Onkyo linker-front valt weg bij laag volume.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.087 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 13:11
Probleem: Bij laag volume (standje tot ongeveer 27) valt de linker front vaak weg. Als het volume wordt opgeschoefd en dan weer laag, dan is links weer terug.
Bij een ietwat hoger volume, zegmaar 40-47 (mijn filmstand), dan geeft hij NOOIT problemen. Ik heb nog geen zin om meteen de kap eraf te gooien en rond te klooien. Ik zoek dus info over waar het in kan zitten. Ik heb al rondgespit, maar nog niet het gewenste antwoord gevonden.
Reparatie door een dealer kan ik ook mee leven, mits het geen honderden pleuroos gaat kosten. Dus mocht iemand een kostenplaatje kennen voor zo'n probleem, geef een reply.

Groet,

Pat

Specs:

Onkyo TX-DS494 versterker (2,5 jaar oud)
Canton speakerset Movie 10MX
Alle speakers aangesloten middels vergulde banaanstekers
Kabels zijn 2,5 mm^2

Carpe Diem

Verwijderd

Patten schreef op 27 mei 2004 @ 22:00:

Specs:

Onkyo TX-DS494 versterker (2,5 jaar oud)
Canton speakerset Movie 10MX
Alle speakers aangesloten middels vergulde banaanstekers
Kabels zijn 2,5 mm^2
Als je je linker en rechter front omwisselt achterop je versterker, valt dan nog steeds de linker uit?
Zou best eens stekkertje kunnen zijn

Verwijderd

Ik heb een TX-DS484 en een beetje dezelfde symptomen.
Hij valt niet weg bij mij. Maar als ik hem aanzet (standaard op volume 20) dan is bij mij RECHTS zachter.
Als ik hem dan ff naar 30 a 40 draai dan is het weer normaal en werkt het ook gewoon goed. Dan zijn alle kanalen weer gewoon gelijk.

Hij valt bij mij alleen niet weg als ik hem dan zachter zet. Hij blijft het goed doen. En het is ook niet altijd als ik hem aanzet.

Misschien een Onkyo tik. Slechte volumeregeling of een fabricagefout?
Heb je geprobeerd om Onkyo te mailen of het bekend is ofzo?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 09:08 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Heb er laatst een mailtje over gestuurd naar Onkyo, met de vraag of er een makkelijke oplossing voor was (wil niet met contactspray in de weer, dat laat een residu achter). Hun antwoord was dat ik er toch echt mee naar een dealer moet.

Dus dat wordt toch de kap er af trekken in mijn geval.

Ik heb overigens een Onkyo Integra A9711

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Patten
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 22:42:
[...]

Als je je linker en rechter front omwisselt achterop je versterker, valt dan nog steeds de linker uit?
Zou best eens stekkertje kunnen zijn
Geprobeerd. Werkt ook niet. Ik heb hetzelfde als de post van Flex.
Ik ga a.s. zaterdag even langs een deaelr. Even kijken wat die zegt.

Carpe Diem

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:51
IK denk dat het ergens een los contact is.
Het kan zijn dat het de kabel tussen de versterker en luidspreker slecht is, maar evengoed een los contact (cq losse soldering) in je versterker of luidspreker zijn.

Lost In Music

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Volgens mij zit er gewoon domweg wat stof in je volumeknop ofzo :P (tenzij je natuurlijk zo'n digitale volumeknop hebt :X)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Patten
Zie 1e post.

Alles is deugdelijk aangesloten met vergulde banaanstekers bij de versterker, en schroefverbindingen aan de speakers.
Kabel van 2,5 mm^2 á 3 pleuro per meter.

En ja, de volume regeling is digitaal.

Ik ga zaterdag ff langs de dealer en dan laat ik wel horen wat die zegt.....

Carpe Diem

• Patten
Onlangs bij de Duitse Expert geweest. Die waren Onkyo certified etc. Daar vragen ze 25 euro onderzoekskosten.
Vreemd genoeg lijkt het probleem nu te zijn verdwenen. Het enige verschil dat ik kan bedenken, is een hogere omgevingstemperatuur tov een aantal weken terug. Misschien dat door krimp en uitzet een contactje niet helemaal lekker is.

Carpe Diem

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Onkyo versterker met hetzelfde probleem. Kanalen vallen weg bij lage volumes.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat het probleem veroorzaakt wordt in het relais dat de uitgangen schakelt. Dat relais hoor je later 'inkomen' nadat je de versterker inschakelt. Dat relais schakelt later in om inschakeltikken en DC te voorkomen.
Wat zou helpen is dat relais schoonmaken of vervangen.
Wat bij mij helpt is het volume hoger zetten en dan de luidsprekers in-uit-in-uit-in-uit schakelen. Volgens mij maak je dan dat relais ook even schoon doordat dat relais dan moet schakelen. Is maar tijdelijk, contacten van het relais worden zo weer vies / gecorrodeerd en dan vallen er weer kanalen weg.

Uiteindelijke oplossing bij mij was de aanschaf van een meerkanaals (:*)) Philips FR996 versterker. Werkt prima !

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
masaman schreef op 18 juni 2004 @ 11:17:
Ik heb zelf ook een Onkyo versterker met hetzelfde probleem. Kanalen vallen weg bij lage volumes.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat het probleem veroorzaakt wordt in het relais dat de uitgangen schakelt. Dat relais hoor je later 'inkomen' nadat je de versterker inschakelt. Dat relais schakelt later in om inschakeltikken en DC te voorkomen.
Wat zou helpen is dat relais schoonmaken of vervangen.
Wat bij mij helpt is het volume hoger zetten en dan de luidsprekers in-uit-in-uit-in-uit schakelen. Volgens mij maak je dan dat relais ook even schoon doordat dat relais dan moet schakelen. Is maar tijdelijk, contacten van het relais worden zo weer vies / gecorrodeerd en dan vallen er weer kanalen weg.

Uiteindelijke oplossing bij mij was de aanschaf van een meerkanaals (:*)) Philips FR996 versterker. Werkt prima !
Tja, dat vind ik ook weer een beetje zonde van een versterker van Fl 1500,-

Toch maar eens gaan wegbrengen...

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Ik heb het nog zelden. En lang niet zo erg als wat jullie hier zeggen. Het is nauwelijks hinderlijk, alleen merkbaar als je erop let.

Maar het kan het relais goed zijn ja.

• Patten
Het zou idd wel eens aan het schakelrelais kunnen liggen. Hele goeie! Ik zal er nog eens extra op letten.

Carpe Diem

Verwijderd

Heb hier jammer genoeg een gelijkaardig probleem met mijn onkyo a-8057.
Het volume even zeer hoog zetten, blijkt te helpen, moet daar nog wat verder mee experimenteren.

Hier bij mij valt het linker kanaal weg. Rechter kanaal doet het nog perfect.
Als ik de balans naar links draai hoor ik niets meer.
Als ik de balans terug naar het midden draai, komt het linkse kanaal er na een tijdje terug bij. Hetzij soms wel wat met haperingen.

Zeer jammer. Ga het proberen op te lossen met contactspray. Maar andere tips zijn zeer zeker welkom.

Het blijkt wel duidelijk een onkyo probleem te zijn.
Pagina: 1