[sub]woofer kapot, welke nieuwe?

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38
Ik heb gister bij mijn schoonvader een subwoofer meegenomen, hij was van plan hem weg te gooien.

Het is een Visonik (?) van het type SUB4.

Echter de woofer hierin is naar zijn grootje, de rubber rand tussen de conus en de korf is in zijn geheel weg, hij doet het wel, maar niet zoals het hoort natuurlijk :P

Nu zou ik hier graag een andere woofer in willen zetten (filters zijn nog goed!) maar ik heb geen flauw idee welke ik dan moet gaan gebruiken, op Conrad, Partsexpress e.d werd ik ook niet veel wijzer en googlen op Visonik leverde alleen maar car-audio op :?
De speaker heeft ook een dubbele (L+R?) aansluiting.

Doordat de speaker al helemaal afgewerkt is, is het niet mogelijk er nog iets van bracing in te bouwen, jammer maar helaas. Toch wil ik er dezelfde/een zwaardere speaker in hebben, zie foto voor cross-over frequenties e.d. het grote probleem is dat de speaker niet rond is (zie foto's), groter rond met een cirkelzaag kan wel, liever niet.

Verdere specs:

Gaten diagonaal: 250mm
Speaker buitenrand diagonaal: 278mm
speaker conus: 215mm
Gewicht: 20Kg
Diepte 110mm
LxBxH= 340x370x500

Serienummer van de woofer: T245.37.09 B20EK 92.03.082 Visonik Hi-fi

Pics!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010067.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010050.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010051.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010052.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010053.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010055.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010056.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/P1010064.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 21:14

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

hoe bedoel je, niet rond?
volgens mij is ie perfect rond..

corrigeer me als ik fout zit.

[ Voor 22% gewijzigd door powerflux op 28-05-2004 08:26 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
De korf is rond, maar kijk op de pics, de bevestiginsrand is ovaalachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 21:14

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ok. dan keek ik naar het verkeerde ding.

dat is inderdaad lastig ja.. tegenwoordig zijn bijna alle sub-speakers (de korf) helemaal rond.

misschien heeft skytronic.nl wel wat.

als je in maastricht bent kun je ook kijken bij grootaers/grootaerts, die hebben ook oude speakers (2e hands en nieuw) te koop.

*niet bedoeld als spam

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
skytrnic zal ik wel ff checken.

Dat ze ovaal zijn is opzich niet zo erg, maar dat die ovaal erin gefreesd is is erger, bij een grotere speaker kan ik hem altijd opnieuw (laten) frezen of gewoon erbovenop.

Maar op wat voor speaker kom je dan uit? Het hoeft geen speaker te zijn van 500 euro, maar ik zag bij conrad iets wat er op leek, maar die kostte maar 24,95 :x een goeie woofer kost gewoon geld, dus die van 24,95 lijkt me niet zo'n goed idee

p.s skytronic, is dat niet degene die die crappy gele soldeerbouten maken?

/edit: ff vergeten, liefst geen speaker met papieren conus, die scheuren te snel naar mijn zin

/edit: inhoud berekenen: 34*37*50=62900 cm3
1 liter = 1000 cm3

62,9 liter? lijkt me wel veel, klopt dit wel?
zijn buitenmaten dan he, reken maar op 60 liter als het klopt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-05-2004 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon een goedkoop car-audio sub met dubbele spreekspoel. Met aansluiten goed opletten dat + en - goed zitten (op bijde spoelen gelijk), anders trekt de ene spoel de conus naar binnen, en de andere duwd hem naar buiten. en hoor je dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hmz, car-subs werken meestal wel goed in een gesloten kist, maar vreten vermogen, de versterker moet het net aankunnen zoals het eigenlijk zou zijn (2x100W rms) en ben bang dat een auto-sub toch teveel gaat vreten........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, een car-sub vraagt te veel, en is niet zo geschikt voor home-hifi imho. (loopt geloof ik ook een ander draadje over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 09:04:
Yep, een car-sub vraagt te veel, en is niet zo geschikt voor home-hifi imho. (loopt geloof ik ook een ander draadje over)
Daarvan heb ik dat ook ;)

Maar als het ding nou echt goed presteert, ga ik misschien 'zo'n BMM amp bouwen (als de reviews goed zijn) en kan ik dus eigenlijk nu meteen een veel zwaardere speaker erin zetten, satellieten komen later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 09:07:
[...]

