Toon posts:

home made watercooling 35 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 1.527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hier volgt mijn zelf gemaakte waterkoeling voor 35 euro die niet (jaaah) lekt

k heb er wel ongeveer 2 a 3 maanden mee geexpirimenteerd maar hij loopt nu geweldig

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_001.jpg
dit is hem dus

mijn pc is ene
amd athlon xp 2200 plus van 1,8 hz naar 2,3 ghz met 1,94 volt
asus a7v600 mobo
40 gb maxtor hd
rage 128 vidieo kaart :'(
300 watt voeding

de waterkoeling bestaat uit

radiator (15 euro) 30x15x15 cm
pomp 90watt(0 euro)
koelblok (4 of 5 euro)
en slangen en klemmen e.d. 10 euro

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_002.jpg
dit is mijn koelblok wat simpelweg is gemaakt uit ene muurplaat voor koperbuis (ik had eerst een ander maar dat paste niet goed)het is veel simpeleren als een blok uitboren waar ik eerst ongeveer 10 uur aan gewerkt heb terwijl dit in 20 min klaar was en echt niet zal lekken (want hoevaak lekt jullie waterleiding thuis 8) )

het is vast gemaakt met een 2 ijzerenbruggetjes en daartussen het spul wat ze altijd bij moederborden enzo duwen

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_006.jpg
dit is de radiator met 2 x 92 mm fans ik heb er zelf slangpilaren opgesoldered en de radiator was in perfecte staat omdat er eerst r134 inzat wat dus geen aanslag of corrosie heeft veroorzaakt

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_011.jpg
deze foto is mischien een beetje wazig maar dit is de pomp waar ik heel veel werk aan heb gehad omdat de aansluitingen niet standaard waren (is wel te zien aan de verloopstukken) er zit een klein reservoir bij wat het vullen supermakkelijk maakt ook heb ik er een drukmeter opgezet wat een athmosfeer van 1,2 aangeeft (als de slagnen niet dichtgeknepen zijn he :D )

helemaal voorin links zie je mijn regelbaar weerstand wat helaas doorgefikt is (toen mijn oma's in de huiskamer zaten)

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/gerard.hermkens/amd/Afbeelding_007.jpg
dit is dus de drukmeter

zoals je ziet kan je ook voor 35 euro en heeeeeel veel tijd een waterkoeling bouwen mijn specs

2,3 ghz (28%) met 52 graden stressed (kast dicht en ik hebmaar 1 klote casefan)
de temp komt vooral door de vcore van 1,94 volt en omdat mijn waterkoelblok natuurlijk niet SUPER is

Verwijderd

haha geinig gemaakt :P

die druk meter is wel :9~ die moet je in je case bouwen joh

Verwijderd

Dit is zeker wel interessant 8) Kun je iets meer uitleg geven over het koelblok van je cpu, want dat presteerd wel goed voor een home-made koelblok _/-\o_ Kun je een foto van het niet-gemonteerde waterblok laten zien?
En waar heb je die pomp vandaan? €0,- voor een pomp lijkt me ook wel ok :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 19:14 ]

Verwijderd

goed idee van die muurplaat.... is ie ook een beetje stil?

Verwijderd

creatief hoor :P wel vetjes, _/-\o_

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Nou voor dat geld! Niet mis hoor! Opzich niet eens een slecht idee, dat koelblok van je! Maar nu de vraag, heb je direct-die koeling of heb je er nog een plaatje tussen gezet?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

best grappige wc inderdaad... :)

maar verder is je pc echt een ^&*(# zooi :X :X

maar goed, het ging om de wc :P Wat zijn de temps?

Launching containers into space

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
ow my god!! wat zijn de temperaturen :) enne, waarom kopen we eigenlijk nog waterblokken :D

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
Volgens mij heeft zo'n muurplaat goede resultaten, immers hoeft de hoeveelheid water niet door die kleine kanaaltjes van een koelblok geperst te worden, wat de snelheid van het water verversen wel ten goede kan komen.

Maar het oppervlakte koelblok wat in contact komt met water (afgifte) is weer minder 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Icey op 27-05-2004 19:23 ]

Verwijderd

die druk meter is errug origineel :)
die moet ik hebbe ;)

verder leuk gedaan ..

