CPU temperatuur Athlon64 3200+

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• Fridge
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:51
Ok, ik weet dat hier al een hoop over te lezen is, maar lees echt allemaal verschillende dingen.

Heb een AMD64 3200+ op een MSI K8T NEO FIS2R geplaatst en m'n uiterste best gedaan om te zorgen dat die koeler er een beetje fatsoenlijk op zit. Heb gewoon de koeling gebruikt die bij de cpu werd geleverd. Core Center, mijn bios en PC Alert geven allemaal aan dat mijn pc op ongeveer 55-58 graden loopt als ik de cpu zo goed als niet gebruik... Nou vertelde iemand me dat dat veel te hoog is...

Heb geen sensor ofzo gezien of geplaatst, dus heb geen idee of die nou op de processor zit of niet... Ik weet dat dit heel veel uitmaakt voor de metingen, maar wat is normaal voor mijn soort moederbord? en hoe kan ik er nou achterkomen of dit klopt? Heb aan de basis van de koeler gevoeld, maar die voelt totaal niet warm aan. Kan niet aan de achterkant van het moederbord voelen, want daar zit de kast in de weg.

Verwijderd

full load -> CPU 50C en MOBO(asus k8v) -> 34C
idle(met cool'n'quiet enabled, dus 800mhz) -> beiden 34C

ik gebruik ook de boxed cooler..zelfde cpu

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

heb zelfde mobo en cpu hier en die word nog geen 40 graden idle (cool 'n' quiet aan) casetemp is ook iets van 35 idle ofzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niets aan de hand. Dit is een vrij normale temperatuur al kan het zeker nog enkele graden lager.

De standaard boxed-koeler voldoet prima. Controleer nogmaals de koeler of gebruik wat koelpasta ipv die standaardstrip die erop zat. (die beschermstrip is er toch wel af hoop ik).

Kijk eens naar de airflow in je kast.

Check mijn specs. voor de temperatuur van mijn CPU.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 27-05-2004 19:20 ]

ARME AOW’er

• Fridge
Heb een AOpen QF50A Black kast, hoe kan ik de airflow daarin verder controleren? Heb al wel gemerkt dat de temp. flink lager is als ik de kast open laat... 8)7

ipv 62 is het dan 55/56

[ Voor 11% gewijzigd door Fridge op 27-05-2004 20:25 ]

Verwijderd

airflow = luchtstroom, dus werk je kabels mooi weg zodat niets over het moederbord hangt
steek misschien een fan vooraan en achteraan zodat lucht langs voor ingezogen wordt en achteraan er uit geblazen wordt, check ook nog ff of je het plastic stripje van de koelstrip hebt gehaald op je cpu..hebben er wel al meer vergeten te doen :)

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
Plaats wat casefans. Ik ben zelf zon 20-25C vooruit gegaan toen ik van 1 fan naar 5 fans overstapte, al heb ik daarbij ook mn boxed koeler vervangen door een Zalman CNPS7000A-AlCu.
Ik zie dat jouw kast maximaal 2 fans kan behuizen, alleen achterin. Mocht je dit willen dan moet je ze beiden naar buiten laten blazen. Nou geloof ik niet dat dit heel veel scheelt. Als je echt wilt dat je cpu aanzienlijk koeler wordt, dan zou ik je een andere case aanraden, of er wat gaten bij boren :).
Optimale airflow zou zijn als je de lucht laag via de voorkant naar binnen laat stromen en hoog via de buitenkant naar buiten.

• Fridge
Ah... alvast bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Heb inmiddels de hele zaak even uit elkaar gehaald, koeler en processor schoongemaakt en opnieuw met wat pasta aan elkaar geniet ;)

Ben daarna meteen de bios ingedoken en stond ie pardoes weer op 55-57 graadjes, waar ie ook ongeveer rond blijft hangen... erg vaag...

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik gebruik die Zalman 7000Cu cooler icm SpeedFan. Daarnaast heb ik een grote (=stille) fan op mijn videokaart geschroefd en een stille fan voor mijn harddisk hangen. Deze blaast dus koelere lucht de kast in.

