Toon posts:

VPN en Speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag:

Twee vestingen, beide MS Windows 2000 smurfers, met 1 server geconfigureerd voor remote access middels PPTP.
De verbinding naar het Internet wordt aan beide kanten verzorgd door Speedtouch 510 V4.2 .
Op de speedtouch zijn de poorten TCP/1723 en protocol 47 met een statische NAT entry naar de VPN server verwezen.
Authenticatie en gebruik VPN verbinding gaat prima maar is niet vooruit te branden |:( . De ADSL snelheid bedraagt 2048/320 kbit/s , mijn inziens meer dan voldoende voor 1 verbinding. Volgens mij speelt het NAT verhaal van het modem parte omdat deze teveel translaties moet maken?

Iemand goede uitleg / paper over hoe VPN server middels MS Windows 2000 achter een Speedtouch 510 V4.2.

Thnx!

Dave

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

*wat* is niet vooruit te branden :?
Je hebt 320Kb upload, oftewel 40Kilobyte (!!) pijpje tussen die servers.
Dus ja, als je dan via explorer een gemapte D$ drive opent, zal dat eventjes duren ja.

En dat van dat NAT verhaal kan ik me absoluut niet voorstellen daar is NAT juist veel te transparant voor.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft hier 1 connectie welke bijv. een bestand van 200 kb opent.
Effe rekenen, de VPN server stuurt dit naar de client. Client heeft voldoende downstream (2048 kbit/s).
VPN server met 320 kbit/s = 40 kb/s = 5 seconden. Beetje overhead erbij rekenen
en 'controle' packets van de VPN verbinding ... zeg maar 8 seconden.
Ik moet wel 3 minuten wachten !

Als het niet aan NAT ligt, nog andere ideeen ?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is een VPN niet sowieso encrypted en dus trager / meer (maar dat zou weer compressed kunnen worden).

200 Kb is idd niet al teveel, zal morgen eens testen als ik eraan toekom.

Tijd voor een nieuwe sig..

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58
Ik raad aan dat je met een ander programma de bandbreedte van je verbinding meet. Je kan er iets simpels als FTP voor gebruiken. Wel met een client die de snelheid laat zien natuurlijk. Windows kan (vooral de eerste transfer) veel overhead hebben, vanwege authenticatie, broadcasts en vast nog wel meer dingen.

edit:
die overhead had je wel door :p

Als je met een test-transfer onder 30-35 kB/s zit (terwijl er niets anders op de lijn gebeurd), zou je met je provider contact op kunnen nemen i.v.m. je snelheid. NAT geeft absoluut geen merkbaar snelheidsverlies en VPN zal je ook niet zo erg merken dat je er meer dan 5kb/s van onderuit ga.

[ Voor 27% gewijzigd door NetRipper op 27-05-2004 22:23 ]

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus