Toon posts:

ATX ===> BTX

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met het volgende verhaal waar ik niet echt sluitend antwoord op kan vinden en het gaat (voor mij) om een hele grote investering, ik kan namelijk een hele mooie kast met prom kopen van iemand maar dat is een ATX kast aangezien ik zodra BTX goed doorbreekt ik een nieuwe PC wil hebben vraag ik me af hoe moeilijk dat gaat worden om het pas te maken :? het moge duidelijk zijn dat ik 100% zekerheid nodig heb voor ik tot aankoop over ga!

ik ben geen onhandig persoon dus als het goed te doen is en ik weet wat er moet gebeuren zie ik het vol vertrouwen tegemoet 8) maar omdat het over aardig wat poen gaat wil ik wel zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 23:45
BTX zal pas aan het einde van 2004 verschijnen en nog in kleine aantallen. Men verwacht dat in totaal 2005 nog maar iets van 30% van de verkocht systemen BTX zal zijn... dus we kunnen wel stellen dat BTX pas in 2006 mainstream gaat worden, tenminste als het zo'n vaart al loopt. Daarbij zal ATX nog zeker tot in 2007 verkrijgbaar zijn.

Dus ik denk niet dat je teveel op BTX moet focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Source schreef op 28 mei 2004 @ 00:12:
BTX zal pas aan het einde van 2004 verschijnen en nog in kleine aantallen. Men verwacht dat in totaal 2005 nog maar iets van 30% van de verkocht systemen BTX zal zijn... dus we kunnen wel stellen dat BTX pas in 2006 mainstream gaat worden, tenminste als het zo'n vaart al loopt. Daarbij zal ATX nog zeker tot in 2007 verkrijgbaar zijn.

toch is het belangrijk voor mij dat ik de kast kan aanpassen naar BTX en daarvoor moet ik de precieze verschillen weten en dat weet ik niet, maar die gegevens moeten alwel bekend zijn neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ATX en BTX gaan veel teveel verschillen om "even pas te maken".
je ATX kast zal niet compatible zijn met BTX en viceversa.
je Prometia enzow zal je wel kunnen blijven gebruiken (kwestie van een gaatje op een andere plek maken om de buis doorheen te doen toch?), mits er een socket kitje voor mogelijke nieuwe sockets is.
Insteekkaarten, CDroms en harddisks blijven volgens mij gewoon hetzelfde.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 14:11
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 00:13:
[...]

toch is het belangrijk voor mij dat ik de kast kan aanpassen naar BTX en daarvoor moet ik de precieze verschillen weten en dat weet ik niet, maar die gegevens moeten alwel bekend zijn neem ik aan ?
Probeer formfactors.org eens, google wist het direct ;) :*)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan ervoor, met die prom kan je nog aardig lang mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 28 mei 2004 @ 00:15:
ATX en BTX gaan veel teveel verschillen om "even pas te maken".
je ATX kast zal niet compatible zijn met BTX en viceversa.
je Prometia enzow zal je wel kunnen blijven gebruiken (kwestie van een gaatje op een andere plek maken om de buis doorheen te doen toch?), mits er een socket kitje voor mogelijke nieuwe sockets is.
Insteekkaarten, CDroms en harddisks blijven volgens mij gewoon hetzelfde.
hoezo het is toch alleen de backplate die veranderd ? en eventueel de gaten in de onderplaat voor het mainboard ??? ik weet het uiteraard niet zeker vandaar ook deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 28 mei 2004 @ 00:12:

Niet dat ik je niet geloof of zo hoor, maar heb je ook een bron?

Ik zit al een tijdje te twijfelen of het wel zo verstandig is om een nieuwe kast te kopen maar als het idd nog zolang gaat duren voordat dat BTX mainstream gaat worden heb ik binnen enkele weken een lian-li naast me staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Loekie schreef op 28 mei 2004 @ 00:17:
[...]

Probeer formfactors.org eens, google wist het direct ;) :*)
thnx voor de link maar om nou te zeggen dat ik er wijzer van ben geworden :? weet wel ineens waarom ik een hekel had aan tech. tekenen en er dus ook niet in uit blonk om het maar even duidelijk te stellen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 00:22:
[...]