Daarvan heb ik dat ook ;)

Maar als het ding nou echt goed presteert, ga ik misschien 'zo'n BMM amp bouwen (als de reviews goed zijn) en kan ik dus eigenlijk nu meteen een veel zwaardere speaker erin zetten, satellieten komen later wel.
BMM gaat goud geld verdienen hier. :P

Maar misschien is zo'n stereo-amp wel te bruggen ofzo, dan heb je meer vermogen. Ik heb me daar alleen nooit in verdiept.

Maar ik denk dat zo'n speaker met ovale randen moeilijk te vinden is. Ik heb ze eigenlijk nooit meer gezien in nieuwe speakers.
Maar er zit toch een frontje voor? Dan kan je er toch een ronde inzetten en zie je er niks van lijkt me.
Mooi is anders, maarja het valt in principe niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
ik wil best de cirkelzaag ter hande nemen en wat bijwerken, maar op wat voor speaker kom ik dan uit?

dit is een 10" als ik me niet vergis, maatje groter moet geen probleem zijn met de kast, best groot volume.

De speaker moet wel een dubbele spreekspoel hebben, anders moet ik weer aan de filters gaan liggen knutselen, ik zet er wel zowiezo dikkere bekabeling in, dit is 3x troep :P

/edit: net nog ff zitten rondneuzen op partsexpress.com en ik denk dat je met 12" toch al gauw uitkomt op iets als dit:

klik

jammer dat de meeste subs daar auto-subs zijn

hmz, achterop de sub staat frequency range: 25-25000 Hz, is dit het bereik van alleen de sub :?

[ Voor 39% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-05-2004 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pff... 18 Hz in een gesloten kast? Dan mag de woofer van goede huize komen :X

18Hz is voor een BR kast al laag, laat staan voor een gesloten kast.

Voor 18 Hz ga je in ieder geval een stevige amp + woofer nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 09:30:
hmz, achterop de sub staat frequency range: 25-25000 Hz, is dit het bereik van alleen de sub :?
Nee, ik denk dat dat de frequentie van de filter weergeeft.

Hij crossed em op 100 Hz en gaat vervolgens door tot 25000 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plague schreef op 28 mei 2004 @ 10:00:
Pff... 18 Hz in een gesloten kast? Dan mag de woofer van goede huize komen :X

18Hz is voor een BR kast al laag, laat staan voor een gesloten kast.

Voor 18 Hz ga je in ieder geval een stevige amp + woofer nodig hebben :)
hmmz, mijn sub haalt ook 19 Hz, in gesloten behuizing. (wel 15")

Dus het kan (makkelijk).
LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 09:30:

Dat is het bereik van de versterker. Het filter beperkt dat omdat het toch een sub is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je van een shiva :) Doet het prima in rond de 60 liter gesloten. Of een peerles XLS 10/12 (hebben geen dubble spreekspoel), of Visaton TIW250XS. Ook prima woofers. Maarja, hoeveel geld wil je uitgeven?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 28 mei 2004 @ 10:40:
Wat dacht je van een shiva :) Doet het prima in rond de 60 liter gesloten. Of een peerles XLS 10/12 (hebben geen dubble spreekspoel), of Visaton TIW250XS. Ook prima woofers. Maarja, hoeveel geld wil je uitgeven?
Zijn voorbeeld van partsexpress kost 100 euro. Dus dat zal zijn budget wel zijn gok ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
rond die koers ergens 100-150, student he :P
Laatst heb ik het topic over de Shiva door zitten lezen, ziet er uit als een uitstekende speaker, zijn er dealers in nederland? en zijn ze er ook met dubbele spreekspoel?