Verwijderd

MR_WAZOO schreef op 27 mei 2004 @ 19:11:
ow my god!! wat zijn de temperaturen :) enne, waarom kopen we eigenlijk nog waterblokken :D
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 19:01:
*knip*
2,3 ghz (28%) met 52 graden stressed (kast dicht en ik hebmaar 1 klote casefan)
de temp komt vooral door de vcore van 1,94 volt en omdat mijn waterkoelblok natuurlijk niet SUPER is
;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

voor mensen die de eerste topics uit de begin tijd van waterkoeling nooit hebben gelezen ( ;) )
zo'n ding is van bronsmessing, en dat heeft een lagere warmtegeleidingscooeficient dan koper (aangezien het een legering is). Je zal dus niet zo goed geleiden als een koper blok.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 27-05-2004 20:28 ]

Verwijderd

Heej dit is ook mijn project voor na de examens hehehe, samen met een casemodder. Nog enkele tips, ik wil dit gaan maken voor een Socket A 2600+ CPU, waar ik eerder bang voor ben is beschadigingen of overhitting van de CPU...

Tips misschien? Voor de rest een super project!!!!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 22:09
_ferry_ schreef op 27 mei 2004 @ 19:24:
voor mensen die de eerste topics uit de begin tijd van waterkoeling nooit hebben gelezen ( ;) )
zo'n ding is van brons, en dat heeft een lagere warmtegeleidingscooeficient dan koper (aangezien het een legering is). Je zal dus niet zo goed geleiden als een koper blok.
Mag het ook messing zijn :? ;)

aan de TS : wat voor een pomp heb je eigenlijk gebruikt ? het lijkt wel iets uit een wasmachine.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
er zat geen plaatje tussen de cpu en de muurplaat wat me de processor heeft gekost (dus is wel aan te raden) heb alweer nieuwe cpu:D

de pomp komt uit een wasmachine en is redleijk stil (zolang er mer geen lucht inzit want dan word je ziek van het wasmachine geluid) trekt wel errggg veel stroom

de muurplaat is echt niet van brons, hijs gewoon puur koper wat je ook goed ziet als je hem pollijst het koel opp is mishien kleiner mer het blok heeft wel een geweldige flow, er zijn natuurijk veel betere blokken maar niet voor 5 euro he:D

k zal even kijken als ik een foto vind van mijn oude 3 blokkn (1 vga 2 cpu)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sine schreef op 27 mei 2004 @ 19:29:
[...]

Mag het ook messing zijn :? ;)

aan de TS : wat voor een pomp heb je eigenlijk gebruikt ? het lijkt wel iets uit een wasmachine.
ohwjah w8 effe 8)7 foutje :P

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Hoge temps.......... Ik heb dan misschien iets meer betaald voor mijn WC,maar mijne is 38 idle / 43 stress op 2.6Ghz :9~

specs

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ok, wie is de eerste met een digitale drukmeter op z'n frontpanel? :)
P.S. Die muurfitting is toch echt van messing.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit is wel eerder gedaan (het 'blokje' dan, niet de drukbeter volgens mij :o ), anyhow, ziet er leuk uit maar het is meer iets voor DOC.

Casemodding & Elektronica --> Die-Hard Overclocking & Cooling

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
lol, mijn wc heeft maar €5 gekost.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Is inderdaad wat m-m al aangeeft al vaker gedaan.. verder wel leuk gedaan maar niet erg orgineel enzo...

Als je nou nog eens wat tempraturen enzo gaat geven dan hebben we er misschien ook nog wat aan hier want op deze manier kunnen we er verder niet zoveel mee als alleen roepen ahh.... wat leuk gedaan !!! :P

Dus...