Niet dat ik je niet geloof of zo hoor, maar heb je ook een bron?

Ik zit al een tijdje te twijfelen of het wel zo verstandig is om een nieuwe kast te kopen maar als het idd nog zolang gaat duren voordat dat BTX mainstream gaat worden heb ik binnen enkele weken een lian-li naast me staan :)
de prom die ik kan kopen zit ook in een lianli en nog het duurste model ook daarom wil ik het ook aan kunnen passen zodat het past OOK met een BTX board want anders is het wel een hele dure investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 00:18:
[...]

hoezo het is toch alleen de backplate die veranderd ? en eventueel de gaten in de onderplaat voor het mainboard ??? ik weet het uiteraard niet zeker vandaar ook deze post
haha, was et maar zo :P
de voeding verplaatst, en het moederbord krijgt een andere indeling.
ik geloof dat de processor onderin komt, en de kaarten er boven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 28 mei 2004 @ 00:25:
[...]

haha, was et maar zo :P
de voeding verplaatst, en het moederbord krijgt een andere indeling.
ik geloof dat de processor onderin komt, en de kaarten er boven.
:'( meen je niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
Balanced Technology eXtended (BTX) Form Factor - The Future of Cases & Motherboards

edit:
Nog ff een picje van een microBTX-case:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/shows/2003/IDF/Fall/BTX/microBTXthreequarters.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door D-Three op 28-05-2004 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Ofwel samenvattend ;)

Als je een BTX-moederbord met toebehoren gaat kopen, moet je ook een kast kopen. Zie bovenstaand plaatje: het moederbord verhuist naar de linkerkant van de kast. ATX wordt simpelweg 'gespiegeld' ;)

Verder ga ik mee met de eerste reply (van The Source): voordat BTX mainstream is geworden, zijn we wel anderhalf tot twee jaar verder en ik zou me daar dus nog niet druk om maken, tenzij je je huidige configuratie nog twee jaar wilt handhaven.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik de hele achterkant eruit haal en die aanpas en een BTX board pak moet dat toch pas te maken zijn ??? en andersom lijkt me ook mogelijk kwestie van ATX board omkeren en de achterplaat aanpassen

klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, bij BTX hoort ook nog eens een front intake fan (voor de CPU) die op de hoogte zit waar bij ATX je 3,5" drives zitten.

Er zijn overigens al kasten die standaard om te zetten zijn naar BTX. Die hebben nl. een omwisselbare mobotray + backplate en zijn ook wat breder dan normale ATX kasten.

ATX en toekomst?
Het nieuwe BTX-formaat
Nu een complete PC kopen, of wachten?
BTX + AMD
Wordt PCI express en BTX standaard door WinXP ondersteund?
Btx mobo in Atx kast, kan dat? Oog op de toekomst

Persoonlijk denk ik dat BTX pas echt belangrijk gaat worden in 2008. Natuurlijk zijn er al kasten - komen er nog mobo's enzo, maar gezien de goede ATX standaard denk ik niet dat mobo fabrikanten het in hun hoofd halen om van bepaalde chipsets alleen ATX uitvoeringen te maken (en voorlopig is er geen significant voordeel te behalen met PCI-Express op een mainstream computer). Vergelijk het maar eens voor het gemak met de overgang van AT>ATX - er zijn zelfs nu nog bordjes te koop die je prima in een AT kast kwijt kunt (met een ATX voeding).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 19:36

hellfire_ultd

Effe checke!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 01:00:
Nee, bij BTX hoort ook nog eens een front intake fan (voor de CPU) die op de hoogte zit waar bij ATX je 3,5" drives zitten.
Daar kom je met een beetje fantasie wel overheen. HD cage een etage lager of hoger zetten en een casefannetje plaatsen :Y)
Er zijn overigens al kasten die standaard om te zetten zijn naar BTX. Die hebben nl. een omwisselbare mobotray + backplate en zijn ook wat breder dan normale ATX kasten.
Dat klopt. Ik ben uit aan het kijken naar de CM-stacker van Cooler Master. Deze kast kan, met een schroevendraaier en een half uurtje vrije tijd, van ATX naar BTX omgezet worden, zonder onderdelen te vervangen.