18Hz liefst wel, hoger mag ook, ik weet dat de kast erg krap aan word ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 10:49:
rond die koers ergens 100-150, student he :P
Laatst heb ik het topic over de Shiva door zitten lezen, ziet er uit als een uitstekende speaker, zijn er dealers in nederland? en zijn ze er ook met dubbele spreekspoel?

18Hz liefst wel, hoger mag ook, ik weet dat de kast erg krap aan word ja
De shiva heeft idd een dubbele spreekspoel. Helaas iets buited budget en je zult hem idd in Belgie moeten halen.

Wat 18 Hz :? @ - hoveel dB? Voor 100 euro, passief, zonder correctie... vergeet het maar :'(

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif
[ mijn shiva met correctie, in 54 liter, met roomgain haalt ie de 18 Hz @-3dB wel denk ik :) ]

Maar waarom verkijk je je zo op die 18Hz. Je zult toch bijna geen films hebben die dat uitsturen en op hoog volume heb je een goedkope speaker zo aan gort op deze frequenties!

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 28-05-2004 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
simpel: I love bass!!

nee serieus, ik had al wel het idee dat als je zo laag wilt je wel wat meer nodig hebt.

Heb je een linkje voor die Shiva dealer?
Ik zit ook al met het idee te spelen om een backplate in te bouwen, maar wegens $$$ gebrek gebeurd dit waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 11:11:
simpel: I love bass!!

nee serieus, ik had al wel het idee dat als je zo laag wilt je wel wat meer nodig hebt.

Heb je een linkje voor die Shiva dealer?
Ik zit ook al met het idee te spelen om een backplate in te bouwen, maar wegens $$$ gebrek gebeurd dit waarschijnlijk niet.
Zoek maar eens naar Orbit hier op Got, dat is de belgische importeur van Adire ;) Er was laatst een inkoopactie, maar die is nu helaas voorbij.

Amp kun je altijd nog inbouwen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ja oke, kan altijd nog; alleen heb je dan weer dat je dan met een dubbele spreekspoel zit, terwijl de meeste blokken mono zijn (of je kunt alle2 de aansluitingen aan de versterker hangen?)

ff zoeken naar orbit.....
Ik weet dat ik de inkoopactie gemist heb, best zonde eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik heb nu een mail de deur uitgedaan voor een prijsopvraag/levertijden van de Shiva bij Orbit.

Ik weet niet of er verder nog goeie alternatieven zijn? iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dubbele spreekspoel is geen probleem. Sluit ze in serie of parallel aan (al naar gelang de gewenste impedatie), en het komt allemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
ah oke, ik ben niet echt thuis in de audio wereld, maar leer elke dag weer wat meer ;)

damn, shiva incl handling kost eur225,- beetje prijzig :X

zijn er geen alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

JT

VETAK y0

Ja, een leuke autowoofer toch...ik heb is wat gemaakt met een JBL, woofer kostte 50e. Gevoeligheid van 90dB, dus zoveel vermogen vreet die niet. Is zelfs meer dan veel gewone hifi subs. Kijk is bij www.rondevries.nl anders naar een autowoofer. Het kan echt wel, heber zelf ervaring mee :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je 'm niet (laten) reconen?
Heb je weer een als nieuwe speaker (als er verder niets stuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
JT schreef op 28 mei 2004 @ 12:55:
Ja, een leuke autowoofer toch...ik heb is wat gemaakt met een JBL, woofer kostte 50e. Gevoeligheid van 90dB, dus zoveel vermogen vreet die niet. Is zelfs meer dan veel gewone hifi subs. Kijk is bij www.rondevries.nl anders naar een autowoofer. Het kan echt wel, heber zelf ervaring mee :)
toevallig heb ik daar net rond zitten kijken ja, heb wel een mooie Lanzar 12" met dubbele 4-ohm spreekspoel gezien, spl was niet bijzonder hoog, maar richting 90dB zit je toch een heel eind goed denk ik (kan wel altijd ebter ja ;) )
Vergeet alleen niet dat deze passief is, dus geen actieve sub-versterker (nog ff niet iig)