In idle (800MHz stand):
AMD64 3000+ = 35C @ Zalman 1260rpm
Harddisk = 30C
Kast = 25C

• Fridge
Heb dan toch ook maar na wat rondkijken een Zalman 7000 besteld :Y) Denk dat dat iig een redelijke temp. daling zou moeten betekenen! Speedfan is toch hetzelfde idee als CoreCenter?

[ Voor 6% gewijzigd door Fridge op 28-05-2004 12:03 ]

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Fridge schreef op 28 mei 2004 @ 12:02:
Heb dan toch ook maar na wat rondkijken een Zalman 7000 besteld :Y) Denk dat dat iig een redelijke temp. daling zou moeten betekenen! Speedfan is toch hetzelfde idee als CoreCenter?
Klopt, SpeedFan is een programma waarmee je kunt instellen wat de temperatuur van je processor moet zijn. Als de temperatuur hoger is, gaat de fan harder draaien. Als de temperatuur lager is, gaat de fan langzamer draaien. Ik heb een interval van 8% tot 100% aangegeven, omdat op 8% de koeler toch helemaal stil is en de processor netjes op 35C blijft.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:59

TRG

Technotium99-m

Fridge schreef op 28 mei 2004 @ 12:02:
Mijn 3200+ blijft met die zalman 7000 netjes op de 28 graden hangen op Idle...
Nog nooit zon lange temp gehad voor mijn cpu, onder load geeft ie zon 36 graden.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Fridge schreef op 27 mei 2004 @ 21:56:
Ah... alvast bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Heb inmiddels de hele zaak even uit elkaar gehaald, koeler en processor schoongemaakt en opnieuw met wat pasta aan elkaar geniet ;)

Ben daarna meteen de bios ingedoken en stond ie pardoes weer op 55-57 graadjes, waar ie ook ongeveer rond blijft hangen... erg vaag...
Als ik de temp en het bios bekijk staat die ook op 55-62. Maar ik heb dan wel een shuttle kast. Maar onder windows als mijn cpu fan op max staat, Minmaal 48 Max 64c. Eerst keer toen ik mijn pc opstarte kwam ik op 88C de fan was niet aan 8)7

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Hmm, mijne is ook 56 graden... CnQ staat nu aan, kast open met dit hete weer maar lijkt me dat ie dit toch wel prima kan hebben....

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Mijn AMD64 3000+ op 2300Mhz. is idle 40 graden en full load 52 graden..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Hier komt waarschijnlijk de oplossing..........
Had dit probleem en de zelfde temps namelijk op mijn eigen AMD64 3200.

Ga naar start,

Ga naar configuratie instellingen

Ga naar Energie beheer,

Selecteer bij Energie beheer schema's:

<<Minimaal energie verbruik>>

*Na dit te doen hoorde ik gelijk mijn CPU fan loeien (Boxed) en zag de temp dramatisch zakken naar 41 idle. Mooie temp vindt ik voor een standaard koeler. Wel moet je de Cool n quiet functie inschakelen (bios en eventueel CoreCenter!)

Succes!

Verwijderd

ik heb hier een:

AMD 64 3400 +

Asrock K8S8X

Idle 43 graden
Stressed 46 graden

• Fridge
Zal jouw idee eens even proberen Pino! Misschien werkt dat iig wel totdat de Zalman er is. Maar gaan de prestaties dan niet ook wat achteruit met minder energieverbruik?

Wacht eens even.... Heb deze temp. ook in de bios... dan zal dit bij mij wel niet echt gaan werken :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door Fridge op 02-06-2004 10:53 ]

Verwijderd

Nja, hielp bij mij helaas weinig, nog steeds rond de 62 max na een flink potje ET, idle gewoon in Windows rond de 55-56.

heb een Coolermaster Wavemaster met alles standaard (3 casefans), standaard koeler op amd 64 zoals hieronder, 9800 pro met standaard koeler en een 520 watt topower dualfan voeding (zo'n beetje de 3 dingen die hitte veroorzaken lijken me)

Toch een case temp van ~40-42 graden en CPU temp zoals boven... nou heb ik wel een redelijk warme kamer (zonkant, plat dak helemaal bovenin) met de zijkant open

Zou het enorm veel helpen door bijv een vga cooler en zo'n Zalman 7000a alcu koeler drop te bouwen ipv de standaardzooi? Ik heb er wel vertrouwen in dat t stabiel draait (want dat doet t) maar met wat lagere temperatuurtjes voel ik me toch ietsje veilig en geeft me wat meer ruimte voor Dynamisch overclock en evt turbo settings :)

• BvK P4
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 00:34:
Hier komt waarschijnlijk de oplossing..........
Had dit probleem en de zelfde temps namelijk op mijn eigen AMD64 3200.

