
Pagina: 1