Reconen... waar kun je zoiets laten doen?ik heb gezocht naar een Visonik site maar krijg alleen maar car-audio voor mijn neus.

is er een simpele manier om de low-uitgangen van de filter te joinen voor een enkele spreekspoel zonder daarbij alles in de war te sturen, lijkt me als ik ze allebei aansluit dat er iets niet goed gaat daan (mono-geluid oid in de satellieten)

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-05-2004 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk es in het volgende forum over reconen:

http://www.djdj.nl/forum/read.asp?t=5000&p=1

en op
http://www.speakerreparatie.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat als je een speaker lat reconen, dat je net zoveel gaat kosten als een nieuwe speaker. :) (tenminste, dat is wat ik altijd krijg te horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Daarom, plus is dit toch een gelegenheid om er een luidspreker in te zetten die wat meer vermogen aankan.

Iemand ene idee hoe je 2 kanalen mixt naar 1 kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik hop op www.rondevries.nl mijn oog laten vallen op het volgende:

De Cadence UD12-H4 en de Lanzar OPTI 1224D

Het grote verschil is dat de Laranz een dubbele spreekspoel heeft en de SPL flinkt lager ligt <90dB, de cadence heeft een enkele spreekspoel en heeft een SPL >90dB

Wat is nu het beste? De gevoelig heid wil ik het liefst zo hoog mogelijk omdat het niet in een auto komt, maar dan zit ik weer met 1 spreekspoel, terwijl ik daar 2 aansluitingen voor heb! moeilijk moeilijk moeilijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

LiquidSmoke schreef op 28 mei 2004 @ 13:32:
Daarom, plus is dit toch een gelegenheid om er een luidspreker in te zetten die wat meer vermogen aankan.

Iemand ene idee hoe je 2 kanalen mixt naar 1 kanaal?
als hij actief gefiltert is, dan hangt dit gewoon af van het feit of je versterker brugbaar is. Als hij passief gefiltert is moet je hier niet aan beginnen, niet te voorspellen wat gebeurt. (ja, is wel te voorspellen, maar vrolijk wordt je er waarschijnlijk toch niet van :+ ) Je kan dan wel 1 ipv 2 filters gebruiken, maar dan nog moet je opletting ivm impedanties die gelijk moeten blijven voor dezelfde resultaten.

Over die spreekspoelen, daar zou ik me niet te druk over maken. Als je de eindtrap kan bruggen maakt t helemaal niks uit.

Sowieso zou ik even kijken naar de specs van je eindtrap, deze bepalen imho hoeveel je moet uitgeven aan je driver.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 28-05-2004 16:50 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hij is passief gefiltert (nu dan tenminste), keuze word dus automatisch een speaker met 2 spreekspoelen.
Later als er een backplate ingebouwd word dan is dat wel te overkomen (serieel, parallel aansluiten).

Jammer dat die Lanzar een lagere SPL heeft, maar dat maakt met die backplate dan niks meer uit eigenlijk (mits het een flinke is, of zit ik er nu naast?)

Eindtrap is een JVC (type ??) die 100W continu @ 8 Ohm kan leveren (200W L+R dus) en kan 4-16 Ohm hebben, dit is even genoeg, maar de uiteindleijke speaker moet veel meer kunnen hebben ivm die backplate, 100 W naar de satellieten (later worden dit gewone luidsprekers) is genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-05-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als ik het goed begrijp krijgt je subwoofer en je satalieten power van dezelfde amp?
zoja, vergeet die 100Watt, waarschijnlijk krijgt je sub er 35 en je satalietjes er 65, afhankelijk van je instellingen verschuift dit natuurlijk.