Ga naar start,

Ga naar configuratie instellingen

Ga naar Energie beheer,

Selecteer bij Energie beheer schema's:

<<Minimaal energie verbruik>>

*Na dit te doen hoorde ik gelijk mijn CPU fan loeien (Boxed) en zag de temp dramatisch zakken naar 41 idle. Mooie temp vindt ik voor een standaard koeler. Wel moet je de Cool n quiet functie inschakelen (bios en eventueel CoreCenter!)

Succes!
Werkt dit ook bij een P4 3.0GHz HT? Want ik wil niet dat de computer strax ineens uitvalt oid als ik het op minimaal verbruik zet..Mijn CPU temp met boxed cooler is ook al een dikke 64graden :'(

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Het valt mij op dat de meeste mensen zulke hoge temps hebben met hun AMD64.

Ikzelf gebruik een heel goedkope koeler (Arctic Cooling 15 euro) en hiermee haal ik best nette temps,.. zeker als ik op standaard snelheid draai,.. dan komt hij stressed niet boven de 45 graden uit.

Ik ben maar 3 casefans erin die allemaal op een zeer lage rpm draaien (ook Arctic Cooling) dus die hebben niet veel invloed.

Hoe komen jullie aan de hoge temps ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• BvK P4
  • Laatst online: 25-03-2017
Hangt er ook van af wat jij stress noemt..Draai je ook prime om echt te stressen? Heel veel gebruiken een andere manier van stressen. De ene manier is beter dan de andere.. Ga je een spel spelen, dan haal je niet zo'n hoge temp dan als je prime draait..

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Is er overigens geen manier om mijn cpu fan standaard op een wat hogere rpm dan de huidige ~3000 te laten draaien, softwarematig? Of hardwarematig, hoe dan?

Ik heb m met CnQ wel eens naar 3800 rpm zien gaan in Core, en volgens de info pagina moet dat ding tot 6000 kunnen.

Ik ben wat geluid uit me pc betreft toch zo doof als een kwartel dus dat er dan ineens een vliegtuig naast me start maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 14:46 ]

• Fridge
all_by_myself schreef op 02 juni 2004 @ 13:42:
Het valt mij op dat de meeste mensen zulke hoge temps hebben met hun AMD64.

Ikzelf gebruik een heel goedkope koeler (Arctic Cooling 15 euro) en hiermee haal ik best nette temps,.. zeker als ik op standaard snelheid draai,.. dan komt hij stressed niet boven de 45 graden uit.

Ik ben maar 3 casefans erin die allemaal op een zeer lage rpm draaien (ook Arctic Cooling) dus die hebben niet veel invloed.

Hoe komen jullie aan de hoge temps ?
Als we dat eens wisten! Heb gewoon de meegeleverde koeling erop geplakt, en dat al 2x opnieuw... dun laagje koelpasta, beetje mikken, echt scheef kannie niet zitten want dat laat het frame voor de koeler niet toe...

Heb trouwens geen casefans erin, kast staat wel gewoon open...

[ Voor 5% gewijzigd door Fridge op 02-06-2004 16:42 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
casefans maken vrijeel uit in een kast, en als je een echt goede airflow hebt dan kan de kast beter dicht dan open zijn

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Ben ik ff lekker aan t surfen, kom ik op de MSI forums terecht

Lo and behold, wat zie ik daar?

Corecell/Corecenter leest temperatuur van Newcastle cores gemiddeld 10-20 graden celsius te hoog uit!