1. Wat zijn je tempraturen before/after
2. Wat is de geluidsproductie

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het verplaatsen ik zag het ook pas later

zijn er al meer mensen met muurplaten :( tegenwoordig is echt alllesss al gedaan wat je denkt nieuw te doen he maar ik heb foto's van de temps maar ik moet ze nog online krijgen

morgen ofzo

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 22:29:
bedankt voor het verplaatsen ik zag het ook pas later

zijn er al meer mensen met muurplaten :( tegenwoordig is echt alllesss al gedaan wat je denkt nieuw te doen he maar ik heb foto's van de temps maar ik moet ze nog online krijgen

morgen ofzo
Je kan ze ook gewoon posten hoor, we geloven je ook wel zonder screenies ;)
En tja, het is tegenwoordig heeel moeilijk om nog orgineel te zijn, dit is, helaas voor jou al meerdere malen langsgekomen

• Bertus
  • Niet online
kan iemand die foto's effe resizen? :X

verder: Vet project, ubergeile radiator

Heeft ook een computer!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 20:33
Dat koelblok is echt leuk vind ik, ik ga eens rondlopen in de bouwmarkt en eens opzoek naar zoiets :)

Verwijderd

Topicstarter
nouw mijm temps zal ik dan maar zomaar zeggen

opklokken in de bios

multip. 17.5
fsb = 134
vcore = 1,94 volt (wat me gigantisch veel hitte maakte)

temp onder genarals spelen (dat noem ik stressed) 52 graden
jmmr dat ik maar 1 slechte kast fan heb want de temp in mijn kast ligt gemiddeld rond de 44 45 graden
gewoon in windows met winamp en chatten is mijn temp 46 graden

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op 27 mei 2004 @ 20:42:
lol, mijn wc heeft maar €5 gekost.
Wat voor blokje gebruik jij dan?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• El Snorro
AMD Mafkees schreef op 28 mei 2004 @ 17:20:
[...]

Wat voor blokje gebruik jij dan?
Home made, pa heeft alu van werk.
Pompje uit vijver.
Rad €2 (24x12cm 2x12cm fan dus, alu)
reservoir (bakje bij xenos)€3
Slangen pa van werk.
Koppelingen pa van werk :)
Maar ik ben nu bezig met een vga blokje, en ik ga binnenkort cpu blok laten freezen.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op 28 mei 2004 @ 17:54:
[...]

Home made, pa heeft alu van werk.
Pompje uit vijver.
Rad €2 (24x12cm 2x12cm fan dus, alu)
reservoir (bakje bij xenos)€3
Slangen pa van werk.
Koppelingen pa van werk :)
Maar ik ben nu bezig met een vga blokje, en ik ga binnenkort cpu blok laten freezen.
Jah, ik ga ook een blokje van alu maken (laten frezen, ontwerp is al klaar :P ), maar nog 1 vraagie, waar komt die rad vandaan?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• matinez
  • Niet online
Rezise je pics is even!

[img=w,h]url van afbeelding met afmetingen[/img]

Verwijderd

Topicstarter
radiator heb ik van de sloop gehaald, is een radiator van een gaskoeling of zoiets

Verwijderd

die druk meter die je heb.. is dat gewoon een manometer?
'k vind um namelijk wel erg handig... dan kan ik gelijk zien wanneer ik mn gesloten systeem moet ontluchten :)

gaat dit werken???

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/manometer.jpg

Het reservoir is gevuld tot net boven de slangpilaren. De slang naar de manometer is dus gevuld met lucht.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is wel goed bedacht, en je druk zal ook stijgen als er mere lucht in het reservoir komt denk ik

ik heb gewoon een tstuk op mijn slang gezet en daaraan mijn meter, enigste nadeel is dat hij vlak bij de pomp zit dus die meter trilt nogal.

ik ga even mij alu blokken zoeken

edit: nu is de digitale cam leeg 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 11:02 ]

• El Snorro
DaWaN schreef op 28 mei 2004 @ 18:05:
[...]

Jah, ik ga ook een blokje van alu maken (laten frezen, ontwerp is al klaar :P ), maar nog 1 vraagie, waar komt die rad vandaan?
uit een peugeot 205.
Mijn nieuwe blokje wordt btw van koper, en ik weet al over opofferingsmetaal enz, voordat mensen daar weer over beginnen :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 10:51:
dat is wel goed bedacht, en je druk zal ook stijgen als er mere lucht in het reservoir komt denk ik

ik heb gewoon een tstuk op mijn slang gezet en daaraan mijn meter, enigste nadeel is dat hij vlak bij de pomp zit dus die meter trilt nogal.

ik ga even mij alu blokken zoeken

edit: nu is de digitale cam leeg 8)7
Hoeveelheid lucht in je systeem heeft niets te maken met de druk.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 29 mei 2004 @ 18:28:
[...]