Backplate? Je bedoeld waarschijnlijk een subwoofer versterker?
Dat lijkt me erg verstandig als je wilt beuken. imho haal je volume niet uit je speakers maar uit je versterker. Voor lage tonen iig. Lage tonen hebben bijna per defenitie een lage gevoeligheid omdat er enorme hoeveelheden lucht verplaatst moeten worden om wat te horen. Als je al een subdriver vind die tot bv 20Hz reikt @ 90dB/m dan is t gegarandeerd een monster van een ding (18" oid) of hij heeft een techniek zoals de XBL² van Adire. Of je hebt natuurlijk een fabrikant met erg optimistische specs :+

enfin, je wil budget en bas? Koop voor 50,- die subamp die Flex82 (dacht ik) laatst had opgeduikeld ergens omgeving A'dam, koop 1 à 2 Visaton T200 drivers en verbaas jezelf van de bas.
Als je op specs geilt, vergelijk deze opstelling maar eens met de Peerless XLS10. Qua diepgang hoef je niks te missen, qua belastbaarheid wel, maarja wie beide wil, moet geen klein budget hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Atgast schreef op 28 mei 2004 @ 20:55:
Als ik het goed begrijp krijgt je subwoofer en je satalieten power van dezelfde amp?
zoja, vergeet die 100Watt, waarschijnlijk krijgt je sub er 35 en je satalietjes er 65, afhankelijk van je instellingen verschuift dit natuurlijk.

Backplate? Je bedoeld waarschijnlijk een subwoofer versterker?
Dat lijkt me erg verstandig als je wilt beuken. imho haal je volume niet uit je speakers maar uit je versterker. Voor lage tonen iig. Lage tonen hebben bijna per defenitie een lage gevoeligheid omdat er enorme hoeveelheden lucht verplaatst moeten worden om wat te horen. Als je al een subdriver vind die tot bv 20Hz reikt @ 90dB/m dan is t gegarandeerd een monster van een ding (18" oid) of hij heeft een techniek zoals de XBL² van Adire. Of je hebt natuurlijk een fabrikant met erg optimistische specs :+

enfin, je wil budget en bas? Koop voor 50,- die subamp die Flex82 (dacht ik) laatst had opgeduikeld ergens omgeving A'dam, koop 1 à 2 Visaton T200 drivers en verbaas jezelf van de bas.
Als je op specs geilt, vergelijk deze opstelling maar eens met de Peerless XLS10. Qua diepgang hoef je niks te missen, qua belastbaarheid wel, maarja wie beide wil, moet geen klein budget hebben...
Ik weet dat je dan nooit 100W naar je sub kunt krijgen, het is zo'n halfgaar doorlus-systeem (zie foto's).

backplate is idd een subamp, zoiets als de detonator oid. wat voor subamp heb je in a'dam opgeduikeld? welke winkel ofzo?

dan kan ik een normaal set boxen aan mijn gewone amp hangen, dan komen we al een stuk verder!

Ik zal eens rondkijken voor die Visaton driver, klinkt goed wat jij zegt.

Ik realiseer me trouwens net dat er wél gewoon een 10" woofer in kan, het gand is rond, met wat extra uitsparing voor die vorm van de speaker, met een 10" woofer blijft er in de hoeken wat ruimte over, maar dat zie je niet door de frontplate/doek 8)7 denk ik nu pas aan.

Maar 12" kan ook wel in een 60L behuizing denk ik....

/edit die visaton is 8", gaat nooit lukken natuurlijk met die kist (nee, wil geen andere bouwen) en volgens mij heeft ie maar 1 spreekspoel, maar als ik een subamp voor 50euro kan kopen is dat geen probleem

/edit2: heb net deze gezien: De GF250 van Visaton
Deze heeft 2 spreekspoelen, das makkelijk omdat ik nu nog zit met die dubbele filter, ik kan deze later altijd nog serieel bruggen als ik een subamp koop.