Het enige nadeel van die kast is de prijs (rond 180 euro) en dat hij nog niet beschikbaar is (komt eind juni). Bovendien heb je voor die prijs NU een ATX kast én straks een BTX...

[ Voor 10% gewijzigd door hellfire_ultd op 28-05-2004 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Naar wat ik weet van deze kasten is dat ze ook breeder zijn.
De nieuwe BTX borden liggen hoger in de kast, verder van de backplate, om te zorgen dat de luchtstroom ook achter het bord kan lopen.
De intake aan de voorkant wordt bijna direct op de proc aangesloten en blaast de lucht achter en voor het bord langs.
Het gaat maar, geloof ik, om 1 of 2 cm.
I.d.d. worden de onderdelen anders geplaatst.
Dat is o.a. wat ik weet van BTX.

Die link van Legolas verklaard een hele hoop.

[ Voor 7% gewijzigd door marquis op 28-05-2004 08:11 . Reden: Link heeee ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het echt geld klopperij van die mensen hoor..... ze hadden makkelijk de zelfde "opstelling" kunnen houden in de kast zodat beide er in paste.... nu krijg je zo'n spiegel beeld effect en zal je ATX mobo nooit fatsoenlijk in die kast passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23
Als je eenmaal een btx board hebt kan je natuurlijk gewoon een backpanel slopen uit een 40 euro sweex kast.

He! ben je nu een tweaker of niet? :9

En ik denk dat de gaten rond de socket gewoon zullen blijven, omdat mensen toch nog wc's en prommie's aan willen sluiten. :Y)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Dekaasboer schreef op 28 mei 2004 @ 08:26:
Als je eenmaal een btx board hebt kan je natuurlijk gewoon een backpanel slopen uit een 40 euro sweex kast.

Dat vind ik een goede.
Ben ik helemaal mee eens.
En ik denk dat de gaten rond de socket gewoon zullen blijven, omdat mensen toch nog wc's en prommie's aan willen sluiten. :Y)
Die veranderen zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

TFHfony

Professional Weirdo

We zijn inmiddels bezig met de ontwikkelingen van een aantal BTX kasten, maar dit staat op een laag pitje momenteel. Intel ging in eerste instantie uit van een introductie van BTX voor Q3 2004. Dit is al uitgesteld naar Q1 / Q2 2004 (Lees: Cebit 2005)
Moederbord & kasten fabriekanten kijken eigenlijk allemaal de kat uit de boom want niemand heeft zin veel geld te investeren in producten die toch niet snel op de markt zullen verschijnen.
Wat zijn de grootste veranderingen bij BTX?

*Moederbord kan tot 2"groter
*Kast gespiegeld.
*Front intake voor FAN (om CPU te koelen)
*Volledig ander formaat voeding (L-Shape)

Kan je je oude kast dus nog gebruiken? In principe niet. Als je nou een kast neemt die voldoende ruimte tussen het moederbord en de voeding heeft, zou je een BTX board in kunnen bouwen, alleen zou deze dan dus voor je gevoel ondersteboven in de kast komen te zitten. Dit wordt dus niet erg bruikbaar.