Hoeveelheid lucht in je systeem heeft niets te maken met de druk.
leg uit... want volgens mij klopt het niet wat je zegt..

Als ik het afsluitdopje van mijn reservoir los draai na een maand dan hoor ik duidelijk zo'n gesis (net als je een cola fles los draaid) Dat betekent dat er druk verschil is binnen en buiten je setup...

'k heb vanmiddag even 2 slangpilaartjes gehaald + een koppelstukje waar ik de meter in ga zetten.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/slangpilaar.jpg

ehh ..edwinhermkens: excuus voor het off-topic gehalte :)
de rest mag complimentjes geven over zijn home made watercooling ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 19:28 ]

Verwijderd

stoer idee, moet ik misschien ook eens gaan proberen :D

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Jo.. Super Gaaf!!!

Alleen wat me hebt gedaan met het spul wat bij he mobo zat is een beetje aan de gevaarlijke kant!

Meestal maken ze dat spul anti statisch,, dit betkend dat het over het hele mobo gelijd, zodat de spanning op (bijna) elk component gelijk is.. staat er ergens 3000V (statische elektrisiteit) dan staat dat overal.. en is de verschil spanning dus 0 gebeurd er niets.. alleen als dit hele pulletje werkend moet zijn zou ik dit maar weg halen.. Meet zo'n stuk schuim groen plastic, zwart schuim of gestreept plastic maar eens op.. dan zie je dat het geleid :) ..

Suc6 verder..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

tjonge jonge, ik dacht nog; krég nou wá, was dá nou? dat lijkt wel een wasmachine met een moederbord en videokoart er in.
desalnietemin Geiniggggggg.

>:) :Y)

Verwijderd

de wet van pascal;

een druk uitgeoefend in een geheel gevuld en gesloten vat (systeem) plant zich naar alle richtingen ONVERANDERD voort.

hierdoor is de druk in een gesloten systeem overal hetzelfde, behalve als er stroming in het systeem plaatsvind

indien de meter net na de pomp staat kan er verschil in druk zijn voor en na de pomp, welke wordt veroorzaakt door het stromingsverschil tussen de in en uitlaat, leidingen, bochten en andere "weerstanden" tussen de pomp (inlaat is vaak groter dan de uitlaat)
de snelheid waarmee het water wordt getransporteerd is niet zo erg van belang omdat dat recht evenredig werkt ten opzichte van de radiator.
(snelle stroming=korte warmte opname in het water bij processor/koelblok en lage warmte afgifte bij de radiator)
daar is erg veel over te lezen, zorg er altijd voor dat de warmte afgifte van het water in de radiateur GROTER is dan de opname van je koelblok aan de processor, anders wordt je koelwater steeds warmer en wordt deze warmte niet afgevoerd vanuit je radiateur.
het gesis dat je hoort bij het losdraaien van je manometer kan misschien te maken hebben met temperatuursverschil/uitzetting van de lucht in je systeem.
water bevat zuurstofmoleculen die door het schoepenrad van de waterpomp uit hetwater worden geslagen en zich met de waterstroom naar het hoogste punt begeven (je meter?)
deze lucht kan ook het gesis veroorzaken wat je beschreef, daarom moet je als je een centrale verwarming voor het eerst hebt gevuld, er later altijd nog water bij doen, niet omdat er ergens een lek zit, maar gewoon omdat de zuurstof die in het water zat , er door de pomp is "uitgeslagen" en deze zich in het systeem naar het hoogste punt begeeft, alwaar men dan moet ontluchten, met het classieke gesis, vandaar.

desalnietemin, erg leuk gedaan.

:)

Verwijderd

die koperen blokjes met die slangen , is dat gesoldeerd / gelast of met een moer/bout?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle aansluitingen soldeerd met de gasbrander

maar over dat shuim achter mijn blok, dat schuimt komt uit de doos van mijn moederbord daar ligt het moederbord op als je hem koopt. ik neem aan dat dat schuim geen stroom geleid
Pagina: 1