Iemand ervaring met deze speaker?

[ Voor 15% gewijzigd door LiquidSmoke op 29-05-2004 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

JT

VETAK y0

De gevoeligheid mag gerust ook 87dB zijn hoor, dat is nog heel normaal.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Hij ziet erg goed uit, met leuke specs, gevoeligheid ligt iets lager dan ik gedacht had, maar dat corrigeren we later een losse sub-amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op dat die GF250 een niet al te grote X-max heeft. Ik zou maar ff simuleren of ie er niet te snel overheen gaat.. Maar als ik de verhalen mag geloven is dit best een leuk woofertje.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 29-05-2004 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
ben out of town atm, doe morgen-maandag wel ff een simulatie in lspcad. Mijn kamer is maar 330 bij 290 cm, dus echt een asociaal systeem is niet nodig :P maar als ik het huis uit ga wil ik het wel mee kunnen nemen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik heb net een simulatie gedaan adhv de GF250 in de WinISD databse, ik begrijp er weinig van, wellicht dat iemand mij wilt toelichten;

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/gain.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/group.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/phase.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/SPL.jpg

Allemaal clickable.

Ik heb hem gesimuleerd in de 60L kast @ 8 ohm (2 spreekspoelen).
Wat moet ik hier nu mee? Ik heb alle stuffing uit de kast gehaald, maar kan daarmee dus nog het een en het ander aanpassen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op het eerste plaatje zie je hoe de subwoofer theoretisch in een anechoïsche (Dat wil zeggen dat er geen reflecties ed. optreden in de ruimte) kamer zal reageren.
Dit geeft een indicatie over hoe laag de woofer zal spelen. De paarse lijn geeft het -3dB punt aan, deze zegt eigenlijk niks anders dan het punt, waaronder de woofer eigenlijk niet meer echt goed presteerd. Bij jouw ligt dit punt op ongeveer 60Hz. Dat is veel te hoog voor een subwoofer. Dat is meer een score voor een woofer/midbass. Voor een subwoofer wil je dat punt minimaal onder de 40Hz hebben. Daar is niet elke driver geschikt voor en daarom kwam ik met die 8" woofer aanzetten. Dat is een budget driver waarvan ik weet dat ie laag komt. Er zijn nog veel en veel meer budget woofers, raveland schijnt aardige dingen de maken in deze sector. Iig, als je diepgang wil halen uit een gesloten kast, dan heb je een hele stevige driver nodig. Dit heeft als onbedoeld gevolg dat de driver vaak duur is.

Als je persé aan deze kast wil vasthouden zonder aanpassingen te maken, dan zul je óf je budget moeten verhogen, of akkoord gaan met minder diepgang.

Mijn mening? Pas de kast aan, van die visaton's weet ik dat ze goed presteren in een isobarische opstelling in een kast van 60 liter. Ik heb eens ooit zo'n woofer gebouwd namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/GSPY09JJDHH/picserver.jpegAfbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/7J4W3R535SL/picserver.jpegAfbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/I1H31YMRE4Z/picserver.jpeg

Dit vraagt wel het nodige DIY en je moet ook nog een pvc buisje scoren als BR buis, maar dan heb je wel diepgang. Er zijn genoeg alternatieven te verzinnen, maar lage tonen met een klein budget, dat vraagt voor uitzonderingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hm ja, ik begin het een heel eind te begrijpe, ik heb gesimuleerd met die t200 drivers, ze gaan wel diep als je ze isobarisch opsteld :P zelfs in een gesloten kast ziet de grafiek er goed uit!

Alleen heb ik dan weer het probleem van de kast; die is kant en klaar afgewerkt en met geen mogelijkheid netjes open te krijgen.

Hmz, of kast aanpassen of veel minder diepgang, moet toch echt ff serieus gaan nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Wat ik zou doen?