Op dit moment blijkbaar een kastje-muur verhaal van MSI en AMD, maar goed ik eventjes getest met MBM5 (wat de temps wel beetje goed uitleest schijnbaar) en voila, ik zit op 44 graden idle ipv rond de 55!!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
waarschijnelijk be ik een noob .. OK ik ben een noob maar wat is cool 'n' quiet ??
ik snap wel wat er staat.. maar is dit een optie die je aan kan zeten ofzo ? in je bios zodat je temp van je cpu nog Koeler word :P

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar het is al laat en ga zo maffen(weet dus niet of het al gezegd is, zag het bij de eerste posts er niet bijstaan). Wat ik weet van dat mobo is dat de temp in zowel de bios als in het proggie dat erbij wordt geleverd een veel te hoge waarde aangeeft. Wanneer je Motherboard monitor installeert zal je de juiste temps te zien krijgen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Allemaal leuke replies, maar mijn gok is dat je een AX variant Athlon 64 hebt (zoals ik) waar de temprature readout gewoon messed up is op MSI boards.

MSI werkt aan een nieuwe BIOS die dit probleem oplost.

Zie dus ook:

AMD 64 3000+ 68'C idle

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 11:17 ]

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
ik heb Qfan op me ASUS A7N8X-E is dit ongeveer het zelfde.. ??
nee? waar is dit dan voor.. want ik heb gisteren geprobeert en in 1 keer ging me cpu maar 500 rmp draaien :) en ging me proccesor lekker langzaam naar de 65 Graden en hoger!!
Dus moest snel actie ondernemen hehe :p

[ Voor 5% gewijzigd door AngelusHD op 13-06-2004 10:55 ]

Verwijderd

angelus20: Voor Asus boards is er al een nieuwe BIOS uit die dit fixed. Gewoon ff je BIOS flashen en je zal zien dat ie zon 20 graden koeler is (wat ie dus eigenlijk al was, maar nu weet de temp sensor dit ook :) )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 02:09:
Ben ik ff lekker aan t surfen, kom ik op de MSI forums terecht

Lo and behold, wat zie ik daar?

Corecell/Corecenter leest temperatuur van Newcastle cores gemiddeld 10-20 graden celsius te hoog uit!

Op dit moment blijkbaar een kastje-muur verhaal van MSI en AMD, maar goed ik eventjes getest met MBM5 (wat de temps wel beetje goed uitleest schijnbaar) en voila, ik zit op 44 graden idle ipv rond de 55!!
Had hier een iets ander resultaat :)

Na het installen van MBM5:
Afbeeldingslocatie: http://www.zhentworks.com/wtf.jpg

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:30

MaDLiVe

.-Observer-.

Sweet temp :D

Exact de reden waarom ik even geen msi mobo heb gekocht. Als ik weg ben moet ik erop kunnen vertrouwen dat de temp correct wordt uitgelezen en dat er zodoende optijd maatregelen worden ondernomen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Fridge schreef op 02 juni 2004 @ 16:41:
[...]

Als we dat eens wisten! Heb gewoon de meegeleverde koeling erop geplakt, en dat al 2x opnieuw... dun laagje koelpasta, beetje mikken, echt scheef kannie niet zitten want dat laat het frame voor de koeler niet toe...

Heb trouwens geen casefans erin, kast staat wel gewoon open...
Hmm, ik zou eens je kast dichtdoen. Als ik mijn kast opendoe stijgt de sys. temp. van 31 naar 39 graden en de CPU van 55 naar 63.

Gaat om oude troep inmiddels, XP 1800 en epoxje 8k3a+, wel 4 HD > dus kast dicht!

Verwijderd

TRG schreef op 28 mei 2004 @ 13:27:
[...]

Mijn 3200+ blijft met die zalman 7000 netjes op de 28 graden hangen op Idle...
Nog nooit zon lange temp gehad voor mijn cpu, onder load geeft ie zon 36 graden.
Ik heb de newcastle 3200+ met zalman 7000 en mijn idle temp is 50 graden celsius..... WTF
Ik gebruik motherboard manager en mn temp van mn case is 32 graden celsius.
Stressed is mn cpu 65 graden celsius....
moet ik me zorgen maken? ...

Verwijderd

Nee, geen zorgen......... :P :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens een kijkje in de FAQ van dit subforum onder het kopje "Hoe warm mag mijn CPU worden?". Informatie zat daarin :) In ieder geval is het niet de bedoeling om oude topics omhoog te kicken met op zichzelf staande problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 16-08-2004 13:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.