Overigens verwacht Intel dat BTX pas in 2007 voor 70% de desktop markt in handen zal hebben. Net als indertijd bij AT -> ATX duurt e.e.a. gewoon een jaar of 2 a 3.
Dus ik zou gewoon de kast kopen die je nu wilt hebben en over een jaar of 3 gewoon lekker een nieuwe halen. En fixeer je niet al te veel op BTX, want FlextATX, NLX en LPX zijn ook allemaal een vroege dood gestorven ;) Al moet er wel IETS gebeuren, want met de toekomstige CPU plannen van Intel, haalt ATX het echt niet meer.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 20:20
Waarom zou je uberhaupt over willen stappen op BTX als je nu een mooi compleet systeem koopt? ATX blijft het komende decenia gewoon bruikbaar lijkt me hor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 09:35
Wat is dan het grote voordeel van dat BTX, behalve dan dat iedereen die een window in z'n sidepannel had, en dat in een nieuwe btx kast weer wil ook gelijk z'n bureau moet aanpassen omdat het sidepanel anders aan de verkeerde kant zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
kingjotte schreef op 28 mei 2004 @ 10:38:
Wat is dan het grote voordeel van dat BTX, behalve dan dat iedereen die een window in z'n sidepannel had, en dat in een nieuwe btx kast weer wil ook gelijk z'n bureau moet aanpassen omdat het sidepanel anders aan de verkeerde kant zit??
Betere koeling, dit i.v.m de warmte die de tegenwoordige systemen ontwikkelen.
En beter plaats voor een waterkoeling, dit gaat steeds meer standaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dan het grote voordeel van dat BTX
Het voordeel is een specificatie die opgezet is met de moderne stroomverbruiken, warmteproductie, andere technologiën (PCI Express bijv.) en dat alles wat ruimer opgezet is (zoals grotere moederborden, videokaarten, voedingen, koelblokken etc).

Toen men begon met ATX werkten we nog met <=200W voedingen, PCI videokaarten en ISA kaarten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 28 mei 2004 @ 08:26:

maar alles wordt in spiegelbeeld opgesteld dus zo makkelijk zal dat neit gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op 28 mei 2004 @ 09:19:
Waarom zou je uberhaupt over willen stappen op BTX als je nu een mooi compleet systeem koopt? ATX blijft het komende decenia gewoon bruikbaar lijkt me hor.
omdat ik over 6 a 8 maand een nieuwe PC wil kopen en aangezien ik dan een kast heb van 250€ zou ik het prettig vinden als mn nieuwe spullen erin passen en ja er moet een PCI-X vga kaart in

overigens over die koelings aanpassing maak ik me niet druk aangezien ik dan een prom heb (als ik overga tot de aanschaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:01:
[...]

omdat ik over 6 a 8 maand een nieuwe PC wil kopen en aangezien ik dan een kast heb van 250€ zou ik het prettig vinden als mn nieuwe spullen erin passen en ja er moet een PCI-X PCI-E vga kaart in

overigens over die koelings aanpassing maak ik me niet druk aangezien ik dan een prom heb (als ik overga tot de aanschaf)
offtopic:
Waar komt die PCI-X afkorting voor PCI Express toch in godsnaam vandaan :? :?
PCI-X is dus wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:22

FastBunny

Give it the Works !

Waarom zou PCI-E niet passen? Er komen ook gewoon atx borden. En door het spiegelen heb je een ander model kast nodig. niet alleen de backplane maar ook nog meer. De zijkant is ook anders. Het is allemaal wel te modden maar of dat er nou mooier op wordt denk het niet. En waarom zou je iets willen voorbereiden dat nog toekomstmuziek is...? tis niet zo simpel als een atx bord in een at kast zetten. aangezien het omgedraait/gespeigeld is. Nu zit je bord tegen de rechterkant en dat wordt met btx de linkerkant, wil je dan ook je zijkanten omwisselen van je kast?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 01:00:
Vergelijk het maar eens voor het gemak met de overgang van AT>ATX - er zijn zelfs nu nog bordjes te koop die je prima in een AT kast kwijt kunt (met een ATX voeding).
Vergeet alleen niet dat deze overgang wat gelijdelijker ging omdat mobos zowel een AT als een ATX connector kregen (iig, zijn er veel van gemaakt, heb er hier een stuk of 10 aan de muur :P).
tfh schreef op 28 mei 2004 @ 08:38: En fixeer je niet al te veel op BTX, want FlextATX, NLX en LPX zijn ook allemaal een vroege dood gestorven ;) Al moet er wel IETS gebeuren, want met de toekomstige CPU plannen van Intel, haalt ATX het echt niet meer.
flexATX is echter niet helemaal gestorven, er zijn nog wel wat plankjes voor uitgebracht en het grote verschil met de nlx en lpx die je noemt is dat flexATX gewoon een kleiner formaat ATX was (net als ųATX).

BTX is echter weer zo anders dat het niet compatible te maken is met ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van ATX naar BTX zelfs modden, is mijn ogen onmogelijk... want echt alles moet gespiegeld worden...