Lekker een nieuw kastje bouwen en daar al je onderdelen in hangen!
Dan kan je hem zelf de vorm geven die je wilt, karakteristieken geven die je wilt en je kan echt gewoon alles zelf bepalen naar je eigen budget! Maargoed, that's me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Hm, ik heb ff zitten spelen en kwam erachter dat de GF250 het een stuk beter doet in een geventileerde kast, hij blijft iets strakker dan een isobarisch paar w25e drivers.

Hm, ik denk dat ik toch maar voor de Gf250 ga, Ik zal wel ff een pijpje moeten halen, maar dat zijn de kosten niet.
De groupdelay heeft wel een grote piek zo, kun je daar nog iets tegen doen?
en die match, die is nu groen, dat is een goed teken toch?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/gain-v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/group-v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/SPL-v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/sub/gf250d/phase-v.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-06-2004 11:15 . Reden: Hoe de fuck krijg je die thumbs eigenlijk NAAST elkaar? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

LiquidSmoke schreef op 01 juni 2004 @ 11:14:
Hm, ik heb ff zitten spelen en kwam erachter dat de GF250 het een stuk beter doet in een geventileerde kast, hij blijft iets strakker dan een isobarisch paar w25e drivers.

Hm, ik denk dat ik toch maar voor de Gf250 ga, Ik zal wel ff een pijpje moeten halen, maar dat zijn de kosten niet.
De groupdelay heeft wel een grote piek zo, kun je daar nog iets tegen doen?
en die match, die is nu groen, dat is een goed teken toch?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die vent mach is te veranderen door een grotere bass reflex buis te kiezen. Deze zegt namelijk hoesnel de lucht in de buis zal gaan bewegen en dus of er turbulentie gaat plaatsvinden.
Deze woofer ziet er iig al een heel stuk beter uit. Groupdelay doe je niks aan, behalve dan hoger tunen of een kleinere kast, beide gaan af van de lage respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
een lagere mach is beter dan? wanneer treedt turbulentie dan precies op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

LiquidSmoke schreef op 01 juni 2004 @ 12:46:
een lagere mach is beter dan? wanneer treedt turbulentie dan precies op?
in principe altijd, de vraag is, wanneer wordt deze hoorbaar en wanneer tast dee de werking van de poort aan. Moeilijk te zeggen, als richtlijn kun je 1/10 van de geluidssnelheid aanhouden voor de maximale snelheid en uit voorzorg je poorten flaren (afronden)
Hierdoor zal de poort altijd beter uitpakken omdat er dan minder scherpe randen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
dat van doe poorten flaren had ik al gelezen ergens ja.

denk dat het tijd word om wat praktijk aan al die theorie toe te voegen, kdenk dat ik de GF250 vrijdag ga bestellen, dan issie dinsdag binnen als het goed is :)

Op wat voor manier moet je je tube eigenlijk precies afstemmen, op het -3db niveau, of waar de gain het hoogst ligt? :? lijkt me -3db punt, maar ben n00b

Die simulatie was @ 8 Ohm, spoelen apart aansluiten = 4 ohm, grafiek ligt dan nog iets mooier:

open: 32.08Hz @ -3dB
dicht: 35.77Hz @-3dB

Kzal wel ietsz gaan spelen met de lengte van de baspijp, lijkt me niet goed als mijn kast 34 cm diep is en de pijp 31 cm lang ;)

maakt de plaatsing van zo'n pijp nog iets uit (ook ten opzichte van de woofer)?

Kzag ook dat er free shipping is bij een aantal sub-amps van partsexpress, morgen ff doorbladeren.........

tnx voor de hulp zover :)

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-06-2004 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoWeijns
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2021
Ik hem nog een goede Visonik sub4 staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

NicoWeijns schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:55:
Ik hem nog een goede Visonik sub4 staan.
nu afwachten of na 16 en een half jaar ze deze willen hebben ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ok, een topic van 16 jaar terug omhoog schoppen is wel heel extreem. Snel op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.