De moederbord plaat, ligt anders, de slotplaatjes zijn gespiegeld, de backplate zit aan de andere kant, enz enz enz.

Als je dit zelf wilt gaan maken, dan moet je zowat een hele nieuwe case maken... want als er aan gaat flexen, ziet het nergens meer naar uit.

Dan kan je handig zijn, zoveel je wilt, dit gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
damn das niet zo mooi want nu twijfel ik nog meer of ik het zal aanschaffen of niet, kijk het is voor mij een heleboel poen simpel zat en als ik dan een 6 maand later weer een nieuwe kast moet kopen van 200 a 250 pleuro wordt ik daar niet blij van

en ja het zal een dure worden want ik wil een lianli en hij moet groot genoeg zijn voor mijn WC set en mn prometia en behoorlijk wat hardware :9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Is er over een half jaar nog ATX? Zeker wel.
Is er over een half jaar BTX? Zijn alle kinderziektes eruit en levert elk merk een topbord? Nog lang niet 100% zeker...

Ik zou voor die kast met prom gaan, eer dat je nieuw te kopen pc dan vervangen moet worden stap je over op BTX.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

frickY schreef op 28 mei 2004 @ 09:19:
Nouja, het komende decennium... (das tegen de tijd dat we op 10Ghz cpu's en Terrabyte hd's zitten :7 ) Tegen die tijd hangt de ATX plank al lang en breed bij Terw_Dan aan de muur ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Vermicellisoep op 28-05-2004 19:15 ]

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vermicellisoep schreef op 28 mei 2004 @ 19:14:
[...]

Nouja, het komende decennium... (das tegen de tijd dat we op 10Ghz cpu's en Terrabyte hd's zitten :7 ) Tegen die tijd hangt de ATX plank al lang en breed bij Terw_Dan aan de muur ;)
offtopic:
eerder het plafond, muur zal dan wel vol zitten ;). er zit er al 1 vol en de 2e stevent ook weer af op vol te raken :P
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 14:02:
damn das niet zo mooi want nu twijfel ik nog meer of ik het zal aanschaffen of niet, kijk het is voor mij een heleboel poen simpel zat en als ik dan een 6 maand later weer een nieuwe kast moet kopen van 200 a 250 pleuro wordt ik daar niet blij van

en ja het zal een dure worden want ik wil een lianli en hij moet groot genoeg zijn voor mijn WC set en mn prometia en behoorlijk wat hardware :9 :P
het lijkt me niet dat je na een maand of 6 je pc met prometia al niet meer kunt gebruiken wnat ik verwacht nog wel 2 generaties ATX planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een subtiel kickje, want ik zit met hetzelfde 'probleem'.

Ik heb vorige maand een Lian-Li van 190 euro gekocht en zou willen dat ik in 2006 nog een high-end ATX-moederbord kan kopen. Gaat de overschakeling voor alle moederbordklassen gelijkmatig verlopen of gaan de high-end moederborden eerst overschakelen op BTX, net zoals we nu zien met de overschakeling van AGP naar PCI-E? Modden naar BTX is ronduit onmogelijk met deze kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 20:20
Zoals al vaker geoppert, denk ik ook dat BTX nog helemaal niet zo popi is binnen 10 jaar, en dat er ook dan nog ruime kuis uit goede ATX-bordjes is.
Al is het alleen al omdat het bedrijfsleven zal weigeren volledig nieuwe systemen te kopen als er een mobotje overlijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08 13:26
Die overgang zal denk ik ook meebepaald worden door het stroomverbruik en de warmte ontwikkeling.
En voor die aankoop van die kast, mss eerst anderen laten modden eerst, kijken waar de moeilijkheden zitten bij deze nieuwe standaard, enzovoort. Tegen dan zijn we al een drie, vier tal jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

was het ook niet zo, dat enkel Intel op dat moment met BTX borden zou komen, en dat AMD er geen voorstander van was??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

Erg leuke kwestie dat btx verhaal, om de verwarring nog groter te maken, waarom heeft intel nu weer een nieuwe socket op de markt gebracht de775 en dat gewoon weer op een atx-layout. Het zal in onze computerclimaatje voorlopig toch wel blijven donderen. Zelf denk ik dat het idd nog wel ff duurt eer dat we met btx te maken gaan krijgen, ik zelf houdt het voorlopig mooi bij ATX.

Greetzzz Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 21:04
frickY schreef op 25 juli 2004 @ 11:08:
Zoals al vaker geoppert, denk ik ook dat BTX nog helemaal niet zo popi is binnen 10 jaar, en dat er ook dan nog ruime kuis uit goede ATX-bordjes is.
Al is het alleen al omdat het bedrijfsleven zal weigeren volledig nieuwe systemen te kopen als er een mobotje overlijdt.
Bij een 10 jaar oude bak maakt dat niks uit, die gaat gewoon direct de container in ...

Bedenk dat in het bedrijfsleven de gemiddelde pc na 3 jaar is afgeschreven, sterker nog ... probeer nu nog maar eens een bord te krijgen wat de cpu/memory van 3 jaar geleden ondersteund.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dred schreef op 25 juli 2004 @ 11:29:
En voor die aankoop van die kast, mss eerst anderen laten modden eerst, kijken waar de moeilijkheden zitten bij deze nieuwe standaard, enzovoort.
Ik denk dat het met een ATX-kast heel moeilijk is om alles zomaar even te spiegelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/llpc6070a/back500.jpg

Je zou zelf een backplate kunnen maken, maar het zou heel moeilijk zijn om alle openingen voor bvb. de PCI-E sloten correct te zagen, om nog maar te zwijgen over de afwerking. Bedenk ook dat het moederbord tot twee inches groter zal kunnen zijn en dat de voeding L-vormig zal zijn.

Je kan natuurlijk ook een goedkope BTX-kast kopen en daarvan de backplate gebruiken, na wat aanpassingen mbt tot de grootte en schroefdraadopeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
je kunt toch ook de lay-out van het mobo aanpassen (dus ATX houden) door de socket naar beneden te verplaatsen, zoiets als de MSI K8N Neo, die heeft de socket redelijk laag.

en om nu die nieuwe standaarden te gebruiken om alleen die preskutt cpu;s :S

AMD heeft nix aan high latencie mem ala DDR2 en kwa hitte is er ook geen probleem bij AMD

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

Een andere reden waarom AMD niet over wil gaan op BTX, is omdat de AMD64 veel snelle comunicatie nodig heeft tussen de CPU en het geheugen. Bij BTX is de afstand tussen de geheugenbanken en CPU groter dan bij ATX, dus de communicatie zal ook trager zijn. AMD kan dus met dus voorlopig niks aanvangen met de BTX-norm.

offtopic:
Dit heb ik een tijdje terug gelezen op de tweakers-frontpage, als ik iets fout onthouden heb, dan hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bij BTX is CPU meer naar 'voren' geplaatst voor intake fan.
Deze grote hittebron staat daardoor iets verder af van de ramplanken

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/update/images/dt10031_g1.gif

Ik zie maar paar pluspunten voor btx:
- basisonderdelen onderaan, insteekkaarten boven. En hoe lang mobo ook wordt, basisdeel blijft op zelfde plek onderaan. ATX heeft al vaste hoogte, bij grotere mobo moet boel meer naar 'voren' voor extra onderdelen zoals SCSI deel.
- hittebron voorop, en bij insteekkaarten is 1 hittebron ook aanwezig, de videokaart, die komt boven. De voeding zou hierdoor minder warm worden.
- north en southbridge zitten nu dicht bij elkaar

Ik zie wel klein nadeel. Serial ATA is nu meer naar achter gezet. Dat wordt kabels omleiden als ze niet over cpu blok moeten lopen. En ze worden lang.
Gaan de bekende IDE poorten uit de BTX mobo of niet?

De warmte problemen is tegenwoordig niet zo groot probleem. Beetje handig spelen met fans en het is alweer geregeld. Maar voor compacte 1-fan systemen misschien. De goedkope Dell kasten hebben namelijk maar 1 grote fan die direct lucht uit cpu blok zuigt. Is dit niet goed voorbeeld?
Pagina: 1